Citat:
Ursprungligen postat av
teflonpannan69
Ja det är det! Tack för ett informativt och uttömmande svar! Sunt förnuft helt enkelt! Man kan väl i sådana fall tänka i termer av stor och liten väg. Å andra sidan, ifall man ser någon komma i hög fart från en liten väg, från höger, ja då får man helt enkelt tänka högerregeln.
Nåväl, något jag bör tänka på inför uppkörningen på tisdag? Känner mig redo, är dock lite ovan med dieselbilar när jag skall gasa från noll så att säga, vad kan jag tänka på här? Skall köra upp i Norrtälje, verkar rätt så chill. Rookiemistakes som man kan undvika?
Känner definitivt att jag kan köra bil, vilket min körskolelärare oxå tycker, men man vill ändå undvika onödiga misstag...
Låter som ett vinnande koncept. Och har du med dig att det är så det fungerar rent praktiskt i trafiken tack vare alla praktarslen som inte fattar den mest enkla regel trots att de haft körkort i både 10 och 30 år så har du en rejäl säkerhetsbuffert.
Att tänka på... vila ut ordentligt dagen innan, se det som en körlektion, håll god uppsikt, läs skyltar, läs trafiken, se dig för åt alla håll, kolla hastigheten, respektera oskyddade trafikanter, men gå inte med på vad som helst från deras sida och framförallt; ALLTID säkerhet. Så går du ut på motorväg så vill du inte få 60 ton långtradare i baken för att du segar dig ut.
dieselbilar kräver en del, får du en dieselbil så får du ta höjd för det. Smaka på kopplingen det första du när när du kör. Det är inte ett krav att kunna köra diesel, men det får inte hindra dig i trafiken. Så lite mer grundgas, kolla varvräknaren att den inte går ner för mycket. Då är du säker.
Se till att du kan säkerhetskontrollen. Ta fram en leksaksbil eller rita en egen och gör kompletta kontroller. På provet får du en eller kanske två grejer att kolla och iordningställa.
Lita på magkänslan du har nu så går det bra.