2013-11-12, 00:45
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Hör på Bogomil, så här ligger det till.
Nej du JeanLuc: så här ligger det till.

Citat:
1. Du är inte speciellt intelligent, du argumenterar pinsamt dåligt, och din höga uppfattning om dig själv är helt utan verklighetskoppling.
Du kommer med innehållslöst trams utan några exempel. Att du inte förstår vad Bogomil skriver säger mer om din inkompetens.

Citat:
2. Eftersom du inte är intellektuellt kapabel att konstruera argument blir dina inlägg väldigt ihåliga.
Se ovan.
Citat:
3. På grund av denna brist ägnar du nästan alla dina inlägg åt att diskutera andra personer istället (vilket jag delvis gör i detta inlägg, men i motsats till dig gör jag det inte regelbundet).
Se ovan.

Citat:
4. Ännu mer enformigt blir det när du på grund av din mycket begränsade vokabulär hela tiden måste använda exakt samma uttryck om och om igen. Försök åtminstone att skriva ett inlägg med nya ord om du nu inte kan komma med nya tankar.
Varför använda andra ord än de mest passande för dina och dina gelikars idiotiska påståenden?

Citat:
5. Tillbaka till topic: bara för att någon inte håller med dig betyder det inte automatiskt att personen har fel.
Vem har påstått det?

Citat:
6. Angående punkt 5: icke-ateister kan uppfatta ateism på annat sätt än ateister, precis som icke-kristna kan uppfatta kristendom på annat sätt än kristna.
Det spelar ingen roll om du uppfattar ateism på ett kristet sätt. Ateism blir inte en tro för det; förrän du möter en ateist som påstår att hen tror att hen vet, att gud inte finns. Dessa ateister är så pass få att du knappast möter dem här på forumet. Vi övriga ateister ifrågasätter era påståenden och inget mer. Det gör oss inte till troende. Borde inte vi veta bättre än du, om vår icketro på er gud, är en tro?

Citat:
7. Ingen har försökt "legitimera" religiositet genom att ifrågasätta ateismen. Däremot handlar tråden om argument för och emot tro, då är det naturligt att sådana argument framförs. För i motsats till dig och dina självbekfräftelsebehov är de flesta andra här för att diskutera frågeställningen.
Hur diskuterar du frågeställningen genom att påstå att ateism är en tro? Vi skulle inte bry oss om er icke bevisade gud, om ni inte fanns. Därför är diskussioner kring ateisters icketro, off topic, eftersom tråden handlar om anledningar till att tro på en gud. Den handlar inte om ifall icketro är en tro.
Citera
2013-11-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Du kommer med innehållslöst trams utan några exempel. Att du inte förstår vad Bogomil skriver säger mer om din inkompetens.

Reymont, jag är rädd att du förlorade all din trovärdighet i mina ögon när du tyckte att du var kompetent att recensera en bok av en framstående vetenskapsman baserat på två(!) ord skrivna av en annan Flashback-användare. Ursäkta om jag inte tar dig på allvar efter det.

Vad gäller Bogomil och Fiffiniffi verkar de mest vara inbegripna i en inbördes tävling om vem som kan skriva/skrika "strawman!!!" flest gånger per dag.

Som HerrMikkelson redan påpekade verkar det vara ateisterna som är de mest fundemantalistiskt troende i den här diskussionen. De flesta religiösa som diskuterat här har varit ganska öppna med att guds existens inte kan bevisas och att de handlar om tro, samt att vi kan förstå att andra inte delar den tron. Tyvärr har ateist-sidan inte visat prov på något annat än att gasta "Vi har rätt! Vi har rätt! Strawman, strawman, strawman!".
Citera
2013-11-12, 01:27
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Reymont, jag är rädd att du förlorade all din trovärdighet i mina ögon när du tyckte att du var kompetent att recensera en bok av en framstående vetenskapsman baserat på två(!) ord skrivna av en annan Flashback-användare. Ursäkta om jag inte tar dig på allvar efter det.

Ytterligare ett exempel på din infantila argumentation. Att du inte fattar vilket åtlöje du gör dig till när du påstår att jag recenserat boken.

Citat:
Vad gäller Bogomil och Fiffiniffi verkar de mest vara inbegripna i en inbördes tävling om vem som kan skriva/skrika "strawman!!!" flest gånger per dag
.
Varför skulle de inte påpeka dina argumentationsfel? Är det inte bättre att du lär dig argumentera utan halmgubbar?
Citat:
Som HerrMikkelson redan påpekade verkar det vara ateisterna som är de mest fundemantalistiskt troende i den här diskussionen. De flesta religiösa som diskuterat här har varit ganska öppna med att guds existens inte kan bevisas och att de handlar om tro, samt att vi kan förstå att andra inte delar den tron. Tyvärr har ateist-sidan inte visat prov på något annat än att gasta "Vi har rätt! Vi har rätt! Strawman, strawman, strawman!
Återigen så är inte ateister troende. Givetvis skulle ni tycka att det var toppen att få husera här utan att få kritik, men det fungerar tyvärr inte så. Kan du inte acceptera det och inte heller klarar av att argumentera utan halmgubbar så får du stå ut med kritik. Eller så kan du gå hem till mamma och grina lite i hennes famn, över de dumma ateisterna som inte låter dig påstå att de har en tro, när de inte tror, och att de dessutom påpekar dina argumentationsfel.
Citera
2013-11-12, 01:37
Medlem
Citat:
Ytterligare ett exempel på din infantila argumentation. Att du inte fattar vilket åtlöje du gör dig till när du påstår att jag recenserat boken.

Ja, det är ju verkligen jag som gör mig till åtlöje genom att uttala mig om en bok jag inte läst. Nej vänta, my bad, det var du.

Citat:
Varför skulle de inte påpeka dina argumentationsfel? Är det inte bättre att du lär dig argumentera utan halmgubbar?

De facto har det mesta av deras strawman-ropande inte varit riktat mot mig. Men jag förstår att du inte brytt dig om att läsa tråden innan du uttalar dig, precis som du inte bryr dig om att läsa böcker innan du uttalar dig om dem.

Citat:
Givetvis skulle ni tycka att det var toppen att få husera här utan att få kritik, men det fungerar tyvärr inte så.

Vilket otroligt patetiskt argument, ingen kristen här har uttryckt minsta problem med kritik och det finns vissa ateister som kommit med intelligent och saklig kritik som för diskussionen framåt. Du tillhör tyvärr inte den gruppen. Det har inget med ateism eller tro att göra, bara med din brist på intelligens.
Citera
2013-11-12, 02:23
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ja, det är ju verkligen jag som gör mig till åtlöje genom att uttala mig om en bok jag inte läst. Nej vänta, my bad, det var du.
Nu rör du ihop två saker. Jag raljerade över en bok jag inte läst, utifrån den information som gavs i tråden. Du påstår att jag därmed har recenserat den. Du är den som argumenterar som en åsna.

Citat:
De facto har det mesta av deras strawman-ropande inte varit riktat mot mig. Men jag förstår att du inte brytt dig om att läsa tråden innan du uttalar dig, precis som du inte bryr dig om att läsa böcker innan du uttalar dig om dem.
Oj då. Har det brunnit i proppskåpet så att det bara återstår upprapningar.

Citat:
Vilket otroligt patetiskt argument, ingen kristen här har uttryckt minsta problem med kritik
Jo, framför allt du när du börjar grina för att dina argumentationsfel påpekas.

Citat:
och det finns vissa ateister som kommit med intelligent och saklig kritik som för diskussionen framåt. Du tillhör tyvärr inte den gruppen. Det har inget med ateism eller tro att göra, bara med din brist på intelligens.
Det går inte att föra en saklig diskussion framåt när den utgår från argumentationsfel. När ska den polletten trilla ner. Nu får det vara nog med tramset för min del. Om du vill fortsätta diskussionen om dina argumentationsfel så ta upp det i metatråden: hur gör vi forumet bättre.
Senast redigerad av Reymont 2013-11-12 kl. 02:26.
Citera
2013-11-12, 06:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Alla dessa ateister som tror sig ha tolkningsföreträde på sanningen. Enligt ateisternas synsätt borde alla tycka som dem bara på grund av att det är så. Deras argumentation går i cirklar. De försöker bevisa det överlägsna i sitt egna sätt att tänka genom att hänvisa till det egna sättet att tänka på.

De har helt och hållet fastnat i sin lilla tankebubbla och kan inte se utanför den.

Mycket trist att du tycker så. Jag tycker då att jag och andra med mig alltid försöker motivera svar och varför man ifrågasätter påståenden med objektiva belägg. Om du tycker det är "bara är så" eller cirkelargumentation kan jag bara lamentera att du inte förstått bättre..
Citera
2013-11-12, 06:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Rationalismen och vetenskapen funkar ju endast i sitt egna paradigm (om ens där). Hur validerar du rationalismens förträfflighet? Med rationalismen? Som att en teist skulle vifta med bibeln som bevis för Gud. Jojo

Vad föreslår du som alternativ?
Citera
2013-11-12, 06:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du lever i en fantasivärld där du på allvar tror att människor som dras till vetenskap söker sanning. Jag beklagar!

Varför skulle det inte vara så?
Citera
2013-11-12, 06:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad gäller Bogomil och Fiffiniffi verkar de mest vara inbegripna i en inbördes tävling om vem som kan skriva/skrika "strawman!!!" flest gånger per dag.
Det kan inte ha något med frekvensen som strawmen används i argumentation?

Citat:
Som HerrMikkelson redan påpekade verkar det vara ateisterna som är de mest fundemantalistiskt troende i den här diskussionen.
Vad baserar du det på? Vilken fundamentalism är det? Vilka fundament kan man hänge sig till som ateist utöver verkligheten? Utveckla gärna.

Citat:
De flesta religiösa som diskuterat här har varit ganska öppna med att guds existens inte kan bevisas och att de handlar om tro, samt att vi kan förstå att andra inte delar den tron. Tyvärr har ateist-sidan inte visat prov på något annat än att gasta "Vi har rätt! Vi har rätt! Strawman, strawman, strawman!".
Som sagt, om folk slutade använda halmgubbar för att misrepresentera den andra sidan kanske det hade blivit mindre påpekande av detta?
Om inte teisterna konstant gjorde argumentationsfel, logikvurpor och gjort påståenden utan någon som helst grund hade jag inte haft något att diskutera här... Men ändå finns det gott om arbete att göra. Konstigt det.
Citera
2013-11-12, 08:04
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=JeanLuc|46093236]
Citat:
Har du hört om Google?
Google & Wikipedia är tveklöst bra källor för sökning av allehanda slag, dock är de inte genomgående felfria, du behöver fortf. hålle det kritiska sinnelaget vaket.

Citat:
På ett sätt som är typiskt för fundamentalister vägrar du diskutera sakfrågan och ger dig hela tiden ut på undanflykter.
Nej, att förhålla sig pragmatisk gentemot starkare fundamentalism, är tvärtemot direkt önskvärt, förr brände man folk på bål om de inte förhöll sig okritiskt till gudatesen.

Citat:
Här är igen vad jag skrev, om du inte håller med om något får du gärna förklara vad du anser att är fel.
Det är väl just det som ständigt är föremål för diskussion och försök att mer ärligare bemöta gudstesen.

Något som du i sin tur reagerar på med det inte helt ovanliga ömkansvärda martyraktiga vädjandet/gnället om hur "fel" ateister har.. utan att ens vilja sätta dig in i argumentföringen, däremot behålla ensidig position.

Citat:
"Varken en ateist eller en religiös vet att gud existerar eller inte existerar. Båda sidor gör antaganden. Det här tycks vara väldigt svårt för vissa ateister att medge. Det finns inte ett enda vetenskapligt bevis för guds existens och det finns inte ett enda vetenskapligt bevis mot guds existens."
How how hoow... här ligger ju en präktig no true scotsman inbäddad.

NEJ, båda sidor gör inte antaganden alls, den ena sidan bestående v teister, antar och räknar med guds existens, varpå man dessutom upprättar levnadsregler att åtlyda den ännu obefintlige gud, upprättar på detta ytterligare juridiska regler och en ansenlig mängd ritualer, att underkasta sig och följa "guds bud" : det min vän... är väldigt olikt den pragmatiska hållning som ateister håller, gentemot en fullständigt obevisad tes.

Ändå försöker du fösa in ateister till at inte vilja medge något, de inte ens gör, dvs ateister gör inte antaganden, utan förhåller sig avvaktande och inte ens provokativt. Se skillnaden mot teister, som beter sig y.o.m aggressivt mot dem vilka väljer att inte inordna sig i alla de tv ångsåtgärder som teister utmed historiens gång upprättat, inte minst i skuld/skam/straff-uppsättningen i resp. religionspaket som florerar på jordklotet - och i olika grad av väldigt aggressiv trospraxis.

Du kan ICKE fösa ihop teister med ateister så flagrant som du försökte dig på här.

Det går att argumentera betydligt mer mjukt och harmoniera ateister teister ur gemensamma plattformar, men som du gjorde här, blev det lite fel.

Sedan det existentiella, om det inte finns ett enda bevis för guds existens... då betyder det utefter logik och sans.. att existensen lyser med sion närvaro, att då ändå.. både dyrka hylla ära och upprätta lydnadsregler med en diger uppsättning moralregler, vad är det? Något som ateister ägnar sig åt?

Eller du ser inte din felkonklusion, du vill inte... ?
Du verkar inte ens vilja och viljan är central när det handlar att tro på något ännu helt obevisat, man måste vilja tro, inte bara tro.

Så.. du tjurar istället vi framläggandet av mer precis kritik. ... med det klassiska trotset, som vid detta laget är välkänt.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-11-12 kl. 08:10.
Citera
2013-11-12, 08:19
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Jag kanske är ett dataprogram som svarar.

Min poäng var mest att det inte måste vara antingen eller. Varför inte en skapelse i form av "big bang" t ex? Det är ju ingen omöjlighet.

En sak som vetenskapen generellt helt bortser ifrån är t ex känslornas inverkan på människor, exempelvis mentalt, kroppsligt, sjukdomsförlopp osv. Och bara det gör att vetenskapen inte går att förlita sig till helt och fullt.
Visst kan "gud" ha skapat Big Bang men i min värld är det religion som vänder kappan efter vinden.

Vetenskapen du tänker på är inte intresserad av känslor. Vetenskap är ingen fullständig tro. Vetenskapen beskriver hur världen runt oss ser ut på ett så objektivt sätt som bara möjligt går. Den kan inte heller beskriva något ifall inte flertalet andra vetenskapsmän kan återskapa det den första fick fram i sina tester; vad det nu än må ha vart. Detta gör dock inte att du behöver misstro vetenskapen. Speciellt inte utan att precis lika kritiskt titta på religionen vilken absolut inte går att lita på ifall man ser till vad religionen "visste" och vad vi faktiskt vet idag.

Personligen är jag intresserad av sanning. Jag tror på det som är mest troligt att vara sant. Just nu ligger inte gud direkt bra till men å andra sidan är det en fri värld och vill folk gå och tro på det minst troliga är det upp till dem
Citera
2013-11-12, 08:30
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg

Personligen är jag intresserad av sanning. Jag tror på det som är mest troligt att vara sant. Just nu ligger inte gud direkt bra till men å andra sidan är det en fri värld och vill folk gå och tro på det minst troliga är det upp till dem
Ja det måtte ligga en viss placeboeffekt av att tillföra gud som levande existens, liksom att stoppa i sig sockerpilla när man har migrän, det kan lindra... så länge man odlar tron.. riktigt djupt hårt och länge, migränen kan ju tänkas ebba ut, och om den ebbar ut efter att sockerpillan/gud tillförts, då måste gud på någon vänster existera, ändå... antagandet är ju gott nog...

... att en sockerpilla, det är också en pilla, inte enbart socker..

...och tro förflyttar berg.. varför det skulle vara legitimt att upprätta fullständig juridik utmed gudstesen..

.. ja, vad är trollmakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in