2013-11-10, 14:54
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det saknas inte journaler om man ser till kvantitet, men det saknas journalanteckningar på mycket av det som är väsentliga händelser, som beslut om olika behandlingar och varför vissa terapeuter får tillgång helt fritt till en patient.

I en journal ska man kunna gå tillbaka och se varför denna medicinering ansågs bra, och vem som beslutade och understödde detta. Man vill veta saker som varför patienten blev tillgänglig för en toka på Kungsholmen, och varför Säters egna läkare och psykiatriker gav tillstånd till detta eller varför de själva inte kunde behandla sin patient. Det bör finnas diagnoser, utvärderingar av vården och olika planer där man stämmer i bäcken, för att värdera resultat och framsteg.

Det finns många frågor som förtjänar svar långt senare, och då är doser och random anteckningar inte intressanta om man inte vet med vilken rätt detta gjordes. Och varför.

Fetat av mej.

Sanningen var ju att alla ansvariga för TQs vård själva gick i terapi och handledning hos denna människa MN.Hon fanns ju med redan på Barbro Sandins tid (70-talet) och blev sen kvar som deras belovade terapeut och handledare och utbildare i den grad att ÖL GF också rekryterade eller inbjöd Gunnar Lundgren som hade samma åsikter som de,alltså han var för terapi ang förträngda minnen,att vara TQs advokat.

I den tidigare nämnda boken (Thomas Quick och hans värld) som aldrig kom i tryck lär det finnas uppgifter om terapin.Jag vet inte hur uppgifterna har kommit dit men i DJs bok finns antecknat att hon följde den terapin mycket nära (handledning 3 ggr i veckan är inte vanligt) och inget var väl tyst om där??????? Det är frågor som jag har.

Efter att han slutat med narkotika och terapi relaterade Tomas Olsson till de journaler som fanns från 2001-HRs dokumentär då SB beskevs som en samarbetsvillig och god patient. (minns inte direkt ordagrant) Men blött 12 eller 15 sidor ? de sista fem åren av ingenting i princip,alltså ingenting som talade emot SB......utom gissar jag FVRs beslut varje halvår
Citera
2013-11-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag förstår inte varför det helt plötsligt blivit en sanning i tråden att det inte finns journaler. Jag tänker inte sitta och leta citat nu men minns tydligt att Råstam citerar flitigt ur journaler i sin bok.
Du har rätt. Slarvigt försök att vara rolig från min sida. Vi får kanske se manuskriptet som ett tragikomiskt komplement till de journaler som existerar.
Citera
2013-11-10, 15:27
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Samtliga diskuterar saken utifrån ett helt teoretiskt perspektiv. De har inte, lika litet som någon annan, kunnat bedöma SBs mentala hälsa utan babblar på om avtagande kriminalitet vid stigande ålder. Men det gäller alltså inte SB utan rent generellt. Jag vidhåller att ingenting framkommit som tyder på att SB tillfrisknat. Levander anser ju för övrigt att SB aldrig borde ha dömts till sluten vård vad jag förstår så hans vittnesmål är ju inte särskilt förvånande. Men nu är det ju inte han som dömt i saken.

Jag utgår från att samtliga har fått samma underlag som rätten, för sin bedömning.

Som tur är kommer vi ju snart att få veta resultatet från en (förhoppningsvis) oberoende bedömning.
Citera
2013-11-10, 15:33
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är du elak, SB är säkert institutionaliserad, och för det behöver han stöd och hjälp med utslussning till samhället. Det som är viktigast blir en social förankring med en vettig tillvaro. En vänlig och omtänksam omgivning är viktigast för att SB inte ska hitta på nya hyss.

Nu ska jag vara elak och säga som det är i livet, utifrån min erfarenhet av mänskligheten. Den sociala biten underlättas av att SB kommer ha det gott ställt. SB kommer bli förmögen om advokaten sköter skadeståndsbiten snyggt utan att få kalla fötter. För familjen blir SB en arvonkel de bör vårda ömt, så att förmögenheten förblir blir intakt och inte förslösas.

Livet som arvonkel med egen firma i författarskap och med sakkunskap i psykiatrisk vård, kan bli ett liv som väcker avund och andra dunkla känslor hos majoriteten av befolkningen. Själv är jag road, då jag inte missunnar SB den handlingsfrihet och luft under vingarna som pengar ger. Pengar är makt, och då får SB gå från ett liv i vanmakt, till ett liv som de filurer vi diskuterar under kändisskvaller.

Jo, han är antagligen institutionaliserad. Men som jag skrev tidigare har han flera gånger sökt vård och begått brott för att komma under vård. Förhoppningsvis kommer kändisskapet att hjälpa honom, men det kan lika gärna bli en börda.

Sen kan fantisera hur mycket du vill om de pengar han inte kommer att få i skadestånd.
Citera
2013-11-10, 15:39
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Manuskriptet ligger idag hos SBs advokat står det i DJs bok.

Det måste vara guld värt. Men det är klart att SB inte kan ge ut det utan Ståhles tillstånd. Fast det är klart, Ståhle påstår att det där manuskriptet inte finns.

Nu spekulerar jag. Skulle kanske SB kunna påstå att det är något han fabulerat ihop tillsammans med någon spökskrivare? För att så att säga illustrera Quick-åren. Fast alla egentligen vet att det är Ståhle och Norell som skrivit det, men att Ståhle inte kan ta på sig författarskapet?

Kanske SB inte blir någon fattiglapp på gamla dagar, så som jag tänkte i mitt förra inlägg?
Citera
2013-11-10, 15:47
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det måste vara guld värt. Men det är klart att SB inte kan ge ut det utan Ståhles tillstånd. Fast det är klart, Ståhle påstår att det där manuskriptet inte finns.

Nu spekulerar jag. Skulle kanske SB kunna påstå att det är något han fabulerat ihop tillsammans med någon spökskrivare? För att så att säga illustrera Quick-åren. Fast alla egentligen vet att det är Ståhle och Norell som skrivit det, men att Ståhle inte kan ta på sig författarskapet?

Kanske SB inte blir någon fattiglapp på gamla dagar, så som jag tänkte i mitt förra inlägg?

I och med att de lämnat ifrån sej manuskriptet antar jag,men det är ett antagande att det är SBs. Om jag inte minns fel nämndes det första gången i dokumentären då HR ringde till Ståhle och bad om en kommentar sen SB hittat manuskriptet undanlagt i sin cell. fter att han skulle läsa igenom det...möjligen kan det vara i samband med att allting kom till en ände?

Ståhle menade att hon aldrig skrivit någon bok och när HD talade om att han satt och höll i den la hon på utan kommentar.Vad som händer med det manuskriptet vet väl ingen idag.Men jag tror mej ha förstått att MN varit noga med att föra anteckningar...
Citera
2013-11-10, 16:24
Medlem
Citat:
I och med att de lämnat ifrån sej manuskriptet antar jag,men det är ett antagande att det är SBs. Om jag inte minns fel nämndes det första gången i dokumentären då HR ringde till Ståhle och bad om en kommentar sen SB hittat manuskriptet undanlagt i sin cell. fter att han skulle läsa igenom det...möjligen kan det vara i samband med att allting kom till en ände?

Ståhle menade att hon aldrig skrivit någon bok och när HD talade om att han satt och höll i den la hon på utan kommentar.Vad som händer med det manuskriptet vet väl ingen idag.Men jag tror mej ha förstått att MN varit noga med att föra anteckningar...
Det här är intressant, men de är också ganska märkligt, jag tänkte på det i Råstams dokumentär. SB hade hittat en kopia av manuskriptet i sin cell, ganska märkligt ändå att de gav honom en kopia av det. Men de samarbetade kanske i princip om det? Ståhle förnekade det helt, man kanske inte kan förkasta det totalt att det skulle kunna vara SB själv som skrivit det?
Citera
2013-11-10, 16:38
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Tacka fan för att de var noggranna. Sb var Norells verktyg för att få upprättelse gentemot sina kolleger och elevera henne upp till globalt kändisskap i paritet med Freud och Jung. Att dessa båda charlataner bara hittade på bekymrade henne antagligen inte, lika lite som hon brydde sig om att kontrollera fakta angående sin patient. Syftet med SB var att bevisa hennes teorier som redan var klara. Nu simmar Norells ande tillsammans med Ståhle, Christianson och andra i den vanliga psykoanalytiska pseudovetenskapliga geggan där de hör hemma.
Citera
2013-11-10, 16:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det här är intressant, men de är också ganska märkligt, jag tänkte på det i Råstams dokumentär. SB hade hittat en kopia av manuskriptet i sin cell, ganska märkligt ändå att de gav honom en kopia av det. Men de samarbetade kanske i princip om det? Ståhle förnekade det helt, man kanske inte kan förkasta det totalt att det skulle kunna vara SB själv som skrivit det?

Man kan säkert se direkt om det är någon psykologiskt skolad som har skrivit det. Sen kan man även göra en handstilsanalys för att visa att det i varje fall inte är SB som har skrivit det. Ståhle skulle förstås också kunna ställa upp på en handstilsanalys om hon propsar på att bevisa att det inte är hon som ligger bakom manuskriptet.

Men hur manuskriptet hamnat i SB's cell skulle jag bra gärna vilja veta.
Citera
2013-11-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Man kan säkert se direkt om det är någon psykologiskt skolad som har skrivit det. Sen kan man även göra en handstilsanalys för att visa att det i varje fall inte är SB som har skrivit det. Ståhle skulle förstås också kunna ställa upp på en handstilsanalys om hon propsar på att bevisa att det inte är hon som ligger bakom manuskriptet.

Men hur manuskriptet hamnat i SB's cell skulle jag bra gärna vilja veta.
Kanske var det en del av "terapin" av sb, att han fick ett ex. att studera?
Citera
2013-11-10, 17:12
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P

Det jag hörde i dokumentären var att han fått det för att han skulle läsa igenom det inför utgivning,men när han gjort det föll det i glömska.Möjligen kan det ha varit vid någon brytpunkt?
Om jag gissar för jag vet ju inte så hände det något som gjorde att manuskriptet hamnade i skymundan i SBs cell.......och han har berättat offentligt att han hittade det....då hade han glömt att det fanns

MN själv har skrivit om denna bok som hon och Ståhle skrev på i alla fall enligt DJs bok och HR nämnde också detta manuskript
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-10 kl. 17:14.
Citera
2013-11-10, 17:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P

Tror verkligen inte att så är fallet.

Psykoanalysen är till sin natur auktoritär. Analytikern är den som så att säga ska öppna upp patienten till de där underliggande nivåerna. Då kan de inte ge patienten de verktyg de har tillgång till. Det är inte den objektiva kritiska processen där man exempelvis kan studera röntgenplåtar, ge en diagnos och diskutera en behandling. Mystiken kring analytikern kan inte ifrågasättas.

Så hur manuskriptet hamnat i SB's cell är verkligen en gåta. Det står väl något om det i HR's bok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in