2013-11-06, 11:03
Medlem
Theangleaxes avatar
En sak jag kom att tänka på är varför det finns tomma utrymmen vid kartläggningen av allt vi sett i universum?

När man ser bilder och videos ser man att det går så här: -----}.{------ (alltså att upp och ned är inte kartlaggt ännu). http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U. 3.12 in i filmen är det jag försöker förklara.

Det observerbara universumet har två tomma sidor alltså och varför är det så? Borde det inte vara ljust överallt?

http://www.transcend.ws/known-universe-ends-at-big-bang-afterglow-cosmic-horizon-in-space-and-time/ (bilden längst upp på sidan).
Citera
2013-11-06, 12:07
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
En sak jag kom att tänka på är varför det finns tomma utrymmen vid kartläggningen av allt vi sett i universum?

När man ser bilder och videos ser man att det går så här: -----}.{------ (alltså att upp och ned är inte kartlaggt ännu). http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U. 3.12 in i filmen är det jag försöker förklara.

Det observerbara universumet har två tomma sidor alltså och varför är det så? Borde det inte vara ljust överallt?

http://www.transcend.ws/known-universe-ends-at-big-bang-afterglow-cosmic-horizon-in-space-and-time/ (bilden längst upp på sidan).
Vintergatan skymmer sikten. Stjärnor och gas i vår galax skymmer de galaxer som finns bakom.
Citera
2013-11-06, 13:15
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vintergatan skymmer sikten. Stjärnor och gas i vår galax skymmer de galaxer som finns bakom.

Jaha, men går det inte att på något sätt se igenom vintergatan? Med tex infrarött eller liknande?
Citera
2013-11-10, 00:32
Medlem
Era tankar om vad som fanns innan teorin ''big bang'' ?
Citera
2013-11-10, 01:14
Medlem
sunnyljungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogresuit
Era tankar om vad som fanns innan teorin ''big bang'' ?
Önskan "Let there be light!"?
Senast redigerad av sunnyljung 2013-11-10 kl. 01:21.
Citera
2013-11-10, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnyljung
Önskan "Let there be light!"?

Tycker det är en väldigt irrationell åsikt som ateist.

Vad var det som skapade gud isåfall? en ännu större gud? osv osv
Citera
2013-11-10, 02:20
Medlem
sunnyljungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogresuit
Tycker det är en väldigt irrationell åsikt som ateist.

Vad var det som skapade gud isåfall? en ännu större gud? osv osv
Nu nämnde jag ju ingen "gud", men visst, jag använde orden från bibelns början - just för jag tycker de beskriver den ursprungliga impulsen så bra.
Citera
2013-11-10, 10:53
Medlem
grals avatar
Citat:
Jaha, men går det inte att på något sätt se igenom vintergatan? Med tex infrarött eller liknande?

Det går att se igenom delar av den i till exempel infrarött, men samma observationer ska ju också se galaxerna bakom. Om du hittar på ett observationssätt som ser igenom vintergatan finns ju risken att detta sätt även missar bakomliggande galaxer då man "ser igenom" även dessa. I praktiken är det nog så att de studier som kartlägger universum enligt figurerna du visade använder sig av relativt enkla, beprövade och tidseffektiva metoder. Det är inte motiverat att göra något jätteavancerat som även skulle kunna fylla luckorna bakom vintergatsplanet. Det ser nog likadant ut där.
Citera
2013-11-10, 10:59
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnyljung
Nu nämnde jag ju ingen "gud", men visst, jag använde orden från bibelns början - just för jag tycker de beskriver den ursprungliga impulsen så bra.

Nu är inte kosmologi min starka sida, men tog det inte hundratusentals år innan universum blev genomskinligt och "ljus" faktiskt kunde "lysa"?

Det kanske inte är en så bra beskrivning i alla fall?
Citera
2013-11-10, 11:30
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Det går att se igenom delar av den i till exempel infrarött, men samma observationer ska ju också se galaxerna bakom. Om du hittar på ett observationssätt som ser igenom vintergatan finns ju risken att detta sätt även missar bakomliggande galaxer då man "ser igenom" även dessa. I praktiken är det nog så att de studier som kartlägger universum enligt figurerna du visade använder sig av relativt enkla, beprövade och tidseffektiva metoder. Det är inte motiverat att göra något jätteavancerat som även skulle kunna fylla luckorna bakom vintergatsplanet. Det ser nog likadant ut där.

Aa precis det var det jag misstänkte. Men med dagens teknik och dagens forskare borde man ju ändå tycka att de delar ska på något sett kunna kartläggas, oavsett om det är en fullskalig kartläggning eller 1/10 dels kartläggning.

Man kan ju räkna ut avståndet och hastigheten på distanta galaxer och stjärnor, så varför skulle man inte kunna göra det här med? Trots att vintergatans ljus skymmer sikten lite...
Citera
2013-11-10, 11:35
Medlem
grals avatar
Citat:
Aa precis det var det jag misstänkte. Men med dagens teknik och dagens forskare borde man ju ändå tycka att de delar ska på något sett kunna kartläggas, oavsett om det är en fullskalig kartläggning eller 1/10 dels kartläggning.

Man kan ju räkna ut avståndet och hastigheten på distanta galaxer och stjärnor, så varför skulle man inte kunna göra det här med? Trots att vintergatans ljus skymmer sikten lite...

Absolut, men varför? Allt kostar pengar och arbetstid. Det kanske finns andra, mer intressanta frågeställningar där resurserna kommer bättre till nytta? Man kommer säkert fylla luckorna så småningom, men min (oinformerade) gissning är att det vetenskapliga mervärdet av att fylla dessa luckor är litet medan kostnaden är stor.
Citera
2013-11-10, 11:41
Medlem
sunnyljungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Nu är inte kosmologi min starka sida, men tog det inte hundratusentals år innan universum blev genomskinligt och "ljus" faktiskt kunde "lysa"?

Det kanske inte är en så bra beskrivning i alla fall?

Jag vet faktiskt inte, hur definierar vi ljus?
Har inte heller studerat kosmologi, finner bara en del tankar så oemotståndliga att leka med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in