2013-06-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det är nog du som inte fattar att den som använder bitcoin bidrar med datakapacitet -- problemet löst!
Skulle du bidra med din egen datakapacitet efter att du märk att din elräkning stigit med 900% sedan du börjat med bitcoin?
Citera
2013-06-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Ok låtsas att Hasse har köpt knark och kärnvapen osv och tullen tar det.
De vill bevisa att Hasse medvetet beställt detta på Silk Road. SÄPO, FBI, NASA och Sydskånska Kennelklubben kopplas in för att lösa fallet.

Hur hittar de hans transaktion?

Det går inte.

Visst, transaktioner inom Bitcoin är offentliga. Men man kan inte direkt gå in på Blockchain och söka "Hasse from Sweden" och se alla transaktioner.

Hasse kan enkelt radera sin Wallet.dat när han är klar och det finns INGET som kopplar honom till transaktionen.
Jo genom hans beställning eller fraktsedel hos försäljaren/transportören och det är ju så myndigheterna arbetar. Sen finns det andra sätt att koppla ihop det hela.
Sen sägs det ju att innehav är 9/10 av lagen. Så Hasse får nog räkna med att spendera några år i finkan för sina beställningar av illegalia när de förr snarare än senare kommer till myndigheternas kännedom.
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-06-07 kl. 20:22.
Citera
2013-06-08, 00:19
Medlem
Gicka666s avatar
Måste bara få berätta om lyckan! Jag var nere och kastade sopor, och i soprummet hittade jag ett 5870! Jag tvekade på att det skulle fungera, MEN JO DET GÖR DET!

Helt fungerande, inga problem alls! Jag tror det är någon i huset som uppdaterat sin dators grafikkort och sen inte insett vilken guldgruva den suttit på! Den är starkare och kallare än båda mina 5770! Här ska tjänas pengar i sommar! (gratis el )
Citera
2013-06-08, 16:16
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Skulle du bidra med din egen datakapacitet efter att du märk att din elräkning stigit med 900% sedan du börjat med bitcoin?
Du är ju totalt ignorant,knäppis. Inte ändrar min dators
strömförbrukning beroende på vilka program jag kör.
Citera
2013-06-08, 16:49
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Gör den visst. Men jag hade för avsikt att svara på en massa av hans svammel men jag har inte orkat.

Grejen är ju att det verkligen bara är svammel. Ursprunget är ju att han av någon anledning inte gillar/tror på/vill ha bitcoins och således skall kalla det för en massa skit eller hitta på anledningar men han vet ju inte vad han talar om. Det är ju bara tomma ord utan ett skit bakom bara för att han vill att det skall vara sant / säga emot / få ha en åsikt han också.
Citera
2013-06-08, 16:56
Medlem
Citat:
Inte ens det kan du!Det är rätt självklart att din dator drar mer energi om processorerna crunchar för fullt än om de bara småjobbar.
Citera
2013-06-08, 18:05
Medlem
Sikkans avatar
Citat:

Ställer mig inte alls på nåt sätt på Nibirus sida men nu får du skärpa dig. Det säger sig självt att 100% load jämfört med 0% drar mer ström..

Min elräkning har stigit sen jag började cruncha bitcoins

Jämför med en bil.. står du på tomgång drar den ganska lite per timme.. ligger man på maxgas drar det iväg lite
Citera
2013-06-08, 18:49
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Ställer mig inte alls på nåt sätt på Nibirus sida men nu får du skärpa dig. Det säger sig självt att 100% load jämfört med 0% drar mer ström..

Min elräkning har stigit sen jag började cruncha bitcoins

Jämför med en bil.. står du på tomgång drar den ganska lite per timme.. ligger man på maxgas drar det iväg lite
Fast nu är det ju inte en bil.

Glass blir rinnigt och kladdigt i rumstemperatur men det blir inte knäckebröd, och stenar är hårda.

Jag vet inte hur självklart det är ur ett transistorperspektiv (Jag kan tänka mig att växlingar borde dra mer energi?), vad jag vet är att skillnaden är högst marginell på min dator emellan idle och full load men jag tror inte mitt moderkort har stöd för cool'n'quiet på den Athlon64 som sitter här. Jag tror det var antingen ingenting alls i skillnad eller säg 3 watt eller något på vad som annars är drygt 130 watt eller så så ingen större skillnad och inte direkt något att bry sig om.

Den stora skillnaden kommer ju ifrån att man nuförtiden slår av delar som inte används och således självfallet sparar energi på dem men det behöver ju inte vara självklart för alla. Haswell kommer ju gå ner i ännu djupare strömsparlägen än nuvarande processorer. Eventuellt måste operativsystemet vara engagerat i en del strömsparfunktioner med och således ha kännedom om att de existerar. Jag tror det bl.a. har rört att välja klockfrekvens (något en del modernare processorer också gör, klockar ner när full kapacitet inte behövs.)

(Bra) grafikkort brukar ju dra mycket energi vid fullt utnyttjande. Fast i tråden talades det ju om att "använda bitcoins" vilket självfallet inte är detsamma som att minea bitcoins. Jag har inte läst kommentarerna så jag kan inte veta vad som var aktuellt för tillfället.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-06-08 kl. 18:51.
Citera
2013-06-08, 19:13
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Inte ens det kan du!Det är rätt självklart att din dator drar mer energi om processorerna crunchar för fullt än om de bara småjobbar.
Nej, på en laptop kanske som kan stänga av det som verkligen dear ström -- dvs skärmen. Processorns strömförbrukning är marginell i jämförelse med grafikkortet, hårdskivor, fläktar osv.

Dessutom piskar bitcoin inte din processor värst mycket -- om du inte vill slösa.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2013-06-08 kl. 19:18.
Citera
2013-06-08, 19:14
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast nu är det ju inte en bil.

Glass blir rinnigt och kladdigt i rumstemperatur men det blir inte knäckebröd, och stenar är hårda.

Jag vet inte hur självklart det är ur ett transistorperspektiv (Jag kan tänka mig att växlingar borde dra mer energi?), vad jag vet är att skillnaden är högst marginell på min dator emellan idle och full load men jag tror inte mitt moderkort har stöd för cool'n'quiet på den Athlon64 som sitter här. Jag tror det var antingen ingenting alls i skillnad eller säg 3 watt eller något på vad som annars är drygt 130 watt eller så så ingen större skillnad och inte direkt något att bry sig om.

Den stora skillnaden kommer ju ifrån att man nuförtiden slår av delar som inte används och således självfallet sparar energi på dem men det behöver ju inte vara självklart för alla. Haswell kommer ju gå ner i ännu djupare strömsparlägen än nuvarande processorer. Eventuellt måste operativsystemet vara engagerat i en del strömsparfunktioner med och således ha kännedom om att de existerar. Jag tror det bl.a. har rört att välja klockfrekvens (något en del modernare processorer också gör, klockar ner när full kapacitet inte behövs.)

(Bra) grafikkort brukar ju dra mycket energi vid fullt utnyttjande. Fast i tråden talades det ju om att "använda bitcoins" vilket självfallet inte är detsamma som att minea bitcoins. Jag har inte läst kommentarerna så jag kan inte veta vad som var aktuellt för tillfället.

Hmm.. ja diskuteras det att använda själva coinsen till att handla/tradea eller vad man nu gör drar datorn såklart inget mer.. jag bara antog att vi pratade om att minea..

och i det perspektivet drar grafikkort betydligt mer i full load jämfört med noll load.. annars skulle inte tempen gå upp och fläktarna brassa på
Citera
2013-06-08, 19:42
Medlem
Citat:
Nej, på en laptop kanske som kan stänga av det som verkligen dear ström -- dvs skärmen. Processorns strömförbrukning är marginell i jämförelse med grafikkortet, hårdskivor, fläktar osv.
Du tror inte det sitter processorer i grafikkort?
Fläktar Skärmar och hårddiskar drar ofta betydligt mindre energi än crunchande processorer..

Citat:
Dessutom piskar bitcoin inte din processor värst mycket
Du har verkligen ingen koll..
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-06-08 kl. 19:56.
Citera
2013-06-09, 08:35
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Du tror inte det sitter processorer i grafikkort?
Fläktar Skärmar och hårddiskar drar ofta betydligt mindre energi än crunchande processorer..

Du har verkligen ingen koll..
Ojoj! Bitcoin använder väl inte processorerna i grqfikkortet heller. Det var ju poängen. Dessutom kör jag ett flertal applikationer som är mer processor intensiva. Plus att du sparar ström ENBART om processorn kan sättas i viloläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in