Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpotat
Kan någon SNÄLLA hjälpa mig att förstå svängningsregeln? Känns som det är den som sätter käppar i hjulet för min körning.

När är jag skyldig att väja? Jag har frågat min körlärare men han börjar bli lite trött på att förklara nu efter att jag frågar 2-3 gånger. Snälla hjälp mig!

Tre lägen kommer jag att tänka på:

1. När det finns väjningspliktsskylt
2. När du kör ut från en parkeringsplats, bensinmack eller liknande
3. När det kommer bilar från höger (högerregeln)
Citera
2013-11-20, 13:42
Medlem
Herrpotats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanD34
Tre lägen kommer jag att tänka på:

1. När det finns väjningspliktsskylt
2. När du kör ut från en parkeringsplats, bensinmack eller liknande
3. När det kommer bilar från höger (högerregeln)

Det jag menar är svängningsregeln, dvs vem som har förtur i en korsning med trafikljus. Jag vet att man ska använda den så kallade ''stockholmsvängen'' om jag ska åt höger och den andra åt vänster, eller tvärt om. Det som är oklart för mig är vem som har förtur när någon ska rakt fram i denne korsning och jag ska svänga höger/vänster. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Edit: Efter att ja googlat lite verkar det som att jag ska stanna om jag är på väg att svänga framför någon som ska rakt fram. Men gäller detta både om jag svänger höger och vänster?

''Du får inte hindra eller bryta trafiken (även gående och cyklister) på vägen du svänger in på. Detta kallas svängningsregeln.''

Förstår att jag framstår som en aning förvirrad, men faktum är att det snurrar i skallen.
Senast redigerad av Herrpotat 2013-11-20 kl. 13:46.
Citera
2013-11-20, 16:31
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Det jag menar är svängningsregeln, dvs vem som har förtur i en korsning med trafikljus. Jag vet att man ska använda den så kallade ''stockholmsvängen'' om jag ska åt höger och den andra åt vänster, eller tvärt om. Det som är oklart för mig är vem som har förtur när någon ska rakt fram i denne korsning och jag ska svänga höger/vänster. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Edit: Efter att ja googlat lite verkar det som att jag ska stanna om jag är på väg att svänga framför någon som ska rakt fram. Men gäller detta både om jag svänger höger och vänster?

''Du får inte hindra eller bryta trafiken (även gående och cyklister) på vägen du svänger in på. Detta kallas svängningsregeln.''

Förstår att jag framstår som en aning förvirrad, men faktum är att det snurrar i skallen.

Jag tror du skrivit fel, men tänkt rätt om Stockholmssvängen, men för att tydliggöra det så gäller den omvänt det du skrev. Dvs, när du ska till ditt vänster och mötande ska till ditt höger.

Om du ska svänga höger så kommer ni inte att mötas. Kör du rakt fram så kommer ni inte att mötas heller. Svänger du åt vänster så kör du in i mötande körfält. Omvänt kan man se det så här: Den du möter kommer svänga in på din väg om denne svänger till ditt höger. Men då korsar denne även din körbana så oavsett om du ska rakt fram eller till höger så ska du få åka först.

Eller så gör vi det lätt för oss och säger helt enkelt så här: Ska du svänga vänster så ska du vänta på allt som du möter.

Och ett litet förtydligande. Ibland är det lämpligare att stå still till dess att du vet att du kan svänga, tex om det står bilar bakom bil 1. För det är inte säkert att passagen kan ske förrän du verkligen vet var de ska.
Citera
2013-11-20, 20:36
Medlem
teflonpannan69s avatar
Alltså, högerregeln gör mig galen. När det är en vanlig korsning med lika stora vägar som korsar, samma hastighet, då är det ju klart som korvspad.

Men, vad jag har förstått så gäller inte högerregeln i praktiken när det är en liten gata som ansluter till en större och när en gata ha högre hastighetsbegränsning än den andra.

Hur tror ni de bedömer på uppkörningen? Ska man följa högerregeln blint (även fast andra inte gör det) eller ska man anpassa sig efter situationerna som uppstår?
Citera
2013-11-20, 20:47
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Alltså, högerregeln gör mig galen. När det är en vanlig korsning med lika stora vägar som korsar, samma hastighet, då är det ju klart som korvspad.

Men, vad jag har förstått så gäller inte högerregeln i praktiken när det är en liten gata som ansluter till en större och när en gata ha högre hastighetsbegränsning än den andra.

Hur tror ni de bedömer på uppkörningen? Ska man följa högerregeln blint (även fast andra inte gör det) eller ska man anpassa sig efter situationerna som uppstår?

Går man till den grundläggande regeln som säger att alla trafikanter ska visa den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor så säger den per automatik att du inte har förkörsrätt. Högerregeln och alla andra regler reglerar enbart att någon part har väjningsplikt. Inte att motparten har rätt att köra.
Så kommer du till en sån plats där du har företräde så ska du iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att en olycka inte ska inträffa. Det du ska känna till är att när det är fritt så är det du som ska köra, alltså inte sitta och sympativinka fram fordonen från vänster.

Är det ett svar på din fråga?

Lägger in de tre första och styrande grundreglerna också som referens. Dessa regler är GUD av övriga regler, sagt på ett pedagogiskt vis.
Citat:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln.
En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2007:101).

3 § En trafikant ska lyda en polismans anvisning för trafiken. En anvisning som ges av en polisman gäller framför trafikreglerna och sådana anvisningar som avses i 2 §.
Detta gäller även anvisningar av en bilinspektör, en vägtransportledare, en trafiknykterhetskontrollant eller av någon annan person som av en myndighet förordnats att övervaka trafiken, ge anvisningar för denna eller utföra punktskattekontroll.
På svenskt territorium på den fasta förbindelsen över Öresund som den definieras i artikel 2 i avtalet av den 6 oktober 1999 mellan Konungariket Sveriges regering och Konungariket Danmarks regering om polisiärt samarbete i Öresundsregionen gäller vad som sägs i första stycket även anvisningar av en dansk polisman. Förordning (2010:373).
Senast redigerad av toby79 2013-11-20 kl. 20:49.
Citera
2013-11-20, 22:40
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Går man till den grundläggande regeln som säger att alla trafikanter ska visa den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor så säger den per automatik att du inte har förkörsrätt. Högerregeln och alla andra regler reglerar enbart att någon part har väjningsplikt. Inte att motparten har rätt att köra.
Så kommer du till en sån plats där du har företräde så ska du iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att en olycka inte ska inträffa. Det du ska känna till är att när det är fritt så är det du som ska köra, alltså inte sitta och sympativinka fram fordonen från vänster.

Är det ett svar på din fråga?

Lägger in de tre första och styrande grundreglerna också som referens. Dessa regler är GUD av övriga regler, sagt på ett pedagogiskt vis.

Ja det är det! Tack för ett informativt och uttömmande svar! Sunt förnuft helt enkelt! Man kan väl i sådana fall tänka i termer av stor och liten väg. Å andra sidan, ifall man ser någon komma i hög fart från en liten väg, från höger, ja då får man helt enkelt tänka högerregeln.

Nåväl, något jag bör tänka på inför uppkörningen på tisdag? Känner mig redo, är dock lite ovan med dieselbilar när jag skall gasa från noll så att säga, vad kan jag tänka på här? Skall köra upp i Norrtälje, verkar rätt så chill. Rookiemistakes som man kan undvika?

Känner definitivt att jag kan köra bil, vilket min körskolelärare oxå tycker, men man vill ändå undvika onödiga misstag...
Citera
2013-11-21, 17:59
Medlem
Herrpotats avatar
Fick ett utmärkt svar förra gången jag ställde en fråga i denna tråd. Så därför ställer jag en till. Sitter och gör test via internet och följande fråga har jag gått bet på ett antal gånger.

''Vilken begränsning har ett så kallat nödhjul (Temporary Spare)?

1 Jag får köra i högst den hastighet som anges på däcket
2 Det får inte monteras på bilen om övriga däck är dubbade
3 Jag får inte köra på motorväg
4 Jag får köra i högst 30 km/h vid torrt väglag
5 Jag får alltid köra i den hastighet som gäller på platsen''

Svarade först alternativ 2, eftersom man inte får köra med olika sorters hjul. Men det var fel. Har även svarat alternativ 1 eftersom jag vet att man max får köra 80km/h med reservhjul, men farten för det man har i sin bil ska stå i instruktionsboken. Så första alternativt var lite halvrätt. Vad är rätt och varför? Motorväg borde man ju få köra på eftersom lägsta hastighet där är 40km/h. Tack i förhand.
Citera
2013-11-21, 18:21
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Fick ett utmärkt svar förra gången jag ställde en fråga i denna tråd. Så därför ställer jag en till. Sitter och gör test via internet och följande fråga har jag gått bet på ett antal gånger.

''Vilken begränsning har ett så kallat nödhjul (Temporary Spare)?

1 Jag får köra i högst den hastighet som anges på däcket
2 Det får inte monteras på bilen om övriga däck är dubbade
3 Jag får inte köra på motorväg
4 Jag får köra i högst 30 km/h vid torrt väglag
5 Jag får alltid köra i den hastighet som gäller på platsen''

Svarade först alternativ 2, eftersom man inte får köra med olika sorters hjul. Men det var fel. Har även svarat alternativ 1 eftersom jag vet att man max får köra 80km/h med reservhjul, men farten för det man har i sin bil ska stå i instruktionsboken. Så första alternativt var lite halvrätt. Vad är rätt och varför? Motorväg borde man ju få köra på eftersom lägsta hastighet där är 40km/h. Tack i förhand.
Hur kan du veta att du alltid får köra i 80? Tänk på att det finns olika däck. Tänk också på att en instruktionsbok gäller när bilen är ny. Någon kan ha bytt utrustning så att boken inte stämmer längre.
1 är rätt svar.
2 Du får montera ett nödhjul tillfälligt
3 Du får köra på motorväg
4 Stämmer inte
5 Inte om tillverkaren satt 80 som gräns, risken är stor att däcket överhettas och exploderar i 110.
Citera
2013-11-21, 18:32
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Ja det är det! Tack för ett informativt och uttömmande svar! Sunt förnuft helt enkelt! Man kan väl i sådana fall tänka i termer av stor och liten väg. Å andra sidan, ifall man ser någon komma i hög fart från en liten väg, från höger, ja då får man helt enkelt tänka högerregeln.

Nåväl, något jag bör tänka på inför uppkörningen på tisdag? Känner mig redo, är dock lite ovan med dieselbilar när jag skall gasa från noll så att säga, vad kan jag tänka på här? Skall köra upp i Norrtälje, verkar rätt så chill. Rookiemistakes som man kan undvika?

Känner definitivt att jag kan köra bil, vilket min körskolelärare oxå tycker, men man vill ändå undvika onödiga misstag...
Låter som ett vinnande koncept. Och har du med dig att det är så det fungerar rent praktiskt i trafiken tack vare alla praktarslen som inte fattar den mest enkla regel trots att de haft körkort i både 10 och 30 år så har du en rejäl säkerhetsbuffert.

Att tänka på... vila ut ordentligt dagen innan, se det som en körlektion, håll god uppsikt, läs skyltar, läs trafiken, se dig för åt alla håll, kolla hastigheten, respektera oskyddade trafikanter, men gå inte med på vad som helst från deras sida och framförallt; ALLTID säkerhet. Så går du ut på motorväg så vill du inte få 60 ton långtradare i baken för att du segar dig ut.

dieselbilar kräver en del, får du en dieselbil så får du ta höjd för det. Smaka på kopplingen det första du när när du kör. Det är inte ett krav att kunna köra diesel, men det får inte hindra dig i trafiken. Så lite mer grundgas, kolla varvräknaren att den inte går ner för mycket. Då är du säker.

Se till att du kan säkerhetskontrollen. Ta fram en leksaksbil eller rita en egen och gör kompletta kontroller. På provet får du en eller kanske två grejer att kolla och iordningställa.

Lita på magkänslan du har nu så går det bra.
Citera
2013-11-21, 18:36
Medlem
Herrpotats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Hur kan du veta att du alltid får köra i 80? Tänk på att det finns olika däck. Tänk också på att en instruktionsbok gäller när bilen är ny. Någon kan ha bytt utrustning så att boken inte stämmer längre.
1 är rätt svar.
2 Du får montera ett nödhjul tillfälligt
3 Du får köra på motorväg
4 Stämmer inte
5 Inte om tillverkaren satt 80 som gräns, risken är stor att däcket överhettas och exploderar i 110.

I min bok, som jag har framför mig just nu. Står det ''När din bil är ny är den utrustad med fyra likadana sommardäck. Dessutom finns ett reservhjul, som antingen är likadant som något av de andra hjulen eller ett så kallat nödhjul. Har du ett nödhjul som reserv, ska du tänka på bestämmelserna om högsta hastighet och om lufttryck för detta däck. Vanligen inte längre körsträcka än åtta mil och inte fortade än 80km/h.''

Tog det som att man aldrig fick köra fortare än 80 hm/h med nödhjul. Men inser nu när jag läste texten en gång till att ''vanligen'' gällde dessa anvisningar, men inte nödvändigtvis alltid. Så man ska alltså titta på däcket? Står hastigheten alltid skriven där på nödhjulen? Tack för att du tar dig tid att svara!
Citera
2013-11-21, 18:58
Medlem
toby79s avatar
Citat:
I min bok, som jag har framför mig just nu. Står det ''När din bil är ny är den utrustad med fyra likadana sommardäck. Dessutom finns ett reservhjul, som antingen är likadant som något av de andra hjulen eller ett så kallat nödhjul. Har du ett nödhjul som reserv, ska du tänka på bestämmelserna om högsta hastighet och om lufttryck för detta däck. Vanligen inte längre körsträcka än åtta mil och inte fortade än 80km/h.''

Tog det som att man aldrig fick köra fortare än 80 hm/h med nödhjul. Men inser nu när jag läste texten en gång till att ''vanligen'' gällde dessa anvisningar, men inte nödvändigtvis alltid. Så man ska alltså titta på däcket? Står hastigheten alltid skriven där på nödhjulen? Tack för att du tar dig tid att svara!
Exakt!!! Och där får du också ett av de viktigaste tipsen inför provet: Läs alltid frågan och svarsalternativet ordagrant. Det är stor skillnad på SKA, BÖR, MÅSTE, LÄMPLIGT osv,, du fattar. Så ser du ett sånt ord i frågan eller svaret så ska du spänna blicken på hela frågan och läsa allt. Flera alternativ skulle kunna vara rätt, men att det ligger ett sånt ord någonstans att det utesluts som alternativ, eller är korrekt.

Det brukar stå väldigt tydligt, antingen med klisterlapp, eller väldigt tydligt gjutet i sidan. Sen är de flesta av dessa däck mycket smalare och mönstret kan också vara format Temporary tire eller liknande.

Själv river jag ut allt sånt skit om det ligger i en bil jag har och så ersätter jag det med ett riktigt däck istället.
Citera
2013-11-23, 20:15
Medlem
Herrpotats avatar
Behöver hjälp med en fråga!

På skylten står det:
P
2tim
9-18

''Du parkerar ditt fordon här kl 07.00. När måste du senast flytta det?

1 Kl 09.00
2 Kl 10.00
3 Kl 11.00''

Jag valde alternativ 1, eftersom jag anländer och parkerar vid Kl 07.00 och eftersom det står i min bok att ''om du parkerar innan tidsbegränsningen börjar ställer du in klockslaget för tidsbegränsningens början'' men alternativ 1 var tydligen fel, men jag förstår inte varför det skulle vara det. Jag anländer vid sju, om jag står där 2h blir klockan nio. Vilket stämmer överens med vad som står i boken + att jag då stått där i två timmar, vilken är maxtiden enligt tavlan, vad är rätt?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in