2013-03-31, 20:32
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudee
Grym tråd! Tack till er som lägger ner tid o svarar..känner mig lite smartare idag

Till min fråga: Vad menas med det "observerbara" universum? Är det den dit ljuset/tiden har nått? Alltså allt som skapats efter big bang.

Eller är det så långt vi kan se med våra teleskop? Känns inte som att vi borde kunna se ut till universums ände.

Och en annan fråga : Vet man hur universum ser ut? Läste om ballongexemplet tidigare i tråden men är det så man misstänker att universum är uppbyggt? Vet man vart vår galax befinner sig i detta universum?

Vi kan bara titta djupt in i universum i två riktningar (iaf i det synliga spektrat, CMB kan vi se i alla riktningar t.ex), rakt upp mot den galaktiska nordpolen, eller rakt ner mot sydpolen. I andra riktiningar är det för mkt skit i vår galax i vägen, så de delarna är inte kartlagda. Även i de riktingarna som man kollar så kan man bara se tillbaka till c.a. z=12 med dagens teleskop. Som referens så ligger CMB vid z=130. (http://en.wikipedia.org/wiki/Fileistance_compared_to_z.png). Det är så långt in i universum som vi faktiskt kan se.

Sen kan jag säga att, enligt allmän relativitet så kan man säga att alla punkter i det 3D-universum vi ser är mittpunkten. Tänk dig, om du befinner dig på en 2D-yta på en 3D-kropp. Då kan du inte säga vilken punkt som är mitten, alla punkter är mitten. Universum beskrivs i 4D, vi upplever 3. Därför kan vi beskriva alla punkter som mitten.
Citera
2013-04-01, 01:11
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Men då är min fråga till dig, eller nån annan som kan svara:

Hur har man kommit fram till uppskattningen 10^22 antal stjärnor (10 triljarder), om det nu inte finns någon gräns för universum?

Och om det finns en gräns, så har man väl inte upptäckt den gränsen?

Så hur kom man fram till just 10^22?
Antar att de tittar i olika riktningar och gör en uppskattning av antalet synliga galaxer, och sedan räknar med ett snittantal stjärnor i varje galax, och så får de ut ett värde.
Citera
2013-04-03, 12:39
Medlem
HeyBePositives avatar
Skapades vår stjärna ur en nebulosa?
Citera
2013-04-03, 12:48
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Skapades vår stjärna ur en nebulosa?

Ja.
Citera
2013-04-04, 16:16
Medlem
papperskulas avatar
Vad är det som styr hur mycket av vintergatan man kan se? Har stått vid samma plats några gånger när det varit klart ute, och en av gångerna tyckte jag den syntes bra mycket tydligare än de andra, har vart lika mörkt varje gång.
Citera
2013-04-04, 17:39
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Vad är det som styr hur mycket av vintergatan man kan se? Har stått vid samma plats några gånger när det varit klart ute, och en av gångerna tyckte jag den syntes bra mycket tydligare än de andra, har vart lika mörkt varje gång.
Hur pass länge du är där, dina ögon vänjer sig vid mörkret allt eftersom. Sedan har vi atmosfären, den är oförutsägbar och du ser mycket bättre på torra, kalla nätter, än på en fuktig natt. Och att du säger att det var lika mörkt båda gångerna stämmer nog inte, skillnader i ljuset, som inte är speciellt märkbara, kan fortfarande förstöra mycket!
Citera
2013-04-04, 19:36
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Var kommer månen ifrån?
Tidigare ha man ju trott att månen varit en del av vår planet som separerat från jorden pga nån meteor men nu vet man ju att månen är betydligt äldre än jorden och att den innehåller mycket mer silikon och mycket mindre kol än jorden osv. Så hu tror ni experter att månen uppstod och hamnade i bana runt jorden?
Citera
2013-04-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Var kommer månen ifrån?
Tidigare ha man ju trott att månen varit en del av vår planet som separerat från jorden pga nån meteor men nu vet man ju att månen är betydligt äldre än jorden och att den innehåller mycket mer silikon och mycket mindre kol än jorden osv. Så hu tror ni experter att månen uppstod och hamnade i bana runt jorden?

Theia.
Citera
2013-04-04, 21:24
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feynstein
Theia.
Det förklarar ju inte varför månen är äldre än jorden.
Citera
2013-04-04, 22:22
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Är den? Det skulle vara intressant att läsa källan.
Citera
2013-04-04, 23:04
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Är den? Det skulle vara intressant att läsa källan.

Det har jag ingen aning om, syftade bara på vad jultomtenbrannupp skrev.
Senast redigerad av seta23 2013-04-04 kl. 23:07.
Citera
2013-04-04, 23:07
Medlem
Artsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23

Månens yta är äldre än jordens yta. Inte samma sak som att månen är äldre än jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in