2013-10-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milstasi
Tycker detta låter som en mycket bra idé!

En kallelse till sjukhuset för resultatet och det är frivilligt att ta del av det?

Nej man gör bara dna testet om pappan vill det. Att ta ett saliv eller blodprov från bebis är redan obligatoriskt ( är osäker här så nån som vet kan korrigera mig) men oavsett är ingen kostnad.
DNA är det däremot så de pappor som inte känner behov eller inte vill slipper. och staten slipper den kostnaden.

man får ett brev, vill man att sjukhuset gör testet, knallar man iväg och ger eget dna sen kan man kanske bli kallad får betala 200 spänn och får ett kuvert med svar. mamman vet att pappan får erbjudandet men kan inte kolla om han gör det eller inte. Hänger du med. Då ger man också pappan möjlighet att även om han får reda på att det inte är hans, ta ställning till detta i lugn och ro.

Men observera att exakt samma sak kan man redan göra privat idag. kostar dock 1200 kr. ca.
test på nätet. Så vet inte hur nödvändigt det är egentligen.
Citera
2013-10-25, 18:50
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Att du inte tycker det är ett samhällsproblem, är ungefär som att säga att våldtäkter inte är något samhällsproblem för att du aldrig varit utsatt för en?.

Vad du råkade ut för var en familjetragedi som måste varit hemskt för din pappa och inte minst för dig. Men det är ett privat problem som inte löses genom screening. Du och din fru har ju löst det själva på ett bra sätt och det visar ju på att det fungerar med att ta upp med sin partner om ett faderskapstest.
Citera
2013-10-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Nej man gör bara dna testet om pappan vill det. Att ta ett saliv eller blodprov från bebis är redan obligatoriskt ( är osäker här så nån som vet kan korrigera mig) men oavsett är ingen kostnad.
DNA är det däremot så de pappor som inte känner behov eller inte vill slipper. och staten slipper den kostnaden.

man får ett brev, vill man att sjukhuset gör testet, knallar man iväg och ger eget dna sen kan man kanske bli kallad får betala 200 spänn och får ett kuvert med svar. mamman vet att pappan får erbjudandet men kan inte kolla om han gör det eller inte. Hänger du med. Då ger man också pappan möjlighet att även om han får reda på att det inte är hans, ta ställning till detta i lugn och ro.

Men observera att exakt samma sak kan man redan göra privat idag. kostar dock 1200 kr. ca.
test på nätet. Så vet inte hur nödvändigt det är egentligen.

Precis, mamman behöver inte lägga sig i om pappan testar sig eller inte. Han är ju en helt fristående individ. Hon är ju inte sin mans förmyndare.
Citera
2013-10-25, 18:54
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fysikmannen
Mår illa när jag läser det, riktigt jävla hemskt och hatet jag känner för de jävla sopfeminister som är EMOT att detta lagstadgas går ej att beskrivas med ord. Dom är egocentriska själviska kräk och ett starkt bevis för att kvinnan ej bör ha något att säga till om i samhället, hon kan helt enkelt inte vara rättvis.

Jag tror tvärt om att det är mycket möjligt att feminister tycker att det är helt ok med dessa test utifrån någon skum jämlikhetstanke. Men vi andra kvinnor tycker att det är en privat angelägenhet. Så du kan coola ner dig med hatet mot feministerna.

Du får läsa på vad den feministiska ideologin står för. En kvinna är inte per automatik en feminist bara för att hon tycker annorlunda än vad du gör. Det visar bara på okunskap hos dig ... också.
Citera
2013-10-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Precis, mamman behöver inte lägga sig i om pappan testar sig eller inte. Han är ju en helt fristående individ. Hon är ju inte sin mans förmyndare.

Precis. Och hon behöver inte ligga där nyförlöst med hormonerna strömmande och få veta att hennes man misstänker henne.
Och han kan också välja utan att "tappa masken" att skita i om det inte är hans barn. Vilket jag faktiskt tror blir omöjligt om svaret kommer till bägge parter.
Citera
2013-10-25, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Då får de föräldrar som är osäkra testa sig. Varför ska det ansvaret ligga på staten och varför ska man blanda in en massa människor som över huvud taget inte berörs av problemet?

Varför ska staten lägga sig i när det gäller föräldraledighet? Eller jag antar att du INTE är en förespråkare av detta?
Citera
2013-10-25, 18:59
Medlem
Citat:
Varför ska staten lägga sig i när det gäller föräldraledighet? Eller jag antar att du INTE är en förespråkare av detta?

Staten tvingar inte någon att ta ut föräldraledighet.
Citera
2013-10-25, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Ni har ju tillgång till barnet och kan lätt ordna med dna och allt kan göras i hemlighet för frun, som ni uppenbart är livrädda för.

Det handlar inte om att VI är rädda för något ditt jävla korvspad till feminist, jag vill troligtvis inte ens ha nån jävla unge i mitt liv. Det handlar om att VI - till skillnad från er - kan känna för dem än som faktiskt runt om i världen uppfostrar barn som inte ens är deras egna, i tron om något annat.

Ni har uppenbarligen ingen sympati för dessa människor vilket gör er till hycklande manshatare, feminismens grundprinciper uppenbarar sig igen
Citera
2013-10-25, 19:02
Medlem
milstasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Det är inget samhällsproblem att det finns män som inte klarar av att köpa ett DNA-test och testa barnet om de vill de och inte vågar göra detta utan godkännande av frun.

Nu är jag med, fast testerna är inte gratis betalade kring 3 tusen st, och jag tror att om man är så pass osäker så köper man ett test, problemet är ju dom fallen då ingen misstanke finns och mannen lever i tron att han är fader till det. Det tog knäcken på min "farsa".
Citera
2013-10-25, 19:02
Medlem
Citat:

? Staten blandar sig väl inte i föräldraledigheten.

2 föräldrar med 1 barn. 2 lika stora föräldraledigheter. Totalt rättvis fördelning av skattepengar och fördelning.
Citera
2013-10-25, 19:09
Medlem
Citat:
Nu är jag med, fast testerna är inte gratis betalade kring 3 tusen st, och jag tror att om man är så pass osäker så köper man ett test, problemet är ju dom fallen då ingen misstanke finns och mannen lever i tron att han är fader till det. Det tog knäcken på min "farsa".

Det är naturligtvis en tragedi för dig att det blev så här och jag hoppas du återhämtar dig i din egen familj. Och jag tror på den idén som Scotty la fram här att mannen kan bli enskilt erbjuden att testa sig. Där han själv tar beslutet om han vill testa och om han vill tala om det för barnets mor.
Citera
2013-10-25, 19:17
Medlem
Kate80s avatar
Citat:

Jag är ganska skeptisk till att staten ska betala för föräldraledighet över huvud taget. Det borde vara upp till föräldrarna att ordna med det och det får de naturligtvis lösa på det sätt som de anser lämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in