2013-08-06, 09:43
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Jaa, det är ju därför allting låter så jäkla knäppt det här! Att det är det resulterade, mergade, hålet hjälper mig inte dock (mer än att undvika brottet mot hastighetsgränsen)..
Borde inte galaxen släpas med SMBH't då? Eftersom det är ju ändå det (och lite mörk materia på det) som håller ihop galaxen? Eller är den mörka materian tillräcklig för att hålla kvar resten av galaxen?
Om nu galaxen följer med, så hade det ju inte slungats ut ur galaxen, utan galaxen hade fått en hastighetsökning! Och så var det ju inte.
Hur beter sig då en galax efter den förlorat sitt SMBH?
EDIT: Fick en idé precis när jag klickade "Skicka svar".
Är det så det blir en eliptisk galax utav hela tjofräset kanske? Fast nej.. Dem brukar ju också ha SMBHs..

Den kommer inte upp i galaxens / DM-Halons flykthastighet. Men ja, det kommer disrupta galaxen något otroligt, tänk på att detta sker vid galax-mergers. Mergar två stora spiraler så får du en eliptisk.

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Fråga:

Är det möjligt för virtuella partiklar att bromsa en kropp?

Eller såhär: Tänk ett föremål som färdas väldigt nära c, kommer virtuella partiklar att skapa någon slags friktion alls?

Bara en sak jag kom att tänka på och nu lär jag inte kunna somna

Nope, virtuella partiklar interagerar inte med "verkliga", tror jag inte iaf. Men en partikel som har en kinetisk energi som är mycket större än sin vilomassa/c^2 kan bilda ett partikelpar på bekostnad av sin kinetiska energi (dock ej i vakuum).

Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Kan Canis Major slicka sin egen kuk som vanliga hundar?

(Det är ju tråden om räääändåm astronomifrågor)

Ja, fast den dynamiska tiden ligger nog på ~10^7 år. Men om stjärnornas egenrörelse ligger rätt (ingen aning om de gör) så kan det hända ^^

Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Hej era flummare!

När vet man att en satellit börjar dö ut? Har de lyckats döda någon vid nerfall?

Vart är hunden Laijka idag?

Om man tar av sig sin rymdräckt uppe vid månen, vad dör man av då?

Nu ska jag slagga mina söta små rymdnissar men hoppas på svar när jag vaknar

1) Beror på hur långt från jordens magnetfält den är (skyddar mot kosmiska strålar) / Hur mycket bränsle (i form av Xenon-gas) den har med sig för att korrigera sin kurs.

2) Jättedöd

3) I brist på något externt tryck så kommer dina lungor / blodkärl explodera ifall du tog ett djupt andetag innan du tog av dig den. Om inte, så kommer du svimma och dö av syrebrist.
Citera
2013-08-06, 12:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Nope, virtuella partiklar interagerar inte med "verkliga", tror jag inte iaf. Men en partikel som har en kinetisk energi som är mycket större än sin vilomassa/c^2 kan bilda ett partikelpar på bekostnad av sin kinetiska energi (dock ej i vakuum).
Kommer bli jäkligt svårt att påvisa Hawkingstrålning i så fall...
Men det är väl att betrakta som ett specialfall.
Citera
2013-08-06, 13:06
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kommer bli jäkligt svårt att påvisa Hawkingstrålning i så fall...
Men det är väl att betrakta som ett specialfall.

Partikeln blir "riktig" när dess tvilling faller in i hålet. Det är ju därför hålet förlorar massa.
Citera
2013-08-06, 13:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Partikeln blir "riktig" när dess tvilling faller in i hålet. Det är ju därför hålet förlorar massa.
Riktig har de väl varit hela tiden från det de uppstår, bara det att de förintas rackarns fort?
Interagerar med andra gör de ju inte förän dess tvilling försvunnit det skriver jag under på.
Men nog är det virtuella partiklar som frigörs genom detta alltid.
Det är väl snarare som så att deras existensbetingelse blir förändrad?
Citera
2013-08-06, 13:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Riktig har de väl varit hela tiden från det de uppstår, bara det att de förintas rackarns fort?
Interagerar med andra gör de ju inte förän dess tvilling försvunnit det skriver jag under på.
Men nog är det virtuella partiklar som frigörs genom detta alltid.
Det är väl snarare som så att deras existensbetingelse blir förändrad?

Virtuella partiklar är inom en rätt strikt definition (interna linjer i Feynmann-diagram). Den upphör att vara en virtuell partikel när dess tvilling försvinner.
Citera
2013-08-06, 14:16
Medlem
adventualthorizons avatar
Vilka är dem mest troliga förklaringsteorier till vad som försiggår i ett svarthål? Jag vet att vi inte vet ett dugg om vad som händer på andra sida händelsehorisonten, men det har ju framförts idéer. Det finns ett par skrivare i denna tråd som verkar vara insatta i dessa ting, vad har ni för tankar om detta. Vad är det ni tror händer bakom händelsehorisonten och varför tror ni det.

Finns det någon sammanställning av alla framlagda teorier? En lista eller dylikt, så att man kan gå igenom alla en efter en.
Citera
2013-08-06, 14:19
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Finns det någon sammanställning av alla framlagda teorier? En lista eller dylikt, så att man kan gå igenom alla en efter en.

Finns inte teorier, bara gissningar. Personligen så är det inte ens en grej jag funderar på, känns poänglöst.
Citera
2013-08-06, 14:47
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Hehe, den var bra

Men likväl så interagerar ju virtuella och mer långlivade partiklar med varandra i flera fall. Och om en masslös foton kan påverka en massas hastighet om de kolliderar så borde väl en partikel med fast form också kunna göra det, låt vara aldrig så lite? Ickefråga, javisst, men teoretiska spekulationer är väl kul
Hur menar du att en foton påverkar en massas hastighet? Du får nog utveckla det.

Jo visst är det trevligt att spekulera. Men liiite kött på benen skadar ju inte.
Citera
2013-08-06, 16:12
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Ok, jag litar på dig

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Hur menar du att en foton påverkar en massas hastighet? Du får nog utveckla det.

Jo visst är det trevligt att spekulera. Men liiite kött på benen skadar ju inte.

Tja, alltså typ om du sprutar fotoner från en ficklampa mot något med vääääldigt liten massa så flyttar den väl på sig vad jag har förstått, lite enkelt uttyckt
Senast redigerad av iSlash 2013-08-06 kl. 16:14.
Citera
2013-08-06, 22:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Virtuella partiklar är inom en rätt strikt definition (interna linjer i Feynmann-diagram). Den upphör att vara en virtuell partikel när dess tvilling försvinner.
Jo det är ju det jag menar med att deras existensbetingelse förändras.
Men att den startade som en virtuell partikel är väl klart.

Ja, det med passusen att strålningen över huvud taget existerar då...
Vi pratar ju om våglängder på mindre än en plancklängd här.
Och när man inte känner till fysikens lagar för så små avstånd kanske man bör vara lite försiktig med att hävda att den ens finns i den form som Hawking ger.

Blir lite av fysikens afasi, man vet vad man vill beskriva men saknar språket att göra det...
Citera
2013-08-06, 22:09
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ok, jag litar på dig

Tja, alltså typ om du sprutar fotoner från en ficklampa mot något med vääääldigt liten massa så flyttar den väl på sig vad jag har förstått, lite enkelt uttyckt
Här pratar du om nåt jag har missat. Fotoner kan alltså flytta partiklar(utan att elektromagnetism är inblandat)?
Citera
2013-08-06, 22:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Här pratar du om nåt jag har missat. Fotoner kan alltså flytta partiklar(utan att elektromagnetism är inblandat)?
Jupp annars vore registrering av var partiklar befinner sig en baggis eller hur?
Bara bomba på med fotoner och du kunde visa deras plats, hastighet och riktning utan problem. Naturen ville inte att fysiker skulle få det så lätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in