2013-11-09, 18:10
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Du har helt rätt strikt teoretiskt. Jag har i resonemanget bara utgått från att SB för det första diagnostiserades korrekt när han ursprungligen tilldömdes sluten vård och för det andra att alternativet till att denna diagnos är att han i mitten av nittiotalet och idag är så frisk så han han kan svara för sina handlingar. Skälet till det är det fetade i din text. Såvitt avser möjligheterna till skadestånd kan man heller inte gärna se saken på annat sätt. Det låter sig inte göras att fingera ett mentalt tillstånd så som det tedde sig för tjugo år sedan.

Om det var korrekt att döma honom till rättspsykiatrisk vård för rånet har vi ingen aning om. Jag antar att det bedömde sannolikheten för att han skulle kunna begå grova våldshandlingar för att komma under vård. Det är möjligt.

Däremot är jag, personligen, ganska övertygad om att det var fel att avbryta utslussningen av honom när han började mumla om "hemska saker". Eftersom det var just vården han var ute efter. Alltså antog de, helt ovetenskapligt och felaktigt, att han hade förträngda minnen. Jag tror att de blev oerhört till sig att de fick en patient som precis motsvarade Norells våtdrömmar.

Men att kunna dra detta till något sorts skadestånd är nog väldigt svårt. Även om jag tycker det skulle kunna vara på sin plats. Det är nog svårt som det är att kunna ta legitimationerna av dem, sparka Christianson från universitetet, och byta ut kvarvarande ledning på Säter. Det vi får hoppas på är någon sorts nyordning i hur psykvård ska bedrivas, och hur domstolar ska fungera och ta in expertvittnen.
Citera
2013-11-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Hur gick det med fikagate? Koms det fram till någon definitiv sanning?

Jag tror att det för ovanlighetens skull i tråden nåddes någon form av konsensus att saken var för obetydligt att bry sig om.
Senast redigerad av labb 2013-11-09 kl. 18:31.
Citera
2013-11-09, 19:12
Bannlyst
Det kommer att bli ett sant noje att sa smaningom se samtliga "herr Bohlwinkels fantasier" tillintetgjorda!

1. Sture Bergvall ar nu frikand ifran samtliga mord han domts for...

2. En ny undersokning av hans mentala halsa kommer att leda till hans frislappande...

3. Personer som Bohlwinkel mfl ar inget annat an hatiska personer med egna "personliga" problem...

Sture Bergvall kommer i slutandan att fa ett ordentligt skadestand i miljonklassen.

Det maste kannas bittert for personer som Bohlwinkel - eller hur!?

Alla ni som lider av personliga problem/psykiska sjukdomar - Glom inte att ta er medicin!
Citera
2013-11-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nej, du har helt fel. Han kan mycket väl vara otillräknelig utan att han ska vara inspärrad. De flesta psykiskt sjuka som man kan räkna som otillräkneliga är inte under rättspsykiatrisk tvångsvård.

Man kan mycket väl tänka sig alternativa scenarion när SB började mumla om mord och hemska saker. Det mest rimliga borde ha varit fortsatt utslussning, och särskilda insatser för att ta han om den existentiella ångesten, (eller vad det kan ha varit), som än en gång fick SB att vilja få fortsatt vård på institution. För syftet med det tidigare rånet var för SB att komma under vård.

Men i stället började man alltså spekulera i undanträngda minnen och låste in honom igen. Så nog kan man tänka sig att han både kan ha varit otillräknelig och felaktig inspärrad. Det är något vi i och för sig aldrig kommer att få reda på, eftersom man inte kan göra retroaktiva diagnoser. Det man gör nu är alltså att undersöka honom för att se om han ska vara inspärrad nu.

Det man möjligen kan göra angående beslutet att låsa in honom när han började hitta på mord, är att se om man gjorde det under felaktiga premisser. Vresrosen är som vi vet övertygad om att det är så, men har inte presterat ett enda hållbart argument att så skulle vara fallet, annat än gråtmilda övertoner och insinuationer om någon gigantiskt konspiration i vårdsvängen.

Det var hårda ord. Jag tog för givet att det inte är en intagen patient på en rättspsykiatrisk klinik som har bevisbördan för att han fått adekvat vård, efter korrekt diagnos.

Jag utgår ifrån att när beslut togs om utslussning så var det av en orsak, och varför detta avbröts måste förklaras, med vid tiden gjorda journalanteckningar om diagnos, behandling och terapi.

Ofta säger avsaknaden om dokumentation lika mycket som dokumentation. Det som inte har framkommit, eller som jag missat är vad skälet var till att kvarhålla SB, och varför planerna på utslussning avbröts. När SB började sin skadliga terapi, är det märkligt att det inte fanns beslut om saken och vem på Säter som tillhandahöll honom till alla dessa tokiga terapeuter, och godkände medicineringen.

Det går självfallet inte göra en retroaktiv diagnos, för att reparera skadan av att en sådan inte gjordes!

Men min intuition är stark och jag ser möjligheten att någon gått in och raderat i journalerna, och därför saknas det logik i denna sorgliga sak.

Men det är Säters och statens problem, inte patienten som inte har med de besluten att göra. Avsaknad av diagnos, kan också vara att ingen tyckte det var nödvändigt, men det visar på en brist på respekt för SB som individ, och är därför en skada som drabbat SB i all sin vårdslöshet.

Vem skulle tro att ett rättspsyke missar att göra diagnoser, innan de behandlar och medicinerar?

Jag har min personliga aning att journalanteckningar och olika graverande dokument har försvunnit. Av den enkla anledningen att jag har sett mycket i andra fall och det är så folk gör när det hettar till.
Citera
2013-11-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det var hårda ord. Jag tog för givet att det inte är en intagen patient på en rättspsykiatrisk klinik som har bevisbördan för att han fått adekvat vård, efter korrekt diagnos.

Jag utgår ifrån att när beslut togs om utslussning så var det av en orsak, och varför detta avbröts måste förklaras, med vid tiden gjorda journalanteckningar om diagnos, behandling och terapi.

Ofta säger avsaknaden om dokumentation lika mycket som dokumentation. Det som inte har framkommit, eller som jag missat är vad skälet var till att kvarhålla SB, och varför planerna på utslussning avbröts. När SB började sin skadliga terapi, är det märkligt att det inte fanns beslut om saken och vem på Säter som tillhandahöll honom till alla dessa tokiga terapeuter, och godkände medicineringen.

Det går självfallet inte göra en retroaktiv diagnos, för att reparera skadan av att en sådan inte gjordes!

Men min intuition är stark och jag ser möjligheten att någon gått in och raderat i journalerna, och därför saknas det logik i denna sorgliga sak.

Men det är Säters och statens problem, inte patienten som inte har med de besluten att göra. Avsaknad av diagnos, kan också vara att ingen tyckte det var nödvändigt, men det visar på en brist på respekt för SB som individ, och är därför en skada som drabbat SB i all sin vårdslöshet.

Vem skulle tro att ett rättspsyke missar att göra diagnoser, innan de behandlar och medicinerar?

Jag har min personliga aning att journalanteckningar och olika graverande dokument har försvunnit. Av den enkla anledningen att jag har sett mycket i andra fall och det är så folk gör när det hettar till.
Angående min fetning och min intuition: Det allra tråkigaste kan vara att inget fanns att radera i journalerna. Jag är rädd för att det kan ha varit på det sättet, den gången.
Citera
2013-11-09, 19:35
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Om det var korrekt att döma honom till rättspsykiatrisk vård för rånet har vi ingen aning om. Jag antar att det bedömde sannolikheten för att han skulle kunna begå grova våldshandlingar för att komma under vård. Det är möjligt.
Varför skulle vi inte ha det? Jag skulle nog tro att de flesta (kanske inte i den här tråden men i övrigt) utgår från att den domen var helt riktig. Ingenting vad jag vet har framkommit som tyder på att den domen kan ifrågasättas. Känner du till något sådant eller är du bara i största allmänhet etthundra procent skeptiskt till domarna i svenska domstolar? Det låter i så fall ganska jobbigt.

Man kan som sagt inte bara ha en aning om utan man kan utgå från att SB var mentalt sjuk och farlig för sin omgivning när han dömdes efter rånförsöket. Sedan har faktiskt ingenting framkommit som talar för att han tillfrisknat även om han nu skulle ha gjort det. Tvärtom, den omständigheten att han vägrar underkasta sig bedömningar av sitt mentala tillstånd talar snarast för att han själv misstänker att allt inte står rätt till.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2013-11-09 kl. 19:41.
Citera
2013-11-09, 19:53
Medlem
Citat:
Tvärtom, den omständigheten att han vägrar underkasta sig bedömningar av sitt mentala tillstånd talar snarast för att han själv misstänker att allt inte står rätt till.
Gör han? Hade jag missat. Välkomnade han inte den nya bedömningen/utredningen?
Citera
2013-11-09, 19:58
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Gör han? Hade jag missat. Välkomnade han inte den nya bedömningen/utredningen?
Vet inte men jag borde kanske skrivit "vägrat". Nu är det ju hur som helst inte så konstigt att han avser medverka eftersom hans enda tidigare skäl varit det låga förtroendet för Säter. Han skulle kanske ha dragit till med lågt förtroende för svensk tvångspsykiatri.
Citera
2013-11-09, 20:06
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Vet inte men jag borde kanske skrivit "vägrat". Nu är det ju hur som helst inte så konstigt att han avser medverka eftersom hans enda tidigare skäl varit det låga förtroendet för Säter. Han skulle kanske ha dragit till med lågt förtroende för svensk tvångspsykiatri.

Det här tror jag är senaste budet om den nya undersökningen av SB.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2155162-goteborgsteam-ska-undersoka-bergwall
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2013-11-09 kl. 20:10.
Citera
2013-11-09, 20:06
Medlem
Citat:
Meen...den enda vårdmisshandelsinrättning som SB eg. har mycken o trist erfarenhet av, det är väl just säterhispan?
Varför skulle han då uttala sig om all sveriges rättspsykiatri??
Citera
2013-11-09, 20:09
Medlem
Citat:
Vad nu? Vägrar han att låta sig undersökas av de från Göteborg nu?
Självfallet gör inte SB det. Så jävlans pantad är han inte....
Citera
2013-11-09, 20:09
Medlem
Citat:
Nu är det ju hur som helst inte så konstigt att han avser medverka eftersom hans enda tidigare skäl varit det låga förtroendet för Säter.
Han avser medverka, alltså. Motsätter sig inte en bedömning. På dig lät det tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in