2007-02-07, 22:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thc__stoned
Världen är för intelligent skapad för att det bara ska vara en slump att vi existerar.
Livet är så komplicerat en del religiösa anser att chansen att liv utvecklas utan hjälp tio upphöjt till minus massor.
Hur är din version och har du något stöd för det?
Citera
2007-02-07, 22:21
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag vill bara påpeka folk i denna tråd att många av dagens vetenskapsmän bekänner sig som troende kristna på ett eller annat sätt. Jag är troende och religiös kristen, enligt er ska det betyda att jag har lågt IQ och kanske inte så allmänbildad och att jag är svag...
Man talar i USA - alla religiösa sekters förlovade land - om att tio procent av vetenskapsmännen skulle ha religiös inställning. Vilken betydelse skulle detta och din intelligens ha för sakfrågan? Du har ju ännu inte lämnat belägg för någon hypotes som kunde välta slutsatserna som jordens toppintelligenser kommt fram till.
Citera
2007-02-07, 22:31
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Man talar i USA - alla religiösa sekters förlovade land - om att tio procent av vetenskapsmännen skulle ha religiös inställning. Vilken betydelse skulle detta och din intelligens ha för sakfrågan? Du har ju ännu inte lämnat belägg för någon hypotes som kunde välta slutsatserna som jordens toppintelligenser kommt fram till.
Jag tvivlar starkt på att jordens toppintelligenser verkligen har hittat en naturlig förklaring till att en explosion uppstått ur ingenting och skapat universum... Är du säker på att du vet vad du talar om??
Citera
2007-02-07, 22:31
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Har inte många av de stora intelligenta människorna i tiden varit just religiösa? De flesta religiösa teologer brukar ju inneha ett högt IQ då de studerar skrifter på olika språk dessutom. Jag förstår inte helt enkelt hur folk har kommit fram till att människor med lågt IQ söker sig till religion. Hur har man gjort de undersökningarna? Har man tänkt på hur levnadsstandarden är bland de undersökande? Ta man t.ex. länder som Brasilien där många är troende och samtidigt fattiga, och intelligens brukar väl inte växa fram ur fattigdom?
Citera
2007-02-07, 22:37
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag är inte högfärdig, men jag anser mig inte vara dummare än dessa vetenskapsmän (och ja, jag har fått såna poäng som du beskriver då jag IQ-testat mig)... Visserligen har jag inte studerat fysik på avancerade nivåer, en av mina gamla barndoms har gjort det, och inte har han heller kommit på någon förklaring till hur materia skapas utifrån ingenting... Finns det ens någon seriös fysiker som påstår sig kunna något sånt förresten?? Det är ju som att påstå att 0 + 0 = 1!
Nej, snarare som att 0 = - 1 + 1. Vad gäller nivån på förståelsen som krävs i dessa sammanhang, brukar man tala om en intelligens motsvarande i storleksordningen IQ=135 - 200. Einstein låg mellan 160 - 170 och Newton beräknades ha haft IQ=200.
Citera
2007-02-07, 22:47
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Nej, snarare som att 0 = - 1 + 1. Vad gäller nivån på förståelsen som krävs i dessa sammanhang, brukar man tala om en intelligens motsvarande i storleksordningen IQ=135 - 200. Einstein låg mellan 160 - 170 och Newton beräknades ha haft IQ=200.
Och ur uppstod då "0 = - 1 + 1"?? Det kan ju inte heller ha uppstått från ingenting... Nä, att saker spontant materialiseras är mot fysikens alla lagar... Ingen kan bevisa motsatsen, oberoende av hur hög IQ han har, utan att dra till med metafysiska förklaringar...
Citera
2007-02-07, 22:56
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Har inte många av de stora intelligenta människorna i tiden varit just religiösa? De flesta religiösa teologer brukar ju inneha ett högt IQ då de studerar skrifter på olika språk dessutom. Jag förstår inte helt enkelt hur folk har kommit fram till att människor med lågt IQ söker sig till religion. Hur har man gjort de undersökningarna? Har man tänkt på hur levnadsstandarden är bland de undersökande? Ta man t.ex. länder som Brasilien där många är troende och samtidigt fattiga, och intelligens brukar väl inte växa fram ur fattigdom?

Inom vetenskapen kan jag tänka mig att det är ganska sällsynt med religiöst folk även om det självklart likväl existerar. Skulle gärna vilja ha lite namn på någon av de riktigt stora vetenskapsmännen som var kristna.

http://www.youtube.com/watch?v=fdVucvo-kDU Här finns en del som inte var det iaf
Citera
2007-02-07, 22:58
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Inom vetenskapen kan jag tänka mig att det är ganska sällsynt med religiöst folk även om det självklart likväl existerar. Skulle gärna vilja ha lite namn på någon av de riktigt stora vetenskapsmännen som var kristna.

http://www.youtube.com/watch?v=fdVucvo-kDU Här finns en del som inte var det iaf

Kan man klassa kreationister som religiösa? I sådant fall tror jag att det finns en video med Kent Hovind där han går igenom en del vetenskapsmän som varit kreationister.
Citera
2007-02-07, 23:03
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Kan man klassa kreationister som religiösa? I sådant fall tror jag att det finns en video med Kent Hovind där han går igenom en del vetenskapsmän som varit kreationister.

kreationism är ju en kristen tolkning av skapelsen ? Det finns inget vetenskapligt stöd för kreationismen över huvud taget så ganska konstigt att det finns vetenskapsmän som tror på sånt.
Citera
2007-02-07, 23:05
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Efter en snabb sökning på Altavista så hittade jag denna lista:
http://www.godandscience.org/apologetics/sciencefaith.html

Nej, fortsätt inte tråden med källkritik, om du inte tror på listan så gör du det inte, men jag vill inte att tråden bli en skvallerdiskussion om vilka som var religiösa och vilka inte var det...

Jag tycker inte att ateismen är mer sann bara för att diverse kändisar råkar vara ateister, så länge ideologin klingar falskt i mina öron... För mig spelar det ingen roll om hela jordens intellektuella elit skulle säga 0 + 0 = 1, jag skulle fortfarande lita mer på mitt eget sunda förnuft...
Citera
2007-02-07, 23:22
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Och ur uppstod då "0 = - 1 + 1"?? Det kan ju inte heller ha uppstått från ingenting... Nä, att saker spontant materialiseras är mot fysikens alla lagar... Ingen kan bevisa motsatsen, oberoende av hur hög IQ han har, utan att dra till med metafysiska förklaringar...
Det problemet har ingen löst - sannolikt kommer det inte att lösas. Vissa fakta får man utgå från. Låt oss kika på resonemanget runt den klassiska, tänkta tekannan, roterande runt jorden, som Richard Dawkins brukar hänvisa till i frågan om beviset för existensen av en Gud:

"Nobody but a lunatic would say, Well, I'm prepared to believe in the teapot because I can't disprove it."

kan användas i det som föregick fallet bigbang. Vi kan inte förklara vilket märkligt undantag från det gripbara (de fysiska lagarna) som gjorde att energi koncentrerades i en nollpunkt, som sedan utlöste bigbang. Men att komma ifrån det problemet med att acceptera en ännu mer komplex "lösning", i form av en övernaturlig kraft som alltid funnits, är knappast en särskilt framkomlig väg.
Citera
2007-02-07, 23:24
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Efter en snabb sökning på Altavista så hittade jag denna lista:
http://www.godandscience.org/apologetics/sciencefaith.html

Nej, fortsätt inte tråden med källkritik, om du inte tror på listan så gör du det inte, men jag vill inte att tråden bli en skvallerdiskussion om vilka som var religiösa och vilka inte var det...

Jag tycker inte att ateismen är mer sann bara för att diverse kändisar råkar vara ateister, så länge ideologin klingar falskt i mina öron... För mig spelar det ingen roll om hela jordens intellektuella elit skulle säga 0 + 0 = 1, jag skulle fortfarande lita mer på mitt eget sunda förnuft...

Nu är inte jag säker på årtal alls men en gissning är att alla dessa levde före big bang teorin började forskas kring och innan evolutionsteorin var särskilt utvecklad. Fanns ju bara 1 förklaring till våran existens för flertalet av de där.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=137475&lid=puff_140572&lpos =lasMer Intressant läsning om Big Bang och teorier om vad som kan ha hänt förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in