2013-11-13, 11:34
Medlem
Det enda problemet jag ser med ett obligatoriskt DNA test är risken att staten använder dem och registrerar dem, vilket i dagens Sveriges övervakningsamhälle inte är en omöjligthet. Kan man utforma ett system då detta blir olagligt/omöjligt ser jag bara fördelar med ett obligatoriskt test
Citera
2013-11-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Om nu ingen annan redan tagit upp detta.
men lösninen på problemet är självklart ett obligatoriskt sparande av dna från bebis, navelsträng eller vad man nu ska ta av. Tror detta redan görs?
Sen får alla pappor hem ett brev addreserat till honom enbart, där han erbjuds faderskapstest mot typ obligatorisk sjukpeng 200 spänn eller nått? (detta betalar administrationen).
Mamman hålls utanför detta. Hon ska inte veta om detta görs eller inte.
Svaret kommer till fadern, via brev eller via nått annat sätt, inte till modern.

Plussidan

1. fadern kan lugnas, eller få besked som han sen själv kan ta ställning till.
2. Modern behöver inte få veta att hon är tillsammans med en man som betvivlar henne.
3. Kommer inte kosta staten skjortan eftersom jag är rätt övertygad om att rätt få kommer testa.

Minussidan

1. Lite administrationsstrul
2. Kanske fler fall av skillsmässor och ledsna familjer när det faktiskt är en annan far, men å andra sidan bra att pappan får veta.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Nej man gör bara dna testet om pappan vill det. Att ta ett saliv eller blodprov från bebis är redan obligatoriskt ( är osäker här så nån som vet kan korrigera mig) men oavsett är ingen kostnad.
DNA är det däremot så de pappor som inte känner behov eller inte vill slipper. och staten slipper den kostnaden.

man får ett brev, vill man att sjukhuset gör testet, knallar man iväg och ger eget dna sen kan man kanske bli kallad får betala 200 spänn och får ett kuvert med svar. mamman vet att pappan får erbjudandet men kan inte kolla om han gör det eller inte. Hänger du med. Då ger man också pappan möjlighet att även om han får reda på att det inte är hans, ta ställning till detta i lugn och ro.

Men observera att exakt samma sak kan man redan göra privat idag. kostar dock 1200 kr. ca.
test på nätet. Så vet inte hur nödvändigt det är egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Precis, mamman behöver inte lägga sig i om pappan testar sig eller inte. Han är ju en helt fristående individ. Hon är ju inte sin mans förmyndare.

Citat:
Det är ju ett hårt slag du varit utsatt för. Den typen av smärta brukar och jag hoppas att den gör det för dig, minska för varje år som går. Och du har din egen familj nu och kan skapa något mycket bättre. Strongt gjort!

Vad jag är emot är att det ska vara obligatorisk testning, men att alla pappor får ett erbjudande där de kan välja att bli testade tycker jag låter väldigt bra. Särskilt om det gör så att kvinnan inte har med att göra för det har hon inte tycker jag. Om man väljer att hon ska involveras är det en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Varför är du då emot obligatoriskt test?

Därför att de som inte vill testa ska få slippa testas. Däremot är jag för att ett test som kan göras giltigt i domstol kan göras för den som vill.
Citera
2013-11-14, 14:35
Medlem
Citat:
Finns det verkligen pengar över?

Eller ska vi ta bort den fria mödravården?
Kan väl dra det från din lön? Eller från Fi!:s partikassa.
De verkar ju ha pengar över så de till och med kan elda upp en massa.
Eller skicka hem 100 skäggbarn. Det lär räcka till 100.000 faderskapsprov - minst.
Så jäkla dyrt är det inte med ett DNA-test, runt 1.200 spänn. Men eftersom du inte är man och inte ser problemet så är det ändå ingen som bryr sig om din åsikt.

Jag ska ärligt säga att jag är osäker på om manen kan kräva ett faderskapstest utan kvinnans medgivande. Nu har jag sluppit detta - men de som fått barn utan att vara gifta vet ju vad man får genomgå. Att lägga till ett litet blodprov i detta hade varit en minimal grej. Och en säkerhet rent juridisk eftersom det innebär ett "visst" ekonomiskt ansvar att bli förälder.

Citat:
Därför att de som inte vill testa ska få slippa testas. Däremot är jag för att ett test som kan göras giltigt i domstol kan göras för den som vill.
Vänta nu - först är du osäker på om det finns pengar till ett litet test - men sen vill du blanda in domstolsväsendet i det hela. VEM ska betala detta? Den förlorande parten hoppas jag verkligen. Så att det får konsekvenser även för kvinnor som försöker ta en rövare och få lite underhåll. De är inte så himla få so du tror...

/m
Senast redigerad av martinator 2013-11-14 kl. 14:37.
Citera
2013-11-14, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Kan väl dra det från din lön? Eller från Fi!:s partikassa.
De verkar ju ha pengar över så de till och med kan elda upp en massa.
Eller skicka hem 100 skäggbarn. Det lär räcka till 100.000 faderskapsprov - minst.
Så jäkla dyrt är det inte med ett DNA-test, runt 1.200 spänn. Men eftersom du inte är man och inte ser problemet så är det ändå ingen som bryr sig om din åsikt.

Jag ska ärligt säga att jag är osäker på om manen kan kräva ett faderskapstest utan kvinnans medgivande. Nu har jag sluppit detta - men de som fått barn utan att vara gifta vet ju vad man får genomgå. Att lägga till ett litet blodprov i detta hade varit en minimal grej. Och en säkerhet rent juridisk eftersom det innebär ett "visst" ekonomiskt ansvar att bli förälder.

Vänta nu - först är du osäker på om det finns pengar till ett litet test - men sen vill du blanda in domstolsväsendet i det hela. VEM ska betala detta? Den förlorande parten hoppas jag verkligen. Så att det får konsekvenser även för kvinnor som försöker ta en rövare och få lite underhåll. De är inte så himla få so du tror...

/m

Domstolen behövs alltså inte enligt din mening?
Citera
2013-11-14, 17:30
Medlem
Citat:
Domstolen behövs alltså inte enligt din mening?

Var menar du att man ska blanda in domstolen? Antingen är testet positivt, eller negativ. Det krävs inge domare för att avgöra det, snarare en läkare eller biolog och eftersom socialen är den instans som sköter hela processen ändå så faller de på dem att hantera utfallet. Det är ju just för att vi INTE har ett test som det blir så många fall som går till domstol.
I steg två - när faderskapet är utrett kan det dock uppstå tvist om vårdnad, umgänge, ekonomiskt underhåll mm. Dessa frågor är upp till socialen att utreda. Om parterna inte är nöjda så använder man socialens utredning som en inlaga i en stämning i en civilrättslig process.
Även här kan ett faderskapstest komma väl till pass om det är så att mannen fortfarande vägrar det ekonomiska ansvaret. Vad gäller umgänge så vet jag inte om det finns fall där man som förälder dömts till umgänge mot sin vilja. Detta eftersom det juridiskt är BARNET som har umgängesrätt till föräldrarna och inte tvärt om.

Har du över huvud taget barn? Har du någon aning om hur det går till att bli pappa utan att vara gift?
Citera
2013-11-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ett privat test håller inte och friskriver dig inte från faderskap.
Mannen måste kontakta socialtjänsten (familjerätten) och där ifrågasätter faderskapet. Tillsammans med utredaren måste modern och fadern inledningsvis diskutera om ett test verkligen är nödvändigt. Det är viktigt att gå igenom vad ett test kan få för konsekvenser för barnet och för övriga i familjen. Särskilt om det,då skulle visa sig att det är en annan man som är barnets pappa.
Vägrar kvinna är det ett h-e för mannen att få igenom ett test.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Var menar du att man ska blanda in domstolen? Antingen är testet positivt, eller negativ. Det krävs inge domare för att avgöra det, snarare en läkare eller biolog och eftersom socialen är den instans som sköter hela processen ändå så faller de på dem att hantera utfallet. Det är ju just för att vi INTE har ett test som det blir så många fall som går till domstol.
I steg två - när faderskapet är utrett kan det dock uppstå tvist om vårdnad, umgänge, ekonomiskt underhåll mm. Dessa frågor är upp till socialen att utreda. Om parterna inte är nöjda så använder man socialens utredning som en inlaga i en stämning i en civilrättslig process.
Även här kan ett faderskapstest komma väl till pass om det är så att mannen fortfarande vägrar det ekonomiska ansvaret. Vad gäller umgänge så vet jag inte om det finns fall där man som förälder dömts till umgänge mot sin vilja. Detta eftersom det juridiskt är BARNET som har umgängesrätt till föräldrarna och inte tvärt om.

Har du över huvud taget barn? Har du någon aning om hur det går till att bli pappa utan att vara gift?

Ja varför ska man blanda in domstolen för? Eller varför skulle man inte göra det? Det beror väl på vad man vill åstadkomma förstås.
Citera
2013-11-15, 21:41
Medlem
LucNNs avatar
Varför ska det inte vara en rättighet istället? En plikt sitter lite väl krasst, tycker du inte? Vad om man inte vill veta, utan vill lita på sin fru. Det är tänkbart. Ska man då tvingas? En rättighet är väl mer passande.
Citera
2013-11-16, 08:09
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Varför ska det inte vara en rättighet istället? En plikt sitter lite väl krasst, tycker du inte? Vad om man inte vill veta, utan vill lita på sin fru. Det är tänkbart. Ska man då tvingas? En rättighet är väl mer passande.
Ja utifrån föräldrarnas perspektiv håller jag med men för mig handlar det om barnets rätt att veta eller ej. Sen vilket som är bäst för barnet är den stora frågan.
Citera
2013-11-16, 09:26
Medlem
Citat:
Efter en förlossning görs mängder av tester på barnet som är obligatoriska. Ett faderskapstest är absolut inte dyrt. I USA kostar det 1000 kr/st. Inför du det här i massiv skala kostar det knappast mer än 500 kr per st med tanke på den infrastruktur vi har i sjukvården. Den årliga kostnaden för staten hamnar då på 500*10^5 = 50 miljoner kronor. Det är struntsummor det handlar om.

Att prata om kostnader är helt enkelt absurt. Det är ingen kostnad. Införs det obligatoriskt försvinner allt tramsprat som uppstår emellanåt om att fadern inte litar på sin maka osv. Gör det till en naturlig del av förlossningen istället att faderskapet fastställs genetiskt så slipper vi alla dessa snömosdiskussioner kring hur ondskefulla män är som med säkerhet vill veta att barnet är deras.
Citera
2013-11-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Kan du förklara för mig vad du vinner på att det här testet inte införs som en obligatorisk rutinåtgärd?
Citera
2013-11-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Är man osäker så finns det test att köpa för att kontrollera. Det skall inte ingå som en obligatorisk test i vår redan hårt pressade sjukvård. Det finns ingen anledning att vi via skattepengar skall betala för mäns osäkerhet.

Bara i dagarna läste jag att diabetiker troligvis skall få betala sina sprutor själva och det blir en dryg kostnad per år. Inte skall då faderskapstest vara obligatoriskt istället för livsviktiga hjälpmedel för de personer som verkligen behöver.

Jävla trams faktiskt!
Det märks att en del av er aldrig har satt foten i ett labb. Det görs bokstavligen hundratals prover varje dag på en sketen liten vårdcentral. På ett större sjukhus måste det röra sig om tusentals. Tror ni på fullaste allvar att ett par DNA-test gör någon som helst skillnad så är ni verkligen totalt oinsatta om hur modern sjukvård ser ut.
Citera
2013-11-18, 09:16
Medlem
Citat:
Ja varför ska man blanda in domstolen för? Eller varför skulle man inte göra det? Det beror väl på vad man vill åstadkomma förstås.
Erkänn – du har ABSOLUT INGEN ANING om vad du pratar om...
Du är inte man, du har inte barn, du har inte barn med en person du inte är gift med, du har aldrig satt din fot på familjerätten, du har aldrig varit i en vårdnadstvist.... Du tillför ingenting i diskussionen för att du inte vet vad du diskuterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in