2013-11-16, 01:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
KJ hade garanterat en anledning, men jag är övertygad om att den anledningen kan ingen förstå, förutom han själv. Tror inte ens han minns varför han gjort det här, bara att han gjort det.

Varför skulle ingen kunna förstå anledningen? Jag gjorde nyss et inlägg där jag visar på en förståelse för att det kan gå som det gick, om det nu var ett sexuellt motiv. Lägg därtill att KJ hjärna fungerar onormalt om han har diagnoser. Jodå, jag kan förstå att det kan hända såna här fruktansvärda saker.
Citera
2013-11-16, 01:31
Medlem
Citat:
Sjukdom? KJ har ett handikapp. Förstår inte ditt inlägg alls, snömos. Du kan förtydliga om du vill, men vi verkar spela på olika planhalvor.
Kalla det handikapp om du vill, men AS är en sjukdom likväl, och du bör ändå förstå innebörden. Jag vet inte om jag kan förtydliga mer än så, men jag tycker det är tråkigt att du uttrycker dig så plumpt om sjukdomar och handikapp. Sånt är varken roligt för den drabbade eller de runtomkring den drabbade. Jag vill därmed inte heller spela på din planhalva där du ser MB:s familj som symbolfigurer för svenssonlivet. Snömos, förresten, det var ett nytt uttryck! Tycker du jag varit otrevlig mot dig?
Citera
2013-11-16, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag vet så är en av människans starkaste drifter sexualdriften. Ett bestialiskt mord i sexdriftens tecken, jag kan inte se något annat motiv. KJ är omvittnat inte aggressiv eller sjukligt svartsjuk, och svartsjuka brukar vara ett motiv när en kvinna mördas av en närstående man, eller?

Han är öppen i sin läggning och med sin läggning, knullar sig med ölflaskor doppade i margarin, jag har inte svårt för att föreställa mig att han också har böjelser av en mer sofistikerad karaktär, sexualsadism? Stringtrosor i garderoben, kanske tyder det på att han experimenterade med sin sexualitet.

Tror ni att han hade ångest, finns det vittnesmål om det? Att få utlopp för sina sexuella behov kan lindra ångest vad jag förstått. Kanske mördades VB av ett sådant skäl. Han ville ha sex med henne, hon ville inte, det gick överstyr och han passar då på att göra det han länge fantiserat om?

Jag kan iaf inte tänka mig att han hade ihjäl VB utan anledning, och sexmotiv är det enda jag finner logiskt.

Som jag uppfattat KJ - också efter jag läst om Asperger och ADD som styrkt mig i min uppfattning - så var han känslomässigt "väldigt neutral" - han var ständigt på en låg nivå. Rent allmänt också, inga större känsloyttringar.

Sex, tror jag inte alls hade med detta att göra. Från KJ:s sida. Han hade accepterat läget och var den bussige kompisen. Det tror jag räckte för honom.
Citera
2013-11-16, 01:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det verkar som om många inte förstår hur sjukt brottet är när de letar efter alternativa gärningsmän bland fungerade svenssons. Ännu sjukare blir det eftersom det rimligen inte kan finnas något enda motiv att ta en 20-årig studentska av daga, inget motiv som motsvarar det bestialiska, fullständigt empatilösa dödandet, det utdragna, sjuka. För att göra det här måste man vara omvittnat tossig redan innan brottet, det är ett som är säkert. Ingen annan gm, hittills känd utöver KJ, har en sådan profil. Nånstans måste ändå crazyfolket i tråden inse att här behövs det ändå en viss korrelation mellan gm och brottet.

Det är ett synnerligen ovanligt brott, utan begripligt motiv, och ingen kommer någonsin att förstå detta vansinne. Kan man hitta ett rimligt motiv till detta är man tokig själv. Svartsjuka? Det räcker inte som motiv, långt därifrån. En vuxen, medelålders kvinna skulle knappast styckmörda en skoltös, skoltösen kan aldrig mäta sig med den mogna kvinnan. Vem var det MB stannade hos? Jo, AN. Detta par levde med sin skruttiga relation, och hade fortsatt göra det utan större väsen av sig, om detta inte hänt.

"Fungerande svenssons" är ingen prioriterad målgrupp för eftersök av alternativ GM eller mGM. Med det resonemanget förutsätter du att KJ inte kan ha kontakter med lik(a)sinnade individer på internet med samma fascination för tortyr, bestialiska mord, satanism och annat som KJ uppenbarligen visat MYCKET stort intresse för. Det är inom dessa grupper KJ:s medbrottslingar med all sannolikhet återfinns. MB kan inte definitivt avskrivas som delaktig i det här, han är en outsider men inte utredd tillräckligt. Bakläxa för utredarna så här långt beträffande MB, men det kanske blir annat vid ett omtag med honom.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-16 kl. 02:01.
Citera
2013-11-16, 01:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag uppfattat KJ - också efter jag läst om Asperger och ADD som styrkt mig i min uppfattning - så var han känslomässigt "väldigt neutral" - han var ständigt på en låg nivå. Rent allmänt också, inga större känsloyttringar.

Sex, tror jag inte alls hade med detta att göra. Från KJ:s sida. Han hade accepterat läget och var den bussige kompisen. Det tror jag räckte för honom.

Men varför mördade han henne då tror du? Jag tror inte på att han gjorde det bara för att han ville göra det. Min fråga är då, varför ville han göra det? Svaret är = motivet, för jag kan inte tänka mig att han har mördat henne i något slags transtillstånd. Han har varit medveten och gjort ett val, varför gjorde han det?

Att bara säga att ingen kan förstå osv., jag köper inte det, det finns alltid en förklaring.
Citera
2013-11-16, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det som framstår som klart är att hon fick flera hugg i ryggen innan hon avled, och det innebär ett utdraget plågsamt händelseförlopp innan hon avled. Och det är rättsläkaren som delger det i sitt rättsmedicinska utlåtande.

Och rimligen är det ett strypförsök innan för efter hon avled tror jag inte är troligt.
Med all respekt för VB, mor och anhöriga.

Smärtan kan ha varit svår. Jag tror dock inte att smärtan behöver ha varit svår, däremot ångesten om skadorna tillfogades medan hon var vid medvetande.
Citera
2013-11-16, 01:54
Medlem
HappySadHarrys avatar
Tror att tingsrättens medlemmar tar sig en ordentlig funderare över helgen, inte då mycket över vem som är skyldig utan vad som är ett bra politiskt beslut.

När det gäller vad som är rätt så är både offret och tilltalad små människor som inte är så viktiga.

Inte min åsikt men..
Senast redigerad av HappySadHarry 2013-11-16 kl. 02:40.
Citera
2013-11-16, 02:14
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Kalla det handikapp om du vill, men AS är en sjukdom likväl, och du bör ändå förstå innebörden. Jag vet inte om jag kan förtydliga mer än så, men jag tycker det är tråkigt att du uttrycker dig så plumpt om sjukdomar och handikapp. Sånt är varken roligt för den drabbade eller de runtomkring den drabbade. Jag vill därmed inte heller spela på din planhalva där du ser MB:s familj som symbolfigurer för svenssonlivet. Snömos, förresten, det var ett nytt uttryck! Tycker du jag varit otrevlig mot dig?

Nej, as är ingen sjukdom, det är ett handikapp. Jag har inte uttryckt något om symboler, och därmed har jag besvarat dig för sista gången.
Citera
2013-11-16, 02:16
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Med all respekt för VB, mor och anhöriga.

Smärtan kan ha varit svår. Jag tror dock inte att smärtan behöver ha varit svår, däremot ångesten om skadorna tillfogades medan hon var vid medvetande.

Där håller jag inte med dig. Förstör man det skyddande hudlagret och gräver sig ned, gör det rejält ont. Har du aldrig gjort dig illa? VB blev sannolikt paralyserad av smärtan. Dessutom kunde hon inte se sina skador, eller nå dem. Riktigt vidrigt att göra så, och man kan då tänka sig att det är ett överrumplande angrepp.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-16 kl. 02:20.
Citera
2013-11-16, 02:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Tror att tingsrättens medlemmar tar sig en ordentlig funderare över helgen, inte då mycket över vem som är skyldig utan vad som är ett bra politiskt beslut.

När det gäller vad dom är rätt så är både offret och tilltalad marganisaserade människor som ingen bryr sig om.

Hur tänkte du nu? Jag deltar i tråden för att VB appellerade till mig, en student, en tjej från Thailand. Jag bryr mig om henne, och hennes öde. Det gör tusentals andra också. Konstig kommentar om en tjej som studerade på högskolan, en studentska, en ung tjej, blott 20 år och med livet framför sig. Hon var inte marginaliserad, verkligen inte. Hon ville plugga inför sin tenta hos KJ för att hon, som så många andra, distraherades av nöjesfältet på nätet. KJ däremot, han var marginaliserad, och det rejält. Du tycks ha missat själva poängen med tråden, orkar inte dra den för dig.

KJ bryr sig också många om, eller brydde, nu tror jag dock mest att det är hans allra närmaste familj som gör det.

Är du empatistörd?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-16 kl. 02:22.
Citera
2013-11-16, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men varför mördade han henne då tror du? Jag tror inte på att han gjorde det bara för att han ville göra det. Min fråga är då, varför ville han göra det? Svaret är = motivet, för jag kan inte tänka mig att han har mördat henne i något slags transtillstånd. Han har varit medveten och gjort ett val, varför gjorde han det?

Att bara säga att ingen kan förstå osv., jag köper inte det, det finns alltid en förklaring.

Jag tror inte att han gjorde det. Han hade helt enkelt inget motiv.

Den här typen av våldsbrott står ofta att finna i nära - oftast sexuella - relationer. Det hade dom inte.

KJ förklarade det väldigt bra - han menade att sex det var sex, känslor var något annat - ett fack för sig. Vilket är hans sätt att sortera saker. Han gjorde skillnad därvidlag. Och han tyckte inte det var märkligt. Det var hans sätt att se på det hela. Vilket är typiskt för asperger.

På något sätt tycker jag han varit väldigt befriande öppen om sitt privatliv, flickvänner, sexualitet osv. Hur många utelämnar sig själv på det sättet?

Jag gissar att inte så många räcker upp handen?

Men det är också ett typiskt inslag hos en som har asperger, man förställer sig inte man säger rakt upp och ner hur det var. Plumpt? Möjligen, men personer med AS har svårt att ljuga och har ett stort rättspatos. Jag tror på det han säger.

Men var och en blir salig på sin tro.
Citera
2013-11-16, 02:26
Medlem
Citat:
Där håller jag inte med dig. Förstör man det skyddande hudlagret och gräver sig ned, gör det rejält ont. Har du aldrig gjort dig illa? VB blev sannolikt paralyserad av smärtan. Dessutom kunde hon inte se sina skador, eller nå dem. Riktigt vidrigt att göra så, och man kan då tänka sig att det är ett överrumplande angrepp.
Jag kan inte veta vilka smärtor VB led.

Jag vet att ångest kan vara plågsamt, vare sig det är pga lungcancer i terminalt skede eller om man är gisslan och i händerna på godtycklig bödel.

Jag vet också att det går att kapa lemmar utan att det till varje pris gör ont, pga stressen som omgjuter traumat. Det kan göra fasansfullt ont, men i andra fall gör det inte ont i visceral bemärkelse pga stressen.
Senast redigerad av Kinuski 2013-11-16 kl. 02:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in