2013-11-11, 19:55
Medlem
Var kan jag köpa bitcoins så snabbt som möjligt utan att behöva verifiera skit och liknande?
Citera
2013-11-11, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Var kan jag köpa bitcoins så snabbt som möjligt utan att behöva verifiera skit och liknande?

Kapiton.
Citera
2013-11-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visman
Kapiton.

Kapiton är nere.
Citera
2013-11-11, 20:30
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visman
Kapiton.
...har stängt för insättningar den här veckan.
Citera
2013-11-11, 20:57
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Till var och en som vill testa på den metoden som du länkar vill jag dock gärna berätta hur det gick för mig med den metoden: https://www.flashback.org/sp45988059
Vad var kursen på då du handlade då? Men ah, absolut dyrare blir det, använder mig själv inte utav den metoden, utan förmedlade bara den för de som vill kunna köpa anonymt. Vissa betalar gärna extra då.

Sen kan jag säga för er som vill ha coinsen fort är att köpa via Swish på btcx under deras öppettider. Tar inte många minuter då.. Dock ej anonymt, om ni inte har målvakt dvs..
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Egentligen så lagras inte bitcoins någonstans. Alla transaktioner lagras dock i "molnet", i blockkedjan. Så alla kan se hur många bitcoins som tillhör varje adress. Det som man själv kan lagra på hårddisk är kryptonycklar som bevisar äganderätten till en viss adress. Dessa lagras vanligtvis på hårddiskar, men kan egentligen lagras hur som helst. Om du har en kryptonyckel som tillhör en viss adress så kan du bevisa för alla andra att du har rätt att spendera från den adressen och därmed genomföra en transaktion. Det är också genom att komma över dessa nycklar som du kan sno bitcoins från någon annan.

Det som hänt i Silk Roads fall är att FBI på något sätt kommit över de hårddiskar som de lagrade sina kryptonycklar på, troligtvis rent fysisk tillgång. En del av dessa nycklar verkar dock ha varit skyddade med lösenord då FBI bara kunde ta 27 000 BTC först. Men några veckor senare kunde de även claima 144 000 BTC till. Hur de lyckats med det är det ingen som vet just nu. Antingen har Ulbricht haft ett dåligt lösenord, han kanske hade skrivit ner det någonstans eller så gav han det till FBI i utbyte mot någon deal.

Hur som helst så har FBI skickat dessa coins till en egen adress som bara de själva har nycklarna till nu, så det är rätt kört att få tag i dem för alla utomstående.

Dock är det lite intressant att fundera över hur FBI själva har löst säkerheten kring dessa bitcoins. Jag kan tänka mig att det finns någon tekniker på FBI som funderar över att ta långsemester utomlands just nu.
Oj, de har jag missat, någon länk till mer info ang. de 144 000 coinsen de tydligen lyckats få tag i?
Citera
2013-11-11, 21:16
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Oj, de har jag missat, någon länk till mer info ang. de 144 000 coinsen de tydligen lyckats få tag i?
http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2013/10/25/fbi-says-its-seized-20-million-in-bitcoins-from-ross-ulbricht-alleged-owner-of-silk-road/

https://blockchain.info/address/1FfmbHfnpaZjKFvyi1okTjJJusN455paPH
Citera
2013-11-11, 21:19
Medlem
Så btcx är snabba med swish även då de har fullt upp för tilfället?

Får väl bli det istället då, synd att ja drog över 1200 på kapiton igår när de ska va så sega.
Citera
2013-11-11, 21:30
Medlem
Tänkte fråga er en sak angående de privata nycklar man har kopplat till sina bitcoins.
Jag använder MultiBit som plånbok och nu har jag exporterat min nyckel till textfil för att se hur det fungerar. Men jag är fundersam till varför jag får två nycklar?

Så här ser det ut:
# KEEP YOUR PRIVATE KEYS SAFE !
# Anyone who can read this file can spend your bitcoin.
#
# Format:
# <Base58 encoded private key>[<whitespace>[<key createdAt>]]
#
# The Base58 encoded private keys are the same format as
# produced by the Satoshi client/ sipa dumpprivkey utility.
#
# Key createdAt is in UTC format as specified by ISO 8601
# e.g: 2011-12-31T16:42:00Z . The century, 'T' and 'Z' are mandatory
#
L2Dkxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx1 5S 2013-11-04T17:12:54Z
L2Hkyxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxn6 nx 2013-11-08T15:51:18Z
# End of private keys

Varför finns det två rader? Jag minns inte vad jag gjorde för särskilt den 4e?
Citera
2013-11-11, 21:46
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _pogo_
Tänkte fråga er en sak angående de privata nycklar man har kopplat till sina bitcoins.
Jag använder MultiBit som plånbok och nu har jag exporterat min nyckel till textfil för att se hur det fungerar. Men jag är fundersam till varför jag får två nycklar?

Så här ser det ut:
# KEEP YOUR PRIVATE KEYS SAFE !
# Anyone who can read this file can spend your bitcoin.
#
# Format:
# <Base58 encoded private key>[<whitespace>[<key createdAt>]]
#
# The Base58 encoded private keys are the same format as
# produced by the Satoshi client/ sipa dumpprivkey utility.
#
# Key createdAt is in UTC format as specified by ISO 8601
# e.g: 2011-12-31T16:42:00Z . The century, 'T' and 'Z' are mandatory
#
L2Dkxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx1 5S 2013-11-04T17:12:54Z
L2Hkyxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxn6 nx 2013-11-08T15:51:18Z
# End of private keys

Varför finns det två rader? Jag minns inte vad jag gjorde för särskilt den 4e?
En plånbok kan innehålla flera adresser. Varje adress har ett tillhörande nyckelpar var. Så du har exporterat nycklarna från en plånbok med 2 adresser. Hade du haft 100 adresser i plånboken hade du haft 100 privata nycklar där.

Rekommendationen när man använder Bitcoin är att använda en ny adress för varje transaktion. Det höjer anonymiteten och gör även varje adress till en sorts referensnummer för transaktionen. Om du ska ta emot bitcoins av flera olika personer så kan du ge dem var sin adress så ser du vem som betalat utan risk att blanda ihop transaktionerna. Av denna anledning så skapar de flesta klienter en ny adress automatiskt varje gång du tar emot bitcoins. Det kan vara detta som skett för dig, att du tog emot bitcoins så Multibit skapade en ny adress åt dig med tillhörande nyckel (jag är dock inte helt 100 på att just Multibit gör detta automatiskt men den borde det). Eller så har du tryckt på knappen skapa ny adress där du får välja hur många du vill skapa. Det vet du bäst själv.

Jag undrar dock vad 5S och nx står för på raderna för nycklarna.
Citera
2013-11-11, 21:52
Medlem
Citat:
En plånbok kan innehålla flera adresser. Varje adress har ett tillhörande nyckelpar var. Så du har exporterat nycklarna från en plånbok med 2 adresser. Hade du haft 100 adresser i plånboken hade du haft 100 privata nycklar där.

Rekommendationen när man använder Bitcoin är att använda en ny adress för varje transaktion. Det höjer anonymiteten och gör även varje adress till en sorts referensnummer för transaktionen. Om du ska ta emot bitcoins av flera olika personer så kan du ge dem var sin adress så ser du vem som betalat utan risk att blanda ihop transaktionerna. Av denna anledning så skapar de flesta klienter en ny adress automatiskt varje gång du tar emot bitcoins. Det kan vara detta som skett för dig, att du tog emot bitcoins så Multibit skapade en ny adress åt dig med tillhörande nyckel (jag är dock inte helt 100 på att just Multibit gör detta automatiskt men den borde det). Eller så har du tryckt på knappen skapa ny adress där du får välja hur många du vill skapa. Det vet du bäst själv.

Jag undrar dock vad 5S och nx står för på raderna för nycklarna.
Ah, tack för svar. Så är det ju, jag har 2 adresser, det är riktigt.
Jag förstod aldrig att det är en adress per nyckel. Det innebär i praktiken att man kan sprida ut sina pengar på väldigt många olika nycklar/adresser. Jag har inte testat men jag kan förmodligen skicka och ta emot till mig själv då. Smart!
Jag förstår tanken bakom att ge ut flera adresser, det gör det ju väldigt smidigt. Jag har sålt grejer på tradera förr och det är alltid svårt att hålla reda på vem pengarna kommer ifrån. Med en unik adress per pryl blir det en lätt sak.

5S och nx var bara slutet på nyklarna, jag maskerade med massa xxxxxx i mitten av nykeln bara.
Citera
2013-11-11, 21:54
Medlem
Mtgox.com är död. Vi får se om det blir långvarigt. Tror inte det, bör funka igen snart.
Citera
2013-11-11, 21:59
Medlem
Baskis avatar
Citat:
http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2013/10/25/fbi-says-its-seized-20-million-in-bitcoins-from-ross-ulbricht-alleged-owner-of-silk-road/

https://blockchain.info/address/1FfmbHfnpaZjKFvyi1okTjJJusN455paPH
Galet.. Att jag kunnat missa denna stora nyhet är ju ett mysterium men men.. Ja fyfan, förmodligen har de kommit överens om något därav har han kanske lämnat ut lösenordet eller något.

Känns skumt att han haft dessa pengar utan att ha tänkt på att vara säker till 100%..
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Så btcx är snabba med swish även då de har fullt upp för tilfället?

Får väl bli det istället då, synd att ja drog över 1200 på kapiton igår när de ska va så sega.
Ska inte lova att de är hur snabba som helst nu då dom gått ut med att de har mycket att göra osv. Men iaf så har det aldrig strulat för mig med Swish i värsta fall tagit 16h men de var innan de uppdaterat sidan vilket gör att jag tror att det går fortare nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in