2013-11-13, 01:23
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Grenen är funnen, men vad gör det när motarbetet är totalt? Så totalt att det faktiskt har orsakat stor osämja bland de tidigare oskiljaktiga i en viss typ av arbete där den här typen av upggifter är A och O.

Vem står för "motarbetet"?

Vilken typ av "osämja"?

Varför var de tidigare "oskiljaktiga"?

Vilken "typ av arbete"?

Några klargöranden är på sin plats om vi andra i tråden ska förstå vad du menar.
Citera
2013-11-13, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Låste sig vid en gärningsman? Försvarssnack som inte har vare sig underlag eller relevans.
Här är man säker och jag kan garantera dig att ingen surar på åklagaren eller rikskrim för att man får en misstänkt friad. Du är rolig du och tror att nu jävlar får dom på tafsen om denna göken frias.,
Det är sannerligen tvärtom istället dom har full back up av sin egen myndighet och kommer aldrig att ge sig. Något annat är det aldrig tal om och kommer inte att bli tal om.

Förundersökningsledaren är åklagaren som leder den här utredningen. Så lägg av med att påstå att det är en resurs. Det är alltså åklagarmyndigheten som driver åtal i det här landet så något annat blir inte aktuellt.
'

Inte ens efter en hovrätt och ett friande mål så börjar man med någon annan gm. :D
Med andra ord kommer aldrig MB stå åtalad för mord hur mycket önskeslantar man slänger i brunnen.

Jag märker att du aldrig varit aktiv i politiska strider på någon vidare nivå.
Det är fullkomligt självklart att man inte vill ha en fullständig katastrof i knät om åtalet bryter ihop på grund av saker polisen inte gjort ordentligt.

Vi får helt enkelt vänta och se vad man hittar på om KJ frias i HR, där detta lär hamna ganska oberoende av utgången nu.

Esa Rano-mordet fick för övrigt vissa effekter också.
Citera
2013-11-13, 01:24
Medlem
CleanFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det mesta är logiskt, det är nästan som att hela fallet följer någon form av ABC i mord, vilket även är skälet till att jag direkt i början på tråden ansåg att KJ är den som är skyldig.

- Gärningsmannen, ingår i kategorin pojkvän/make/sambo/ex
- Dumpningsplatsen ligger inom en radie av det förväntade 30 km
- Kroppsdelarna ligger mindre än 50 meter in i skogen från en farbar vägen
- Området kroppen hittades på är välkänd av gärningsmannen
- Gärningsmannen är den sist kända som såg offret
- Gärningsmannen skapar ett tidsutrymme för alternativa händelser
- Gärningsmannen söker efter alibi under detta tidsutrymme

Det som kan vara mindre logiskt är att

- Kroppen styckades om mordet skedde utanför lägenheten.
- Att kroppsdelar flyttas efter att de en gång dumpas
- Att händerna kapades från kroppen

Men dessa kanske blir logiska när och om man får veta mer om detta.

Att mordplats saknas, det finns dock material att dra slutsatser från själv, att mordvapen saknas, det finns dock ett verktyg att dra slutsatser kring själv, och att motiv saknas, även där finns det material att dra slutsatser kring själv, kommer inte att förhindra att KJ döms.

Att det finns annan GM kommer inte rätten att tro då de fått presenterat för sig vilka åtgärder som gjordes mot MB.

Det framgår ganska klart att hans funktionshinder inte är ett handikapp för honom utan snarare en tillgång som kan användas för att komma lindrigare undan.

KJ kommer att dömas för mordet och han kommer dömas till någonstans mellan 16-18 års fängelse, beroende på hur rätten ser på händelseförloppet. Det är även det fullt logisk.

Din uppställning säger väldigt lite egentligen och med små justeringar blir den också applicerbar på MB.
så här:
- Gärningsmannen, ingår i kategorin pojkvän/make/sambo/ex/ÄLSKARE

Dessutom ska du nog vara lite försiktigare vad gäller att tippa utgången av domstolens utslag.
Blev lite pinsamt sist du försökte i Marinatråden när du självsäkert spydde ur dig ena kvällen och fick äta upp spyan nästa morgon
Citera
2013-11-13, 01:28
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Absolut ingenting som GM kan kontrollera, snarare en del väldigt märkliga sammanträffanden. Låt det nu vara sagt att en GM inte kan kontrollera Polis eller utövaren som skipar rättvisa. Det finns däremot en väldigt stark påverkan som inte alltid syns eller är medveten av olika anledningar, och den främsta ingrediensen där är något så enkelt som... Sympati för en viss person, vilket gör att saker kan ta en riktning som inte var från början avsedd.

Vilka "märkliga sammanträffanden"?

Vem är "utövaren som skipar rättvisa"?

Vad är det för påverkan "som inte alltid syns eller är medveten av olika anledningar"? Telepati? (Sådant tror åtminstone inte jag på.)

Vilken bisats ska följa på meningen "där något är så enkelt som..."? Förstår inte riktigt.

Några klargöranden tycker jag är på sin plats.
Senast redigerad av FUP-12 2013-11-13 kl. 01:43.
Citera
2013-11-13, 01:28
Medlem
[quote=FUP-12]Kan du precisera?
Citera
2013-11-13, 01:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag märker att du aldrig varit aktiv i politiska strider på någon vidare nivå.
Det är fullkomligt självklart att man inte vill ha en fullständig katastrof i knät om åtalet bryter ihop på grund av saker polisen inte gjort ordentligt.

Vi får helt enkelt vänta och se vad man hittar på om KJ frias i HR, där detta lär hamna ganska oberoende av utgången nu.

Esa Rano-mordet fick för övrigt vissa effekter också.

Det är ingen katastrof det här du har missuppfattat det. Om det vore en katastrof hade man inte gått på på åtal. När åklagaren går på åtal anser man att man har så det räcker för en fällande dom.
Det är ofta tjafs om att man inte utrett kreti och pleti, men sällan leder påståendet till några som helst andra åtgärder. Tror du inte någon rättsexpert hade uttalat sig vid det här laget nu om det handlade om katastrof? Det är ju bara för att din åsikt inte ligger i slag med det här åtalet, men om du ser på det med opartiska ögon och inte snöar in så mycket på en helt oskyldig, så kanske det blir enklare.

Ja, oavsett så får du nog inse att man börjar inte om med någon annan gärningsman även om denna går fri.
Citera
2013-11-13, 01:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CleanFox
Din uppställning säger väldigt lite egentligen och med små justeringar blir den också applicerbar på MB.
så här:

Dessutom ska du nog vara lite försiktigare vad gäller att tippa utgången av domstolens utslag.
Blev lite pinsamt sist du försökte i Marinatråden när du självsäkert spydde ur dig ena kvällen och fick äta upp spyan nästa morgon

Glömde du SKL analyserna? Och indiciekedjan? Plastpåsen, sista vistelseadressen, tejpen, blodet i skuffen, DNAt på vristen, och handskarna. Mobilen, 112 ?

Eller den tekniska bevisningen är kanske inte intressant?
Citera
2013-11-13, 01:35
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Absolut, god tanke som visar på företagsanda från ditt håll. Nästa fråga är osökt: Skriver man av alla kvitton? Då är det säkrast att jag tar kvittot från McDonalds förra helgen och skriver av som arbetsmaterial.

Min nästa fråga är - osökt - hävdar du att MB:s taxikvitton har ordnats i efterskott för att utgöra ett alibi för kvällen den 4/5?

Om du menar detta - redogör då för någon slags källa, annars handlar det bara om insinuationer, skapandet av trådsanningar och ryktesspridning.
Senast redigerad av FUP-12 2013-11-13 kl. 01:55.
Citera
2013-11-13, 01:40
Medlem
Citat:
Det är ingen katastrof det här du har missuppfattat det. Om det vore en katastrof hade man inte gått på på åtal. När åklagaren går på åtal anser man att man har så det räcker för en fällande dom.
Det är ofta tjafs om att man inte utrett kreti och pleti, men sällan leder påståendet till några som helst andra åtgärder. Tror du inte någon rättsexpert hade uttalat sig vid det här laget nu om det handlade om katastrof? Det är ju bara för att din åsikt inte ligger i slag med det här åtalet, men om du ser på det med opartiska ögon och inte snöar in så mycket på en helt oskyldig, så kanske det blir enklare.

Ja, oavsett så får du nog inse att man börjar inte om med någon annan gärningsman även om denna går fri.

Det är väl fullkomligt självklart att åklagaren åtalar om han tror sig kunna få till en fällande dom på det material hen har.
Så är det ju.

Det är ju fortfarande inte åklagaren som främst oroar sig för att hela åtalet ska implodera och man står med en tänkbar alternativ GM som man bara valt att inte utreda.

Åklagaren gör sitt jobb, polisen försöker göra sitt jobb.
Blir man tagen med en praktfadäs så är det inte åklagare eller enskilda poliser som får sin roll underminerad i det större spelet.

Jag har i princip skrivit det i klartext, länets polisstyrelse är kritiska till utredningen.
Givetvis vädras inte sånt utan att man fått påringning och frågor om hur verksamheten egentligen fungerar från högre ort.
Det är ett högprofilmål och inte stulen bensin på Preem på Mjölkudden.

Rätt som det är centraliseras poliseriet ytterligare. Umeå längst i norr.

Hur gärna du än vill tro att det här är Kling och Klang och den allsmäktige åklagaren som stoppar in deg i potten och går all in med femmor och sjuor i olika färger så är det inte riktigt så enkelt.
Det är inte bara deras egen förlust.
Citera
2013-11-13, 01:43
Medlem
MrsMagoos avatar
12.05: Åklagare Anna Bergström frågar ut vittnet om ett verktyg som han en gång råkade att sätta sig på i 22-åringens hem. Verktyget beskrivs som ett "bågformat stämjärn". Vittnet får nu rita verktyget. Det ska strax visas upp för hela rätten.
- Den såg ut som en halverad penna med slipade kanter, uppger vittnet.
AB. Kan du beskriva vad du ritat?
- Det är inte riktigt. Jag är rätt dålig på att rita. Den har en sådan där båge som man har när man gör träskålar.
AB: Är den vass?
- Ja.
Det hörs ett upphetsat sorl i rättsalen. Många i salen inser att det här verktyget stämmer in på beskrivningen som obducenten gav om mordvapnet.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7094714

22-åringen berättade om "det perfekta mordet":

# Mobiltelefonen skulle lämnas hemma om man lämnade bostaden i syfte att mörda eller dumpa någon. Allt för att man inte skulle kunna spåras av telefonmaster

# Den döda kroppen skulle förvaras i obevakade lador, bunkrar eller förråd. 22-åringen avslöjade att han kände till sådana platser utanför Boden. Sedan skulle kroppen dumpas "mitt ute i ingenstans".

# Allt som hade varit i kontakt med personen, som kläder och skor, skulle grävas ner i marken och eldas upp. Det enda som skulle gå att hitta var kol som ingen skulle reagera på.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7096086
Citera
2013-11-13, 01:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CleanFox
så här:

I Marinafallet så förutspådde jag domarna i båda instanserna och hade helt rätt. Till och med de orsaker som jag räknade upp på varför rätten inte skulle kunna fälla, var exakt det som rätten också ansåg att det föll på. Så jag vet inte varför du ljuger och försöker svärta ned mig men antagligen har du dina skäl.

Du klarade bara av att lägga till en justering ser jag, men det påverkar inte de logiska delarna i fallet. Dock framgår det klart att du inte klarar av att se helheten, vilket inte förvånar mig.

Edit:
Såg nu att kontot var registrerat i oktober vilket säger det mesta om dina troliga skäl.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-13 kl. 02:00.
Citera
2013-11-13, 01:45
Medlem
Citat:
Glömde du SKL analyserna? Och indiciekedjan? Plastpåsen, sista vistelseadressen, tejpen, blodet i skuffen, DNAt på vristen, och handskarna. Mobilen, 112 ?

Eller den tekniska bevisningen är kanske inte intressant?

Det framgår rätt tydligt att han skrev "små justeringar" av den text föregående postare skrivit. Där nämndes inte det du räknar upp, helt enkelt för att dom inte anses vara standard i ABC-fallen som Lalajlaj visualiserade.

Sen tror jag VB kan slå 112 oberoende vem som skulle utgöra ett hot. Om det ens fanns ett.
Mig veterligen finns det inget som säger att KJ rört VB:s mobil.

Varför läser du inte det som står istället för vad du vill att det ska stå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in