Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Så länge ni inte erkänner att det finns fler sätt att se på världen än er egen kan det aldrig uppstå en givande diskussion. Endast hätska debatter och pådyvlande försök till proselytisering är möjliga under de premisserna.
Vi har väl talat om detta flera gånger och enats om åtminståne några poänger. Dessa poänger har du skickat ut genom fönstret bra några dagar senare när börjar du från början med denna typ av nonsens inlägg.
Here we go again:
Det må finnas olika subjektiva sätt att se världen, det har du rätt i. Den hjärnskadade ser på sitt sätt, den färgblinde på sitt sätt, den religiöse på sitt, den rationella på sitt, osv osv.
Men iom att alla dessa olika individer med subjektiva världssyner tvingas dela världen med andra individer med subjektiva världssyner så måste alla dessa definiera och enas om EN (1st) objektiv värld att förhålla sig till när det kommer till gemensama lagar, regler, etik, moral, undervisningar med mera.
Håller du inte med?
Att sedan någon påstår sig samtala med Elvis eller Jeusus är helt ok ända tills dess att denne person försöker tvinga på sin subjektiva världsbild på sin näste utan att följa det objektivbt korrekta regelverket vi alla (borde) ha enats om.
Gör man INTE på detta sätt så har jag lika stor rätt att hävda att samhället skall anpassa sig till mitt ego som tex svenska kyrkan har rätt att kräva att jag anpassar mig (tex betalar skatt) till dem. Anarki skulle råda och välfärden skulle spolas ner i toaletten i samma veva.