Citat:
Ursprungligen postat av
2_Thumbs_Up
En plånbok kan innehålla flera adresser. Varje adress har ett tillhörande nyckelpar var. Så du har exporterat nycklarna från en plånbok med 2 adresser. Hade du haft 100 adresser i plånboken hade du haft 100 privata nycklar där.
Rekommendationen när man använder Bitcoin är att använda en ny adress för varje transaktion. Det höjer anonymiteten och gör även varje adress till en sorts referensnummer för transaktionen. Om du ska ta emot bitcoins av flera olika personer så kan du ge dem var sin adress så ser du vem som betalat utan risk att blanda ihop transaktionerna. Av denna anledning så skapar de flesta klienter en ny adress automatiskt varje gång du tar emot bitcoins. Det kan vara detta som skett för dig, att du tog emot bitcoins så Multibit skapade en ny adress åt dig med tillhörande nyckel (jag är dock inte helt 100 på att just Multibit gör detta automatiskt men den borde det). Eller så har du tryckt på knappen skapa ny adress där du får välja hur många du vill skapa. Det vet du bäst själv.
Jag undrar dock vad 5S och nx står för på raderna för nycklarna.
Ah, tack för svar. Så är det ju, jag har 2 adresser, det är riktigt.
Jag förstod aldrig att det är en adress per nyckel. Det innebär i praktiken att man kan sprida ut sina pengar på väldigt många olika nycklar/adresser. Jag har inte testat men jag kan förmodligen skicka och ta emot till mig själv då. Smart!
Jag förstår tanken bakom att ge ut flera adresser, det gör det ju väldigt smidigt. Jag har sålt grejer på tradera förr och det är alltid svårt att hålla reda på vem pengarna kommer ifrån. Med en unik adress per pryl blir det en lätt sak.
5S och nx var bara slutet på nyklarna, jag maskerade med massa xxxxxx i mitten av nykeln bara.