2013-11-17, 13:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Det finns väl ändå en princip han verkar ha, som är värd att lyfta fram. Jag kan ibland bli lite lack när kursare systematiskt blankar tentor bara för att dom inser att dom inte kommer kunna lyckas så väl som dom vill. Om man inte lär sig att förhålla sig så bra man kan till uppgiften när det väl gäller, utan bara flyr, hur ska man då som nyanställd ens kunna producera ett halvtaskigt arbete och åtminstone vara nöjd med sin insats? Juridiken är enligt mig, ett hantverk som bara förfinas desto mer man sysslar med det, du kommer alltid missa något.

Det här argumentet hör man ofta från folk som inte blankar. Jag är inte alls säker på att blankare har problem att hålla deadlines. Man väljer att försöka en annan gång, eftersom man har den möjligheten. "Jobbet" måste inte göras på ordinarie tentadag.

Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Jag förstår och håller med dig - att blanka är ett tecken på misslyckande och det borde visas på betyget. Men jag ser ingen anledning till att utnyttja denna brist till sin fördel, precis som man kan göra i andra sammanhang, t ex i yrkeslivet.

Varför då? Betyget skall visa hur bra man kan ämnet (det gör det inte ändå, men i teorin). Under vilken termin eller hur man lärt sig ämnet spelar ingen roll.

Sen kan jag förstå om vissa arbetsgivare tycker det är mindre bra att man går ut på 7 år, men det behöver ju inte bli följden av blankning.
Citera
2013-11-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Kan du nämna ett sammanhang i arbetslivet då man bara kan säga, nej jag skiter i det här, jag gör det om tre veckor istället?

Undrar du om det finns möjligheter att skjuta upp en deadline för att få ett bättre slutresultat? Ja. Du tolkade dock mitt inlägg fel - jag menade att man kan och bör utnyttja brister i systemet till sin fördel som yrkesverksam.
Citera
2013-11-17, 16:58
Medlem
Blankning är för mig en icke-fråga. Hur andra studenter pluggar/skriver tentor är jag inte det minsta intresserad av. Jag har mina mål och kör mitt race. Så länge omtentor finns så kommer man att kunna blanka, det är nog bara att acceptera. Studenter som hela tiden fokuserar på vad andra gör, vad andra har för betyg etc. behöver nog börja tänka om och fokusera mer på sin egen situation.
Citera
2013-11-17, 17:28
Medlem
SunWukongs avatar
Osäker om frågan nedan lämpar sig just här men gör ett försök i vart fall.

Hur läser man enklast en dom från EU-domstolen?

Tycker svenska domar har ganska bra disposition och går att få en överblick på snabbt, men tar mig ganska mycket tid att läsa igenom och förstå de domar från EU-domstolen jag behövt läsa. Misstänker därför att jag läser dem på fel sätt och hade varit tacksam för lite råd från er lite mer erfarna studenter
Citera
2013-11-17, 17:36
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong

Tycker svenska domar har ganska bra disposition och går att få en överblick på snabbt, men tar mig ganska mycket tid att läsa igenom och förstå de domar från EU-domstolen jag behövt läsa. Misstänker därför att jag läser dem på fel sätt och hade varit tacksam för lite råd från er lite mer erfarna studenter
Det där är en vanesak. Jag tyckte också de var stökiga att läsa i början.

Dum fråga kanske, men du läser väl dem inte på engelska?
Citera
2013-11-17, 19:30
Medlem
Veasellls avatar
Vad har ni för metod när ni måste plöja igenom den där boken om EU:s grunder, som ligger där på vardagsrumbordet och ser läskigt på dig?
Funderar på att prova på Alfa kvälls/nattetid. Skall enligt rykten inte finnas täckning, samt springa runt massa hardworking kineser som inte sover om nätterna.
Vardagsmotivation behövs!
Citera
2013-11-17, 19:44
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Vad har ni för metod när ni måste plöja igenom den där boken om EU:s grunder, som ligger där på vardagsrumbordet och ser läskigt på dig?
Funderar på att prova på Alfa kvälls/nattetid. Skall enligt rykten inte finnas täckning, samt springa runt massa hardworking kineser som inte sover om nätterna.
Vardagsmotivation behövs!
Europarättens grunder eller vad den nu heter, är faktiskt en väldigt bra bok. Påfallande allmänbildande. För mig var EU och EU-rätten ett stort svart öh? innan jag läste boken. Att börja på sidan 1 är ofta en bra metod.
Citera
2013-11-17, 19:52
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Europarättens grunder eller vad den nu heter, är faktiskt en väldigt bra bok. Påfallande allmänbildande. För mig var EU och EU-rätten ett stort svart öh? innan jag läste boken. Att börja på sidan 1 är ofta en bra metod.

Håller helt med om att den är intressant och allmänbildade. Men den känns inte mindre tung för det..
Frågan var väl mer hur ni tar tag i saken så att säga, slår sönder datorn, sätter sig på ett fik etc.
Citera
2013-11-17, 19:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle

Citat:
Håller helt med om att den är intressant och allmänbildade. Men den känns inte mindre tung för det..
Frågan var väl mer hur ni tar tag i saken så att säga, slår sönder datorn, sätter sig på ett fik etc.
Vill också slå ett slag för EU Law: Text, cases and materials av Craig & De Búrca. Boken inleds t.ex. med en mycket bra sammanfattning av EU:s uppbyggnad, dess olika organ osv. för att sedan övergå i djupare studier om t.ex. den fria rörligheten för varor. Det härliga med denna bok är att du hela tiden får läsa utdrag ut intressanta fall från EU-domstolen, samt utdrag ur andra författares verk så att du kan skapa dig en bättre bild av rättsläget.
Citera
2013-11-17, 21:28
Medlem
Citat:

På de flesta universitet finns det ett så kallat bibliotek med tysta avdelningar där man kan sitta och läsa. Om du tänkt läsa en bok rekommenderar jag att du inte tar med dig en dator eller liknande (exempelvis en sådan där modern mobiltelefon med Internet och liknande nymodigheter), eftersom det verkar vara den som stör din läsro. Förslagsvis vänjer du dig vid att sitta där dag in och dag ut, alldeles oavsett hur lektionsschemat ser ut.
Citera
2013-11-18, 03:12
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong

Brukar finnas en sammanfattning av domen i början. Jag läser i regel bara den. Om en sådan saknas så läser jag slutet bara. Har koll på vad domen säger, men sällan vilka parter och omständigheter det var i fallet.
Citera
2013-11-18, 07:20
Medlem
Buffelns avatar
Kort sagt fick jag jobb alldeles för tidigt och har varit på flykt i två år men nu tagit tjänstledigt för att skriva mitt förbaskade examensarbete.

Jag har nog mer ångest än normalt (en arbetsgivare som flåsar i ryggen) eller är möjligen klenare än de flesta, men: jag befinner mig i en total skrivkris nu. Det står helt still. Uppgiften känns överväldigande.

Har nästan en månad kvar, så jag försöker tänka positivt. Är det någon som skriver sitt exjobb (eller har skrivit och läser här) som har drabbats av skrivkramp? Jag trodde examensarbetet var det enklaste på hela programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in