2013-11-20, 14:47
Medlem
Meh, höjde mig 0,1 från 1,5 till 1,6...
Citera
2013-11-20, 14:48
Bannlyst
1.9 !!!!!!
Citera
2013-11-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Grejen med mig är att jag är smart men jag är lat! Var bakis/fortfarande full(?) när jag skrev hp nu i höstas och fick 0.9. Jag gjorde uppgifterna fort för att ha ca 30 min att sova. Texterna är sååååå tråkiga. Hur ska man ta sig igenom dom? Och alternativen är ju så lika varandra ibland. Era bästa tips?

Nja, du låter korkad som gör provet under såna förhållanden. Om du verkligen hade varit smart hade det ju inte hänt. Hatar folk på flashback som har 30 slak och presterar dåligt, men de är fan smarta och klarar lätt höga poäng! Eller kanske de med 30 slak, som inte sov och kom dit fulla och tog lite LSD innan och fick 2.0.

Du kommer självklart höja dig om du talar sanningen och har lite disciplin. Att göra 1 prov i veckan räcker nog en hel del om du går igenom och analyserar felen du gör. Du kan ju även börja läsa lite dagligen (skönlitteratur, tidningar, lite på engelska vore också fint) och kanske göra 1-2 övningar/videos på Khan Academy per dag. Om du vill plugga lite mer specifikt så finns ju hpguiden, fast kostar en hel del enligt mig.
Citera
2013-11-20, 14:54
Medlem
http://imgur.com/G3hqSdu HEHE HELT OKEJ HÖJNING ELLER VAD TYCKER NI?
Citera
2013-11-20, 15:03
Medlem
waawaawaas avatar
Fick 1.5 och det var min första gång kunde knappt tro det då jag gissat på ~1.3. Nu blir jag lite nyfiken på ifall jag kan höja mig mycket ifall jag gör det i vår. Risken är att jag är för lat eftersom resultatet jag har förmodligen tar mig dit jag vill redan.

Jag köpte boken Den kompletta guiden till högskoleprovet för ca 400:- och tyckte att den var riktigt bra och hjälpte mig så jag var förberedd på hur frågorna kunde vara/se ut. Det är mitt tips till någon som vill plugga men inte har råd med HP-guiden (eller var den heter)!

Tillägg: såg nu att den boken finns för halva priset på tradera. Tips!
Senast redigerad av waawaawaa 2013-11-20 kl. 15:33.
Citera
2013-11-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLilaSko
Nja, du låter korkad som gör provet under såna förhållanden. Om du verkligen hade varit smart hade det ju inte hänt. Hatar folk på flashback som har 30 slak och presterar dåligt, men de är fan smarta och klarar lätt höga poäng! Eller kanske de med 30 slak, som inte sov och kom dit fulla och tog lite LSD innan och fick 2.0.

Du kommer självklart höja dig om du talar sanningen och har lite disciplin. Att göra 1 prov i veckan räcker nog en hel del om du går igenom och analyserar felen du gör. Du kan ju även börja läsa lite dagligen (skönlitteratur, tidningar, lite på engelska vore också fint) och kanske göra 1-2 övningar/videos på Khan Academy per dag. Om du vill plugga lite mer specifikt så finns ju hpguiden, fast kostar en hel del enligt mig.

Återigen, gjorde provet endast för jag betalat. Behöver ej höja mig då jag redan går ett program.
Citera
2013-11-20, 15:23
Medlem
Hur begär jag ut en annans persons resultat? Det är väl en offentlig handling.
Citera
2013-11-20, 15:24
Medlem
Piggelin-Jonass avatar
Skrev 0.9 för första gången utan några som helst förberedelser. Ska försöka landa på 1.5 om 2 år ungefär när jag antagligen ska påbörja min tid på universitetet. Vad tror ni?

Hade 4/20 på orden
Min bästa del var nog läsförståelsen (14/20) eller diagrammen (16/24)
Citera
2013-11-20, 15:45
Medlem
trasigluffares avatar
1.3 > 1.55. Inget plugg. Så JÄVLA skönt. Vill ha 1.8 VT2015.
Citera
2013-11-20, 15:49
Medlem
grillbesticks avatar
Kan ha diskuterats tidigare i tråden men vi kan väl likabra köra igen.

Om man jämför normeringstabellerna från de senare proven med de tidigare så är där en rätt stor skillnad på resultaten.

Det verkar som det är mycket svårare och att det är mycket färre som får de högre resultaten.

Om man tittar på det senaste provet och det sista av den gamla sorten så är skillnaden som följer;

7,8% fick resultatet 1,6 eller bättre våren 2011.
3,7% fick resultatet 1,6 eller bättre hösten 2013.

Vid dessa två tillfällena var det ungefär lika många som gjorde provet så antalet med högre än 1,6 har alltså halverats från 2011. Utbildningsplatserna är väl lika många om inte fler numera så vi kan med säkerhet vänta oss lägre intagningspoäng i högskolekvoten framöver.

Har provet blivit svårare eller vad är det som sker?

Grillbestick
Citera
2013-11-20, 15:51
Medlem
Mikronesiens avatar
Efter det tredje provet nu har jag höjt mig med 29 poäng(114-143) och fått en 0.3 högre normerad poäng. Säger en del om att man faktiskt blir bättre av att göra proven flera ggr - så alla som landar på <1.5 på första försöket och känner sig missnöjda: gör det bara igen(och fortsätt plugga såklart)!
Citera
2013-11-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grillbestick
Kan ha diskuterats tidigare i tråden men vi kan väl likabra köra igen.

Om man jämför normeringstabellerna från de senare proven med de tidigare så är där en rätt stor skillnad på resultaten.

Det verkar som det är mycket svårare och att det är mycket färre som får de högre resultaten.

Om man tittar på det senaste provet och det sista av den gamla sorten så är skillnaden som följer;

7,8% fick resultatet 1,6 eller bättre våren 2011.
3,7% fick resultatet 1,6 eller bättre hösten 2013.

Vid dessa två tillfällena var det ungefär lika många som gjorde provet så antalet med högre än 1,6 har alltså halverats från 2011. Utbildningsplatserna är väl lika många om inte fler numera så vi kan med säkerhet vänta oss lägre intagningspoäng i högskolekvoten framöver.

Har provet blivit svårare eller vad är det som sker?

Grillbestick

Provet har blivit svårare men det har också att göra med alla som skriver provet varje år. Alltid en massa gymnasieelever som har hört att man kan komma in med högskoleprovet så de struntar i att plugga. Det visar sig oftast att det inte gick lika bra som tänkt och de hamnar under 0.7-0.8. Tror nog mer än hälften i rummet som jag skrev i var under 18 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in