2013-12-07, 13:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Bra,

Problemet är att du fortfarande inte begriper att VB kan ha gått rutten utan att det syns i några signaleringslistor(*), tappat 3G täckningen, kommit ner på Sävastvägen, återfått täckningen och gått tillbaka längs Sävastvägen och upp på Lejonbacksvägen igen, där C Bronning ser henne.

Min hypotes är alltså inte bara fullt möjligt, utan också väldigt trolig - vilket Qs promenad med 6 minuters tapp i täckningen ger stöd för.

Vi kanske inte menar samma sak när vi säger "hypotes"?

Jag frågar inte efter om hypotesen är teoretiskt möjlig. Jag frågar efter om det finns skäl att tillmäta den någon rimlig sannolikhet. Du anger nu en alternativ förklaring till det hela. Låt oss titta på vad den kräver:

- VB måste fortfarande ha lämnat KJ väsentligt mycket tidigare än han uppger (omkr 35-50 min och före det "ankare" i form av "Efter Family Guy" som han hela tiden har angivit)
- Om jag förstår dig rätt så tänker du nu att hon först går till Lejonbacksvägen, går Quarrels promenad och därvid tappar täckning mot 3G under 6 minuter.
- På något vis har uppgiften att hon inte är under samma cell kl 20:32 inte registrerats, trots att FUP säger att telefonen befinner sig under samma cell hela tiden.
- Sen går hon (varför?) tillbaka till samma position och observeras av Bronning runt kl 21.30. Hon ska då tillryggalägga sträckan från "MrFolds kryss" på ungefär 45-50 minuter. Om man INTE försöker gena på några skogsstigar, utan går via Lorvenvägen så tar denna promenad på 1,6 km 21 minuter enligt Google Maps. Men det svär emot hennes promenadriktning på Lejonbacksvägen, så vi får anta att hon i så fall genat, vilket borde ge en kortare promenadtid.
- Under hela denna tid gör hon inget försök att kontakta någon fast hennes mobil är igång. Hon försöker inte ens - om hon nu ev. villat bort sig - ta fram kartan på telefonen och GPS-pejla sin position

Slutsatsen är enkel: Redan innan vi går in på motiv/förklaringar till denna märkliga promenad så ser vi att det inte går ihop med kända fakta från FUP. Allt som finns motsäger det faktiskt. På vilken grund menar du då att din hypotes är "väldigt trolig"?

Sen fattar jag inte varför inte en enda person i "MB-lägret" har kommit med en förklaring till varför VB ska ha varit på denna udda plats kl 21.30. Även om vi återgår till KJ:s egna tidsangivelser så stämmer det inte med någon hypotes om vart hon var på väg. Jag har diskuterat den flera gånger och bett om förslag. Men det är tyst.

Citat:
Mobiltelefoni är ju i grunden radiokommunikation.

Man kan ha många teorier om vilken täckning man ska, och bör ha, vid vissa givna förutsättningar medans i verkligheten ser det helt annorlunda ut beroende på väder, vind, terräng, intermittens, störningar med mera. Enda sättet att vara säker är att mäta.

Nu lånar jag ett av dina rimlighets-/sannolikhets-teorem som du så gärna använder när du försöker sabla ner varje vettigt argument som pekar för KJs sak: Hur sannolikt är det att en mobiltelefon tappar täckningen i KJs bostad?

Betänk att en mobilmast på ca 800 meters avstånd med en antennbäring som nästan pekar rakt mot KJs bostad. Betänk även hur ofta i övrigt KJs eller VBs telefoner har kopplat över till 2G.

* = (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) (jag förklarade detta för dig i detta inlägg)

Ps! Jag kan lägga min mobil i badkaret och ändå ha 4G-täckning. Ska ge dig en hint du kan googla på: UTRAN_PREFFERED.

Och jag vet folk som knappt kan ringa från sina mobiler hemma i lägenheten för att signalerna inte går igenom väggarna. Eller mina egna problem i lägenheten jag nämnde. Vad händer om hon inte har världens bästa telefon med världens bästa antenn och KJ tar den ifrån henne och slänger in i ugnen t ex samtidigt som han ställer sig framför ugnsluckan? (bara ett exempel, men du förstår vad jag menar)

Vi vet inte om eller hur ofta hans egen mobil kan ha tappat täckningen i hans bostad eftersom det inte är redovisat. Notera dock än en gång att det finns en pejling kl 20.26 på hans telefon som inte kan knytas till SMS eller samtal. Du har heller inte svarat på frågan om täckningen kan slås ut temporärt av en stöt eller tapp/kast i golvet.
Senast redigerad av MrFold 2013-12-07 kl. 13:55.
Citera
2013-12-07, 13:51
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Fup: 1044

LJ uppger att Vatchareeya skulle anmäla honom för våldtäkt och ville ha 1000kr för att hon
inte skulle anmäla. LJ gav henne sitt busskort på LLT (årskort) och sedan dess hade de inte
haft kontakt.

På fråga så tror LJ att det här inträffade den 12/3.

Laponica, hittade du nån väska?
Citera
2013-12-07, 13:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Du menar den som det står Boden M4 på?
AN säger följande i förhöret

Micke säger följande

Att man inte kan specificera exakta tider är inte så konstigt, men man kan väl tänka att MB med tanke på vad de båda säger åker hemåt nån gång mellan 17-18. Den mest troliga väg att åka från resturangen är ut på Garnisonsgatan. Kan det vara förklaringen till varför hans telefon kopplar upp mot den masten vid den tiden?
Ja, Boden M4 är rätt mast.
Nej, han har ingen anledning att åka så långt på Garnisonsgatan att han hamnar NV om masten.
Citera
2013-12-07, 14:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nu säger du ju mot dig själv, det är inte troligt att de skulle skydda honom om de visste, men medvetet så synade dom inte honom för att inte sanningen skulle uppdagas? Om de inte ville att "sanningen" skulle komma fram så visste de ju då?

Men okej, vilken vinst skulle då alla dessa poliser och åklagare ha av att skydda MB (om din teori stämmer), en galen karl som styckmördar småflickor eller åtminstone ger i uppdrag åt andra att göra det. Ingenting har framkommit att han är nära släkt med dessa människor, eller ens nära vän, så varför skulle de göra det tror du? Vad skulle de ha för vinst av det?

"Vet" polisen att MB mördat VB skyddar de honom inte, det är klart. Men efterson misstanken mot MB resulterade i span på honom samtidigt som flera i poliskåren förmodligen är bekant med MB, eller kanske rent av har en vänskapsrelation med honom, är det ju knappast långsökt att man inte vill att MB ska vara gärningsman - oändligt mycket bekvämare då att det kan var ett ufo som KJ, för vilken vänskapsrelation med polisen kan KJ ha, vilken förlust för samhället och Boden blir det om KJ sitter på livstid. Nej, jag tycker inte jag säger emot mig själv - det är kanske du som inte vill förstå ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-07 kl. 14:51.
Citera
2013-12-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Kan du referera till någon liknande sms-historik mellan VB o MB?

VB hade garanterat svarat ok eller liknande isåfall.
Nu är jag övertygad om att VB inte hade möjlighet att svara på det sms:et då hon redan var död.
Nej, jag kan inte referera eftersom MB har raderat alla meddelanden. Tyvärr
Citera
2013-12-07, 14:18
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, Boden M4 är rätt mast.
Nej, han har ingen anledning att åka så långt på Garnisonsgatan att han hamnar NV om masten.

Hade MB på något sätt restriktioner i vilka områden av Boden han fick röra sig på?
Citera
2013-12-07, 14:19
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Det börjar bli makalöst hur folk här inne hittar mystiska saker i ingenting alls. Vad är det som är så svårt att förstå egentligen?
AB går i skola i Kalix och har därför en tillfällig studentlya. När han är ledig åker han ofta till Boden och bor då hos sin mamma. Det fetade vet jag inte heller vad det är för mystiskt med. Som AN säger så besöker han resturangen när han är ledig. AN vet således precis var hennes styvson bor, det är du som inte tolkar det hon säger korrekt.

Vet du säkert att AB går i skola i Kalix? I polisförhöret på sidan 1089 i fup säger han så här:

"Jag är uppvuxen i Boden där jag har varit bosatt i hela mitt liv. Jag går för närvarande i
gymnasiet och har nu sommarlov.
Min mamma heter PS och min pappa heter MB. Jag bor hos min mamma
i en lägenhet i centrala Boden."

När jag skriver inlägg, som kanske för en del verkar märkliga, gör jag det för att jag vill tänka högt, fast i skrift, och för att jag vill bolla idéer och tankar med trådmedlemmarna.
Jag är övertygad om att KJ är delaktig i den här förfärliga historien, i förhören kommer det då och då fram saker som gör att åtminstone jag hajar till och undrar: vad sa han egentligen, vad menade han här, varför nämnde han det? När det börjar brännas kommer dessutom de där ticsen i form av pup, pip och vad det nu är.
Ett sånt tillfälle har att göra med energidryckerna jag undrade över i går. Det var en Burn-burk som hittades. Jag googlade och såg att Burn har en djup röd färg. KJ tog själv upp energidrycken i förhöret, förhörsledarna nämnden den överhuvudtaget inte då. Så här säger han på sidan 1823 i fup:

H: Ja, det…det var nån som hittade en energidryck på…uppe på berget.
F: Mmm.
H: Och då var det…skakade de på dem och så hällde ut och så var det rött och såg likadant…
Nej, men…ja, det var ju liksom att…pip.
F: Du drack ur den där?
H: Ja, jag sket.. jag var törstig och jag hade slut i camelbacken och jag sket i vad som hände
med mig i princip.

H: Så…och det var inte t-röd, så…det var ju alla…i alla fall positivt.

Här kommer det här tics-ljudet pip. Jag tror verkligen att den där burken var hans och att han glömt kvar den när han sonderade terrängen efter en plats att gömma kroppen eller delar av den.
Jag tror han höll på att säga att 'så var det rött och såg likadant' ut som blod men kommer på sig i sista sekunden. Därav pip.

I samma förhör säger han en annan, till synes ovidkommande sak, rakt ut i luften.

F: Ja, men då förstår jag. Då förstår jag. Ja, sen…ehh…var ni igång igen då?
H: Jo, och jag hade på mig nya skor.
H: Jag hade ett par extrakängor i bilen.

Varför nämnde han plötsligt kängorna? Det fanns ett par svarta kängor i bilen vilket framgår av fup. Undersökte polisen dem för att jämföra med det oidentifierade skoavtrycket i ödehuset? Det står ingenting i fup om detta i alla fall.

I ett tidigare förhör frågas han ut om 112-samtalet.

H: Jag har ingen aning varför hon ringde 112.
F: Kristoffer, det…det är du, bara du och Vatchareeya i lägenheten och hon ringer 112.
Varför gör hon det?
H: Hur vet ni att det var från lägenheten?
F: Det är för att hon är i lägenheten när hon ringer 112.
H: Hmm

Här ifrågasätter han förhörsledarens uppgifter. Kanske kände han sig lite kaxig eftersom han visste (?) att VB inte alls fanns i lägenheten när hennes mobil ringde 112.

I alla de här exemplen får jag en känsla av att han droppar, medvetet eller omedvetet, lite information till förhörsledarna. Men det som är så sorgligt är ju att fhl inte snappar upp det han säger och spinner vidare. Vad tror ni andra?
Citera
2013-12-07, 14:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hade MB på något sätt restriktioner i vilka områden av Boden han fick röra sig på?
Nej, det kan jag inte tänka mig. Men varför utelämna något när man berättar vad man gjorde. Det skadar trovärdigheten. Vad mer utelämnar han?
Citera
2013-12-07, 14:22
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Nej, jag kan inte referera eftersom MB har raderat alla meddelanden. Tyvärr

VB:s sms-historik finns.

Sms-konversationerna utspelade sig väldigt mycket på kvällstid mellan VB o MB 22-23-tiden.
Jag antar att MB var hemma och att AN noterat denna trafik.

Jag tror därför inte att MB skrivit att VB skulle sluta pga att AN var i närheten på restaurangen.
Citera
2013-12-07, 14:26
Medlem
Citat:
Laponica, hittade du nån väska?

Har inte varit dit. Åker iväg en sväng på ett tag.Dock har det redan blivit mörkt. Tror nog den finns där om Q säger så. Han har ju uppenbarligen varit och snokat i dom här krokarna.
Citera
2013-12-07, 14:28
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det kan jag inte tänka mig. Men varför utelämna något när man berättar vad man gjorde. Det skadar trovärdigheten. Vad mer utelämnar han?

Det är iofs sant, men det finns säkert saker som han ogärna talar om.
Bland alla andra osannolika teorier slänger jag in att MB kanske levererade en sushi-bricka till någon som försett honom med färg till ommålningen av Sushibaren eller liknande?
Citera
2013-12-07, 14:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
ca 1 dygn innan hon blev mördad skrev hon:[/b]
23:38
Vatchareeya Bangsuan
ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade förtroende för
dig)) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars hade hon gjort slut med dig. Du verkar inte gillar när vi älskade dig.

=ett sådant sms kan nog få en ilsken och stressad MB att tända till.

Han skrev i ett annat meddelande något om samma straff som sist: Straff = att han tvingar henne till sex?

Vet någon med säkerhet om det va MB som våldtog VB eller om du kan ha varit någon annan? Undrar också om hon hotade med att ange honom för hot/våldtäkt etc till polisen? Bevisen ang vad exakt som har hänt mellan MB och VB kan ha funnits i smsen dvs. allvarliga hot etc.- Kanske hotadade VB med att polisanmäla MB för hot osv., därav de raderade smsen som inte ens går att återskapa? MB kanske kände att (för att rädda sitt eget skinn) måste de ses för att han ska kunna ta tag i hennes mobil och radera smsen där hot/obekväma sanningar fanns....

Nej, "straff" är inte hot om våldtäkt, det är annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in