2013-12-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
9 eller 11 år har kanske mindre betydelse. Föredrar dock DJ som källa framför GJ. Om det var barnporr eller inte? Oavsett var innehav inte straffbart vid den tiden.
Vi kan enas om att SB känner en dragning mot yngre pojkar och han hade svårt att tygla sina brister när han var påverkad av sprit och narkotika. Drogfri umgicks han med dem utan att något hände.
Kan förstå om han inte vill bli kallad pedofil och värjer sig mot detta, även om han verkar befinna sig i gränslandet.

Ingen har förnekat SBs läggning och de risker han och hans omgivning tar när det är missbruk med i bilden. Men nu har SB varit drogfri i många år och åldern tar alltid ut sin rätt.

Graden av missbruksbenägenhet i framtiden är ren spekulation, och likaså framtida våldsbenägenhet.

Det handlar nu om återanpassing till ett liv utanför institution och en välkomnande omgivning när han kommer ut. Min uppfattning är att det kommer handla om stöd och social förankring, om allt ska gå väl för honom.

Oavsett SBs läggning handlar det om legaliteten i att frihetsberöva SB på de grunder man haft under så lång tid, och i propotion till hur man ser på övriga brottlingar som döms i domstolarna för samma brott. Det är likhet inför lagen och en rätt till förutsägbarhet som man struntar i, och sätter rättsordningen på undantag.
Citera
2013-12-01, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Om Q släpps hur kort eller lång tid tror ni det tar innan han återfaller? Tippar på max sex månader själv. Fast det är klart han kanske flyttar utomlands istället där de ser mellan fingrarna mer än här.

Du kanske förväxlar personer i ditt resonemang. Denna tråd handlar om Sture Bergwall, och inte om Cl*rk Olo*fsson.
Citera
2013-12-01, 13:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om Q släpps hur kort eller lång tid tror ni det tar innan han återfaller? Tippar på max sex månader själv. Fast det är klart han kanske flyttar utomlands istället där de ser mellan fingrarna mer än här.

Vad grundar du detta på?
Citera
2013-12-01, 14:26
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag skulle vilja säga eller tänka att återfallsrisken i nuläget är lika med 0. Vad grundar jag detta på? SBs drogfrihet,hans vilja att göra rätt för sej, att han idag har sin familj omkring sej.Att han verkar intresserad av det mesta och att hans liv trots fångenskapen är rikare idag. För idag kan han tänka själv och idag har han tillgång till sånt han inte hade under sina år av missbruk. Och sist men inte minst han har lärt sej antar jag av det som varit och han ser framåt med tillförsikt

Inte minst har han ett ansvar som han tagit på sej och det är att aldrig glömma offren
Citera
2013-12-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad grundar du detta på?
En djup analys.
Citera
2013-12-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Inte minst har han ett ansvar som han tagit på sej och det är att aldrig glömma offren

De lär han inte glömma nej men det kan ju tyvärr vara negativt också. Någonstans i honom finns ju fortfarande den person som fick kickar av dessa ordentligt störda händelser kvar.
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-12-01 kl. 14:48.
Citera
2013-12-01, 14:50
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
De lär han inte glömma nej men det kan ju tyvärr vara negativt också. Någonstans i honom finns ju fortfarande den person som fick en kick av dessa ordentligt störda händelser kvar.

Men frågan är om han behöver den kicken nu när han inte längre står utan för de sammanhang som han hör till och hans läggning inte är detsamma som det sågs under den tid han var ung?

Och det minnet kanske gör att han aldrig mer vill försätta sej och andra i liknande situationer. Varför ska han inte kunna lära sej något av sina erfarenheter när vi kan det?

Det är såhär jag tänker efter det jag läst och sett hittills av det som varit i olika sammanhang /media
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-12-01 kl. 14:58.
Citera
2013-12-01, 14:51
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
En djup analys.

Då tycker jag att du ska redogöra denna sk. analys för oss som verkar ha missat något väsentligt.

Saken är den att Q är känd av alla och minsta lilla klavertramp av honom når dagsljuset snabbare än du hinner säga halv sju. Jag skulle nog vilja påstå att sannolikheten att Q återfaller i brottslighet är tämligen mikroskopisk.
Citera
2013-12-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Men frågan är om han behöver den kicken nu när han inte längre står utan för de sammanhang som han hör till och hans läggning inte är detsamma som det sågs under den tid han var ung?

Och det minnet kanske gör att han aldrig mer vill försätta sej och andra i liknande situationer. Varför ska han inte kunna lära sej något av sina erfarenheter när vi kan det?
Chansen finns såklart men risken finns också att han kommer söka efter att få uppleva liknande kickar igen.
Citera
2013-12-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap

Saken är den att Q är känd av alla och minsta lilla klavertramp av honom når dagsljuset snabbare än du hinner säga halv sju. Jag skulle nog vilja påstå att sannolikheten att Q återfaller i brottslighet är tämligen mikroskopisk.

Med tanke på hans historik och vissa av hans drag så är jag rätt säker på att din analys är fel. Det går aldrig att bota våldsamma psyksjuka människor helt.
Citera
2013-12-01, 15:34
Medlem
OldWolfs avatar
Välskrivet inlägg av Anne Ramberg
http://annerambergs.wordpress.com/2013/12/01/nar-det-offentliga-samtalet-blir-underhallningsvald/
Citera
2013-12-01, 16:01
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
NurseRatched skrev

Nej han är inte ovanlig.

Jag tror med ledning av frånvaron av teknisk bevisning, ledande förhör etc, vad som verkligen hänt i de fall där Bergwall verkligen varit inblandad och de där han inte varit det eller där händelserna inte varit brott överhuvudtaget (Zelmanivitz och något ytterligare fall).

Det står ju klart och tydligt i åklagarmyndighetens nedläggningsbeslut när det gäller Charles Zelmanovits:

"En samlad bedömning av det bevisläge som nu föreligger – särskilt att ingen dödsorsak för CZ kunnat fastställas och att B numera inte erkänner brott - ger vid handen att en fällande dom mot B för mord inte längre kan emotses"
http://www.scribd.com/doc/157174498/%C3%85talet-mot-Thomas-Quick-gallande-mordet-p%C3%A5-Charles-Zelmanovits-laggs-ner

Man vet alltså inte vad som har hänt. Vad jag förstår så är detta ett "cold case".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in