2013-11-22, 16:08
Medlem
Tror ni att värdet ökar eller sjunkar idag?
Citera
2013-11-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Bitstamp > MtGox, har det hänt förut?

Händer ibland ja, priset är lägst på de sidor som har svårt att hantera sina kontantinsättningar (=det blir mer BTC än USD, folk kan inte köpa) och högst på de sidor där kontantinsättningar funkar bra (= det finns mer USD än BTC, folk kan köpa fritt)

Därför är BTC-e alltid lägst tex, det är ganska svårt att få in pengar där från vissa länder.
Citera
2013-11-22, 16:44
Medlem
72mms avatar
Någon som har några ideér om hur Bitcoins market cap förhåller sig till volatiliteten? Jag vill tro att med en högre kurs ger en stabilare kurs, men är förhållandet direkt? Och vilka andra faktorer påverkar volatiliteten?

Kan man förutse ungefär vilken volatilitet Bitcoin skulle ha med en kurs av, säg $10.000/BTC?
Citera
2013-11-22, 18:50
Medlem
montevideoss avatar
Betala rymdresa med bitcoin hos Virgin

https://twitter.com/richardbranson
Citera
2013-11-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW250
Annars finns ju VirWox.com Du kan köpa BitCoin med kreditkortet så du har dina bitcoins på ett par minuter. Dock så första gången du ska flytta över dina bitcoins till en annan wallet så måste du vänta 48h eftersom de måste göra det manuellt. Men när det är klart kan du köpa bitcoins och föra över till din wallet riktigt snabbt. Dock så tar de ut lite mer avgifter, priset man får betala för att det ska gå fort. De kräver inga ID handlingar heller.

Detta låter ju sjukt bra. Och det är inte som att visa/mastercard/paypal spärrar ens konto för att man köper btc?

Varför är det inte fler sidor som anammat det här konceptet?
Citera
2013-11-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Jag har några ideér om varför det inte fungerar så bra för många av börsens marknader.

1) Man underskattar arbetet som krävs, en vanlig börs är till exempel öppet endast under dagtid, det finns därför tillgång till bra och adekvat arbetskraft under börsens öppettider. Nu hade nog fallet varit detsamma med till exempel New York börsen eller till och med Stockholmsbörsen om de vore dygnet runt öppna eftersom de är åtråvärda som arbetsgivare och inte har problem att hitta folk som vill jobba natt. Men för en liten aktör tror jag dygnet runt öppet ger en verksamhet som man inte alltid kan bevaka och sköta om. Och övervakning behövs, alltid. Bitcoin måste flyttas från offline till online och vice versa. Handeln måste övervakas från konstigheter, support måste finnas tillgänglig under öppettider osv.

2) pga av ovanstående har det blivit en konsensus att ta för dåligt betalt. Jag vill inte ens se en transaktionslista för en marknad som har endast lågt rörligt courtage, inget fast courtage och ingen minsta storlek på order. Jag tror det vore mer fördelaktigt att ha en lägsta courtage nivå. Som exempel se detta, https://www.avanza.se/mini/kundsupport/prislista/ . På så sätt håller man nere transaktionerna på en rimlig nivå samtidigt som man får betalt för det arbete som krävs för varje transaktion.

3) Fullständiga rutiner för de situationer som kan uppstå saknas. Tex ska man under inga som helst omständigheter hamna efter med insättningar, uttag eller handel. Det man ska göra om det händer är att i god tid ta bort möjligheten för till exempel nya kunder, och sedan se till att verksamheten flyter på för de som redan har pengar eller bitcoin på kontot. Det är inte okej att inte hinna med utbetalningar, att inte tillåta nya insättningar är mer okej.

4) i Sverige skulle en aktör som kan ta emot bankID behövas.

Men det sagt vet jag inte om man kan profilera sig som en sådan aktör med tillräckligt tydlig profil för att folk ska vara intresserade. Men en stabil marknad man kan lita på, som är snabb och pålitligt, men inte nödvändigtsvis billigaste och med mest funktioner skulle ge mycket stabilitet och ha sin nisch på bitcoinmarknaden tror jag. Jag är själv intresserad av att starta en marknad, men jag har inte hittat någon skicklig programmerare än.

Klart att man måste övervaka lite, men det mesta borde väl gå att automatisera?
Att ta för dåligt betalt klagar väl inte kunderna på? Men jag håller med att hålla ner transaktionerna är en bra idé och för mig så är en minimigräns på orderstorlek en självklarhet. Man vill ju inte att bottar ska skapa en massa små ordrar för att manipulera priset. Men ja ett minimicourtage är nog också en bra idé.
BankID låter smart. Någon som vet vad det kostar att teckna avtal med dem?
Är du intresserad av att starta en marknad här i Sverige eller har du några andra idéer?
Citera
2013-11-23, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Detta låter ju sjukt bra. Och det är inte som att visa/mastercard/paypal spärrar ens konto för att man köper btc?

Varför är det inte fler sidor som anammat det här konceptet?

Näe, Varför skulle dom spärra det?

Saken med VirWox är att du måste först föra över 80 euro t.ex och det tar en avgift på ca 2.5% på det. Sedan måste du Växla dina euro till något som heter Linden dollars, eller något sådant, en valuta som används i Second Life, och det tar 2.5% i avgift för det. Sedan kan du växla dina Linden dollars mot BitCoins och det tar 2.5% på det. Sen är det klart, men allt detta går riktigt fort, bara ett par minuter.

Så det blir mer i avgifter hos VirWox, men behöver du bitcoins på några minuter är det en bra sida så fort du har gjort det en gång.
Citera
2013-11-23, 04:46
Medlem
Tja grabbar det står att man ska kunna sätta in bitcoins direkt genom mobilen på blockchain.info
Men jag kan inte hitta det. Oftast ta det ju kanske 1-2 bankdagar innan pengarna sätts in om man använder banköverföring, men på blockchain.info ska man tydligen kunna sätta in pengarna direkt genom mobil-betalning.
Citera
2013-11-23, 06:26
Medlem
annanmedlems avatar
http://hexus.net/business/news/internet/62781-amazon-coins-virtual-currency-launches-uk/

Amazon lanserar sina egen valuta. Svårt att se meningen med den (har inte läst.)
Citera
2013-11-23, 08:41
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaximus
Vart går det att köpa bitcoins snabbt och säkert just nu?

BTCX.se

Man kan använda SWISH där, så det går jäkligt fort. Men nu är webbsidan nere... och så vet jag inte om de arbetar på helgerna. Och SWISH-betalningar måste bearbetas manuellt av deras personal.
Citera
2013-11-23, 10:30
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
http://hexus.net/business/news/internet/62781-amazon-coins-virtual-currency-launches-uk/

Amazon lanserar sina egen valuta. Svårt att se meningen med den (har inte läst.)
Det gäller UK. Amazon US har haft det sedan ett tag tillbaka.

Kan man få sina kunder att betala i förväg (köpa coins) måste det ge en enorm skillnad i cashflow. Det finns säkert andra fördelar också, man kan t.ex betala ut coins i diverse retention aktiviteter, har du coins är det en mycket större chans att du fortsätter att vara kund etc, etc..

Inga av de fördelarna skulle ges av Bitcoin (om det var det du tänkte). Däremot så är Amazon som organisation extremt fokuserad runt att bygga förtroende hos sina kunder, det är centralt i varför de har blivit så stora som de har. Att lyckas hantera kunders kort-uppgifter på ett säkert sätt men samtidigt ta betalt väldigt smidigt har kostat enorma pengar och är en av Amazons starkaste konkurrensfördelar gentemot andra näthandlare.

Om Bitcoin skulle slå igenom på bred front som betalmedel försvinner en stor del av dessa fördelar. Speciellt om Amazon inte är snabba på att anpassa sig. Det ska bli otroligt intressant att se hur de ställer sig till Bitcoin.
Citera
2013-11-23, 10:49
Medlem
Bryshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
BTCX fungerade bra för mig iaf =) (Swish)

Fick även svar på supporten idag!

EDIT: till er som alltså behöver coinsen fort, dock är ju kursen lite dyrare där, men då man får coinsen inom någon timme kan det vara värt det!

När handlade du? Jag handlade igår (fredag), runt 1 tiden med Swish. Men hann inte få nått igår, nu under helgen förväntar jag mig inte få nått heller pga deras underhåll samt att det är helg. Är bara nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in