Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Skrev gamla provet, vet inte hur stor skillnad det är mot det nya men mitt tips är: läs, läs, LÄS!
Jag såg till att varje dag läsa både DN och SvD, jag gjorde det på nätet pga kostnadsskäl. Läs kultur och ledarsidorna, läste kultur och ledarsidorna i aftonbladet ett par gånger i veckan också. Läs även lättare vetenskapliga artiklar om du kommer över dem, tänk snäppet över illustrerad vetenskap. Läs böcker, om inte annat så får du in en högre läshastighet av det som gör att du hinner gå tillbaka i texterna fler gånger. Sen är mitt tips avseende böcker att läsa lite äldre böcker, gärna klassiker. De brukar vara lite svårare att läsa för att språket utvecklats men det ger kunskap samt att du säkerligen lär dig nya ord som kan ge dig poäng på den delen.
Jag fick 17/20 sista gången jag skrev och minst ett av felen valde jag mellan 2 alternativ och chansade såklart fel.
Det roliga är att jag klarade orddelen galant! Totalt 18 utav 20 rätt! Det är på orddelen som jag briljerar, svenskan överhuvudtaget. Låter som att jag skryter, men på verbala delen tog jag ändå 1.5, det var matten med 0.9 som drog ner snittet
Men tack för tipsen!
Citat:
Ursprungligen postat av McMurphy2991
Helt klart bra, högt över medel och gångbart på i stort sett allt som inte hör till läkare, civ.ingenjör, psykolog eller jurist/ekonom.
Trevligt trevligt! En till fråga, jag har hört av flera att man brukar sänka sig på sitt andra prov man skriver. Vad tror ni om den ''hörsägen''?