2013-11-20, 16:32
  #7933
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Jag är intresserad av att veta hur du kommit fram till att du har 50% chans att vinna?

Det saknar logik sålänge du inte väljer ett helt random bolag och säger "50% chans att rapporten är bra och 50% chans att den är dålig".
Sen finns det mer som trend, framtida förväntingar, och hur börsen går i allmänhet som påverkar hur kursen förändras. Konjunktur. Hur pass marknaden har inprisat en bra rapport.

Jag köpte Starbreeze idag, helt på måfå då jag hörde att en rapport var i antågande som antingen skulle vara särdeles positiv eller inte. Jag kommer inte att behålla aktien och invänta konjunkturförändringar eller andra parametrar, det är ren spekulation. Antingen vinner jag eller så förlorar jag, det är fifty fifty.

För ett tag sedan gjorde jag likadant med Star Vault och dumpade den med vinst.

Kan det här vara så svårt att begripa?
Citera
2013-11-20, 16:35
  #7934
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Jag köpte Starbreeze idag, helt på måfå då jag hörde att en rapport var i antågande som antingen skulle vara särdeles positiv eller inte. Jag kommer inte att behålla aktien och invänta konjunkturförändringar eller andra parametrar, det är ren spekulation. Antingen vinner jag eller så förlorar jag, det är fifty fifty.

För ett tag sedan gjorde jag likadant med Star Vault och dumpade den med vinst.

Kan det här vara så svårt att begripa?

Logiken förstår jag inte alls, eftersom det här aldrig håller i längden. Man kan inte säga att det är 50/50 eftersom courtaget kostar.
Citera
2013-11-20, 16:44
  #7935
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Logiken förstår jag inte alls, eftersom det här aldrig håller i längden. Man kan inte säga att det är 50/50 eftersom courtaget kostar.

Jag ligger +25% i depån i år. Bara högoddsare. Starbreeze är bara en chansning. Courtaget är en omkostnadsavgift som jag tror är avdragsgill, i vilket fall så brukar courtage inte märkas då jag inte handlar dagligen.

Intuition kan vara gångbart.
Citera
2013-11-20, 17:20
  #7936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Jag köpte Starbreeze idag, helt på måfå då jag hörde att en rapport var i antågande som antingen skulle vara särdeles positiv eller inte. Jag kommer inte att behålla aktien och invänta konjunkturförändringar eller andra parametrar, det är ren spekulation. Antingen vinner jag eller så förlorar jag, .

För ett tag sedan gjorde jag likadant med Star Vault och dumpade den med vinst.

Kan det här vara så svårt att begripa?

Ungefär som när man köper trisslotter menar du? Antingen vinner man 100 000 kronor i månaden i 50 år, eller så "förlorar" man, det är fifty fifty.
__________________
Senast redigerad av Enupp 2013-11-20 kl. 17:27.
Citera
2013-11-20, 17:30
  #7937
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Ungefär som när man köper trisslotter menar du? Antingen vinner man 100 000 kronor i månaden i 50 år, eller så "förlorar" man, det är fifty fifty.

Oddsen på trisslotter är inte jämförbar, varför skulle man isf köpa aktier om det räcker med 30kr i insats?
Citera
2013-11-20, 17:34
  #7938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Oddsen på trisslotter är inte jämförbar

För att de faktiskt är tillgängliga och korrekta?

Citat:
Ursprungligen postat av felia
, varför skulle man isf köpa aktier om det räcker med 30kr i insats?

Det kan väl du förklara.
Citera
2013-11-20, 17:42
  #7939
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Jag ligger +25% i depån i år. Bara högoddsare. Starbreeze är bara en chansning. Courtaget är en omkostnadsavgift som jag tror är avdragsgill, i vilket fall så brukar courtage inte märkas då jag inte handlar dagligen.

Intuition kan vara gångbart.

Ja och tur kan också vara gångbart. Men att köpa aktier från smålistorna på måfå och köpa inför rapporter lär inte funka i system. Om det vore så enkelt skulle alla bli stormrika på börsen.
Citera
2013-11-20, 17:51
  #7940
Medlem
zorb89s avatar
De som lägger ner tid på att forska djupt gör bäst förtjänst oavsett bolag, simple as that.
Citera
2013-11-20, 17:53
  #7941
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
För att de faktiskt är tillgängliga och korrekta?



Det kan väl du förklara.

Det var du som gjorde liknelsen så du kan förklara själv vad menar.
Citera
2013-11-20, 17:58
  #7942
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja och tur kan också vara gångbart. Men att köpa aktier från smålistorna på måfå och köpa inför rapporter lär inte funka i system. Om det vore så enkelt skulle alla bli stormrika på börsen.

Måfå vet jag inte om det är. Vad jag läst mig till står Starbreeze inför en kraftig vinstökning. Vi får se imorgon vad rapporten säger.
Citera
2013-11-20, 18:49
  #7943
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Måfå vet jag inte om det är. Vad jag läst mig till står Starbreeze inför en kraftig vinstökning. Vi får se imorgon vad rapporten säger.

Då har du läst ganska okritiskt. Vad rapporten kommer att visa är bara en ytterst kort period inom bolagets historia och inget man kan dra så mycket slutsatser på egentligen.

Släpps den innan öppning?
Citera
2013-11-20, 19:04
  #7944
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Då har du läst ganska okritiskt. Vad rapporten kommer att visa är bara en ytterst kort period inom bolagets historia och inget man kan dra så mycket slutsatser på egentligen.

Släpps den innan öppning?

Det vet jag inte men det ska bli intressant att logga in och se vad som händer. Du har väl handlat på dig lite grann så du har råd med skumpa i helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in