2013-11-13, 11:05
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag passerar en smal väg dagligen. När man möts, exakt enl. den beskrivning KH har gett: en stannar, en saktar ner så söker man ögonkontakt och hälsar. Hur kan du veta vilken fart MJ hade när hon mötte KJ ?

Riktigt så smalt är inte det aktuella vägpartiet, för det som du beskriver handlar mer om ett förfaringssätt på en väg där man knappt kan genomföra ett möte utan speciella mötesplatser.

MJ hade ingen fart alls och hon mötte aldrig KJ, för mördade människor kan inte köra bil.

Exakt vilken fart personen ifråga hade kan jag inte uttala mig om, därav flera hastighetsuppgifter, men om bilen först har haft väldigt hög fart och inte ha genomfört någon kraftig inbromsning (om vilket vittnet ifråga inte har nämnt det minsta) är det rätt troligt att hastigheten befinner sig inom det intervall jag har preciserat.

Vidare kan jag med stor visshet påpeka att ifall det skulle ha varit MJ är det inte särskilt troligt att hon skulle ha varit under 50 km/h, trots mötet. Fråga vem som helst som har åkt bil med henne som förare.

Återigen vill jag lyfta uppmärksamheten mot någon som ser ut som en blekfet kopia av MJ. Hennes facebookstatus för den aktuella tidsperioden var minst sagt intressant, även om hon bortförklarar det hela med att det skulle vara del av en låttext. Det finns mer än en hund begravd här.
Citera
2013-11-13, 11:16
Bannlyst
För den som undrar hur en indiciekedja skall se ut för att hålla i rätten kan läsa här under Bevisvärdering i brottmål:
http://www.bevisning.se/brottmal.html

Frågor att fundera på är:

1) Målsäganden lämnar, i belysning av vad den tilltalade anför, en alltigenom trovärdig utsaga
- Rimlighet, inget svårförklarligt (motiv, uppsåt, SMS, bankomat)
- Homogenitet/bra sammanhang - d.v.s. inga luckor i berättelsen (27e eller 28e ?)
- Fri från felaktigheter, motsägelser och överdrifter (KHs vittnesutsaga, Li*köping, spekulationer i FS personlighet)
- Påvisat sanningsenlig i viktiga enskildheter (Bevisning saknas för SMS, bankomat)

2) Målsägandens utsaga vinner stöd av något, t.ex. beteende efter det påstådda brottet (ja, vad talar mot FS eg. ?)

3) Målsägandens berättelse är kontrollerad så långt praktiskt möjligt
(Firmamobil, parkering kyrkogård)

Jag kan inte se hur bortom rimligt tvivel kan styrkas med denna guide, kan ni ?
Citera
2013-11-13, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Brukar du också ha svårt att avgöra om det är en kvinna eller man i bilen du möter och får ögonkontakt med?

KH har sagt att det var en kvinna, hon förankrar det i en känsla om att "så där kör väl inte en kvinna." Starkt.
Citera
2013-11-13, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Riktigt så smalt är inte det aktuella vägpartiet, för det som du beskriver handlar mer om ett förfaringssätt på en väg där man knappt kan genomföra ett möte utan speciella mötesplatser.

MJ hade ingen fart alls och hon mötte aldrig KJ, för mördade människor kan inte köra bil.

Exakt vilken fart personen ifråga hade kan jag inte uttala mig om, därav flera hastighetsuppgifter, men om bilen först har haft väldigt hög fart och inte ha genomfört någon kraftig inbromsning (om vilket vittnet ifråga inte har nämnt det minsta) är det rätt troligt att hastigheten befinner sig inom det intervall jag har preciserat.

Vidare kan jag med stor visshet påpeka att ifall det skulle ha varit MJ är det inte särskilt troligt att hon skulle ha varit under 50 km/h, trots mötet. Fråga vem som helst som har åkt bil med henne som förare.

Återigen vill jag lyfta uppmärksamheten mot någon som ser ut som en blekfet kopia av MJ. Hennes facebookstatus för den aktuella tidsperioden var minst sagt intressant, även om hon bortförklarar det hela med att det skulle vara del av en låttext. Det finns mer än en hund begravd här.

Inget talar mot att det var MJ som KH såg, det är försvarets linje. Så här ansåg rätten förra gången - vad har ändrat sig ?
Citat:
som dessutom passar rätt väl i tiden med vad KH berättat om sitt möte på Svartedalsvägen med den rundkindade kvinnliga bilisten som sannolikt var Marina Johansson
Sannolikt. Det är starkt.
Citera
2013-11-13, 11:35
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Stämmer inte, inga spår av pyjamas eller andra plagg fanns. Däremot halsband och örhängen som ser obekväma ut att ha på när man sover.

Enligt vilken källa?
Citera
2013-11-13, 11:35
Medlem
Citat:
KH har sagt att det var en kvinna, hon förankrar det i en känsla om att "så där kör väl inte en kvinna." Starkt.

Så inget svar som vanligt, utan du lägger istället fram att vittnet avgör att det är en kvinna pågrund av att den som kör, kör som inte kvinnor brukar köra, så det måste va en kvinna, låter utmärkt som vittne för advokaten, kör på det, låter starkt.
Citera
2013-11-13, 11:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Nu får ni bestämma er är hastigheten så hög att nära kollision föreligger, vilket ni så gärna vill förklara med att MJ samtalade i sin firmamobil, eller är hastigheten så låg att vittnet kan ta sig en ordentligt titt på föraren?

Att få ett intryck av att det skulle röra sig om en kvinna är inte detsamma som att ta en ordentlig titt.

70 km/h => 19,44 m/s
60 km/h => 16,67 m/s
50 km/h => 13,88 m/s
40 km/h => 11,11 m/s

Även om KH stod helt still med sin bil är det fullständigt omöjligt att hon skulle ha tagit en ordentlig titt på någon i en bil som for förbi henne i dessa hastigheter.
Genomsnittlig billängd 4.5 m varav 1/3 framför föraren räkna ut hur fort dessa 1.5m passerar i ovanstående hastigheter. Sedan kan ni påstå hur mycket ni vill att KH skulle ha sett föraren från 20 meters avstånd och fram till förbipassering. Det händer inte och det har VTI klarlagt gång efter annan i trafikstudier.
Läs igen på sid 394:
Citat:
[KH] passerade golfbanan och när hon befann sig i närheten av det gamla sågverket såg hon en grå bil som kom emot henne i hög hastighet. Bilen körde i mitten på vägen. [KH] blev rädd och förbannad, samtidigt som hon tänkte, "vad gör människan".
När den grå bilen närmade sig saktade den farten och körde in till sidan. [KH] hade själv kört in till sidan och stod nästan stilla.
Bilen körde mitt i vägen, vilket innebar kollisionsrisk. Bilen kom i hög fart, men saktade farten, KH:s bil stod nästan stilla. Alltså, dina hastigheter är inte relevanta för det ögonblick de möttes och kunde se varandra.
Citera
2013-11-13, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Så inget svar som vanligt, utan du lägger istället fram att vittnet avgör att det är en kvinna pågrund av att den som kör, kör som inte kvinnor brukar köra, så det måste va en kvinna, låter utmärkt som vittne för advokaten, kör på det, låter starkt.

Nej, hon ser en bil som kör illa och att det är en kvinna. KH anser inte att kvinnor skall köra så. Vittnet hänger upp utsagan på en personlig känsla. Det styrker hennes trovärdighet.

TR ansåg att det var sannolikt, inget har ändrat sig sedan dess.
Men för all del, KH förklarar nog gärna en gång till hur Polisen ville få henne att ändra sig.

Och då belyser jag gärna kraven för en hållbar indiciekedja:
1) Målsäganden lämnar, i belysning av vad den tilltalade anför, en alltigenom trovärdig utsaga
- Fri från felaktigheter, motsägelser och överdrifter

ÅK kommer få spö på denna punkten. Peruker...
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-13 kl. 11:52.
Citera
2013-11-13, 11:54
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:

Vittnet uttryckte snarare att hon fick intrycket att det skulle vara en kvinna.
Det är inte detsamma som att säga att det var en kvinna.

Citat:
Inget talar mot att det var MJ som KH såg, det är försvarets linje. Så här ansåg rätten förra gången - vad har ändrat sig ?

Citat:
som dessutom passar rätt väl i tiden med vad KH berättat om sitt möte på Svartedalsvägen med den rundkindade kvinnliga bilisten som sannolikt var Marina Johansson

Sannolikt. Det är starkt.

Nu är alltså sannolikt starkt men tidigare var det ju väldigt svagt?

Citat:
HD har uttryckligen skrivit att det inte är klarlagt att HR skulle ha fällt FS om den nya bevisningen hade funnits.

"Sannolikt" betyder just detta och HD har alltså lämnat öppet för en friande dom.

Vidare så har HD, vad jag kommer ihåg, inte sagt ett ord om hur och varför M dog. (Bortsett från pistolskottet i sig då). Och då är det stora problem att döma för mord.

Citat:
"Sannolikt" markerar inte den högsta graden i juristspråk. Då säger de att "det är tvivelsutan så att" eller liknande. Sannolikt är måhända någonstans mellan 50% och 75%. "Sannolikt" är alltså ganska lågt och dessutom är det luddigt.

Domstolen har sänkt kraven för resning och dessutom gjort kraven luddiga.

Därmed tror jag att HDs utslag var mer för att skyffla bort skiten från eget bord än för att ge vägledning i framtida mordmål. Att domstolen var oenig förstärker detta intryck.
Citera
2013-11-13, 11:56
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Systern säger sig ha fått ett sms rörande en resa till Lid/Linköping men har raderat det. Varför raderar hon det om det nu var så otypiskt MJ?

JE som även har råkat radera sms:et där han lämnar återbud. Vilken osis.

Lullige Lelle som tror sig ha sett ett vitt paket där bak i en bil som liknar MJs. Han verkar inte vara säker på vilken dag det var, är det ens säkert att denna observation skedde i juli?

Det vittne jag sätter störst tillit till är KH, inte ens MrsMagoos talande peruker har fått henne att ändra sig. Alltså Snurres artikulationshjälp när han försöker förmå hen att ändra sig.

De tre första ska genast ses som sanningsvittne med den fjärde ska bespottas och ifrågasättas. Är det beroende på att KH inte vittnar emot MGM?
personen som KH såg kan precis lika gärna vara FS med peruk, som MJ.
Speciellt med alla andra ologiska påståenden som finns i strängen.
Citera
2013-11-13, 11:59
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
*asg* så det är det som utgör trovärdigherten, när det är allmänt känt att MJ körde fort och lite hetsigt (som en man)
Citera
2013-11-13, 11:59
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Läs igen på sid 394:

Bilen körde mitt i vägen, vilket innebar kollisionsrisk. Bilen kom i hög fart, men saktade farten, KH:s bil stod nästan stilla. Alltså, dina hastigheter är inte relevanta för det ögonblick de möttes och kunde se varandra.

Hur vet du det?

Du kan omöjligen utifrån de uppgifter vittnet har lämnat uttala dig om vilken hastighet den grå bilen framfördes i.
Om ett föremål dessutom först kommer mot dig i hög fart och sedan saktar in något har inte den mänskliga hjärnan förmåga att avgöra hastigheten. Det som känns som en lägre fart kan således fortfarande vara överstigande 50 km/h.

Be en vän om hjälp och gör ett litet experiment så får du se. Stå parkerad på en väg och be vännen köra mot dig i 90-100 km/h för att bara 10-20 m innan mötet sakta ner farten utan kraftig och plötslig inbromsning.

Lycka till med att avgöra korrekt hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in