2013-11-13, 01:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Intressant att se att du är osäker i frågan.

2. Nja, jag skulle inte kalla MB för skvallerämne, utan snarare en diskussionsanledning pga. att denne bara är pennskriftsmässigt avförd från utredningen, något som skett genom att en person som denne ömsesidigt länkar till på internet varit på besök hos den tilltalade och hittat lite saker. Skulle det nu vara som så att utredningen hade allt annat på plats, så skulle jag hålla med dig, men nu är det ju inte så och det lämnar tyvärr utrymme för spekulation i stora mått.

3. Det där är inte något som ger någon förtroende. Poliserna på rikskrim är inte särskilt kvalificerade, de kan trycka på knappar på en pc, enligt fup, mer än så är det inte. I övrigt har fup:en fått frågorna som ställts till SKL att se ensidiga ut, dvs. antingen göms mycket i slasken eller så har man ställt frågorna väldigt syftesmässigt. Tittar man tejpen i lägenheten så tittar de på DNA men gör ingen åldersbestämning av tejpen eller limmet på tejpen. -> dvs. omöjliggör en jämförelse av tejperna. Tittar man på bagageluckan så har man inte försökt åldersbestämma blodet och när blodet skulle ha avsatts i bilen, detta trots den tilltalades försvarares invändningar.

4. Att mordet på VB inte är särskilt proffsigt utrett förstår ju vem som helst. Polismyndigheten har visat att den på sin höjd knappt är kapabel att sätta dit förståndshandikappade. Givetvis vore bra med en uppryckning, egentligen. När det gäller just MB så är ju det enda som talar för att denne skulle kunna vara skyldig idag, just de potentiella motiven samt att hans facebook snack visar att han hade hum om att VB skulle "plugga hårt". I övrigt är det som så att MB:s "register" inte på något vis gör honom skyldig till något annat, däremot är det ju nog som så att det bara är märket på ruskpricken som syns, inget annat.

Det är alltså ren ironi vilket som ska anses vara trovärdigt, men med svårighet att få fram detta inser jag nu att poängen inte gick fram angående förtroendet.

Proffs eller inte så överväger det i alla fall rena SKL analyser mot skvaller och konspirationer.
Det trodde jag du visst redan att jag är emot fabler och konspirationer om det inte finns direkta underlag dsv.

Tja proffstyckare har rätt att påstå att utredningen är usel, men jag anser inte det och det är också min rätt att ha den åsikten, så vad som är rätt eller fel i den saken får väl domstolen utvisa helt enkelt om utredningen håller i sak.

Däremot så tror jag man överskattar förundersökningarna och tror man ska ha massor av bevis som är så övertygande att alla anser att det räcker, så är det sällan.
Jag undrar hur man lyckades fälla människor för mord tidigare då man inte hade den tekniska bevisningen som DNA? Måste varit domstolen och deras syn på beviskrav som ändrats betydligt under åren antar jag. Nåväl det duger gott med enbart indicier i bland det handlar ofta om rimlighet vilket du alltid missar då du blandar in för mycket fiction.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-13 kl. 01:11.
Citera
2013-11-13, 01:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
För aktuellt åtal, nej.
Men frias KJ och man ska börja på ny kula så kommer det bli livat i hönsgården.
Att Inge B stövlar in och skickar föregående utredares förhör rakt i slasken det första han gör och sen misslyckas fälla KJ och en bidragande orsak är att MB inte är utredd... Det är inget kommunikativt drömläge för den chef som får ta den intervjun.

Du tror fel för frias KJ går man till Hovrätten och ser över sina misstag i såna fall om det framgår av domstolen vad som kan tyckas saknas. Jag garanterar dig dock att någon MB inte kommer misstänkas eller åtalas för det här mordet. Det är nämligen så att den förundersökningsledaren inte anser att man har fel gärningsman. Inte heller målsägande biträdet anser det, så du och några till är relativt ensamma om den saken.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-13 kl. 01:05.
Citera
2013-11-13, 01:03
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
På vilket sätt tror du att det kan vara aktuellt i VB:s fall? Jag kan inte se den omständigheten här.

Jag tänker mig att det är beroende på hur TR resonerar. Ett scenario som har varit upp gäller just huruvida VB var oförmögen att agera fritt efter en viss tidpunkt under kvällen; om hon var utsatt för hot, tvång, begränsningar.

Detta kan tolkas som att hon just befann sig i värnlöst tillstånd. Kort sagt: att hugga en person till döds som står på fötterna i ett handgemäng på hyfsat lika villkor - kontra någon som är under vapenhot eller bakbunden - det är den skillnaden som jag menar kan bli aktuell.
Citera
2013-11-13, 01:04
Medlem
Den här matte Johansson som är polare med MB på länken:
Vem är han?
Vad har han för roll i FUP?
Är det styrkt att man vet vem det är?
Citera
2013-11-13, 01:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är riktigt. Det är inte logiskt. Men vad är logiskt i det här fallet?

Det mesta är logiskt, det är nästan som att hela fallet följer någon form av ABC i mord, vilket även är skälet till att jag direkt i början på tråden ansåg att KJ är den som är skyldig.

- Gärningsmannen, ingår i kategorin pojkvän/make/sambo/ex
- Dumpningsplatsen ligger inom en radie av det förväntade 30 km
- Kroppsdelarna ligger mindre än 50 meter in i skogen från en farbar vägen
- Området kroppen hittades på är välkänd av gärningsmannen
- Gärningsmannen är den sist kända som såg offret
- Gärningsmannen skapar ett tidsutrymme för alternativa händelser
- Gärningsmannen söker efter alibi under detta tidsutrymme

Det som kan vara mindre logiskt är att

- Kroppen styckades om mordet skedde utanför lägenheten.
- Att kroppsdelar flyttas efter att de en gång dumpas
- Att händerna kapades från kroppen

Men dessa kanske blir logiska när och om man får veta mer om detta.

Att mordplats saknas, det finns dock material att dra slutsatser från själv, att mordvapen saknas, det finns dock ett verktyg att dra slutsatser kring själv, och att motiv saknas, även där finns det material att dra slutsatser kring själv, kommer inte att förhindra att KJ döms.

Att det finns annan GM kommer inte rätten att tro då de fått presenterat för sig vilka åtgärder som gjordes mot MB.

Det framgår ganska klart att hans funktionshinder inte är ett handikapp för honom utan snarare en tillgång som kan användas för att komma lindrigare undan.

KJ kommer att dömas för mordet och han kommer dömas till någonstans mellan 16-18 års fängelse, beroende på hur rätten ser på händelseförloppet. Det är även det fullt logisk.
Citera
2013-11-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag har inte följt rättegången helt i veckan. Är de klara på fredag?
Jag skulle tro att de kommer att skicka honom på RPU (vilket också säger att han kommer att fällas).

Ja, på fredag är det sista dagen enligt schemat.

Skönt att redan då få reda om han fälls. Hade inte klarat av att vänta.

Jag tycker synd om KJs pappa, men han kanske inser att vård är det bästa som kan hända KJ. Han får regelbundna måltider, osv...
Citera
2013-11-13, 01:11
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Varför ringer pappa KJ kl 04:26???
Antar man inte att ungen ligger och sover då?
Särskilt när mamma ringer kl 07.
Vad hände den 20e? - Visste pappa att han var ute och körde?
Veckan innan (13-17/5 var pappan bortrest).

Var det på kvällen den 20e som benen hittades? Visste KJ att benen hade hittats samma kväll?

Första frågan är visst besvarad i rättegången igår, och där var det pappa som ringde KJ för att han enligt honom själv hade åkt för att köpa cigg.

Frågan när KJ sover tror jag ingen levande människa kan lista ut - åtminstone inte under dessa dagar.

Benen hittades kl 20:55 den 20/5 - eller snarare - det var då LKC fick in ärendet.

Sista frågan: det råder lite delade meningar om vem och när som KJ "fick reda" på fyndet av benen. Kl 12 den 21:e hölls presskonferensen då polisen tillkännagav detta (enligt tråden). Sedan finns det en viss diskrepans. Antingen var det Alexander B som meddelade KJ detta via telefon eller också var det farsan - i vilket fall skedde det strax efter kl 14 den 21/5.
Citera
2013-11-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du tror fel för frias KJ går man till Hovrätten och ser över sina misstag i såna fall om det framgår av domstolen vad som kan tyckas saknas. Jag garanterar dig dock att någon MB inte kommer misstänkas eller åtalas för det här mordet. Det är nämligen så att den förundersökningsledaren inte anser att man har fel gärningsman. Inte heller målsägande biträdet anser det, så du och några till är relativt ensamma om den saken.

Till skillnad från vilka fall där man kört till HR, failat och börjat om?
Det är väl för fan en självklarhet att den som är förundersökningsledare tror på den linje som den driver.
Vad får dig att tro att någon skulle tro att förundersökningsledaren skulle driva en linje men tro på en annan?

Du tänker minimalistiskt. Förundersökningsledaren är bara en resurs. Gör han fel och man tvingas börja om så är det inte i första hand förundersökningsledaren som blir sur, utan den som får ta ansvar för att man i ett tidigt skede började slaska material och låste sig vid en gärningsman.

Kommer man tillbaka till där man startade och bara spillt tid så är det inte en fråga om enskilda poliser. Det är politik.
Citera
2013-11-13, 01:15
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Den här matte Johansson som är polare med MB på länken:
Vem är han?
Vad har han för roll i FUP?
Är det styrkt att man vet vem det är?

Menar du Matte Bergm*n? Googla hans efterrnamn i FUP så kommer det runt 10 träffar.

https://www.facebook.com/matte.bergman.1/friends (Vän med Stef*n Sko*t, Björn Kihlm*n m fl)

är samma som:

http://profileengine.com/groups/profile/426231186/bensin-skattsuppror#/people/21386739/matte.bergman (Vän med MB)
Citera
2013-11-13, 01:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Första frågan är visst besvarad i rättegången igår, och där var det pappa som ringde KJ för att han enligt honom själv hade åkt för att köpa cigg.

Frågan när KJ sover tror jag ingen levande människa kan lista ut - åtminstone inte under dessa dagar.

Benen hittades kl 20:55 den 20/5 - eller snarare - det var då LKC fick in ärendet.

Sista frågan: det råder lite delade meningar om vem och när som KJ "fick reda" på fyndet av benen. Kl 12 den 21:e hölls presskonferensen då polisen tillkännagav detta (enligt tråden). Sedan finns det en viss diskrepans. Antingen var det Alexander B som meddelade KJ detta via telefon eller också var det farsan - i vilket fall skedde det strax efter kl 14 den 21/5.

Jag ser ett samband mellan att telefonen stängdes av 20:50 för att sedan vara avstängd till nästkommande dag klockan 12, och fyndet i ödehuset där polisen fick anmälan 20:55, alltså 5 minuter senare.

Är det bara jag som ser det sambandet?

Pappan har ingen koll alls på sonen, det är uppenbart att han ljuger/förvränger sanningen för att minska tidsutrymmet.

Han verkar sova under dagtid, det är klart jobbigt att springa ute på nätterna.
Citera
2013-11-13, 01:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Till skillnad från vilka fall där man kört till HR, failat och börjat om?
Det är väl för fan en självklarhet att den som är förundersökningsledare tror på den linje som den driver.
Vad får dig att tro att någon skulle tro att förundersökningsledaren skulle driva en linje men tro på en annan?

Du tänker minimalistiskt. Förundersökningsledaren är bara en resurs. Gör han fel och man tvingas börja om så är det inte i första hand förundersökningsledaren som blir sur, utan den som får ta ansvar för att man i ett tidigt skede började slaska material och låste sig vid en gärningsman.

Kommer man tillbaka till där man startade och bara spillt tid så är det inte en fråga om enskilda poliser. Det är politik.

Låste sig vid en gärningsman? Försvarssnack som inte har vare sig underlag eller relevans.
Här är man säker och jag kan garantera dig att ingen surar på åklagaren eller rikskrim för att man får en misstänkt friad. Du är rolig du och tror att nu jävlar får dom på tafsen om denna göken frias.,
Det är sannerligen tvärtom istället dom har full back up av sin egen myndighet och kommer aldrig att ge sig. Något annat är det aldrig tal om och kommer inte att bli tal om.

Förundersökningsledaren är åklagaren som leder den här utredningen. Så lägg av med att påstå att det är en resurs. Det är alltså åklagarmyndigheten som driver åtal i det här landet så något annat blir inte aktuellt.
'

Inte ens efter en hovrätt och ett friande mål så börjar man med någon annan gm.
Med andra ord kommer aldrig MB stå åtalad för mord hur mycket önskeslantar man slänger i brunnen.
Citera
2013-11-13, 01:21
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Span fanns absolut, men mot mångas inrådan valde man att avbryta. Varför? Den nöten är svårare att knäcka, men tro mig, min vän, att anledningarna var av väldigt egendomlig art och betydligt besvärligare än man vågar tro om de kommer fram i dagens ljus.

Kan du precisera?

"Många"?

Är det en handfull poliser i yttre tjänst? Är det utredarna? Är det en schism mellan förundersökningsledare och spaningsledare? Är det centrala span som har egna idéer om vem de vill kolla upp?

Lite mer substans här tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in