2013-11-12, 13:54
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Du är medveten om att du aldrig kommer kunna bevisa att vi som tror att det är en bubbla har fel, medan vi som tror att det är en bubbla kan bevisa att vi har rätt den dagen allt smäller (om det nu gör det)?

Jag kan hävda att det är en bubbla i all evinnerlighet och att ni alla är indoktrinerade att normalisera absurditeter och kommer fortsätta hävda det. Men visst om ni inte tror det existerar någon bubbla är det ju bara att göra som trådens egen Rockefeller tgv23000 och köpa på er fastigheter som med 100% kommer stiga i värde och sälja vid lämpligt tillfälle.

Men visst, vi kanske har fel och om 20 år sitter dumsvenne där med amorteringstider på 300år och hävdar att en fallfärdig etta visst kan kosta 20miljoner.

Så stabila eller stigande priser innebär att ni har rätt, eftersom ni anser att det är en bubbla oavsett omständigheter? Ni har rätt "i all evighet", eftersom att det alltid finns en hypotetisk smäll i framtiden? Men den som anser att priserna är stabila och eller stigande, har fel, eftersom den hypotetiska smällen komma skall? Det var en intressant slutsats. Ja, då kan vi ju stänga tråden och vänta på att bubbeltroenden ska få rätt. Eller rättare sagt, redan har rätt, för framtidens hypotetiska smäll är ju redan ett… faktum?
2013-11-12, 16:17
Medlem
tgv23000s avatar
Blir räntesänkning i december!!

Ingves och co hade nog tänkt sig en räntehöjning gissar jag och nu får de helt byta ben och troligen sänka innan jul med tanke på dagens statistik som visar att priserna faller. Kronan faller också som en sten idag. Ner 9 öre mot dollarn och 11 öre mot euron. ECBs oväntade räntesänkning förra veckan sätter också press på Riksbanken.

trist för er i bubbelbabblarklubben, eller tror ni raset kommer när räntan sänks i dec??

...
2013-11-12, 16:24
Medlem
montevideoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag brukar ju med jämna mellanrum fråga bostadsbubbeltroende i den här tråden om när ni anser er vara besegrade. Tidigare i tråden gavs datum på när det stora fallet skulle äga rum. Datumen har sedan länge passerat, så nu kanske vi kan försöka igen? Som jag förstår det är räntan ert starkaste argument, så vilken realistisk nivå menar ni att riksbankens ränta ska hamna på för att ni ska få rätt om att det (enligt er) finns en bubbla på den svenska bostadsmarknaden? Och om riksbanken höjer räntan till den nivån, och det stora prisfallet uteblir, är vi överens om att ni haft fel?

Vilket idiotinlägg, det är som at fråga sig varför SAS aldrig går i konkurs trots att det gått back i 10 år

Hur skall SAS gå i konkurs eller bobubblan spricka om staten går in och använder skattepengar för att hålla både SAS och bobubblan vid liv.

Dra bort statens stöd från SAS så konkar dom imorgon, dra bort statens alla subventioner och iver att hålla räntan nere så briserar bubblan imorgon
2013-11-12, 16:34
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montevideos
Vilket idiotinlägg, det är som at fråga sig varför SAS aldrig går i konkurs trots att det gått back i 10 år

Hur skall SAS gå i konkurs eller bobubblan spricka om staten går in och använder skattepengar för att hålla både SAS och bobubblan vid liv.

Dra bort statens stöd från SAS så konkar dom imorgon, dra bort statens alla subventioner och iver att hålla räntan nere så briserar bubblan imorgon
Jag tycker nog det är du som står för idiotinlägget i detta fall. Har aldrigt hört på maken vilken okunskap du har o ändå gapar du i Nationalekonomi??
2013-11-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

Ingves och co hade nog tänkt sig en räntehöjning gissar jag och nu får de helt byta ben och troligen sänka innan jul med tanke på dagens statistik som visar att priserna faller. Kronan faller också som en sten idag. Ner 9 öre mot dollarn och 11 öre mot euron. ECBs oväntade räntesänkning förra veckan sätter också press på Riksbanken.

trist för er i bubbelbabblarklubben, eller tror ni raset kommer när räntan sänks i dec??

...

Analytikerna är väl ungefär 50-50 sänkning-oförändrat, så ja, det är mycket möjligt att vi får se en sänkning i december. Och nej, det kommer inte komma något ras i december (oavsett räntesänkning), eller troligen ens det kommande året. Det tror väl ingen, inte ens cornucopia.

Ska bli intressant att se vad FI gör om räntan sänks och priserna drar iväg ytterligare. Och om en sänkning leder till den snabbare ekonomiska återhämtning den ska göra enligt teorin (och Lars EO). En sänkning bör alltså leda till högre ränta snabbare.

Men du verkar fortfarande inte ha förstått att bubblan är prisuppgången, inte det efterföljande raset.
Senast redigerad av Monkey101 2013-11-12 kl. 16:45.
2013-11-12, 18:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

...

Ja Ingves har snarast blivit en kontraindikator, han har nästan alltid fel när han förutspår ränteförändringarna på lite sikt och då är det ändå han som beslutar om räntan.

.
2013-11-12, 19:26
Bannlyst
Citat:
Blir räntesänkning i december!! Ingves och co hade nog tänkt sig en räntehöjning gissar jag och nu får de helt byta ben och troligen sänka innan jul med tanke på dagens statistik som visar att priserna faller. Kronan faller också som en sten idag. Ner 9 öre mot dollarn och 11 öre mot euron. ECBs oväntade räntesänkning förra veckan sätter också press på Riksbanken. trist för er i bubbelbabblarklubben, eller tror ni raset kommer när räntan sänks i dec??

Enligt di.se ja, den agendasättande skräptidningen. Men jag läser den jag också och förvånas inte heller om det sker, som det alltid propageras om där, en gång i kvartalet återkommande.

Nej, ett ras i december tror jag inte att "bubbelbabblarna", av vilka jag är en, tror kommer att ske. Om jag får vara fräck och tala för många, är det helt klart fullt rimligt att räntorna sänks igen, och igen efter det. Räntor på noll till slut är ingen omöjlighet, västvärlden har ju varit snubblande nära noll i flera år nu.

Men med räntor på noll sker aldrig någon återhämtning i ekonomin, men det är fjolårspotatis sedan länge.

Vi har dessutom valår nästa år 2014. Det kommer förmodligen att gasas av både den populistiska regeringen och oppositionen utav bara helvete. Efter valet däremot, kan kalla vindar börja blåsa och den nya regeringen "ta ansvar".
2013-11-12, 19:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Enligt di.se ja, den agendasättande skräptidningen. Men jag läser den jag också och förvånas inte heller om det sker, som det alltid propageras om där, en gång i kvartalet återkommande.

Nja, snarare enligt marknaden och den prissättning som görs. DI är bara budbäraren.

.
2013-11-12, 19:30
Medlem
Strängnäs kommun har 2013-08-27 köpt en villa för 3,85 miljoner på Lundvägen 12 för och ordna boende åt en storfamilj.
Hur påverkar detta budgivning och priserna på husen i närområdet?
2013-11-12, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av montevideos

Citat:
Jag tycker nog det är du som står för idiotinlägget i detta fall. Har aldrigt hört på maken vilken okunskap du har o ändå gapar du i Nationalekonomi??

Fundamenta alltså när det bara är uppblåsta priser som en följd av den verkliga inflationen som det handlar om. Det är den mäktigaste kraften.

Fundamenta? På hela jorden ska det alltså bara finnas en ekonomisk supermotor och det skulle vara Sveriges huvudstad Stockholm? Det är inte rimligt. Bubbla föreligger.
2013-11-12, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Enligt di.se ja, den agendasättande skräptidningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nja, snarare enligt marknaden och den prissättning som görs. DI är bara budbäraren..

Di.se är de svenska bankernas och bostadsmäklarnas budbärare ja, och lite av en offentlig plattform för några direktörskändisar och dis egna journalister, eller de verkar bara ha en, men marknaden är ju n-å-g-o-t större än så.
2013-11-12, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja Ingves har snarast blivit en kontraindikator, han har nästan alltid fel när han förutspår ränteförändringarna på lite sikt och då är det ändå han som beslutar om räntan.

.

Riksbankens mål att är hålla inflationen kring 2 procent per år.
Det är Ingves uppdrag att visa upp prognoser som pekar mot målet.
Att spå något annat som riksbankschef, vore som att skita där man äter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in