Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kire94
tack för bra svar!

att mamma inte pratar och det när vi kör är för att det inte är så mycket att säga till om enligt henne. jag har bra koll som man ska och kan ratta bilen på rätt sätt. men att bilen på skolan är så himla ovan gör att jag måste tänka mycket på det istället :O

men hur gör man vid en sån korsning om man ej kan ligga på 2an? ettan ska man väl bara ha när man startar från stillastående eller har jag fattat fel? :O

Om du behöver stanna för en bil som kommer från höger så måste du ju växla ner till ettan ändå. Är det så ont om sikt så ta det säkra före det osäkra. Det handlar om att visa inspektören att du kan högerregeln och vet när den tillämpas. På min uppkörning körde jag i 40km/h i timmen på en 40 sträcka där högerregeln gällde. Det blev kugg direkt även om jag visste att högerregeln gällde där. jag skulle växlat ner och kollat noggrannare och sedan kört iväg.

Ta med din mor på en körlektion.. För det finns alltid nya situationer att lära sig. som toby säger, hon lär med största sannolikhet lära sig något!
Citera
2013-11-14, 20:02
Medlem
toby79s avatar
Citat:
det konstiga är ju att jag kollar speglar osv när jag kör privat. har koll på vart jag är och vad jag gör :P

har iallafall bokat massa lektioner nu. fanns knappt något ledigt. tog 2st dubbellektioner så man kan åka en längre sväng
Det är mer än speglarna som hör till avsökningsrutinerna. Lång blick, kort blick, instrument, bakåt, sidorna och framförallt att man tittar dit man behöver titta.

Dubbellektioner är bra just för de frågorna som behöver lite mer tanke. Samtidigt finns det en risk att det bara blir korvstoppning. Jag skulle föreslå att du tar ett snack med din lärare om rent konkreta saker som du behöver öva på hemma. Du har trots allt ett bra läge jämfört med många andra eftersom du kan köra hemma också.
Citera
2013-11-14, 20:08
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Jag tycker det blir väldigt mycket att göra i vissa lägen så som att köra inne i stan på det sättet som man ska göra på en uppkörning.

Bilkörning på uppkörningen och efteråt när man tagit körkortet skiljer sig inget alls. Det handlar om precis samma framförhållning, uppsikt och anpassning. Lär man sig att köra bil och inte enbart för att klara en uppkörning, så är mycket vunnet bara där.
Citera
2013-11-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Jag vet för många år sen när man diskutera med polare så fanns en generell uppfattning om att vissa orter kring Stockholm var lättare än andra. Det fanns även statistik på var du hade störst chans att lyckas få körkort, och största risk för att misslyckas.

Hur går det där snacket idag?

Tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Tror det skiljer mer mellan instruktörer än mellan olika trafikverk. Har mött både heaven and hell så att säga.

Okej, men går det att säga generellt om statistiken om det är enklare någon annanstans?

Förs det ingen statistik på detta längre? För många år sen kunde man läsa om antal procent som lyckades få körkort på den orten, men inte den andre.
Om inte runt storstockholm, vad kan du/ni rekommendera mig att köra upp? Inom en 10-20 mils radie från stockholm där ni vet att det är enkelt?
Citera
2013-11-15, 15:11
Medlem
Embas avatar
Jag tänkte köra upp i Ånge. Tar livet av mig om jag bommar körningen!
Citera
2013-11-15, 15:51
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Okej, men går det att säga generellt om statistiken om det är enklare någon annanstans?

Förs det ingen statistik på detta längre? För många år sen kunde man läsa om antal procent som lyckades få körkort på den orten, men inte den andre.
Om inte runt storstockholm, vad kan du/ni rekommendera mig att köra upp? Inom en 10-20 mils radie från stockholm där ni vet att det är enkelt?
Stockholm generellt ligger på i princip samma nivå. Det skiljer sig mer mellan till exempel Stockholm och Sundsvall.
Citera
2013-11-16, 17:04
Medlem
Fantantonios avatar
Klarade precis uppkörningen i Sollentuna(Stockholm). Fick köra mot Täby och vid Säby(via motorväg). Körningen kändes rätt så enkel mycket på grund av att jag körde exakt samma destination i torsdag tillsammans med trafikskola. Gick sammanlagt på 3 lektioner och känner att jag lärde mig väldigt mycket. Fanns ingen nervositet under körningen och det hjälpte mig utan tvekan.

Tips till alla som ska ha uppkörning, skippa nervositeten( svårt jag vet) och prata "strunt" med instruktören så han/hon inser att du kan köra och prata samtidigt. Nervositeten bör även försvinna under konversation. Samtidigt är det alltid bra med lite rövslickeri.

Svarar gärna på frågor ifall ni har några

Edit: Var min första uppkörning
Citera
2013-11-18, 14:22
Medlem
Embas avatar
Antar att det är många som använt sig av Bonniers Trafikskola genom åren. Jag som använder 2011 års upplaga. Hur mycket är det som fattas från att vara fullt adekvat än idag? Några företeelser eller regler som någon vet om rent konkret?
Citera
2013-11-18, 16:19
Medlem
copes avatar
Hur "mycket" tror ni man ska kunna för att klara teoriprovet?
Är just nu på sista fasen som jag klarat 1/4 ggr. Försöker sikta mig på att hinna färdigt första repititionen efter samt sluttestet

Efteråt är det ju lite annat som t.ex. repetition 2, osedda frågor, vägmärken(kan jag så gott som) samt en fas med "svårste frågorna".

Självklart inser jag ju att lämpligaste är ju att göra alla men det är en frågan om tid så vad tror ni? Finns chansen att man klarar provet (helst men en lite större marginal)?

Förvånad jag blev då jag hört att två av mina kollegor (ena tog kortet för ca 3 år sedan och den andra tog det i år) sa att inspektören frågade vilket område dom bor i som dom sedan körde mot.
Förstår att dom vill se en köra i sin egen miljö och att man inte kör mycket på imitation/sannolikhet/m.m. men det lät ändå "lustigt" på något sätt
Citera
2013-11-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Är just nu på sista fasen som jag klarat 1/4 ggr. Försöker sikta mig på att hinna färdigt första repititionen efter samt sluttestet

Efteråt är det ju lite annat som t.ex. repetition 2, osedda frågor, vägmärken(kan jag så gott som) samt en fas med "svårste frågorna".

Självklart inser jag ju att lämpligaste är ju att göra alla men det är en frågan om tid så vad tror ni? Finns chansen att man klarar provet (helst men en lite större marginal)?

Förvånad jag blev då jag hört att två av mina kollegor (ena tog kortet för ca 3 år sedan och den andra tog det i år) sa att inspektören frågade vilket område dom bor i som dom sedan körde mot.
Förstår att dom vill se en köra i sin egen miljö och att man inte kör mycket på imitation/sannolikhet/m.m. men det lät ändå "lustigt" på något sätt

Tog körkortet i november i fjor, min flickväns syster ett par månader innan. Hon fick anvisningar om att köra mot där hon bor vilket hon gjorde.. inte mer lustigt än att dom säger ''Kör mot centrum''
Citera
2013-11-19, 19:45
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope

Körde upp tre gånger med olika inspektörer. Alla frågade var jag bor, fick aldrig köra ditåt :P
Citera
2013-11-20, 11:29
Medlem
Herrpotats avatar
Kan någon SNÄLLA hjälpa mig att förstå svängningsregeln? Känns som det är den som sätter käppar i hjulet för min körning.

När är jag skyldig att väja? Jag har frågat min körlärare men han börjar bli lite trött på att förklara nu efter att jag frågar 2-3 gånger. Snälla hjälp mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in