2013-11-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
De demografiska förändringarna i Göteborg eller gentrifieringen (Eriksberg)/filtreringen eller annan social stratifiering är en faktor som ni inte ens tar hänsyn till. Folk i gemen vill inte beblandas utan vill leva med sina likar vare sig det är på etnisk grund eller grundas på social klass. Backa och Biskopsgården står nu i fokus för denna process.

Det är en faktor som gör att tyngdpunkten i Storgöteborg (inklusive kranskommunerna) förskjuts.

Den infrastrutur som byggs upp är statisk i sin natur medans demografin förändras och med det arbetsplatsernas placering.

Jag kan nämna Detroit som ett varnande exempel.

Fast Detroits problem är ju dels en enorm arbetslöshet (hint, fordonsindustrin), samt ett helt annat system i USA angående nybildning av kommuner...

Vore intressant att se en stad helt utan kollektivtrafik, mängden köer och irritation. Eller är det inte så du ser det framför dig? Stalltips, drivmedel har väldigt lite med tillgång på mark att göra.
Citera
2013-11-10, 16:29
Medlem
Citat:
De demografiska förändringarna i Göteborg eller gentrifieringen (Eriksberg)/filtreringen eller annan social stratifiering är en faktor som ni inte ens tar hänsyn till. Folk i gemen vill inte beblandas utan vill leva med sina likar vare sig det är på etnisk grund eller grundas på social klass. Backa och Biskopsgården står nu i fokus för denna process.

Det är en faktor som gör att tyngdpunkten i Storgöteborg (inklusive kranskommunerna) förskjuts.

Den infrastrutur som byggs upp är statisk i sin natur medans demografin förändras och med det arbetsplatsernas placering.

Jag kan nämna Detroit som ett varnande exempel.

Hur anser du att tillgången på jobb påverkar den situationen du ser?
Citera
2013-11-10, 16:44
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Hur anser du att tillgången på jobb påverkar den situationen du ser?

Det är naturligtvis en viktig faktor om inte direkt avgörande.
Citera
2013-11-10, 16:47
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast Detroits problem är ju dels en enorm arbetslöshet (hint, fordonsindustrin), samt ett helt annat system i USA angående nybildning av kommuner...

Vore intressant att se en stad helt utan kollektivtrafik, mängden köer och irritation. Eller är det inte så du ser det framför dig? Stalltips, drivmedel har väldigt lite med tillgång på mark att göra.

Göteborg har tyvärr inte satsat på pendeltåg/tunnelbana i det förflutna. Många gräddhyllor där nu den yngre utexaminerade medelklassen klustrar ligger mycket riktigt längs pendeltågens sträckning. Lerum,Kungsbacka, och på sikt Ale.
Citera
2013-11-10, 17:39
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis en viktig faktor om inte direkt avgörande.

Enl en artikel jag poastade tidigare så har köer en direkt inverkan på ekonomin i ett samhälle. Alltså för att främja jobbskapandet så är TS en bra lösning eftersom den bevisligen har minskat köerna.

Dessutom spås ju västsvenska paketet ge ca tusental nya jobb i centrum genom den förbättrade möjligheten att förflytta sig från stadens utkanter in till staden.
Citera
2013-11-10, 17:47
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Enl en artikel jag poastade tidigare så har köer en direkt inverkan på ekonomin i ett samhälle. Alltså för att främja jobbskapandet så är TS en bra lösning eftersom den bevisligen har minskat köerna.

Dessutom spås ju västsvenska paketet ge ca tusental nya jobb i centrum genom den förbättrade möjligheten att förflytta sig från stadens utkanter in till staden.

Tillåt mig tvivla. Varför förlägga verksamhet där det uppenbarligen inte finns plats för mer?

Ett desperat projekt för att förhindra den pågående förflyttningen av skattekraft till kranskommunerna. De äldre segregerade stadsdelarna inom Göteborgs kommun har redan var sin egen spårvagnslinje till Centralen.

Biskopsgården har en och även Angered,Kortedala, och Gamlestaden men det är bara så att folk med skattekraft väljer att inte bo där. Där har du haken. Varför vill folk inte bo så att de rationellt kan transporteras in till centrum?

Ni har uppenbarligen missat en parameter i beräkningen och nu väljer ni att göra om samma misstag igen.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-10 kl. 17:54.
Citera
2013-11-10, 17:54
Medlem
Kvaliteten i Göteborgs kollektivtrafik har nu nått en sådan låg nivå att jag kommer börja ta bilen till jobbet, ökade kostnader och trängselskatt till trots. Jag känner helt enkelt att jag är för gammal för att behöva stå ut med passagerarnas apbeteende på spårvagnar och bussar eller Västtrafiks bristande kompetensnivå som gång på gång tvingar mig att gå hem i regn och rusk eftersom spårvagn/buss/tåg av någon anledning inte tålde lite vatten eller minusgrader.

Jag är egentligen en bilhatande miljövän men jag orkar helt enkelt inte längre. Jag känner mig numera hatisk när jag tar spårvagnen, hatisk mot medpassagerare och hatisk mot Västtrafik. Jag har fått nog.
Citera
2013-11-10, 18:15
Medlem
Citat:
Tillåt mig tvivla. Varför förlägga verksamhet där det uppenbarligen inte finns plats för mer?

Ett desperat projekt för att förhindra den pågående förflyttningen av skattekraft till kranskommunerna. De äldre segregerade stadsdelarna inom Göteborgs kommun har redan var sin egen spårvagnslinje till Centralen.

Biskopsgården har en och även Angered,Kortedala, och Gamlestaden men det är bara så att folk med skattekraft väljer att inte bo där. Där har du haken. Varför vill folk inte bo så att de rationellt kan transporteras in till centrum?

Ni har uppenbarligen missat en parameter i beräkningen och nu väljer ni att göra om samma misstag igen.

Tvivlar du på att minskade köer har en positiv inverkan på företags och samhällets ekonomi?

Problemet är inte att folk i angered och biskopsgården har problem att förflytta sig in till göteborg. Problemet ligger i att pendlare ute i Ale, Alingsås och andra orter utanför göteborg har problem när det gäller pending till göteborg. Dessutom har tjänsteföretag (Ja sådana företag finns i göteborg) har problem med rekrytering nyutexaminerad arbetskraft. Detta eftersom priserna på bostäder är dyra i stadskärnan vilket får folk att välja att bosätta sig i de städer jag nämnde ovan. Problemet blir då att pendlingen med bil blir både dyr och tidkrävande.
Med bättre alternativ till pendling öppnas en större rekryteringsbas och därmed bättre förutsättningar för företag att etablera sig. = Jobb.

Citera
2013-11-10, 18:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Tvivlar du på att minskade köer har en positiv inverkan på företags och samhällets ekonomi?

Problemet är inte att folk i angered och biskopsgården har problem att förflytta sig in till göteborg. Problemet ligger i att pendlare ute i Ale, Alingsås och andra orter utanför göteborg har problem när det gäller pending till göteborg. Dessutom har tjänsteföretag (Ja sådana företag finns i göteborg) har problem med rekrytering nyutexaminerad arbetskraft. Detta eftersom priserna på bostäder är dyra i stadskärnan vilket får folk att välja att bosätta sig i de städer jag nämnde ovan. Problemet blir då att pendlingen med bil blir både dyr och tidkrävande.
Med bättre alternativ till pendling öppnas en större rekryteringsbas och därmed bättre förutsättningar för företag att etablera sig. = Jobb.

Folk flyr köerna genom att flytta så att de undviker köer och företagen placerar sig mer optimalt så att personalen kan nå sin arbetsplats snabbt. Då lägger man inte verksamheten i centrum.

Jag är medveten om detta och har sett hur man bygger nya stadsdelar i Forsåker-Mölndal och nya kontorkomplex strax utanför tullzonen (ÅF-skrapan) Krokslättsfabriker och mycket riktigt förskjuts tyngdpunkten i staden söderut men även till mer perifiera stadsdelar främst söderut och så även skatteunderlaget.
Högsbo-Sisjön växer så det knakar och där har många företag som inte är att klassificera som industriföretag etablerat sig. Vitrolife t ex. SCA:s kontorskomplex på Bäckstensvägen.

Med TS förstärks denna trend eftersom alltfler tar med TS i sin beräkning när de väljer sitt boende relativt till sin arbetsplats och så gör även arbetsgivare när de väljer att placera sina arbetsplatser nära sin personal. Centrum missgynnas. Varför ska allt tvunget placeras i centrum där man inte kan expandera mer p g a trafiksituationen utan att bygga fler bostäder?

Bejaka trenden och inse att folk vill bo söder om staden där nu medelklassen främst klustrar. Där ligger Frölunda Torg och få mångkulturella paradis. Dessutom ingen TS om man bor, arbetar och handlar inom denna radie.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-10 kl. 19:28.
Citera
2013-11-10, 18:58
Medlem
Citat:
Jag är medveten om detta och har sett hur man bygger nya stadsdelar i Forsåker-Mölndal och nya kontorkomplex strax utanför tullzonen (ÅF-skrapan) Krokslättsfabriker och mycket riktigt förskjuts tyngdpunkten i staden söderut men även till mer perifiera stadsdelar främst söderut och så även skatteunderlaget.
Högsbo-Sisjön växer så det knakar och där har många företag som inte är att klassificera som industriföretag etablerat sig. Vitrolife t ex. SCA:s kontorskomplex på Bäckstensvägen.

Med TS förstärks denna trend eftersom alltfler tar med TS i sin beräkning när de väljer sitt boende relativt till sin arbetsplats och så gör även arbetsgivare när de väljer att placera sina arbetsplatser nära sin personal. Centrum missgynnas. Varför ska allt tvunget placeras i centrum där man inte kan expandera mer p g a trafiksituationen utan att bygga fler bostäder?

Alla företag vill ju placera sin verksamhet så centralt man kan. Mer exponering, mer tillgänglighet.
Du berör ju problemet själv. Man vill inte placera sin verksamhet där för att det finns inga bostäder. När man har bil så ökar tidsgapet i samma takt som att avståndsgapet mellan arbetsplats och bostad ökar. Med bra möjligheter att pendla har man inte samma proportionalitet mellan tidskap och avståndsgap.

som sagt, bra kollektivtrafik underlättar denna problematik.
Citera
2013-11-10, 19:41
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Alla företag vill ju placera sin verksamhet så centralt man kan. Mer exponering, mer tillgänglighet.
Du berör ju problemet själv. Man vill inte placera sin verksamhet där för att det finns inga bostäder. När man har bil så ökar tidsgapet i samma takt som att avståndsgapet mellan arbetsplats och bostad ökar. Med bra möjligheter att pendla har man inte samma proportionalitet mellan tidskap och avståndsgap.

som sagt, bra kollektivtrafik underlättar denna problematik.

Därför ligger ÅF-skrapan centralt nära Kungsbackaleden, R40 och flygplatsen för konsultföretag nära andra kvalificerade tjänsteföretag. Likaså Åbro, där Astra Zeneca helt strategiskt placerat sig och andra nära relaterade verksamheter som t ex Dentsply. Eller SCA-skrapan vid Bäckstensvägen nära Eklanda?

http://www.dentsplyimplants.com/Contact-us/Contact-details

http://www.vitrolife.com/sv/Corporate/Contact1/Contact/

Vitrolife är ett bioteknikbolag, ligger i Högsbo-Sisjön och även det är strategiskt placerat och lätt att nå och nära de villakvarter medelklassen numera väljer att bo. Har du sett hur Eklanda vuxit till att bli ett stort utsträckt villaområde?

De har alla ratat centrum och jag kan fortsätta och detta är inga "industriföretag"...Få ur deras personal lär betala TS.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-10 kl. 19:51.
Citera
2013-11-10, 23:24
Medlem
Citat:
Därför ligger ÅF-skrapan centralt nära Kungsbackaleden, R40 och flygplatsen för konsultföretag nära andra kvalificerade tjänsteföretag. Likaså Åbro, där Astra Zeneca helt strategiskt placerat sig och andra nära relaterade verksamheter som t ex Dentsply. Eller SCA-skrapan vid Bäckstensvägen nära Eklanda?

http://www.dentsplyimplants.com/Contact-us/Contact-details

http://www.vitrolife.com/sv/Corporate/Contact1/Contact/

Vitrolife är ett bioteknikbolag, ligger i Högsbo-Sisjön och även det är strategiskt placerat och lätt att nå och nära de villakvarter medelklassen numera väljer att bo. Har du sett hur Eklanda vuxit till att bli ett stort utsträckt villaområde?

De har alla ratat centrum och jag kan fortsätta och detta är inga "industriföretag"...Få ur deras personal lär betala TS.

Du är tamefan helt otrolig. Du nämner astra zenica dom fanns där lååångt före trängselskatten infördes Om ÅF hade legat innanför zonen, då hade du förmodligen sagt att även detta var en strategisk placering då du förmodligen hade hävdat såväl kunder som anställda finns inom zonen.

Om vi talar strategisk placering så är göteborg ett strategiskt läge då regionen har sveriges bästa logistikläge, samt nordens och östersjöns logistikcentrum. Göteborgs hamn hanterar gods som motsvarar ca 33% av sveriges hamnar, där ca 90% av godset transporteras via lastbil. Landvetter är idag nordens största flygplats för interkontinentala flygtransporter.
Då ca 40% av de arbetane i göteborg arbetspendlar (vilket är en trend som håller i sig) så bidrar detta till att belasta vägnätet med onödig trafik.
För att behålla göteborg och västsverige som en strategisk logistikregion bör man alltså se till att lastbilar och transporter inte fastnar i trafikstockningar.

Låt oss ta ett väldigt enkelt räkneexempel.
Om vi ENBART tittar på vad som passarar GBG hamn och inte annan transport i och genom göteborg.
GBG hamn hanterar ca 40 miljoner ton gods per år.
Låt oss nu anta att detta transporteras med lastbil med släp som tar max 60ton (inklusive fordonets vikt samt de faktum att allt gods INTE transporteras med lastbil med släp) så får vi 40M/60 =666 666 st transporter.
Om vi antar att varje transport kör i gbg området max 1 timma per dag (vilket också är en låg siffra) och att trängseln idag innebär en försening på 25min/timma så blir det en årlig försening på 266 666 timmar.
Om vi vidare antar att varje lastbil med trailer kostar ca 700kr/timma blir detta 186 miljoner kr i uteblivna intäkter ENBART PGA TRÄNGSEL bara för det gods som passerar hamnen skall väl påpekas ännu en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in