2013-12-04, 20:21
Medlem
Intressant, har aldrig tänkt utifrån just det perspektivet!
Citera
2013-12-04, 21:27
Medlem
Stellarium är bra att ha för att få ett intuitivt svar på sådana frågor. Den går att ställa in på nordpolen (manuellt, finns inte i listan över platser) och då kan man spolar fram tiden snabbt och se hur det ser ut (precis som gral sa)

Också kul att se vad som händer med solen, som i o f s också är en stjärna.
Citera
2013-12-04, 21:32
Medlem
Du bygger en stor cirkel av sten eller något. Så sitter du i mitten. Och varje morgon vid soluppgången sätter du en pinne i cirkeln där solen går upp. Typ.
Citera
2013-12-04, 22:03
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Stjärnorna rör sig parallellt med horisonten. Polstjärnan står (nästan) rakt upp i zenit, hela tiden. Alla stjärnor är cirkumpolära, som det fint heter.
Citera
2013-12-05, 18:56
Medlem
UUUUUUs avatar
Varför hade inte grekerna, liksom samerna, en myt/saga som involverar alla stjärnor de såg?
Citera
2013-12-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UUUUUU
Varför hade inte grekerna, liksom samerna, en myt/saga som involverar alla stjärnor de såg?
Finns väl t.ex. Jupiter - eller Zeus, som grekerna sa. Han var väl gud över himlen.
Citera
2013-12-05, 20:24
Medlem
Sados avatar
Citat:

Alla våra stjärnbilder här på norra halvklotet härstammar väl från den grekiska mytologin?
Citera
2013-12-05, 20:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Alla våra stjärnbilder här på norra halvklotet härstammar väl från den grekiska mytologin?

Babylonien och Egypten från början, utvecklat av grekerna om jag inte minns fel. Observera att andra kulturer hade (har?) sina egna stjärnbilder.
Citera
2013-12-05, 23:43
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

De hade massor. Berättelsen om Orion, Plejaderna t.ex. Och Mars var guden Ares för grekerna. Venus var Afrodite. (Grekerna döpte de först, sen tog romarna över och döpte om allt). Planeterna är inte stjärnor men det visste de inte då.
Citera
2013-12-05, 23:48
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Babylonien och Egypten från början, utvecklat av grekerna om jag inte minns fel. Observera att andra kulturer hade (har?) sina egna stjärnbilder.

Har. Kineserna har helt andra stjärntecken.
Citera
2013-12-06, 00:09
Medlem
Ojkans avatar
Man snackar ju om ''tidsresor'' i rymden och jag bara undrar en sak. Om jag står kvar på jorden och min kompis åker iväg med en rymdfarkost i ljusets hastighet i 2 år enligt min tid på jorden, när han kommer tillbaka så har han åldrats biologiskt långsammare? Typ vi båda var 10 år gamla och kompisen åker iväg 2 år och sen när vi träffats så har jag skägg och han har precis kommit in i puberteten? Är det så man menar med ''tidsesor?'' Jag tycker detta med relativitetsteori är konstigt.
Citera
2013-12-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojkan
Man snackar ju om ''tidsresor'' i rymden och jag bara undrar en sak. Om jag står kvar på jorden och min kompis åker iväg med en rymdfarkost i ljusets hastighet i 2 år enligt min tid på jorden, när han kommer tillbaka så har han åldrats biologiskt långsammare? Typ vi båda var 10 år gamla och kompisen åker iväg 2 år och sen när vi träffats så har jag skägg och han har precis kommit in i puberteten? Är det så man menar med ''tidsesor?'' Jag tycker detta med relativitetsteori är konstigt.
Jupps. Ni kommer att ha åldrats olika mycket. Alla atomer, reaktioner, processer och tankar. Rubbet.

Kolla på den här videon. Jag tyckte också att vissa saker med relativitetsteorin verkade lite märkliga.

Jag visste att den blivit grundligt testad och bekräftad otaliga gånger genom årens lopp. Jag hade dock lite svårt att förstå logiken bakom vissa saker (som hur ljusets hastighet kunde innebära massa saker om rumtiden) men efter att jag såg denna så förstod jag mer och det verkar mer logiskt:
http://youtu.be/ev9zrt__lec
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in