Citat:
Ursprungligen postat av Dudee
Grym tråd! Tack till er som lägger ner tid o svarar..känner mig lite smartare idag
Till min fråga: Vad menas med det "observerbara" universum? Är det den dit ljuset/tiden har nått? Alltså allt som skapats efter big bang.
Eller är det så långt vi kan se med våra teleskop? Känns inte som att vi borde kunna se ut till universums ände.
Och en annan fråga
: Vet man hur universum ser ut? Läste om ballongexemplet tidigare i tråden men är det så man misstänker att universum är uppbyggt? Vet man vart vår galax befinner sig i detta universum?
Till min fråga: Vad menas med det "observerbara" universum? Är det den dit ljuset/tiden har nått? Alltså allt som skapats efter big bang.
Eller är det så långt vi kan se med våra teleskop? Känns inte som att vi borde kunna se ut till universums ände.
Och en annan fråga
: Vet man hur universum ser ut? Läste om ballongexemplet tidigare i tråden men är det så man misstänker att universum är uppbyggt? Vet man vart vår galax befinner sig i detta universum?Vi kan bara titta djupt in i universum i två riktningar (iaf i det synliga spektrat, CMB kan vi se i alla riktningar t.ex), rakt upp mot den galaktiska nordpolen, eller rakt ner mot sydpolen. I andra riktiningar är det för mkt skit i vår galax i vägen, så de delarna är inte kartlagda. Även i de riktingarna som man kollar så kan man bara se tillbaka till c.a. z=12 med dagens teleskop. Som referens så ligger CMB vid z=130. (http://en.wikipedia.org/wiki/File
istance_compared_to_z.png). Det är så långt in i universum som vi faktiskt kan se.Sen kan jag säga att, enligt allmän relativitet så kan man säga att alla punkter i det 3D-universum vi ser är mittpunkten. Tänk dig, om du befinner dig på en 2D-yta på en 3D-kropp. Då kan du inte säga vilken punkt som är mitten, alla punkter är mitten. Universum beskrivs i 4D, vi upplever 3. Därför kan vi beskriva alla punkter som mitten.