Citat:
Jaa, det är ju därför allting låter så jäkla knäppt det här! Att det är det resulterade, mergade, hålet hjälper mig inte dock (mer än att undvika brottet mot hastighetsgränsen)..
Borde inte galaxen släpas med SMBH't då? Eftersom det är ju ändå det (och lite mörk materia på det) som håller ihop galaxen? Eller är den mörka materian tillräcklig för att hålla kvar resten av galaxen?
Om nu galaxen följer med, så hade det ju inte slungats ut ur galaxen, utan galaxen hade fått en hastighetsökning! Och så var det ju inte.
Hur beter sig då en galax efter den förlorat sitt SMBH?
EDIT: Fick en idé precis när jag klickade "Skicka svar".
Är det så det blir en eliptisk galax utav hela tjofräset kanske?
Fast nej.. Dem brukar ju också ha SMBHs..
Borde inte galaxen släpas med SMBH't då? Eftersom det är ju ändå det (och lite mörk materia på det) som håller ihop galaxen? Eller är den mörka materian tillräcklig för att hålla kvar resten av galaxen?
Om nu galaxen följer med, så hade det ju inte slungats ut ur galaxen, utan galaxen hade fått en hastighetsökning! Och så var det ju inte.
Hur beter sig då en galax efter den förlorat sitt SMBH?

EDIT: Fick en idé precis när jag klickade "Skicka svar".
Är det så det blir en eliptisk galax utav hela tjofräset kanske?
Fast nej.. Dem brukar ju också ha SMBHs..Den kommer inte upp i galaxens / DM-Halons flykthastighet. Men ja, det kommer disrupta galaxen något otroligt, tänk på att detta sker vid galax-mergers. Mergar två stora spiraler så får du en eliptisk.
Citat:
Nope, virtuella partiklar interagerar inte med "verkliga", tror jag inte iaf. Men en partikel som har en kinetisk energi som är mycket större än sin vilomassa/c^2 kan bilda ett partikelpar på bekostnad av sin kinetiska energi (dock ej i vakuum).
Citat:
Ja, fast den dynamiska tiden ligger nog på ~10^7 år. Men om stjärnornas egenrörelse ligger rätt (ingen aning om de gör) så kan det hända ^^
Citat:
Hej era flummare!
När vet man att en satellit börjar dö ut? Har de lyckats döda någon vid nerfall?
Vart är hunden Laijka idag?
Om man tar av sig sin rymdräckt uppe vid månen, vad dör man av då?
Nu ska jag slagga mina söta små rymdnissar men hoppas på svar när jag vaknar
När vet man att en satellit börjar dö ut? Har de lyckats döda någon vid nerfall?
Vart är hunden Laijka idag?
Om man tar av sig sin rymdräckt uppe vid månen, vad dör man av då?
Nu ska jag slagga mina söta små rymdnissar men hoppas på svar när jag vaknar

1) Beror på hur långt från jordens magnetfält den är (skyddar mot kosmiska strålar) / Hur mycket bränsle (i form av Xenon-gas) den har med sig för att korrigera sin kurs.
2) Jättedöd
3) I brist på något externt tryck så kommer dina lungor / blodkärl explodera ifall du tog ett djupt andetag innan du tog av dig den. Om inte, så kommer du svimma och dö av syrebrist.