2013-04-17, 11:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
jo, det kan man: om ingenting var det enda som fanns, så skulle den vara allting, samtidigt som den är ingenting.

Nu skrev han ju ändå inte allting, han skrev någonting. Om Gud är ingenting, och allt är ingenting, så är han allting, men då är han någonting så han är inte ingenting. Ska vi leka fler ordlekar?
Citera
2013-04-17, 11:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
teoretiskt sett skulle den kunna vara det enda som finns, om universum aldrig hade funnits, och det hade bara funnits ingenting för evigt. då skulle det vara det enda som finns.

men då skulle den förstås också vara allting, vilket skulle skapa en paradox som skulle göra att ingenting skulle skapa allt vi ser...

Eller så hittar du på..
Citera
2013-04-17, 11:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
ja, man behöver inte nödvändigtvis kalla det gud, men folk brukar inte associera medvetandet med skaparen, därför är det bra att kalla det för gud, så att folk ser likheten, och förstår bättre vad gud egentligen är...

på vilket sätt menar du att medvetandet inte förklarar alltings uppkomst? utan medvetandet skulle ju ingenting finnas.

Alltså behöver vi inte ordet Gud alls..

Varför skulle inget finnas utan medvetandet?
Citera
2013-04-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men OM och – jag betonar ordet "OM" – ditt argument ovan skulle varit värt någonting.....varför skulle man då inte kunna säga samma sak om det ingenting som fanns "före" big bang och att detta orsakade big bang?
ingenting är inte fysiskt, så det skulle inte kunna orsaka något fysiskt, som en big bang. den kan bara orsaka något immateriellt, som medvetandet.

ingenting är inte heller något som skulle ha kunnat finnas i dåtiden, eftersom dåtiden finns bara i tankarna. ingenting kan bara finnas i nuets evighet.

Citat:
Varför skulle jag behöva kalla ingentinget "gud"?
man behöver förstås inte kalla det för gud, men gud definieras (bland annat) som skaparen, därför kan det vara rätt ord att använda.
Citera
2013-04-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Vi skulle aldrig uppleva det nej. Men varför skulle inte det fysiska universum kunna finnas trots det. Dvs utan livet på jorden. Blundar jag försvinner vardagsrummet då?
livet är allting, inklusive det fysiska universum, så det kan inte finnas något utan livet/universum/medvetandet. stenar och atomer är livsformer eftersom de är en del av livet.
Citera
2013-04-17, 11:53
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
livet är allting, inklusive det fysiska universum, så det kan inte finnas något utan livet/universum/medvetandet. stenar och atomer är livsformer eftersom de är en del av livet.
Nej nu leker du med ord och begrepp. Vad är livet? Vi får reda ut det först. Om det är allting då behöver vi inte termen "livet" utan det räcker med allting.
Citera
2013-04-17, 11:54
Medlem
Bra fråga om Vaför vi tror på Gud på detta ämne.

Nåväl för mig ska jag förklara varför jag tror på Gud.

När jag var liten pojke unga förstår jag inte vad är Gud eller Religion sen vidare när jag har blivit växa upp räcker åldre börja jag tror på Gud och mitt Religion. Hur blev detta allting kommer? Grund jag läsa upp min religion boken av Heliga Koran denna gjort mig att blir en av dom troende.
När du läsa ur Heliga Koran du kommer säger att vad är detta nåt boken liksom nåt annat sätt och helt underbara sånt här Information. Denna Heliga Koran bok förklara inte precis samma från Bibeln eller Torah Jude. Heliga Koran förklara dig som om du resa till universum och titta runt Men detta är mer förklara liksom overkill kunskap. Jag säger till alla människor som är icke troende islam vi leva ett allvarligt system,, Joo varför? Därför vi leva här 100 år max sen vi kommer död och själ stiga till universum där ska Gud döma oss om vilken vi ska stiga till.. Helvete brinner evige eller Eden Paradiset evige. Det därför vi leva ett allvarligt. Gud sade i Jorden är inte mer ett lek. Förstår du vad menar det? Vilka betyder vi får inte mycket njut i jorden alltså inte som evige. Det liksom ingen speciell att får njut av livet. Det därför vi leva ett just ett TEST på denna lilla jorden. Ni får vilja Icke troende eller Troende. Men jag säger till idag tid 2013 är endast lösning att stiga Paradiset är blir Troende inom Islam ingen mer annat övriga. Som sagt det är sanningen. Gud är den föst och Den sist och Gud tillhör allt och Vi återkommer till sist Gud. Stor är han i Sin härlighet och Han hör allt och Han ser allt och Han vet allt, Den Allsmäktige Den Vise. Det finns ingen Gud utom Gud och Muhammed är Gud Sändebud. Må Gud förlåta alla våra syndera.
Citera
2013-04-17, 11:59
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsytranceGALENSKAP

När jag var liten pojke unga förstår jag inte vad är Gud eller Religion sen vidare när jag har blivit växa upp räcker åldre börja jag tror på Gud och mitt Religion. Hur blev detta allting kommer? Grund jag läsa upp min religion boken av Heliga Koran denna gjort mig att blir en av dom troende.
När du läsa ur Heliga Koran du kommer säger att vad är detta nåt boken liksom nåt annat sätt och helt underbara sånt här Information. Denna Heliga Koran bok förklara inte precis samma från Bibeln eller Torah Jude. Heliga Koran förklara dig som om du resa till universum och titta runt Men detta är mer förklara liksom overkill kunskap. Jag säger till alla människor som är icke troende islam vi leva ett allvarligt system,, Joo varför? Därför vi leva här 100 år max sen vi kommer död och själ stiga till universum där ska Gud döma oss om vilken vi ska stiga till.. Helvete brinner evige eller Eden Paradiset evige. Det därför vi leva ett allvarligt. Gud sade i Jorden är inte mer ett lek. Förstår du vad menar det? Vilka betyder vi får inte mycket njut i jorden alltså inte som evige. Det liksom ingen speciell att får njut av livet. Det därför vi leva ett just ett TEST på denna lilla jorden. Ni får vilja Icke troende eller Troende. Men jag säger till idag tid 2013 är endast lösning att stiga Paradiset är blir Troende inom Islam ingen mer annat övriga. Som sagt det är sanningen. Gud är den föst och Den sist och Gud tillhör allt och Vi återkommer till sist Gud. Stor är han i Sin härlighet och Han hör allt och Han ser allt och Han vet allt, Den Allsmäktige Den Vise. Det finns ingen Gud utom Gud och Muhammed är Gud Sändebud. Må Gud förlåta alla våra syndera.

När jag var liten på den unga då var det kul med gud jag vet inte varför jag inte kan tala på svensk, det kan vara för jag muslim som bodde på sauda arabien.
Citera
2013-04-17, 12:02
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Google translate, anyone?
Citera
2013-04-17, 12:03
Avslutad
Citat:

Först säger du skall förklara varför du tror på gud.

Men ingenstans i texten som pratar du om koranen hit och dit, att Muhammed är guds sändebud, att vi lever i ett allvarligt system med mera med mera. Men ingenstans förklarar du varför du tror på gud?

Visst det står massa saker i korenen om gud, men om du skall hänvisa till koranen så måste du förklara varför koranen är rätt.

Är inte koranen bara en bok precis som bibeln och book of scientlogy med mera?
Citera
2013-04-17, 12:04
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
ingenting är inte fysiskt, så det skulle inte kunna orsaka något fysiskt, som en big bang. den kan bara orsaka något immateriellt, som medvetandet.

ingenting är inte heller något som skulle ha kunnat finnas i dåtiden, eftersom dåtiden finns bara i tankarna. ingenting kan bara finnas i nuets evighet.

man behöver förstås inte kalla det för gud, men gud definieras (bland annat) som skaparen, därför kan det vara rätt ord att använda.

Väck mig när du slutat prata goja.

Eller så kan du svara på frågorna jag gett dig.

1. Hur kommer det sig att du accepterar finetuning-argumentet som ett bevis på gud men inte ett bevis för multiversum, när båda har samma bevisläge?

2. På vilket sätt skiljer det sig att säga att "naturkonstanterna kanske bara är sådana som de är" från att bara säga att "det är en gud som ligger bakom naturkonstanterna och denna gud behöver inte någon orsak bakom sig"?
Citera
2013-04-17, 12:26
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
ja, man behöver inte nödvändigtvis kalla det gud, men folk brukar inte associera medvetandet med skaparen, därför är det bra att kalla det för gud, så att folk ser likheten, och förstår bättre vad gud egentligen är...

på vilket sätt menar du att medvetandet inte förklarar alltings uppkomst? utan medvetandet skulle ju ingenting finnas.

Du snärjer in dig mer och mer trotts att du förlorat argumentet totalt så fortsätter du, jag har då aldrig någonsin varit med om ateist som så envist försöker få allt till att gud existerar. Men visst du gör en bra imitation av en iq befriad teolog, det är väl själva syftet som du angivit tidigare. Så man får väl ta det för vad det är = rent nonsens, du spelar pajas enligt egen utsaga vilket kommer farligt nära trolleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in