2013-09-13, 12:57
Medlem
Någon som kan förklara hur denna prioriterings lista funkar?
Citera
2013-09-13, 15:55
Medlem
Sven2s avatar
I failed my driving test. Made very serious mistake at the very beginning and was too stressed overall.

My test route was through this place http://goo.gl/maps/ptKMj
Is it a kind of roundabout?

Eco driving with automatic transmission car - how should i handle this?

My non Eu driving license expired couple days ago. What is the fine if i get caught without valid driving license?
Citera
2013-09-13, 16:38
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
I failed my driving test. Made very serious mistake at the very beginning and was too stressed overall.

My test route was through this place http://goo.gl/maps/ptKMj
Is it a kind of roundabout?

Eco driving with automatic transmission car - how should i handle this?

My non Eu driving license expired couple days ago. What is the fine if i get caught without valid driving license?
You should drive like an ordinary intersection. But you must give way to vehicles on the right.
The pad is only a speed bump for all directions of traffic.

Eco-driving is the same as with conventional manual gearbox, with the difference that you can drop the throttle a little earlier and try to anticipate more of what is happening in front and on the sides of your vehicle.
Read the traffic, quickly reach the correct speed and allow the vehicle to switch gears.

Where were your driver's license issued?
Citera
2013-09-13, 16:41
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna
Någon som kan förklara hur denna prioriterings lista funkar?
Vilken lista?
Citera
2013-09-13, 16:50
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Where were your driver's license issued?
Russia. Thank you for your answer!
Citera
2013-09-13, 17:06
Medlem
Citat:
Vilken lista?

Min lärare efter jag kuggat min första uppkörnig, jag hade klarat teori, sa att jag hamnar i någon prioritetslista för omprov...
Citera
2013-09-13, 17:35
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Russia. Thank you for your answer!

Okay, regarding the license, do not drive without. Then you'll both get a fine and if you take your Swedish license before your case ends up with administrators, it will be canceled and you will have to wait several years before you can take another.

Citat:
Min lärare efter jag kuggat min första uppkörnig, jag hade klarat teori, sa att jag hamnar i någon prioritetslista för omprov...
Det stämmer, du kommer under en period pli prioriterad en gång för ett omprov om du bokar tiden inom en viss tid.
Därefter får du ställa dig i kö som alla andra, så se till att vara ordentligt förberedd, annars är risken stor att du inte hinner göra ditt tredje körprov innan giltighetstiden för ditt kunskapsprov är över.

Från körkortsportalen: Om ett av förstagångsproven inte är godkänt har du företräde för att mot ny avgift göra ett omprov på någon av våra kontorsorter. Vi lovar dig en tid för minst ett omprov inom giltighetstiden två månader. Detta under förutsättning att båda förstagångsproven genomförts inom en period av två veckor och att omprovet bokas senast tre dagar efter genomfört prov.
Om giltighetstiden har gått ut måste du mot nya avgifter göra båda proven igen. Du bokar proven vid ett och samma tillfälle.
Citera
2013-09-14, 22:48
Medlem
Hej!

Är det någon som vet var jag kan hitta exempel på teoriprov för A körkort?
Citera
2013-09-15, 00:26
Medlem
http://gyazo.com/b942ab5b5e92cb0616449587b56f118d

Fick denna fråga på provet, hur ska man agera? ska man köra förbi eller vänta på ägaren till den parkerade bilen?
Citera
2013-09-15, 01:14
Medlem
toby79s avatar
Citat:
http://gyazo.com/b942ab5b5e92cb0616449587b56f118d

Fick denna fråga på provet, hur ska man agera? ska man köra förbi eller vänta på ägaren till den parkerade bilen?
Lek med tanken att ägaren till bilen ligger 200 meter bort och har dött. Skulle du stå kvar eller köra runt?

Citat:
11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.

Trots vad som anges i första stycket får ett fordon föras över en heldragen kantlinje om det behövs för att fordonet skall kunna framföras på vägrenen enligt vad som anges i 12 § första stycket. Förordning (2007:101).

Observera att en långsam traktor aldrig räknas som hinder. Många tror att det är okej att bryta spärrlinjer och fält för såna orsaker, men det är det alltså inte.
Citera
2013-09-15, 01:18
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magentapinkstar
Hej!

Är det någon som vet var jag kan hitta exempel på teoriprov för A körkort?
Provet är som B-kortet, men uppblandat med lite frågor från MC-boken. Så har du inga problem med din vanliga teori så behöver du bara läsa i MC-boken. Då klarar du provet.
I övrigt så är det "samma" prov.

Kunskapsprovet består av 65 frågor. Därutöver finns det fem testfrågor. Svaren på testfrågorna räknas inte in i resultatet. Provtiden är 50 minuter. Du måste svara rätt på minst 52 av de 65 frågorna för att provet ska bli godkänt.
Kunskapsprovet innehåller frågor om bland annat: fordonskännedom och manövrering, miljö, trafiksäkerhet, trafikregler, personliga förutsättningar.
Citera
2013-09-15, 02:05
Medlem
Citat:
Lek med tanken att ägaren till bilen ligger 200 meter bort och har dött. Skulle du stå kvar eller köra runt?

Observera att en långsam traktor aldrig räknas som hinder. Många tror att det är okej att bryta spärrlinjer och fält för såna orsaker, men det är det alltså inte.

hoppas de framgick att de var hel dragen linje också på min sida? är det fortfarande samma sak då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in