Citat:
Ursprungligen postat av
Celuex
Angående ovanstående fråga om var man lär sig sådana där "lagar": Ta och räkna igenom Matte A+B så får du lära dif alla grundläggande koncept du behöver kunna för högskoleprovet. Därmed slipper Ni ocksså tänka "ah men så här kan jag nog göra, läste ju det på flashback."
Annat tips för att förbättra er ytterligare på kvant är att vara intresserad. Kanske bara är jag men när jag sitter och jobbar matematik så blir det lätt att jag börjar testa olika saker för att se om der stämmer. Exempelvis att sitta och räkna lite kvadratrötter och inse logiken, t.ex. att och varför 42^2 = 40^2 + 41* 4 vilket gör det väldigt enkelt att ta i huvudet. Sitt helt enkelt och bara klada på papper, är a (b+c) verkligen ab + ac? Fråga er frågorna ni är osäkra på, och besvara dom. Alla kan bli bra på mattte, gäller bara att ha vistats i terrängen så mycket att man ser vilken väg som är lämpligast att ta när man ska handskas med problemen.
Jag är säker på att du har rätt i att det här är bästa metoden att bli bättre. Jag läste någon annanstans där dmatte beskrevs som ett språk, man måste använda det och se sambanden från flera olika vinklar innan koncepten börjar sjunka in. Det är inte samma sak som att lära sig lagar utantill.
I vissa fall tar det dock emot rejält. Ta negativa tal t ex. Jag kan följa regler och lösa uppgifter men jag ser ingen verklighet bakom siffrorna, för de finns ju inte i verkligheten! Jag kan ha en boll eller 5 eller hur många som helst men jag kan aldrig ha en negativ boll.
a^3 = a*a*a --------------> uppfattat! 3 stycken a som multipliceras ihop.
Testar det. Sätt a = 5--------------> 5*5*5 = 125
a^-3 = 1/a^3 ------------> omöjligt! Hur ser ett negativt a ut? Det finns inte.
Regeln säger 1/ (5*5*5) = 1/125 jaha? Ingen aning om det är rätt eller fel, för nu är vi inte i verkligheten längre. Jag byter bara ut bokstäver mot siffor och hoppas att det håller.