Citat:
Ursprungligen postat av
Isildurrrr
Eftersom jag inte kan posta i Silkroad-tråden (av för mig oklara orsaker), så frågar jag här. Finns det någon som på något vis fått tillgång till sina Bitcoins på Silkroad, eller blev alla "beslagtagna" av FBI? Det har ju hänt lite med kursen sedan dess så det vore intressant att veta, det kan handla om rätt mycket kapital för vissa.
Kan även tillägga en mer teknisk fråga: Hur går det till när FBI beslagtar bitcoins? Har de tillgång till dem och kan de teoretiskt sälja dem för dollar? Förvaras de "fysiskt" på hårddiskar, och existerar enbart där? Jag märker att mina kunskaper kring hur Bitcoin fungerar rent tekniskt är begränsade.
Egentligen så lagras inte bitcoins någonstans. Alla transaktioner lagras dock i "molnet", i blockkedjan. Så alla kan se hur många bitcoins som tillhör varje adress. Det som man själv kan lagra på hårddisk är kryptonycklar som bevisar äganderätten till en viss adress. Dessa lagras vanligtvis på hårddiskar, men kan egentligen lagras hur som helst. Om du har en kryptonyckel som tillhör en viss adress så kan du bevisa för alla andra att du har rätt att spendera från den adressen och därmed genomföra en transaktion. Det är också genom att komma över dessa nycklar som du kan sno bitcoins från någon annan.
Det som hänt i Silk Roads fall är att FBI på något sätt kommit över de hårddiskar som de lagrade sina kryptonycklar på, troligtvis rent fysisk tillgång. En del av dessa nycklar verkar dock ha varit skyddade med lösenord då FBI bara kunde ta 27 000 BTC först. Men några veckor senare kunde de även claima 144 000 BTC till. Hur de lyckats med det är det ingen som vet just nu. Antingen har Ulbricht haft ett dåligt lösenord, han kanske hade skrivit ner det någonstans eller så gav han det till FBI i utbyte mot någon deal.
Hur som helst så har FBI skickat dessa coins till en egen adress som bara de själva har nycklarna till nu, så det är rätt kört att få tag i dem för alla utomstående.
Dock är det lite intressant att fundera över hur FBI själva har löst säkerheten kring dessa bitcoins. Jag kan tänka mig att det finns någon tekniker på FBI som funderar över att ta långsemester utomlands just nu.