Citat:
Ursprungligen postat av
DaCrap
Om jag färdas med med halva ljushastigheten under fem års tid och sen återvänder till Jorden, så har det gått tio år för folket på Jorden, medans jag själv enbart har upplevt att det har gått fem år?
har jag uppfattat det rätt?
Jag är lite skeptiskt till resonemanget.
Som jag ser det måste tiden gå lika fort i rymdraketen som tiden på jorden, hur tiden uppfattas av observatörer på rymdfarkosten och runt omkring är en annan sak.
Låt oss säga att tiden går hälften så fort i en rymdraket som håller ½ ljusets hastighet:
Det betyder att om du åker med ljusets hastighet i en rymdraket i ett ½ år så har det gått 1 år på jorden enligt experterna.
Om vi nu använder en gemensam klocka för observatören på rymdraketen och observatören på jorden, jordens position som en enda stor klocka;
Det betyder att om du åker iväg på sommaren så borde du komma tillbaks på vintern med klockan i rymdraketen, men så är det inte för på jorden har det gått ett år och då är det sommar igen. Så där får jag inte ihop resonemanget med tiden.
Ur observatörens öga på rymdraketen kommer bilden på jorden bli fryst eller troligtvis svart när han lämnar jorden i ljusets hastighet, sen när han vänder och åker mot jorden i ljuset hastighet kommer allt på jorden se ut som att det går dubbelt så fort. Summan tid & sträcka blir 1 för hela resan i rymdrakets-observatörens öga, samma som att observatören skulle stannat kvar på jorden.
Jorden roterar inte långsammare bara därför att du reser med ½ ljusets hastighet, däremot uppfattas jorden att rotera långsammare i rymdrakets-observatörens öga när han lämnar jorden.
Rätta mig gärna om jag tänker fel med jordens position som klocka.