2013-11-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
I Sverige så jobbar ungefär 1/3 inom offentliga sektorn, 1/3 i industrin och resten inom tjänstesektorn. Det är rimlig att anta att trängseln i stort orsakas i lika hög grad av dessa tre olika grupper.

Flyttar man myndigheterna finns det därför inte tillräckligt med privata företag i Sverige som kan fylla hålet. Vi kan ju knappas förvänta oss att volvo och SKF flyttar sina fabriker till centrum. De tjänsteproducerande verksamheterna i industrin föredrar att lokalisera sig så att de anställda lätt kan ta sig till jobbet, jämför med ÅF (Sveriges 3:e största teknikarbetsgivare) som flyttar till Mölndal just nu.

Den tredjedel som kallas tjänstesektorn är dessutom geografiskt knuten till antingen industriföretagen eller myndigheterna (ett exempel är lunchrestauranger) eller till folks bostadsorter (tex handeln).

Flyttar man myndigheterna så kommer de därför dra med sig de tjänstesektorn. Jag tippar på att halva centrum skulle kunna tömmas om man flyttar myndigheterna därifrån.

För att effektivisera kollektivtrafik så skapar man lämpligen byråkratstadsdelar på gångavstånd från pendeltågsstationerna i kranskommunerna, eller en bit inåt landet utefter Rv40, på orter som Lerum, Kållered och Mölnlycke.

De kommunala centrala verksamheterna flyttas till stadsdelarna och läggs i anslutning till spårvagnshållplatserna.

Det tomma lokalerna i centrum kan konverteras till bostäder. Då löser man bostadsbristen på köpet, och flytten kan finansieras med intäkter därifrån.

När flytten är genomförd har vi ett centrum med mindre trängsel och flera bostäder, vilket väl var målet? Helt utan trängselskatt eller västsvenskt paket.
Och som bonus så kommer myndigheterna närmre befolkningen. Befolkningstyngdpunkten i västra Götaland är inte Göteborg centrum.

Om man flyttar myndigheter utanför stan så håller din ekvation om personalen också bor utanför stan och därmed inte implicerar någon trängsel.
För det andra så kommer marknaden se till att nya företag flyttar in om myndigheter flyttar ut. Skall man tilltvinga sig att det byggs bostäder i nordstan där skatteverket, kronofogden och försäkrningskassan har sina kontor så får du det svårt.

För det tredje. Kan du visa upp något endaste exempel i hela världen med en stad som haft problem med trängsel som har löst detta med att flytta ut myndigheter?
Citera
2013-11-16, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Men det blev tullar iaf. annelie hulten ljög. Vad är din poäng?

Jag vet inte vad du har för källa med jag refererar till ett youtube klipp där hon påstås ha sagt att det inte blir någon trängselskatt.

Då hon i själva verket sa att inte skulle bli någon TS om göteborgarna beslutade om detta. - Alltså om göteborgarna inte röstar för trängselskatt så blir det ingen trängselskatt. Vad är det svåra?
Citera
2013-11-16, 02:27
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag vet inte vad du har för källa med jag refererar till ett youtube klipp där hon påstås ha sagt att det inte blir någon trängselskatt.

Då hon i själva verket sa att inte skulle bli någon TS om göteborgarna beslutade om detta. - Alltså om göteborgarna inte röstar för trängselskatt så blir det ingen trängselskatt. Vad är det svåra?

Du märker ord in absurdum. Nekar du till att hulthen ljög?
Citera
2013-11-16, 09:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Har göteborgarna tillfrågats i en folkomröstning innan skiten infördes? Jasså inte, då ljuger kärringen som en häst travar.
Citera
2013-11-16, 10:42
Medlem
Citat:
Du märker ord in absurdum. Nekar du till att hulthen ljög?

Jag refererar till din klipp som nämnt tidigare. Där hon klart och tydligt säger att göteborgarna skall få besluta gällande trängselskatt.
Nej hon har inte ljugit i frågan
Citera
2013-11-16, 10:51
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Jag refererar till din klipp som nämnt tidigare. Där hon klart och tydligt säger att göteborgarna skall få besluta gällande trängselskatt.
Nej hon har inte ljugit i frågan

Jag undrar om du är riktigt frisk.

Nekar du till att trängselskatten infördes utan folkomröstning?

Nekar du till att hon i klippet lovar Göteborgarna att de ska få en folkomröstning om trängselskatten innan den införs?
Citera
2013-11-16, 11:57
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Hs5D-1ff5AM

3:48
Citera
2013-11-16, 12:54
Medlem
Citat:
Jag undrar om du är riktigt frisk.

Nekar du till att trängselskatten infördes utan folkomröstning?

Nekar du till att hon i klippet lovar Göteborgarna att de ska få en folkomröstning om trängselskatten innan den införs?

Hon lovade att att göteborgarna skulle få bestämma om de kom fram till att så skulle ske på deras årsstämma. Då är ju själva frågan vad de kom fram till på årsstämman. Vet du det kanske?
Citera
2013-11-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asaracus73
https://www.youtube.com/watch?v=Hs5D-1ff5AM

3:48

4:03 - 4:25
Citera
2013-11-16, 15:12
Medlem
http://www.expressen.se/gt/folkomrostning-om-trangselavgifter-2010/

"Göteborgs socialdemokratiska partidistrikts årsmöte biföll i går distriktsstyrelsens förslag att göteborgarna själva ska få avgöra frågan om att införa trängselavgifter i stan genom en folkomröstning."
Citera
2013-11-16, 15:29
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/sverige/s-i-goteborg-backar-om-trangselskatt/

"Frågan om trängselskatt i Göteborg ska avgöras av göteborgarna i en folkomröstning. Om skatten blir aktuell. Inte förr.
Göteborg. Det är socialdemokraternas i Göteborg senaste position i den infekterade frågan. Beslutet fattades på partidistriktets årskongress på lördagen i Göteborg."

"Med Perssons uttalande i ryggen anser sig socialdemokraterna i Göteborg vara skyddade mot eventuella påtryckningar från miljöpartiet."
Citera
2013-11-16, 19:04
Medlem
Citat:
Om man flyttar myndigheter utanför stan så håller din ekvation om personalen också bor utanför stan och därmed inte implicerar någon trängsel.
För det andra så kommer marknaden se till att nya företag flyttar in om myndigheter flyttar ut. Skall man tilltvinga sig att det byggs bostäder i nordstan där skatteverket, kronofogden och försäkrningskassan har sina kontor så får du det svårt.

För det tredje. Kan du visa upp något endaste exempel i hela världen med en stad som haft problem med trängsel som har löst detta med att flytta ut myndigheter?

Det finns inget som helt trängselproblem om man ska åka ut ur stan. Så konceptet håller även om de som jobbar på myndigheterna bor i stan. Men givetvis så gäller det att hitta en balans. Det kanske räcker att flytta hälften av myndigheterna.

Det effektivaste vägsystemet och kollektivtrafiksystemet får man om trafikflödet är jämt fördelat i båda riktningarna. Då kan man nå 100 % nyttjandegrad. Nu är det bara halva kapaciteten som nyttjas.

På frågan om någon stad lyckats lösa trängselproblemet genom att flytta myndigheter så är min motfråga: Har någon prövat?

Det är trots allt obestridligt att antalet resor in till centrum kommer minska om myndigheterna flyttar ut och lokalerna görs om till bostäder.

Jag tror att skon klämmer någon annanstans. Närmare bestämt så är det så att det är myndigheterna som bestämmer, och då ser man om sitt eget hus i första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in