2013-02-24, 19:43
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji

Jag fick 17/20 sista gången jag skrev och minst ett av felen valde jag mellan 2 alternativ och chansade såklart fel.

Och minst ett av de rätten svaren var när du valde mellan två alternativ och chansade rätt.
Citera
2013-02-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Och minst ett av de rätten svaren var när du valde mellan två alternativ och chansade rätt.

Mycket möjligt men sånt kommer man inte ihåg och grämer sig över .
Citera
2013-02-24, 20:04
Medlem
För er som har problem med läshastighet kan jag rekommendera denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144017251

Sjukt bra bok om bl.a. lästekniker! Läser nästan 100% snabbare.

Ett annat tips är att ni skriver ut övningsproven och gör dom för hand, stor skillnad att sitta vid datorn eller vid ett bord när man ser en uppgift, i alla fall för mig.

Fråga: Hur mycket svårare skulle ni säga att studeravidares XYZ och KVA prov är? Känns som helt annorlunda prov med tanke på att det inte bara är Matte A :S
Senast redigerad av McMurphy2991 2013-02-24 kl. 20:08.
Citera
2013-02-24, 20:46
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Skrev gamla provet, vet inte hur stor skillnad det är mot det nya men mitt tips är: läs, läs, LÄS!

Jag såg till att varje dag läsa både DN och SvD, jag gjorde det på nätet pga kostnadsskäl. Läs kultur och ledarsidorna, läste kultur och ledarsidorna i aftonbladet ett par gånger i veckan också. Läs även lättare vetenskapliga artiklar om du kommer över dem, tänk snäppet över illustrerad vetenskap. Läs böcker, om inte annat så får du in en högre läshastighet av det som gör att du hinner gå tillbaka i texterna fler gånger. Sen är mitt tips avseende böcker att läsa lite äldre böcker, gärna klassiker. De brukar vara lite svårare att läsa för att språket utvecklats men det ger kunskap samt att du säkerligen lär dig nya ord som kan ge dig poäng på den delen.

Jag fick 17/20 sista gången jag skrev och minst ett av felen valde jag mellan 2 alternativ och chansade såklart fel.

Det roliga är att jag klarade orddelen galant! Totalt 18 utav 20 rätt! Det är på orddelen som jag briljerar, svenskan överhuvudtaget. Låter som att jag skryter, men på verbala delen tog jag ändå 1.5, det var matten med 0.9 som drog ner snittet

Men tack för tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av McMurphy2991
Helt klart bra, högt över medel och gångbart på i stort sett allt som inte hör till läkare, civ.ingenjör, psykolog eller jurist/ekonom.

Trevligt trevligt! En till fråga, jag har hört av flera att man brukar sänka sig på sitt andra prov man skriver. Vad tror ni om den ''hörsägen''?
Citera
2013-02-24, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Trevligt trevligt! En till fråga, jag har hört av flera att man brukar sänka sig på sitt andra prov man skriver. Vad tror ni om den ''hörsägen''?
Nja, det beror väl mestadels på hur ens första prov gick. En som skriver 0.30 bör inte sänka sig men det kan vara svårt att höja sig direkt om man skriver 1.80 på sitt första prov; anledningarna till detta kan variera, men ännu högre prestationskrav och därmed ökad nervositet/osäkerhet kan vara en.
Citera
2013-02-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Jag skrev 1.5 på provet hösten -11... Jag kan dock inte hämta ut provresultatet på hogskoleprov.nu eftersom jag glömt lösenordet plus att jag inte vet vilken mail jag registerat mig med (testat alla jag har). Vart kan jag vända mig? Tips?
Ingen?
Citera
2013-02-25, 00:25
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Ingen?

Testa att fråga på deras facebooksida: https://www.facebook.com/alltomhogskoleprovet
Citera
2013-02-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Läser inte ett skit faktiskt. Har bara lätt för att ta in information och tolka.

Jaha... Det var ju bra för dig :P Hahaha Jag får alltid en uppfattning om hur något presenteras och därav får jag väldigt lätt "tunnelseende" där jag är övertygad om att jag har rätt. Du måste vara mer öppen som informationstolkare vilket är jättebra. Finns ingen poäng i detta inlägg men men...
Citera
2013-02-25, 00:31
Medlem
Citat:
Skrev gamla provet, vet inte hur stor skillnad det är mot det nya men mitt tips är: läs, läs, LÄS!

Jag såg till att varje dag läsa både DN och SvD, jag gjorde det på nätet pga kostnadsskäl. Läs kultur och ledarsidorna, läste kultur och ledarsidorna i aftonbladet ett par gånger i veckan också. Läs även lättare vetenskapliga artiklar om du kommer över dem, tänk snäppet över illustrerad vetenskap. Läs böcker, om inte annat så får du in en högre läshastighet av det som gör att du hinner gå tillbaka i texterna fler gånger. Sen är mitt tips avseende böcker att läsa lite äldre böcker, gärna klassiker. De brukar vara lite svårare att läsa för att språket utvecklats men det ger kunskap samt att du säkerligen lär dig nya ord som kan ge dig poäng på den delen.

Läser SvD från pärm till pärm och lånar frekvent hem böcker(är lite smått störd så jag läser bara klassiker då det är sådant jag gillar, helt enkelt tröttnat på Stieg Larsson och alla andra deckare...). Har inte pluggat inför HP särskilt länge och därav är det nog brist på resultat. Förväntar mig en höjning på verbala inför HP HT 2013. Vi får se hur det går! Men tack för tipsen! Undrar bara, vad menar du med snäppet över illustrerad vetenskap? Visserligen är det inte särskilt intrikat språk i den, men vad skulle jag kunna läsa annars, avhandlingar?
Citera
2013-02-25, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Testa att fråga på deras facebooksida: https://www.facebook.com/alltomhogskoleprovet

Jag förblir helst anonym på flashback Hittade några mail och ringer imorgon så kanske det fixar sig...
Citera
2013-02-25, 13:34
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
http://www.prim.su.se/matematik/kurs_1/formler/formelblad.pdf

eller http://www.prim.su.se/matematik/ap_9/Formelblad.pdf Kanske duger?

Tackar! Men jag syftade mer på lätta minnesregler för att komma ihåg alla dessa formler, men jag förmodar att det bara är till att lära sig dem utan till.
Citera
2013-02-25, 14:32
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Tackar! Men jag syftade mer på lätta minnesregler för att komma ihåg alla dessa formler, men jag förmodar att det bara är till att lära sig dem utan till.

Bästa minnesregeln är att förstå formlerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in