Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Kan man anse att en tvångsvårdad mentalpatient som pumpats full med psykofarmaka är medvållande till att han efter suggestiv terapi och uppenbar hjälp på traven "erkänt" åtta mord?
När du uttrycker det så där, är det klart att man säger nej. Och ändå håller jag inte med. För det första - tvångsvårdad, ja det var han, men du menar väl inte att det var fel att han var tvångsvårdad? Med tanke på hans brott?
TV4-Ove menade, som kanske du också gör, att hans påhitt var ett sätt att göra uppror mot tvångsvården. Själv uttrycker han det som att han äntligen fick någon som lyssnade på honom. För när han själv beskriver terapin säger han inte att någon suggererade honom. OK ska man lita på honom - inte vet jag... Men kan du peka på något som tyder på att de planterade in minnen i honom?
Jag vill inte älta mina ståndpunkter, det känns som att hamna på ruta ett igen när du uttrycker det så där. Alltså, han pumpades full med droger och terapeuterna suggererade honom. Själv var han ett offer för vården. Jag håller inte med.