2013-11-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja, detta är också ett media.
Förvisso, om nu KH läser här på FB. Min teori är att Maskroos är räddaren i nöden,det kanske är hennes fingeravtryck som hittades på sänggaveln?
Senast redigerad av Netforce42 2013-11-13 kl. 15:20.
Citera
2013-11-13, 15:21
Medlem
Citat:
Du frågade om Borgar är trovärdig för att han hade en känsla om FS skuld.
Du fick ett svar. Vad det gäller KH finns svar om detta ett par inlägg upp.

Om du inte ägnar Borgar en tanke, varför då ägna KH en ?
Tack för att du delger din agenda.

Nej jag frågade
Citat:
Stärkte borgars trovärdighet med sin känsla när han fick den om att FS hade haft ihjäl Marina, enligt dig också ?
Alltså om den stärktes enligt dig, och det gjorde den tydligen inte efter som du svarade nej, sen förstod jag inte länken, om det var på grund av att han sa att han inte var en expert du misstror han, och då antog jag att vittnet måste vara expert efter som det hon tror stärker trovärdigheten.

Varför jag ägnade en tanke till KH var för att du tog upp henne.

Inga problem, men har ingen agenda, bara åsikter.
Citera
2013-11-13, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Nej jag frågade

Alltså om den stärktes enligt dig, och det gjorde den tydligen inte efter som du svarade nej, sen förstod jag inte länken, om det var på grund av att han sa att han inte var en expert du misstror han, och då antog jag att vittnet måste vara expert efter som det hon tror stärker trovärdigheten.

Varför jag ägnade en tanke till KH var för att du tog upp henne.

Inga problem, men har ingen agenda, bara åsikter.

Trovärdigheten sänktes pga. att han, i sin profession, missade att FS kan varit CB-påverkad.
Hans "Adekvata känslokoppling" kring att FS betett sig "skyldigt" visade sig kunna ha annan förklaring. Kort och gott, FS nojjade när Polisen kom, CB har den effekten.

På vilket sätt kan KH visa sig ha fel ?
Hon blir ju bara mer övertygad utöver själva iakttagelsen och minnet kring den, ju mer Polisen ifrågasätter och ja tom. manipulerar henne.

I det läget så faller den "Adekvata känslokopplingen" på plats, samt att vittnesmålet "tål ifrågasättande i förhör".

Båda dessa är indikatorer på hur trovärdig ett vittne är. TR ansåg KHs iakttagelse vara mycket sannolik.

Kort och gott:
Borgar = inte trovärdig
KH = trovärdig

Jag kan inte se hur detta har förändrats till nya rättegången, kan du ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-13 kl. 16:30.
Citera
2013-11-13, 16:30
Medlem
Citat:
Det är trams eftersom 2(+1) ledamot ansåg att det är osannolikt. Men det är historia nu.

Några 2+1 var det inte fråga om.

Beslutet om resning togs, fortfarande, med 3 (tre) röster mot 2 (två) röster av de röstberättigade justitieråden (som det alltså heter: "röstberättigade justitieråd").

Det är vad som gäller rent lagligt och alltså det enda som spelar någon roll för rättegången. Alla andra återgivningar av röstetalen är trams.
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-13 kl. 16:40.
Citera
2013-11-13, 16:34
Medlem
Citat:
Jag passerar en smal väg dagligen. När man möts, exakt enl. den beskrivning KH har gett: en stannar, en saktar ner så söker man ögonkontakt och hälsar. Hur kan du veta vilken fart MJ hade när hon mötte KJ ?

Det låter som väldigt anekdotiskt "evidens": "Jag passar en smal väg dagligen." Funkar knappast som bevis i kommande rättegång. Mänskligt beteende varierar dessutom en hel del...
Citera
2013-11-13, 17:03
Bannlyst
Citat:
För den som undrar hur en indiciekedja skall se ut för att hålla i rätten kan läsa här under Bevisvärdering i brottmål:
http://www.bevisning.se/brottmal.html

Frågor att fundera på är:

1) Målsäganden lämnar, i belysning av vad den tilltalade anför, en alltigenom trovärdig utsaga
- Rimlighet, inget svårförklarligt (motiv, uppsåt, SMS, bankomat)
- Homogenitet/bra sammanhang - d.v.s. inga luckor i berättelsen (27e eller 28e ?)
- Fri från felaktigheter, motsägelser och överdrifter (KHs vittnesutsaga, Li*köping, spekulationer i FS personlighet)
- Påvisat sanningsenlig i viktiga enskildheter (Bevisning saknas för SMS, bankomat)

2) Målsägandens utsaga vinner stöd av något, t.ex. beteende efter det påstådda brottet (ja, vad talar mot FS eg. ?)

3) Målsägandens berättelse är kontrollerad så långt praktiskt möjligt
(Firmamobil, parkering kyrkogård)

Jag kan inte se hur bortom rimligt tvivel kan styrkas med denna guide, kan ni ?

Kom på fingeravtrycken som inte blev kollade:
(Firmamobil, parkering kyrkogård, fingeravtryck sänggavel)
Citera
2013-11-13, 17:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Stämmer det att kvarlevorna efter Marina var klädd i pyjamas?
Det talar ju i så fall emot att hon skulle ha träffat någon "utomstående date".
Hon hade alltså gjort sej klar för natten, låg och sov eller använde laptopen när hon blev mördad.

Enligt de uppgifter som hittills framkommit hade hon pyjamasbyxa.
Hon träffade ingen date det är uteslutet och det kan man väl konstatera nu efter HDs beslut.
Ja exakt hon hade lagt sig då Fredrik hämtade morfaderns pistol och satte ett skott i pannan på Marina så hennes blod rann ut i sängen. Bilden med blodfläck talar för ett klassiskt huvudskott.
Kulan passerade rakt igenom huvudet och träffade fanerväggen.

Att man påstår annat i ämnet är vilseledande och stämmer inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Kan en så kraftfull person som t.ex. FS, för att ta ett exempel, klä av ett lik, sätta på lite smycken osv?

Hon hade örhängen och sitt halssmycke som hon alltid bar på sig.
Det låg i direkt anslutning till respektive öra och hals, och det indikerar på att hon låg så sen hon dumpades på platsen. Och då skeletteringen skedde så föll alltså örhängena av och låg precis i höjd bredvid de tidigare öronen. Samma med halssmycket.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-13 kl. 17:14.
Citera
2013-11-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ja FS fingeravtryck matchade inte sänggaveln, men kanske räddaren i nöden Maskroos skulle matcha om det gjordes en jämförelse.
Citera
2013-11-13, 17:12
Medlem
Citat:

Har fingeravtrycket på sänggaveln kontrollerats mot MaRu?
Citera
2013-11-13, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Ja FS fingeravtryck matchade inte sänggaveln, men kanske räddaren i nöden Maskroos skulle matcha om det gjordes en jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av rivarojva
Har fingeravtrycket på sänggaveln kontrollerats mot MaRu?

Fingeravtryck är enbart kollade mot FS. (Möjligtvis M)
Det är en brist i bevisvärderingen då den ger utrymme för alt.GM och medhjälpare.
Citera
2013-11-13, 17:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Enligt de uppgifter som hittills framkommit hade hon pyjamasbyxa.
Hon träffade ingen date det är uteslutet och det kan man väl konstatera nu efter HDs beslut.
Ja exakt hon hade lagt sig då Fredrik hämtade morfaderns pistol och satte ett skott i pannan på Marina så hennes blod rann ut i sängen. Bilden med blodfläck talar för ett klassiskt huvudskott.
Kulan passerade rakt igenom huvudet och träffade fanerväggen.

Att man påstår annat i ämnet är vilseledande och stämmer inte.
Det är annat än vad som står i resningsansökan som är vilseledande och inte stämmer.
Citat:
I obduktionsrapporten refereras till två bilagda utlåtanden från rättsantropologen [maskerad] och rättsläkaren [maskerad]. I korthet framgår av [maskerad] utlåtande att de aktuella skadorna haft ett utseende överensstämmande med skottskada på skallen med ingångsöppning på nackbenet till höger och utgångsöppning på pannbenet till höger och högra ögonhålan. Av [maskerad] utlåtande framgår i korthet att fynden är väl förenliga med en 9 mm projektil som gått in genom högra ögat och ut genom baksidan av skallen.
Utgångshål brukar inte sitta där man sätter ett skott från en pistol.
Citera
2013-11-13, 17:27
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Förvisso, om nu KH läser här på FB. Min teori är att Maskroos är räddaren i nöden,det kanske är hennes fingeravtryck som hittades på sänggaveln?

Vad som är anmärkningsvärt är ju att det inte gjorts då det var aktuellt? Då kunde man ju avfärda eller bekräfta huruvida Maskroos var där.

Varför gjorde man inte det?

Hur lång är Maskroos? Samma längd som Marina? Jag tänker på hur sätet var när bilen hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in