2013-11-20, 15:56
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XpS06
Nu när fotbollen går helt åt pipsvängen tänker jag att det är lika bra att kolla mitt resultat.
Som jag beräknat får jag 1.3 (Verb 1.5, Kvant 1.1). Ett resultat jag är väldigt nöjd över då det är första gången jag skriver och jag inte pluggat inför HP heller.

12 på ORD och 14 på MEK är jag inte alls nöjd med då VERB är min klart starkare sida, men samtidigt är det där jag känner att det är enklast att höja mig också.
Även XYZ (10/24) och KVA (6/20) är områden jag måste höja mig avsevärt på för att ha en chans att nå 1.7<

Ska nu läsa upp Natur-behörighet (gick samhälls av någon outgrundlig anledning...) på komvux och plugga mer inför HP mha HpGuiden!
Med lite jävlaranamma så blir det Läkarprogrammet våren/hösten 2015
Lycka till! Höjde mig själv från 0,95 till 1,45 med lite läsning och matteplugg.
Citera
2013-11-20, 16:08
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grillbestick
Kan ha diskuterats tidigare i tråden men vi kan väl likabra köra igen.

Om man jämför normeringstabellerna från de senare proven med de tidigare så är där en rätt stor skillnad på resultaten.

Det verkar som det är mycket svårare och att det är mycket färre som får de högre resultaten.

Om man tittar på det senaste provet och det sista av den gamla sorten så är skillnaden som följer;

7,8% fick resultatet 1,6 eller bättre våren 2011.
3,7% fick resultatet 1,6 eller bättre hösten 2013.

Vid dessa två tillfällena var det ungefär lika många som gjorde provet så antalet med högre än 1,6 har alltså halverats från 2011. Utbildningsplatserna är väl lika många om inte fler numera så vi kan med säkerhet vänta oss lägre intagningspoäng i högskolekvoten framöver.

Har provet blivit svårare eller vad är det som sker?

Grillbestick
Bland annat måste du räkna med de som fick 1.55 bland de som fick 1.6, eftersom HT -11 avrundade man sin sammanlagda normerade poäng, och det uppåt dessutom.

100 - 92.7 = 7.3% fick 1.6 eller bättre 2011(hösten då).
100 - 93.4 = 6.6% fick 1.55 eller bättre 2013.

Lite skillnad är det, och det beror säkert som du säger på den ökade mängden deltagare. Egentligen är det svårt att säga huruvida provet blivit svårare över åren, då den normerade poängen alltid är relativ allas provresultat för just det året. Men man kan ändå som du visar, se skillnader i fördelningen av poäng. Exempelvis så var det en större andel som fick >1.9 på det gamla provet än den nya. Förklaringen ligger nog i att man beräknar medel på två normerade poäng numera, och att få tillräckligt med poäng för att få 2.0 på både KVA & VERB borde vara svårare än att först räkna ihop poängen och sen få en normerad poäng.

EDIT: Såg inte att du menade gamla provet, men besvarade det ändå.
Senast redigerad av Mikronesien 2013-11-20 kl. 16:12.
Citera
2013-11-20, 16:08
Medlem
grillbesticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raizen
Provet har blivit svårare men det har också att göra med alla som skriver provet varje år. Alltid en massa gymnasieelever som har hört att man kan komma in med högskoleprovet så de struntar i att plugga. Det visar sig oftast att det inte gick lika bra som tänkt och de hamnar under 0.7-0.8. Tror nog mer än hälften i rummet som jag skrev i var under 18 år.
Det är ju alltid massa gymnasieungdomar som skriver proven. Det är inte bara de två provtillfällena jag bifogade som visar på samma resultat. Utan alla de nya proven har liknande statistik gentemot de gamla.
Citera
2013-11-20, 16:21
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Jag gick och gjorde provet endast för att jag hade betalat. Jag går redan ett program och planerar inte att byta. Men eftersom jag fick 0.9 på detta sätt blir jag nyfiken på vad jag får om jag pluggar på hp.

Jättesvårt att säga vad du skulle få. Testa att plugga lite och skriv nykter, finns väl inte så mycket mer att göra.
Citera
2013-11-20, 16:25
Medlem
Bittersteels avatar
Fick 1.0. Första gången för mig. Vet verkligen vad jag måste plugga till nästa gång.
Citera
2013-11-20, 16:43
Medlem
För er som undrar om man kan höja sig på HP. Fick 0.95 i våras och höjde mig till 1.55 nu. Så en förbättring på 0.6 utan att ha pluggat.

OBS går sista året på gymnasiet.
Citera
2013-11-20, 17:33
Medlem
Skrev provet för första gången nu i höst och fick 1.6 utan plugg!
Citera
2013-11-20, 18:25
Medlem
Soulsurfers avatar
Fick en liten motivationskick av att se alla höjningar här! Blir att plöja ma 1c om någon månad när allt mitt skrivande i kurserna jag läser är klart. Ser faktiskt fram emot det! Det skall bli skönt att slippa allt ordbajsade... endast 3-4 veckor kvar nu. Tror jag kommer att beställa en till mattebok dessutom, Origo 1c. Någon här som har erfarenhet av den boken?
Citera
2013-11-20, 19:15
Medlem
Greatheftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Fick en liten motivationskick av att se alla höjningar här! Blir att plöja ma 1c om någon månad när allt mitt skrivande i kurserna jag läser är klart. Ser faktiskt fram emot det! Det skall bli skönt att slippa allt ordbajsade... endast 3-4 veckor kvar nu. Tror jag kommer att beställa en till mattebok dessutom, Origo 1c. Någon här som har erfarenhet av den boken?
Utav böckerna jag sätt, Origo och 5000, så tycker jag origo är den bättre! Dock min åsikt bara, det skiljer knappt något alls. Tips; gör båda!
Citera
2013-11-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggelin-Jonas
Skrev 0.9 för första gången utan några som helst förberedelser. Ska försöka landa på 1.5 om 2 år ungefär när jag antagligen ska påbörja min tid på universitetet. Vad tror ni?

Hade 4/20 på orden
Min bästa del var nog läsförståelsen (14/20) eller diagrammen (16/24)

Jag fick 11/24 på diagrammen men jag fattar inte. De är så jävla lätta! Hoppade du över NOG och gjorde det sist? Ska fan göra NOG sist nästa gång bara 5/12 på skiten och jag lade skitmycket tid på det.
Citera
2013-11-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer

Jag tycker du borde ha matteplugg löpande då det är bättre att göra 30min per dag ist för någon dag intensivplugg.
Jag tycker det är intressant med dina ambitioner men det verkar lite för mycket "talk the talk, but you don't walk the walk". Så mycket skolarbete har man inte på gymnasiet att man inte har tid för något annat.

Vill inte verka nedlåtande, bryr mig genuint om dig, oaktat jag inte vet vem du är. Men du bör skärpa dig litet. Jag pluggar på en av Sveriges tuffaste skolor och jag har massvis med tid till HP, det gäller bara att sätta sig och göra det. Skriver detta i syftet att sporra dig och inte för att "hata".

Ber återigen om ursäkt om jag kränkt dig, men du måste rycka upp dig om du verkligen vill höja dig. Jag hjälper dig gärna.
Citera
2013-11-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Jag tycker du borde ha matteplugg löpande då det är bättre att göra 30min per dag ist för någon dag intensivplugg.
Jag tycker det är intressant med dina ambitioner men det verkar lite för mycket "talk the talk, but you don't walk the walk". Så mycket skolarbete har man inte på gymnasiet att man inte har tid för något annat.

Vill inte verka nedlåtande, bryr mig genuint om dig, oaktat jag inte vet vem du är. Men du bör skärpa dig litet. Jag pluggar på en av Sveriges tuffaste skolor och jag har massvis med tid till HP, det gäller bara att sätta sig och göra det. Skriver detta i syftet att sporra dig och inte för att "hata".

Ber återigen om ursäkt om jag kränkt dig, men du måste rycka upp dig om du verkligen vill höja dig. Jag hjälper dig gärna.

Man behöver inte plugga mer än en månad för HP, speciellt om det bara gäller matematik men om man ska plugga till den verbala delen är det mycket mer brett och då bör man lägga in 30min läsning på en vardag. Något du gör gissar jag på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in