Citat:
Ursprungligen postat av
postkodmiljonar
Förkastligt å ena sidan men å andra sidan så är det ju det enda som Wernbloom realistiskt skulle kunna åstadkomma mot Portugal.
Får han spela så kommer han garanterat dra på sig minst ett gult samt ge Portugal frisparkar i parti och minut i farliga lägen.
En Wernbloom på plan mot Portugal UTAN en allvarlig skada på en portugis är inget jag vill se på fredag.
Bisarrt av Wernbloom, som förvisso i princip alltid när han öppnar käften lyckas framstå som sällsynt korkad, att efter matchen tala om att klubben gav honom i uppdrag att skada motspelare och att han gjorde så gott han kunde. Generellt gillar jag spelartyper som Wernbloom, men han måste lära sig spela mindre flåsigt och klumpigt för att ta en startplats i landslaget. Och att medvetet gå in för att skada en motspelare tycker jag inte är okej - att störa, att skrämma, att smälla på (utan att riskera ett rött kort) är ofta nödvändigt för att vinna en mittfältskamp, men inte att uppsåtligt sparka sönder ett knä eller en fot.
Om jag trodde att Wernbloom skulle sköta sig och spela klokt men hårt skulle jag fundera på att ha honom i st f Elm i den här matchen. Portugiserna kommer att ställa upp med ett rutinerat gäng: Meireles, Moutinho, Veloso och antagligen den lite mindre meriterade Ruben Micael. Om samtliga portugiser skulle kunna spela blir det väl till nio elftedelar det lag som på straffar förlorade EM-semin förra sommaren mot Spanien. Men jag tror de är sämre i dagens läge, dessutom har ju flera spelare skadekänningar.
Denna gång får det bli Portugal som missar VM, inte Sverige. I kvalet 2010 spelade ju lagen två mållösa matcher, Sverige åkte som bekant ut tack vare två nesliga 0-1-förluster mot den lede dansken och en 0-0-match i Albanien.
Det mest elementära måste fungera i dessa två matcher, exempelvis insorterandet av offensiva hot vid hörnor och frisparkar. Flera hårresande misstag har ju ägt rum under VM-kvalet just i sådana lägen. Och att se hur tre eller fyra försvarare trängs och snubblar på varandra kring Ronaldo medan de "glömmer" en fristående Postiga eller en nickstark Alves är inget jag vill behöva uppleva.