2013-04-09, 18:01
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Korrekt. Resningsansökan blir krossad och riksåklagare Oskarp blir mosad. Tiderna går inte ihop och iakttagelserna är gjorda av ett fyllo som var ute efter att slanga diesel. "Kalsongmannen" var naturligtvis bara en semesterfirare som gick ur bilen för att pissa.

Bilagorna till ansökan är dock mycket intressanta, vi får hoppas att vi kan lägga vantarna på dem. På något sätt.
Jag tror snarare att "kalsongmannen" var FS som hade gjort sig av med sina blodbesudlade kläder, bilagorna blir antagligen offentliga i den händelse att resningen godtas, annars får vi alla leva o ovisshet över vad de innehöll, så även du får väl hoppas på att resningsansökan accepteras antar jag...
Citera
2013-04-09, 18:01
Medlem
073RLAZDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, vill du vara med i diskussionen får du hänga med.

Kan du förklara hur RÅ vet att presenningen är vit, när uppgiften påstås tas från förra FU och den uppgiften inte finns där?
Q, jag kommer inte åt fuppen och bilagorna som ligger i min laptop (trasig),
Men det märkliga är att jag vet helt tydligt att innan man hittade M läste jag någon stans att det saknades en vit pressenning och någon stans att Marina sov naken och kollade TV innan hon somnade.
Varför hittar ni inte det i era ex?

Vad tror FS om det här?
Vad tror han har hänt Marina?
Är han inte GM så är han huvudvittne.
Jag tror iof att han är GM, men det skulle vara intressant att få höra hans tankar kring detta.
Citera
2013-04-09, 18:08
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 073RLAZD
Men, hon kan ju ha legat i sängen och kollat lite på TV som hon brukade göra innan hon somnade.

Hon kan också ha legat i sängen och chattat, jag vet inte om det framgår nånstans från vilken dator hon chattade?

Skulle även vara intressant att veta hur dags sista chattmeddelandet skickades, inte bara när datorn slogs av. Behöver inte vara MJ som stängt ner datorn. Isf skulle tiden för iakttagelsen av kalsongmannen synka bättre, en tanke så god som någon annan.
Citera
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Det var intressant att de tog med vittnesuppgifterna från rastplatsen angående den stora vita "lådan" i den silverfärgade stadsjeepen, som vi nu med stor sannolikhet kan antagas vara paketet och mannens säkra uppgifter om en relativt lång man i 35-40 åldern med axellångt råttfärgat hår.
Bara där kan man stryka JE o FB samt antagligen majoriteten av hennes bekanta och vänner som tyvärr går under kategorin "alternativa gärningsmän". Det var nog med väldigt stor sannolikhet
mördaren som observerades.
Det här är också lite intressant med tiden, egentligen känns det för nära inpå hennes 00:55 sista livstecken men det ger istället tankegånger ifall han redan från början hade planerat mordet.
Presenningen var klar, repen fixade, rampen utlagd osv osv

Det var bra också att de tog upp uppgiften om att vid första besöket så var MJ:s sov o arbetsrum låsta och bara en person med insikt kan ha vetat om detta. Där gjorde han en tabbe, men det var iofs en av de förvillande åtgärderna han gjorde för att fejka att hon rest bort.
Med tanke på bristen av spår efter liktransport och övrigt på Marinas sista resa, frånsett den missade blodfläcken och kulhålet i väggen så är jag övertygad om att det är ett planerat mord, det mesta var förberett långt innan det dödande skottet brann av......
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Vete katten... Polisutredningen, inklusive sökandet efter kroppen, är så exceptionellt illa skötta att bevis sannolikt blivit förstörda. Detta är förstås en kränkning av rättssäkerheten för ALLA inblandade och för allmänhetens tilltro till rättssystemet...

Nej, det är nästan skrämmande att de fortsätter med sin indiciekedja ett varv till, två gånger har den prövats och inte hållit, det enda nya är fyndet och det kan inte knytas till FS, ingen dna inga avtryck av fingrar.

Jag tror att HD är måttligt förtjusta att bevilja en resning på indicier som kan ifrågasättas och eventuellt bedömas som för svaga en tredje gång, det skulle dra ett löjes skimmer över domstolsväsendet.

Märkligt att RÅ chansar så pass men det kan vara ett sätt att få ryggen fri från kritik.
Citera
2013-04-09, 18:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Där håller jag med dig, filofaxen finns troligtvis där Marinas handväska är, problemet är dock att den inte följde med Marina i paketet till vändplatsen så med personen i fråga följde den inte kan vi konstatera....

Tror inte jag då dom första sakerna som väska och mobil samt pass åkte direkt efter dumpningen med pistol. Filofaxen va ett misstag att inte ta med på ruta ett. Den tog efter Borgar varit på plats.
Fredrik öppnar så gärna för polismannen med verktyg. Trots låsta innerdörrar.

Resningsansökan
Anträffande av kroppen,

De fynd som nu gjorts är nya omständigheter som enligt min uppfattning, tillsammans med vad som tidigare var känt, visar att M efter~sänggående, berövats livet i sitt sovrum genom att hon, liggande i sin säng, skjutits genom huvudet. Någon annan förklaring till de tidigare och nu föreliggande fynden är, som jag ser det, inte rimligt.

Som framgår av utredningen har~~sovrum omsorgsfullt ställts i ordning efter gärningen. Blodet i sängen har dolts, andra bäddmadrasser och sängkläder har placerats i sängen, kula och vapen har skaffats undan och inte minst har kropp förts bort, Det finns som jag ser det ingen annan rimlig förklaring till detta än att försök har gjorts att dölja att M avlidit på platsen. I det här sammanhanget finns det skäl att erinra om den bedömning som tingsrätten gjorde beträffande bortförandet av kroppen:
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-04-09 kl. 18:11.
Citera
2013-04-09, 18:12
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det är nästan skrämmande att de fortsätter med sin indiciekedja ett varv till, två gånger har den prövats och inte hållit, det enda nya är fyndet och det kan inte knytas till FS, ingen dna inga avtryck av fingrar.

Jag tror att HD är måttligt förtjusta att bevilja en resning på indicier som kan ifrågasättas och eventuellt bedömas som för svaga en tredje gång, det skulle dra ett löjes skimmer över domstolsväsendet.

Märkligt att RÅ chansar så pass men det kan vara ett sätt att få ryggen fri från kritik.

Jag väljer att tro att RÅ inte sysslar med chansningar utan att de är intresserade av fenomenet straffrätt. Den kritik du talar om är väl knappast påtaglig någonannanstans än här i tråden, varför väcka den björn som sover s.a.s.?
Citera
2013-04-09, 18:13
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Källa:http://m.expressen.se/gt/leif-gw-sa-...rdaren-fallas/

Tillägg: nu vet vi att inget sådant fanns vid FP.
Du hänvisar till en ett år gammal artikel, du tror inte att polisen har jobbat något mera under det senaste året??
Citera
2013-04-09, 18:16
Medlem
073RLAZDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Jag tycker iaf att det är lite för mycket indicier för att fortfarande kunna kallas indicier i det här läget.
Citera
2013-04-09, 18:17
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det gynnar honom i rättsprocessen att det finns de som ifrågasätter åklagarens bevisning. Är det dessutom så att han faktiskt är skyldig så kan han förstås tjäna på att ljuga för dig.

Dessutom tjänar det troligen ett psykiskt syfte, att upprepa sin lögn så många ggr till olika människor gör att han vaggar in sig själv och sitt samvete i trygghet, han börjar tro på sin egen story helt enkelt. Är vad jag tror.
Citera
2013-04-09, 18:18
Medlem
073RLAZDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Där håller jag med dig, filofaxen finns troligtvis där Marinas handväska är, problemet är dock att den inte följde med Marina i paketet till vändplatsen så med personen i fråga följde den inte kan vi konstatera....
Filofaxen låg på skrivbordet och polisen bläddrade i den vid besök ett, sedan var den plötsligt försvunnen, om jag minns rätt.
Citera
2013-04-09, 18:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag väljer att tro att RÅ inte sysslar med chansningar utan att de är intresserade av fenomenet straffrätt. Den kritik du talar om är väl knappast påtaglig någonannanstans än här i tråden, varför väcka den björn som sover s.a.s.?

LGWP tog upp fallet som ett av 5 misskötta utredningar rubriken var polisens 5 största missar har jag för mig. Kritiken finns och Sven_Erik Alhem har inte varit speciellt snäll i sina kommentarer heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in