Citat:
Ursprungligen postat av
Farenheit
Det finns väl ändå en princip han verkar ha, som är värd att lyfta fram. Jag kan ibland bli lite lack när kursare systematiskt blankar tentor bara för att dom inser att dom inte kommer kunna lyckas så väl som dom vill. Om man inte lär sig att förhålla sig så bra man kan till uppgiften när det väl gäller, utan bara flyr, hur ska man då som nyanställd ens kunna producera ett halvtaskigt arbete och åtminstone vara nöjd med sin insats? Juridiken är enligt mig, ett hantverk som bara förfinas desto mer man sysslar med det, du kommer alltid missa något.
Det här argumentet hör man ofta från folk som inte blankar. Jag är inte alls säker på att blankare har problem att hålla deadlines. Man väljer att försöka en annan gång, eftersom man har den möjligheten. "Jobbet" måste inte göras på ordinarie tentadag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lindgren08
Jag förstår och håller med dig - att blanka är ett tecken på misslyckande och det borde visas på betyget. Men jag ser ingen anledning till att utnyttja denna brist till sin fördel, precis som man kan göra i andra sammanhang, t ex i yrkeslivet.
Varför då? Betyget skall visa hur bra man kan ämnet (det gör det inte ändå, men i teorin). Under vilken termin eller hur man lärt sig ämnet spelar ingen roll.
Sen kan jag förstå om vissa arbetsgivare tycker det är mindre bra att man går ut på 7 år, men det behöver ju inte bli följden av blankning.