2013-11-20, 15:34
  #7921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Vaddå val? Det enda jag kan välja mellan är att investera eller avstå
.

"Min intuition sa åt mig att köpa starbreeze idag men det är ingen långsiktig investering. Den baserar sig helt enkelt på att rapporten imorgon blir positiv och där har jag 50% chans att den blir. Är det fel att ta en sådan chans?"

Var kommer 50% ifrån?
Citera
2013-11-20, 15:49
  #7922
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
"Min intuition sa åt mig att köpa starbreeze idag men det är ingen långsiktig investering. Den baserar sig helt enkelt på att rapporten imorgon blir positiv och där har jag 50% chans att den blir. Är det fel att ta en sådan chans?"

Var kommer 50% ifrån?

Om rapporten är positiv stiger kursen, blir den negativ så sjunker kursen. Jag vinner om den stiger och då har jag räknat ut att jag har 50% chans att bli en vinnare.
Citera
2013-11-20, 15:50
  #7923
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Våra filosofier skiljer sig nog markant åt. Den lilla andel jag har på börsen kan jag både ha och mista. Därmed inte sagt att jag gör korkade investeringar men precis som du själv sa: man följer sin egen intuition.
det är sådana som du som göder bankerna. Själv vägrar jag att ta förluster och ligger bara kvar om jag råkar komma fel tillfälligt, vilket jag i princip alltid gör i det korta perspektivet.

Citat:
Ursprungligen postat av felia
Nu funderar jag på att köpa mig en bitcoin, något jag anser vara helt värdelöst men kineserna verkar gilla det. Tänk om den blir 1:1 mot guld? Ska man avstå den möjligheten?

Det där är för komplicerat för mig. Jag påminns bara om 90-talsbubblan när jag ser utvecklingen i BitCoin. Då köper jag nog hellre guld om jag får välja.
Citera
2013-11-20, 15:51
  #7924
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Om rapporten är positiv stiger kursen, blir den negativ så sjunker kursen. Jag vinner om den stiger och då har jag räknat ut att jag har 50% chans att bli en vinnare.

Fast du har inte tagit med courtaget. I långa loppet kan du aldrig vinna på att investera på det där sättet.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2013-11-20 kl. 16:00.
Citera
2013-11-20, 15:59
  #7925
Medlem
Vad sägs om Swedish Match just nu? Snart nere vid 200 strecket
Citera
2013-11-20, 16:04
  #7926
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det är sådana som du som göder bankerna. Själv vägrar jag att ta förluster och ligger bara kvar om jag råkar komma fel tillfälligt, vilket jag i princip alltid gör i det korta perspektivet.

Har aldrig hört talas om att man kan vägra förluster när man handlar med aktier. Du verkar ha ett enastående koncept. Jag skulle gärna vilja placera mitt kapital hos dig.



Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det där är för komplicerat för mig. Jag påminns bara om 90-talsbubblan när jag ser utvecklingen i BitCoin. Då köper jag nog hellre guld om jag får välja.


Själv är jag rätt diversifierad så det ena utesluter inte det andra. Varför lägga alla ägg i samma korg?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fast du har inte tagit med courtaget. I långa loppet kan du aldrig vinna på att investera på det där sättet.

Courtaget är en piss i Mississippi.
Citera
2013-11-20, 16:05
  #7927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Att köpa undervärderade bolag är det bästa jag vet, det ska du fortsätta med. Det som är mer riskabelt är att betta på bolag som gått in i väggen och hoppas att de ska resa sig igen. Tycker du inte att vi behöver ha god kunskap om bolagets problem och när de kan lösas för att våga ge sig ut på sådana företag? Det är en sund idé att inte ha så många andra transan-liknande bolag.

Jag har hört många bloggare tala gott om protector. På normaliserad intjäning är aktien säkert prisvärd, men jag har inte tillräcklig koll på hur man analyserar försäkringsbolag och hur dynamiken på den marknaden ser ut. Exempelvis har jag svårt att kunna utröna vilka försäkringsbolag som eventuellt har ett moat eller inte. Jag avstår i brist på kunskap.

Särskilt många tråkiga verkstadsbolag hittar du inte i dessa uppgångstider. Cyclicals gillas av marknaden, varför vill du ha just verkstad? Tiden då verkstad sågs som osäkert och osexigt är förbi, men en vacker dag kan vi vara där igen.

Bra kunskap + momentum för bolag som Transcom. Kunskap blir extra viktig om man ligger längre. Måste ju veta vad man ska förvänta sig av rapporterna. Svårt att säga att Transcom inte har momentum just nu. Finns ju mer än bara ren fakta och riskminimering när det kommer till att få en bra avkastning. Sen får man ställa det mot risk och göra en avvägning. Sen ligger jag i Transcom sedan en bit under kronan. Om jag hade köpt på dagens nivå vet jag inte. Antagligen skulle jag kunna tänka mig att köpa på rekyl mot 1.1kr. Men jag tror fortfarande på stigande kurser men att rewarden inte längre är densamma jämfört med risk.

Min strategi är att behålla bolagen tills jag anser att utvecklingen går åt fel håll, vad marknaden anser är också relevant men jag köper inte någonting som fungerar som en raket så länge inte vinster och utveckling följer med till ett okej pris. Fallet Semcon. Sedan är det också intressant att försöka få sig en uppfattning om var i konjunkturcykeln vi befinner oss. Om till exempel Semcon skulle göra en lite sämre rapport skulle marknaden kunna acceptera detta, som vi ser i många cykliska företag och handla upp kursen igen pga förhoppningar för framtida vinster.

Protector köpte jag eftersom jag läst på många bloggar om den. Jag har inte som dig en ekonomisk utbildning, läser till civilingenjör, och att lära sig till punkt och pricka hur försäkringsbranschen värderas skulle ta väldigt lång tid för mig. Vad jag kan göra är att läsa på på internet de delar jag har förståelse för och vara kritisk. Jämföra olika bolag och tänka logiskt. Att hitta bolag med kvalité och en okej värdering just nu är inte så enkelt. Bloggarna blir en sorts genväg till att uppmärksamma nya bolag där mycket arbete är genomfört.

Jag vill ha in industri/verkstad för jag saknar ett innehav inom det. Jag har bank, fastighet, bygg, råvaror, IT. Sällanköp hade kunnat fungera bra det med. Egentligen är kanske inte den exakta branschen det viktiga utan värderingen och vad som kan hända framöver.
Kan det här bolaget som är okej värderat få ett uppsving framöver? Är vad jag letar efter. Sen vill jag gärna ha en bra direktavkastning.
__________________
Senast redigerad av Liketed 2013-11-20 kl. 16:10.
Citera
2013-11-20, 16:10
  #7928
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Har aldrig hört talas om att man kan vägra förluster när man handlar med aktier. Du verkar ha ett enastående koncept. Jag skulle gärna vilja placera mitt kapital hos dig.

Om man har filosofin att inte realisera förluster bara för att man ligger back tillfälligt, så brukar det gå bra. Bara man ligger i kvalitetsbolag.

Jag får väl starta "kurt-sunes fond" hehe



Citat:
Ursprungligen postat av felia
Själv är jag rätt diversifierad så det ena utesluter inte det andra. Varför lägga alla ägg i samma korg?
jaha vad ligger du mer i då?



Citat:
Ursprungligen postat av felia
Courtaget är en piss i Mississippi.
en gång ja, men inte i långa loppet. Courtage är dyrt om du ska hoppa ut och in hela tiden. Det är precis som att spela på casinot. Den enda som vinner i långa loppet är banken.
Citera
2013-11-20, 16:18
  #7929
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om man har filosofin att inte realisera förluster bara för att man ligger back tillfälligt, så brukar det gå bra. Bara man ligger i kvalitetsbolag.

Jag får väl starta "kurt-sunes fond" hehe

Jag brukar inte realisera förluster förrän jag har vinster att kvitta mot. Kurt-Sunes fond, den låter trygg


Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jaha vad ligger du mer i då?
Ädelmetaller.



Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
en gång ja, men inte i långa loppet. Courtage är dyrt om du ska hoppa ut och in hela tiden. Det är precis som att spela på casinot. Den enda som vinner i långa loppet är banken.

Nu hoppar jag inte ut och in hela tiden så för mig är det inte en särskilt betungade utgift.
Citera
2013-11-20, 16:19
  #7930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Om rapporten är positiv stiger kursen, blir den negativ så sjunker kursen. Jag vinner om den stiger och då har jag räknat ut att jag har 50% chans att bli en vinnare.

Jag är intresserad av att veta hur du kommit fram till att du har 50% chans att vinna?

Det saknar logik sålänge du inte väljer ett helt random bolag och säger "50% chans att rapporten är bra och 50% chans att den är dålig".
Sen finns det mer som trend, framtida förväntingar, och hur börsen går i allmänhet som påverkar hur kursen förändras. Konjunktur. Hur pass marknaden har inprisat en bra rapport.
__________________
Senast redigerad av Liketed 2013-11-20 kl. 16:23.
Citera
2013-11-20, 16:23
  #7931
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Jag är intresserad av att veta hur du kommit fram till att du har 50% chans att vinna?

Det saknar logik sålänge du inte väljer ett helt random bolag och säger "50% chans att rapporten är bra och 50% chans att den är dålig".
Sen finns det mer som trend, framtida förväntingar, och hur börsen går i allmänhet som påverkar hur kursen förändras. Konjunktur

Sedan vet ju de flesta hur lätt det är att bli bortfintad i volatilteten efter att en rapport släppts. Det är knappast så att riktningen alltid är tydlig i det extremt korta perspektivet.
Citera
2013-11-20, 16:32
  #7932
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Jag brukar inte realisera förluster förrän jag har vinster att kvitta mot. Kurt-Sunes fond, den låter trygg
varför realisera förluster öht? Tror du inte på bolagen du köper?


Citat:
Ursprungligen postat av felia
Ädelmetaller.
Spännande spännande. I fysisk form?




Citat:
Ursprungligen postat av felia
Nu hoppar jag inte ut och in hela tiden så för mig är det inte en särskilt betungade utgift.
men då säger du emot dig själv, eftersom du säger att du tagit ett bet på rapporten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in