2013-11-11, 22:21
Medlem
Dynamit-Gossens avatar
Med tanke på kvällens fotbollsgala utdelningspriser. Så är det som vi alla vet självklart att Zlatan ska vinna priset för "årets bästa anfallare" och "årets bästa spelare". Samtidigt som emellertid i alla fall jag, tycker det är väldigt tragiskt att Johan Elmander aldrig får någon personlig utmärkelse i något sammanhang. Och istället spelare som Albin Ekdal och Martin Olsson ska hyllas, som är betydligt sämre fotbollsspelare. Ja, det känns ganska skevt.

Träffade faktiskt Johan Elmander i en matbutik i somras i Götet. Sa till Elmander att jag tyckte att han var den särklass bästa spelaren i Sverige efter Zlatan. Han såg faktiskt ut att bli genuint glad(nästan rörd) och klappade mig på axeln. Sådan positiv kritik tycker jag att Elmander absolut ska få höra.

Den enda spelare som enligt mig i nuläget också skulle kunna vara med i diskussionerna om att vara Sveriges näst bästa spelare, förutom Elmander. Är enligt mig Andreas Isaksson. Sedan får vi se hur det går för Albin Ekdal, han har i vilket fall som helst en god potential till att bli en mycket tongivande svensk landslagsspelare nu och i framtiden. Och ha en lika betydande roll som Elmander och Andreas Isaksson.

I övrigt är det bara att köra nu på fredag. Någon mer än jag laddat och köpt ordentligt med bira och chips? Skål på er!

-DG
Senast redigerad av Dynamit-Gossen 2013-11-11 kl. 22:53.
Citera
2013-11-11, 22:41
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Nån som har bra koll på Coentrao? Blir han spelklar månntro?
http://www.gp.se/sport/fotboll/1.2174460-ronaldo-har-problem-med-vansterfoten

Känns som det kan gå hur som helst på bortaplan på fredag. 0-1 till Sverige eller 4-0 till Portugal med en Ronaldo på skoningslöst lekhumör.

Citerar ur en Sportbladetartikel i dag:

Citat:
När det portugisiska landslaget inledde sin första träning vid 17.30 svensk tid saknades tre spelare: vänsterbacken Fabio Coentrao, mittbacken Pepe – och anfallaren Cristiano Ronaldo, alla tre från Real Madrid.
Real Madrid besegrade Real Sociedad i lördags med 5-1 efter tre mål av Ronaldo.
– Coentrao är skadad i ankeln sedan tidigare, Pepe har ont i en sätesmuskel och Ronaldo har problem med vänster fot, säger presschefen Onofre Costa till Sportbladet.
– Alla tre tränar efter individuella program i stället.
Hur allvarliga är skadorna?
– Det har jag inte fått några uppgifter om, säger Costa.
De samlade portugisiska journalisterna gjorde bedömningen att skadorna på Pepe och Ronaldo inte ska vara någon fara som gör att de riskerar att missa VM-playoffet mot Sverige på fredag.
Coentraos medverkan är däremot högst osäker.
Citera
2013-11-11, 22:49
Medlem
eternussermos avatar
Hur ser ni på den förbjudna tanken att låta Wernbloom, på hockeykanadensiskt vis, försöka att skada Ronaldo, eller någon av de, vanligtvis viktiga, mittbackarna i 80'e minuten av första matchen. Värt ett rött?
Citera
2013-11-11, 23:02
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är så klart inte skitsnack. Var det inte du som i en annan tråd för inte länge sedan sa att du inte hade så bra koll på Allsvenskan? Jag har på min höjd missat fem matcher med Hamad de senaste tre-fyra åren och har rätt bra koll på honom. Jag tycker han behöver öka farten på löpningarna och han måste bli snabbare med boll. Det måste gå snabbare helt enkelt. Han är absolut bra på det du säger, men det räcker inte för att han ska gå före Durmaz. Durmaz spelar i ett högre tempo.

Om jag får välja mellan Durmaz och Hamad i ett omställningsläge väljer jag den förstnämnda alla dagar i veckan. Durmaz har ett jäkligt bra driv med bollen. Hamad är duktig när man har bollen runt omkring straffområdet, han är duktig på sätta insticken och komma förbi sin försvarare, men de egenskaperna har Durmaz också.

Durmaz har också egenskapen att han är ful och elak och kommer undan med det. Det ska inte underskattas. Man lyckas inte om man är snäll.

Jag är uppriktigt trött på det ständiga argumentet om att en person har sett ett lag mer än en annan. Det behöver inte betyda ett smack. Jag har sett Hamad i runt 20 matcher i olika sammanhang, och har en jätteklar bild av hur han är som spelare.

Alla har egenskaper man kan förbättra. Men det finns inga måsten, och fotboll är mer komplext än att vissa spelare måste ha vissa typer av egenskaper. Durmaz är inte i närheten av att vara lika spelbegåvad som Hamad, måste han då förbättra det för att klara sig internationellt? Givetvis inte. Man har olika egenskaper, men just när de kommer till spelare som saknar lite snabbhet så ska det jämt påpekas, och vara till en enorm last för spelaren i fråga. Förmodligen så är det så just för att det är enkelt att se. Det krävs lite mer att ifrågasätta en spelares taktiska men även tekniska färdigheter.

Jaha. Det kanske du väljer. Men då väljer jag att ha Hamad när man har ett etablerat anfallsspel på motståndarens planhalva. Du förstår kanske att din poäng är tämligen meningslös. Att Durmaz har samma nivå i färdigheter när det gäller det speltekniska och speltaktiska bitarna är du nog rätt ensam om att tycka. Och kära du, vad har elakhet med det här att göra?
Citera
2013-11-11, 23:04
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hur ser ni på den förbjudna tanken att låta Wernbloom, på hockeykanadensiskt vis, försöka att skada Ronaldo, eller någon av de, vanligtvis viktiga, mittbackarna i 80'e minuten av första matchen. Värt ett rött?

Det är faktiskt sjukt smart då det är ett dubbelmöte... Men nej, det är emot mina principer. Vet själv vilken lidelse det är att vara skadad, både av egen erfarenhet och av andra omkring mig. Jag unnar ingen en riktig långtidsskada.
Citera
2013-11-11, 23:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det är faktiskt sjukt smart då det är ett dubbelmöte... Men nej, det är emot mina principer. Vet själv vilken lidelse det är att vara skadad, både av egen erfarenhet och av andra omkring mig. Jag unnar ingen en riktig långtidsskada.
Jag tror att det finns massor av fördelar att spela brutalt mot Portugal, de lär tappa huvudet helt och hållet.
Citera
2013-11-11, 23:14
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Jag tror att det finns massor av fördelar att spela brutalt mot Portugal, de lär tappa huvudet helt och hållet.

Fult och hårt, absolut. Men inte för att skada någon.
Citera
2013-11-11, 23:25
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Han har ju försökt tidigare när hans CSKA mötte Real Madrid.
Citat:
Innan matchen hade CSKA vissa förhoppningar om att Wernbloom skulle kunna skada Cristiano Ronaldo, som gav Real ledningen med 1-0 efter ett skott på halvvolley, detta efter stort slarv i CSKA-försvaret.
-Jag försökte men det gick väl så där, säger Wernbloom.
http://www.svt.se/sport/fotboll/wernbloom-chockade-real-i-93-e

Att gå in för att skada en motståndare är förstås förkastligt och att på förhand erkänna sin spelmässiga underlägsenhet. Fast Wernbloom har kanske god självinsikt...
Citera
2013-11-11, 23:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är så klart inte skitsnack. Var det inte du som i en annan tråd för inte länge sedan sa att du inte hade så bra koll på Allsvenskan? Jag har på min höjd missat fem matcher med Hamad de senaste tre-fyra åren och har rätt bra koll på honom. Jag tycker han behöver öka farten på löpningarna och han måste bli snabbare med boll. Det måste gå snabbare helt enkelt. Han är absolut bra på det du säger, men det räcker inte för att han ska gå före Durmaz. Durmaz spelar i ett högre tempo.

Om jag får välja mellan Durmaz och Hamad i ett omställningsläge väljer jag den förstnämnda alla dagar i veckan. Durmaz har ett jäkligt bra driv med bollen. Hamad är duktig när man har bollen runt omkring straffområdet, han är duktig på sätta insticken och komma förbi sin försvarare, men de egenskaperna har Durmaz också.

Durmaz har också egenskapen att han är ful och elak och kommer undan med det. Det ska inte underskattas. Man lyckas inte om man är snäll.

Hamads rätta plats är det inre mittfältet där kommer hans egenskaper bättre till sin rätt.
Durmaz är och förblir enl. mig en överskattad genomsnittlig spelare. Visst är han snabb men det räcker inte när han allt som oftast, iaf i landslaget, fastnar på en motståndare.

Hamad har ett bättre spelsinne medan de båda två är alldeles för ojämna.

En spelare som skulle kunna fylla Zengins plats i truppen men liksom Zengin inte få spela är Albornoz. Miikos plats är på vänsteryttern inte som back där han har en defensiv som är i klass med en juniors.
Citera
2013-11-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Han har ju försökt tidigare när hans CSKA mötte Real Madrid.
http://www.svt.se/sport/fotboll/wernbloom-chockade-real-i-93-e

Att gå in för att skada en motståndare är förstås förkastligt och att på förhand erkänna sin spelmässiga underlägsenhet. Fast Wernbloom har kanske god självinsikt...

Förkastligt å ena sidan men å andra sidan så är det ju det enda som Wernbloom realistiskt skulle kunna åstadkomma mot Portugal.

Får han spela så kommer han garanterat dra på sig minst ett gult samt ge Portugal frisparkar i parti och minut i farliga lägen.

En Wernbloom på plan mot Portugal UTAN en allvarlig skada på en portugis är inget jag vill se på fredag.
Citera
2013-11-12, 10:34
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Förkastligt å ena sidan men å andra sidan så är det ju det enda som Wernbloom realistiskt skulle kunna åstadkomma mot Portugal.

Får han spela så kommer han garanterat dra på sig minst ett gult samt ge Portugal frisparkar i parti och minut i farliga lägen.

En Wernbloom på plan mot Portugal UTAN en allvarlig skada på en portugis är inget jag vill se på fredag.

Bisarrt av Wernbloom, som förvisso i princip alltid när han öppnar käften lyckas framstå som sällsynt korkad, att efter matchen tala om att klubben gav honom i uppdrag att skada motspelare och att han gjorde så gott han kunde. Generellt gillar jag spelartyper som Wernbloom, men han måste lära sig spela mindre flåsigt och klumpigt för att ta en startplats i landslaget. Och att medvetet gå in för att skada en motspelare tycker jag inte är okej - att störa, att skrämma, att smälla på (utan att riskera ett rött kort) är ofta nödvändigt för att vinna en mittfältskamp, men inte att uppsåtligt sparka sönder ett knä eller en fot.

Om jag trodde att Wernbloom skulle sköta sig och spela klokt men hårt skulle jag fundera på att ha honom i st f Elm i den här matchen. Portugiserna kommer att ställa upp med ett rutinerat gäng: Meireles, Moutinho, Veloso och antagligen den lite mindre meriterade Ruben Micael. Om samtliga portugiser skulle kunna spela blir det väl till nio elftedelar det lag som på straffar förlorade EM-semin förra sommaren mot Spanien. Men jag tror de är sämre i dagens läge, dessutom har ju flera spelare skadekänningar.

Denna gång får det bli Portugal som missar VM, inte Sverige. I kvalet 2010 spelade ju lagen två mållösa matcher, Sverige åkte som bekant ut tack vare två nesliga 0-1-förluster mot den lede dansken och en 0-0-match i Albanien.

Det mest elementära måste fungera i dessa två matcher, exempelvis insorterandet av offensiva hot vid hörnor och frisparkar. Flera hårresande misstag har ju ägt rum under VM-kvalet just i sådana lägen. Och att se hur tre eller fyra försvarare trängs och snubblar på varandra kring Ronaldo medan de "glömmer" en fristående Postiga eller en nickstark Alves är inget jag vill behöva uppleva.
Citera
2013-11-12, 11:03
Medlem
Elmander kan reta upp Pepe lite och fixa ut honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här