2013-11-12, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Så länge ni inte erkänner att det finns fler sätt att se på världen än er egen kan det aldrig uppstå en givande diskussion. Endast hätska debatter och pådyvlande försök till proselytisering är möjliga under de premisserna.

Vi har väl talat om detta flera gånger och enats om åtminståne några poänger. Dessa poänger har du skickat ut genom fönstret bra några dagar senare när börjar du från början med denna typ av nonsens inlägg.

Here we go again:

Det må finnas olika subjektiva sätt att se världen, det har du rätt i. Den hjärnskadade ser på sitt sätt, den färgblinde på sitt sätt, den religiöse på sitt, den rationella på sitt, osv osv.

Men iom att alla dessa olika individer med subjektiva världssyner tvingas dela världen med andra individer med subjektiva världssyner så måste alla dessa definiera och enas om EN (1st) objektiv värld att förhålla sig till när det kommer till gemensama lagar, regler, etik, moral, undervisningar med mera.
Håller du inte med?

Att sedan någon påstår sig samtala med Elvis eller Jeusus är helt ok ända tills dess att denne person försöker tvinga på sin subjektiva världsbild på sin näste utan att följa det objektivbt korrekta regelverket vi alla (borde) ha enats om.

Gör man INTE på detta sätt så har jag lika stor rätt att hävda att samhället skall anpassa sig till mitt ego som tex svenska kyrkan har rätt att kräva att jag anpassar mig (tex betalar skatt) till dem. Anarki skulle råda och välfärden skulle spolas ner i toaletten i samma veva.
Senast redigerad av se_där... 2013-11-12 kl. 08:39.
Citera
2013-11-12, 08:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du lever i en fantasivärld där du på allvar tror att människor som dras till vetenskap söker sanning. Jag beklagar!

Vad sa du? Är din pappa starkast i hela världen? Coolt!
Citera
2013-11-12, 08:53
Avslutad
Citat:
Dessutom blter inte rationella argument på mig då de kommer från ratnocentriska cirkelresonerande pådyvlare.

Så länge ni inte erkänner att det finns fler sätt att se på världen än er egen kan det aldrig uppstå en givande diskussion. Endast hätska debatter och pådyvlande försök till proselytisering är möjliga under de premisserna.

Man kan ju säga att teister är långt mer toleranta och öppensinnade för andras världsbild än sin egen jämfört med dessa självcentrerade ateister.

Bra tänkt men din dikeskörning (som du inte ens verkar märka själv) beror på att du missar att rationalismen måste användas som empiriskt verktyg för att enas om en objektiv världsbild, oavsett dina subjektiva sanningar.

Iom att vi tvingas leva i ett samhälle tillsammans med andra, så fungerar ingen annan metod för att enas om hur världen är beskaffad, objektivt. Har du något riktigt genomtänkt och välformulerat exempel på motsatsen så är jag idel öra.
Senast redigerad av se_där... 2013-11-12 kl. 08:56.
Citera
2013-11-12, 08:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Reymont, jag är rädd att du förlorade all din trovärdighet i mina ögon när du tyckte att du var kompetent att recensera en bok av en framstående vetenskapsman baserat på två(!) ord skrivna av en annan Flashback-användare. Ursäkta om jag inte tar dig på allvar efter det.

Strawman.

Citat:
Vad gäller Bogomil och Fiffiniffi verkar de mest vara inbegripna i en inbördes tävling om vem som kan skriva/skrika "strawman!!!" flest gånger per dag.

1. Vilket vi inte skulle kunna göra om det inte vore för folk som du, som hela tiden levererar strawman på löpande band.

2. Det ironiska är att även detta du skrev var en strawman.

Citat:
Som HerrMikkelson redan påpekade verkar det vara ateisterna som är de mest fundemantalistiskt troende i den här diskussionen.

Strawman.

Citat:
De flesta religiösa som diskuterat här har varit ganska öppna med att guds existens inte kan bevisas

Och? Jag är öppen med att jag inte kan bevisa att gudar inte existerar.

Citat:
och att de handlar om tro, samt att vi kan förstå att andra inte delar den tron.

Och? Jag är öppen med att jag förstår att andra tror på gudar. (Eller rättare sagt om jag ska vara ärlig: jag förstår att ni tror men jag fattar inte för en sekund hur ni tänker)

Citat:
Tyvärr har ateist-sidan inte visat prov på något annat än att gasta "Vi har rätt! Vi har rätt! Strawman, strawman, strawman!".

Strawman.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-11-12 kl. 09:20.
Citera
2013-11-12, 09:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, det är ju verkligen jag som gör mig till åtlöje genom att uttala mig om en bok jag inte läst. Nej vänta, my bad, det var du.

Strawman. Vad han skrev var:
"Tack! precis som väntat. Är den läsvärd som humor, eller är det för mycket av gammal skåpmat som presenteras?"
Det är inte att "uttala sig om en bok". Det var Seperitz som uttalade sig (och han hade läst boken). Vad Reymont gjorde var att (lite raljerande) lita på Seperitz omdöme och dessutom ställa en fördjupande fråga, vilket framgår tydligt.

Så först hette det "recensera" sedan "uttala sig"...vad blir nästa steg i din strawman-kampanj?

Citat:
Vilket otroligt patetiskt argument, ingen kristen här har uttryckt minsta problem med kritik

Jo. Inklusive dig.

Citat:
och det finns vissa ateister som kommit med intelligent och saklig kritik som för diskussionen framåt.

Jag tar den gärna framåt, och har försökt göra det, men det förutsätter att du accepterar grundläggande definitioner och slutar med din halmdocke-fäktning.

Citat:
Du tillhör tyvärr inte den gruppen. Det har inget med ateism eller tro att göra, bara med din brist på intelligens.

Vilket tillkortakommande är det som orsakar din oförmåga att förstå enkla ord som "ateism"?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-11-12 kl. 09:21.
Citera
2013-11-12, 09:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Rationalismen och vetenskapen funkar ju endast i sitt egna paradigm (om ens där). Hur validerar du rationalismens förträfflighet? Med rationalismen?

Har du förslag på en annan metod som ger bättre resultat?

Om vi människor är utrustade med förnuft är det då cirkelargumenterande att använda förnuftet för att försöka förstå saker bättre?

Citat:
Som att en teist skulle vifta med bibeln som bevis för Gud. Jojo

Nej, DET har ju aaaaaldrig hänt....
Citera
2013-11-12, 09:23
Medlem
Citat:
Helt sant, en så enspårigt indoktrinerad världsbild som en del av ateisterna här har får man leta efter.

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bra tänkt men din dikeskörning (som du inte ens verkar märka själv) beror på att du missar att rationalismen måste användas som empiriskt verktyg för att enas om en objektiv världsbild, oavsett dina subjektiva sanningar.

Iom att vi tvingas leva i ett samhälle tillsammans med andra, så fungerar ingen annan metod för att enas om hur världen är beskaffad, objektivt. Har du något riktigt genomtänkt och välformulerat exempel på motsatsen så är jag idel öra.

Tanken är att pådyvla andra ett visst sätt för människor att samexistera i ett samhälle. Där det pådyvlade sättet är rationalismen vars förträfflighet motiveras med "att det bara är så".

Kom igen.
Citera
2013-11-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Mycket trist att du tycker så. Jag tycker då att jag och andra med mig alltid försöker motivera svar och varför man ifrågasätter påståenden med objektiva belägg. Om du tycker det är "bara är så" eller cirkelargumentation kan jag bara lamentera att du inte förstått bättre..

Ursäkta mig, det är inte min mening att generalisera mer än vad som är motiverat.
Citera
2013-11-12, 09:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tanken är att pådyvla andra ett visst sätt för människor att samexistera i ett samhälle. Där det pådyvlade sättet är rationalismen vars förträfflighet motiveras med "att det bara är så".

Strawman. VEM motiverar rationalismens fördelar med "det bara är så"? Kan du länka?
Citera
2013-11-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vi har väl talat om detta flera gånger och enats om åtminståne några poänger. Dessa poänger har du skickat ut genom fönstret bra några dagar senare när börjar du från början med denna typ av nonsens inlägg.

Here we go again:

Det må finnas olika subjektiva sätt att se världen, det har du rätt i. Den hjärnskadade ser på sitt sätt, den färgblinde på sitt sätt, den religiöse på sitt, den rationella på sitt, osv osv.

Men iom att alla dessa olika individer med subjektiva världssyner tvingas dela världen med andra individer med subjektiva världssyner så måste alla dessa definiera och enas om EN (1st) objektiv värld att förhålla sig till när det kommer till gemensama lagar, regler, etik, moral, undervisningar med mera.
Håller du inte med?

Att sedan någon påstår sig samtala med Elvis eller Jeusus är helt ok ända tills dess att denne person försöker tvinga på sin subjektiva världsbild på sin näste utan att följa det objektivbt korrekta regelverket vi alla (borde) ha enats om.

Gör man INTE på detta sätt så har jag lika stor rätt att hävda att samhället skall anpassa sig till mitt ego som tex svenska kyrkan har rätt att kräva att jag anpassar mig (tex betalar skatt) till dem. Anarki skulle råda och välfärden skulle spolas ner i toaletten i samma veva.

Vad då måste??

Om du för en respektfull diskussion med mig så lyssnar jag förmodligen. Om jag finner dina argument vettiga kan du kanske till och med påverka min världsbild. Om du däremot är respektlös och försöker pådyvla mig din subjektiva världsbild kommer jag bara visa dig långfingret.
Citera
2013-11-12, 09:34
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Vad då måste??

Om du för en respektfull diskussion med mig så lyssnar jag förmodligen. Om jag finner dina argument vettiga kan du kanske till och med påverka min världsbild. Om du däremot är respektlös och försöker pådyvla mig din subjektiva världsbild kommer jag bara visa dig långfingret.

Han förklarade varför:
Citera
2013-11-12, 09:45
Medlem
Citat:
Rationalismen och vetenskapen funkar ju endast i sitt egna paradigm (om ens där). Hur validerar du rationalismens förträfflighet? Med rationalismen? Som att en teist skulle vifta med bibeln som bevis för Gud. Jojo

Ja teister viftar med bibeln och kallar det för bevis! Det finns ju massor av exempel på denna typ av debattörer här på FB.

Vetenskapen är en helt överlägsen metod för insamling och implementering av kunskap, dock ska den vara seriös och bedrivas humant vilket det dessvärre inte alltid har gjorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in