Citat:
Ursprungligen postat av
Sikkan
Ställer mig inte alls på nåt sätt på Nibirus sida men nu får du skärpa dig. Det säger sig självt att 100% load jämfört med 0% drar mer ström..
Min elräkning har stigit sen jag började cruncha bitcoins
Jämför med en bil.. står du på tomgång drar den ganska lite per timme.. ligger man på maxgas drar det iväg lite

Fast nu är det ju inte en bil.
Glass blir rinnigt och kladdigt i rumstemperatur men det blir inte knäckebröd, och stenar är hårda.
Jag vet inte hur självklart det är ur ett transistorperspektiv (Jag kan tänka mig att växlingar borde dra mer energi?), vad jag vet är att skillnaden är högst marginell på min dator emellan idle och full load men jag tror inte mitt moderkort har stöd för cool'n'quiet på den Athlon64 som sitter här. Jag tror det var antingen ingenting alls i skillnad eller säg 3 watt eller något på vad som annars är drygt 130 watt eller så så ingen större skillnad och inte direkt något att bry sig om.
Den stora skillnaden kommer ju ifrån att man nuförtiden slår av delar som inte används och således självfallet sparar energi på dem men det behöver ju inte vara självklart för alla. Haswell kommer ju gå ner i ännu djupare strömsparlägen än nuvarande processorer. Eventuellt måste operativsystemet vara engagerat i en del strömsparfunktioner med och således ha kännedom om att de existerar. Jag tror det bl.a. har rört att välja klockfrekvens (något en del modernare processorer också gör, klockar ner när full kapacitet inte behövs.)
(Bra) grafikkort brukar ju dra mycket energi vid fullt utnyttjande. Fast i tråden talades det ju om att "använda bitcoins" vilket självfallet inte är detsamma som att minea bitcoins. Jag har inte läst kommentarerna så jag kan inte veta vad som var aktuellt för tillfället.