2014-02-18, 16:36
Medlem
fick 58 poäng på teorin igår och klarade uppkörningen idag på första försöket! otroligt simpel säkerhetskontroll, spola rutan och tuta.
Citera
2014-02-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anniy
Fyfan kuggade nyss min första uppkörning. Förstår dock varför, gjorde två uppenbara fel. Var inte ett dugg nervös innan men sen när jag hade kört cirka 5 min började jag att skaka och hjärtat slog hårt som bara den. Min körskolelärare blev helt paff när jag inte tog körkort, har kört så gott som felfritt de senaste lektionerna. Kuggade på saker jag aldrig hade gjort fel på innan.

Har mått piss hela dagen... Nästa tid är om 1,5 vecka... Är livrädd för att kugga igen. Vad ska jag göra för att inte få panik?! Måste fan ha det där jävla kortet nu...
Vilka två fel råkade du göra?

Äsch, gör bara om det om 1.5 vecka! Spelar ju ingen roll, förr eller senare har du det ju!
Citera
2014-02-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztunner
fick 58 poäng på teorin igår och klarade uppkörningen idag på första försöket! otroligt simpel säkerhetskontroll, spola rutan och tuta.
Grattis!! Jag kan inget annat än att dunderlängta till min dag, runt den 20e Mars ska jag köra upp! Vilka moment gjorde ni och var körde du upp (ungefär)?
Citera
2014-02-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Vilka två fel råkade du göra?

Äsch, gör bara om det om 1.5 vecka! Spelar ju ingen roll, förr eller senare har du det ju!

Jag hoppas det, måste jobba bort nervositeten bara

Felen:

Jag låg i fel fil och blev sjukt osäker så jag fortsatte rakt på och bytte sedan jävligt osmidigt, var dock ingen trafik så tänkte att det var okej men inte bra gjort. Då upptäckte jag en heldragen linje... Dock jävligt dåligt markerad. Han sade sedan att jag hade kört genom 2 spärrområden men han klandrade mig inte då de var i princip helt bortnötta.

Sedan bytte jag inte fil innan en rondell då det var mycket trafik och jag vågade helt enkelt inte. Såg på pilarna innan rondellen att jag kunde ligga kvar även fast det inte vore speciellt smidigt. Bytte alltså fil i rondellen i princip.

Dessa två i kombo gjorde så att han kuggade mig...

Blir så trött på mig själv då jag i efterhand insåg att allt berodde på att jag hade sån panik att jag trodde att allt jag gjorde var fel haha...
Citera
2014-02-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Låter bra! Tror att jag kommer ta det lugnt, hellre att man kör defensivt och hinner med allt. Sen så kommer jag nog inte snacka så mycket med människan från trafikverket, utan fokuserar på körningen.

Jaa men precis! Jag hade tur då de första min trafikinspektör sa var att han inte var så pratglad av sig och kommer vara tyst under färden. Skönt för mig för då kunde jag fokusera på mitt istället för att sitta och snacka massa skit
Citera
2014-02-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anniy
Jag hoppas det, måste jobba bort nervositeten bara

Felen:

Jag låg i fel fil och blev sjukt osäker så jag fortsatte rakt på och bytte sedan jävligt osmidigt, var dock ingen trafik så tänkte att det var okej men inte bra gjort. Då upptäckte jag en heldragen linje... Dock jävligt dåligt markerad. Han sade sedan att jag hade kört genom 2 spärrområden men han klandrade mig inte då de var i princip helt bortnötta.

Sedan bytte jag inte fil innan en rondell då det var mycket trafik och jag vågade helt enkelt inte. Såg på pilarna innan rondellen att jag kunde ligga kvar även fast det inte vore speciellt smidigt. Bytte alltså fil i rondellen i princip.

Dessa två i kombo gjorde så att han kuggade mig...

Blir så trött på mig själv då jag i efterhand insåg att allt berodde på att jag hade sån panik att jag trodde att allt jag gjorde var fel haha...
Jaha vad synd då! Blir man allt för nervös så är det lätt att glömma bort sig! Jag lider med dig!
Bättre lycka nästa gång bara
Citera
2014-02-18, 18:10
Medlem
flodgrodas avatar
Någon som kan berätta lite om kartläsningsprovet för taxikort. jag oroar mig för att det ska komma en massa som jag inte pluggat på. Jag pluggar online på svenska taxiförbundet.
Citera
2014-02-18, 18:25
Medlem
Hej jag är nervös har kunskapsprovet om 1 vecka har pluggat till och från i drygt 6 månader både i körkortsboken men även på elevcentralen som min körskola erbjudit mig, grejen är den att jag får så olika resultat hela tiden när jag gör repetitionerna får jag 49/70 men slutfaserna snittar jag 63 poäng har även klarat alla andra faser man ska göra minst 1 gång ,detta skapar osäkerhet hos mig... Borde jag oroa mig eller ska jag fortsätta att köra på repetitionerna tills jag klarar dem? Jag undrar även ungefär vilka frågor ni fått på era prov? Och hur ni pluggat inför dem.

Skulle verkligen uppskatta hjälp
Citera
2014-02-18, 18:31
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabbbo
Hej jag är nervös har kunskapsprovet om 1 vecka har pluggat till och från i drygt 6 månader både i körkortsboken men även på elevcentralen som min körskola erbjudit mig, grejen är den att jag får så olika resultat hela tiden när jag gör repetitionerna får jag 49/70 men slutfaserna snittar jag 63 poäng har även klarat alla andra faser man ska göra minst 1 gång ,detta skapar osäkerhet hos mig... Borde jag oroa mig eller ska jag fortsätta att köra på repetitionerna tills jag klarar dem? Jag undrar även ungefär vilka frågor ni fått på era prov? Och hur ni pluggat inför dem.

Skulle verkligen uppskatta hjälp

Jag pluggade bara i boken innan teoriprovet. Du kan ju läsa på sammanfattningarna i boken innan provet. Jag skrev ner det viktigaste från varje kapitel och koncentrerade mig på det. Klarade det på andra försöket. Var så nervös på första, markerade några frågor och gick in och ändrade, slutade med att jag fick ett poäng för lite. Gå på det som känns rätt från början.
Citera
2014-02-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Grattis!! Jag kan inget annat än att dunderlängta till min dag, runt den 20e Mars ska jag köra upp! Vilka moment gjorde ni och var körde du upp (ungefär)?

tack! vi körde mycket i stan, stora korsningar och grejer. Sen körde jag iväg till ett bostadsområde där jag fick backa runt ett hörn. Jag fick även parkera vid en bank och köra lite på e4an. Jag körde upp i Luleå :P, lätt som en plätt
Senast redigerad av ztunner 2014-02-18 kl. 18:55.
Citera
2014-02-19, 12:34
Medlem
Hej
jag vill ha mitt körkort nu, är det en bra idé att boka teori och uppkörning privat om en månad? Enligt körskoleläraren och mig själv känner jag mig 75-80% redo, om jag kör intensivt privat en månad innan kan man klara det då tro? Är det värt att chansa? tar gärna mot tips från andra som varit i liknade situation. Känns som inte körlektionerna ger mig så mycket mer än repetition längre, eller ska man lyssna på körläraren och ta 5-8 körlektioner till? (känns overkill.)
Citera
2014-02-19, 14:11
Medlem
Rokushikis avatar
Imorgon kl 08:30 kör jag upp. Dagens körlektion gick bra, missade bara en 50-skylt men min lärare sa att det är en svår skyld som instruktörerna från trafikverket gärna kör vid så de kan kugga lite.

Är säker på det mesta, dock tycker jag vändning och vänstersväng på landsväg är krångligt. Om jag ska vända, kan jag göra en U-sväng bara det är tomt på trafik? Och om jag ska svänga vänster och det är trafik bakom mig, hur gör jag då? Lägger mig i vägrenen och väntar på att de kör förbi? Lägger mig till vänster och blinkar och antar att de kör i vägrenen så de kommer förbi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in