2013-11-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Sedan har faktiskt ingenting framkommit som talar för att han tillfrisknat även om han nu skulle ha gjort det. Tvärtom, den omständigheten att han vägrar underkasta sig bedömningar av sitt mentala tillstånd talar snarast för att han själv misstänker att allt inte står rätt till.
Detta är alltså fel. Så varför skriver du så?
Citera
2013-11-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Om det var korrekt att döma honom till rättspsykiatrisk vård för rånet har vi ingen aning om. Jag antar att det bedömde sannolikheten för att han skulle kunna begå grova våldshandlingar för att komma under vård. Det är möjligt.

Däremot är jag, personligen, ganska övertygad om att det var fel att avbryta utslussningen av honom när han började mumla om "hemska saker". Eftersom det var just vården han var ute efter. Alltså antog de, helt ovetenskapligt och felaktigt, att han hade förträngda minnen. Jag tror att de blev oerhört till sig att de fick en patient som precis motsvarade Norells våtdrömmar.

Men att kunna dra detta till något sorts skadestånd är nog väldigt svårt. Även om jag tycker det skulle kunna vara på sin plats. Det är nog svårt som det är att kunna ta legitimationerna av dem, sparka Christianson från universitetet, och byta ut kvarvarande ledning på Säter. Det vi får hoppas på är någon sorts nyordning i hur psykvård ska bedrivas, och hur domstolar ska fungera och ta in expertvittnen.

Du tänker rätt i de två första styckena, men i tredje stycket kommer du till delvis fel slutsats utifrån den information du har.

Det du har rätt om är att det blir inget personligt ansvar för det ingår inte i svensk tradition, och ingen kan ändra på det, för det är en sak som är svenskare än blåbär. Det blir fullt stöd utåt för "kollegorna", men när publiciteten avtagit blir det utfrysning.

Det du har fel om är skadeståndet, då det handlar om långvarig inlåsning av en oskyldigt dömd till mord. Det sorgliga är att gemene man inte ser allvaret i att frihetsberöva en människa, utan laglig grund.

De övriga tidigare brotten ger inte så lång tid i inlåsning, och därför har man kränkt SBs mänskliga rättigheter enligt alla normer som existerar, i demokratiska och civiliserade stater, som Sverige ratificerat och håller hög svansföring över internationellt, när andra länder ska fördömas och kritiseras.

Tanken är svindlande, men i SBs fall har man kränkt hans mänskliga rättigheter och i övriga Europa och i USA skulle det vara en no brainer att betala skadestånd, när man är ansvarig för det som skett. Det är bara i Sverige man ger brottsoffer skulden, insinuerar och bär sig allmänt illa åt.

Den diskussionen om att det, som nu drabbat SB skulle vara självförvållat, skulle bli en skamfläck för landet Sverige om saken togs till Strasbourg, i Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter, där Sverige fällts tidigare.

Men mitt tips är att SB får framgång inom Sverige, i svensk domstol. Men med fula försök att pruta, enligt det ovärdiga sätt man har som praxis att arbeta enligt, när man utnyttjar andras underläge.

Den enda ljusning jag ser är om en kommission arbetar seriöst och pekar på de systemfel vi har, men då brakar väl helvetet löst med folk som ska försvara sina positioner.
Citera
2013-11-09, 20:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Självfallet gör inte SB det. Så jävlans pantad är han inte....

Du han före innan jag han ändra mitt inlägg. Mina fingrar var snabbare än omdömet.

Nu har SB's gamla advokat Thomas Borgström visat på ytterligare dåligt omdöme genom att bli kommunist.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17812952.ab

Påminner mig om när Bert Karlsson ville bli medlem i Folkpartiet, och blev nobbad av Westerberg eller vem det nu var. Fast kommunisterna tycker att det är bra. Det tycker jag också.
Citera
2013-11-09, 20:17
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Meen...den enda vårdmisshandelsinrättning som SB eg. har mycken o trist erfarenhet av, det är väl just säterhispan?
Varför skulle han då uttala sig om all sveriges rättspsykiatri??

Om de kommer fram till att fortsatt tvångsvård är lämplig kommer han nog att döma ut svensk psykvård.
Citera
2013-11-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Angående min fetning och min intuition: Det allra tråkigaste kan vara att inget fanns att radera i journalerna. Jag är rädd för att det kan ha varit på det sättet, den gången.

Då är det lika illa, för det fall någon av oss skulle ha rätt. Det kostar pengar att ha folk på inlåsning, och det kan inte ske, på bara tyckande i efterhand, att det var nog bra.

Avsaknaden av dokumentation och formalia är graverande i en sak som pågått under lång tid och lett till ett frihetsberövande av en enskild människa.
Citera
2013-11-09, 20:25
Medlem
Citat:
Om de kommer fram till att fortsatt tvångsvård är lämplig kommer han nog att döma ut svensk psykvård.
Förmodligen så kan det bli reaktionen.
Men i det läget kan vi lugnt glömma hela Qvick.saken....ingen större skada skedd;-/
Citera
2013-11-09, 20:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Varför skulle vi inte ha det? Jag skulle nog tro att de flesta (kanske inte i den här tråden men i övrigt) utgår från att den domen var helt riktig. Ingenting vad jag vet har framkommit som tyder på att den domen kan ifrågasättas. Känner du till något sådant eller är du bara i största allmänhet etthundra procent skeptiskt till domarna i svenska domstolar? Det låter i så fall ganska jobbigt.

Man kan som sagt inte bara ha en aning om utan man kan utgå från att SB var mentalt sjuk och farlig för sin omgivning när han dömdes efter rånförsöket. Sedan har faktiskt ingenting framkommit som talar för att han tillfrisknat även om han nu skulle ha gjort det. Tvärtom, den omständigheten att han vägrar underkasta sig bedömningar av sitt mentala tillstånd talar snarast för att han själv misstänker att allt inte står rätt till.

Det är bara i enlighet med den tidigare diskussionen att vi inte kan göra om någon diagnostisering från den tidpunkten. Annat än att titta på den dokumentation som fanns. Men visst har du rätt i att vi ska utgå från att domen från rånet är korrekt. Och att han var farlig.

Han kan mycket väl vara rädd för vårdpersonal som ska bedöma honom. Svårt att klandra då han blivit så vanvårdad genom norellska metoder.

Vi får väl se hur det står till med honom efter den undersökning som SB verkar vilja medverka till. Jag kan till skillnad från du tänka mig att han är okej. Inte frisk, men i varje fall såpass att han inte anses farlig. Han var trots allt på väg att slussas ut efter rånet.
Citera
2013-11-09, 20:33
Medlem
Citat:

Och på vilken grund skulle denna fortsatta tvångsvård ha?

Menar du att det vore ju snällt av psykteamet i Göteborg om de dömde SB till inlåsning, då han är ett problem för alla de personer, som nu inte vill vidkännas sitt ansvar?

Det vore ju omtänksamt av dem där i Göteborg, om rättsrötan än en gång sopades under mattan, så att alla dessa uslingar i härvan, kan återgå till att vara s k goda samhällsmedborgare.
Citera
2013-11-09, 20:46
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du tänker rätt i de två första styckena, men i tredje stycket kommer du till delvis fel slutsats utifrån den information du har.

Det du har rätt om är att det blir inget personligt ansvar för det ingår inte i svensk tradition, och ingen kan ändra på det, för det är en sak som är svenskare än blåbär. Det blir fullt stöd utåt för "kollegorna", men när publiciteten avtagit blir det utfrysning.
Det är mycket möjligt.

Citat:
Det du har fel om är skadeståndet, då det handlar om långvarig inlåsning av en oskyldigt dömd till mord. Det sorgliga är att gemene man inte ser allvaret i att frihetsberöva en människa, utan laglig grund.
Men hur svårt kan det vara att förstå? Bara för att du upprepar dig gång på gång, betyder inte att du får rätt. SB är inlåst på grund av rånet.

Citat:
De övriga tidigare brotten ger inte så lång tid i inlåsning, och därför har man kränkt SBs mänskliga rättigheter enligt alla normer som existerar, i demokratiska och civiliserade stater, som Sverige ratificerat och håller hög svansföring över internationellt, när andra länder ska fördömas och kritiseras.
Än en gång! Det är inte tidsbestämda fängelsestraff vi talar om. Det är rättspsykiatrisk tvångsvård som fortgår tills vidare. Det förekommer i såvitt jag vet alla demokratiska och civiliserade stater. Vad ska man annars göra med farliga dårar?
Kan du inte göra det lite enklare för dig själv genom att sluta låtsas om att SB på något sätt avtjänat ett straff?

Citat:
Tanken är svindlande, men i SBs fall har man kränkt hans mänskliga rättigheter och i övriga Europa och i USA skulle det vara en no brainer att betala skadestånd, när man är ansvarig för det som skett. Det är bara i Sverige man ger brottsoffer skulden, insinuerar och bär sig allmänt illa åt.
Jag vet inte riktigt hur det är med skuld i det här fallet. Någon juridisk skuld har SB inte. Han anser själv att hans moraliska skuld är stor. Eller påstår i alla fall. I USA skulle han kunna råka riktigt illa ut, därför att där är det straffbart att avsiktligt slösa med rättsliga medel. Även om han säkert skulle komma undan med att han var intagen för psykvård.

Citat:
Den diskussionen om att det, som nu drabbat SB skulle vara självförvållat, skulle bli en skamfläck för landet Sverige om saken togs till Strasbourg, i Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter, där Sverige fällts tidigare.
Vilken auktoritet gör det? Och då menar jag verkligen inte Bohlvinkel!

Citat:
Men mitt tips är att SB får framgång inom Sverige, i svensk domstol. Men med fula försök att pruta, enligt det ovärdiga sätt man har som praxis att arbeta enligt, när man utnyttjar andras underläge.

Den enda ljusning jag ser är om en kommission arbetar seriöst och pekar på de systemfel vi har, men då brakar väl helvetet löst med folk som ska försvara sina positioner.

Har han tänkt sig att få skadestånd får han bevisa att han inte bara fått felaktig eller utebliven vård. Utan även att han lidit skada av det. Gubben lever och har hälsan. Det är inte omvänd bevisföring som gäller, där sjukvärden ska bevisa att de gjort rätt.
Citera
2013-11-09, 20:51
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Och på vilken grund skulle denna fortsatta tvångsvård ha?

Menar du att det vore ju snällt av psykteamet i Göteborg om de dömde SB till inlåsning, då han är ett problem för alla de personer, som nu inte vill vidkännas sitt ansvar?

Det vore ju omtänksamt av dem där i Göteborg, om rättsrötan än en gång sopades under mattan, så att alla dessa uslingar i härvan, kan återgå till att vara s k goda samhällsmedborgare.

Du kör med dubbla foliehattar antar jag?

Så om de kommer fram till att SB ska släppas, så har de gjort ett korrekt beslut? Om de rekommenderar fortsatt tvångsvård ser du rättsröta i Sveriges psykvård? För dig känns det säkert bra eftersom du kan säga att du fick rätt alldeles oavsett.

Vi andra ser inget annat hos dig än en ren konspirationsteoretiker. Finns det verkligen ingen möjlighet för dig att SB är psykiskt störs och farlig för sin omgivning, och att göteborgarna kommer fram till detta?
Citera
2013-11-09, 21:07
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Du han före innan jag han ändra mitt inlägg. Mina fingrar var snabbare än omdömet.

Nu har SB's gamla advokat Thomas Borgström visat på ytterligare dåligt omdöme genom att bli kommunist.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17812952.ab

Påminner mig om när Bert Karlsson ville bli medlem i Folkpartiet, och blev nobbad av Westerberg eller vem det nu var. Fast kommunisterna tycker att det är bra. Det tycker jag också.

Rättar bara namnet han heter Claes Borgström
Citera
2013-11-09, 21:45
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Han avser medverka, alltså. Motsätter sig inte en bedömning. På dig lät det tvärtom.
Som sagt var, jag borde skrivit "vägrat". Måste allting upprepas för att det ska sitta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in