2013-11-09, 18:43
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

En sak jag undrar, vad skulle VB och KJ ha bråkat om, om det är motivet, svartsjuka tror jag inte på då KJ var för öppna förhållanden och dessutom bättre på att suga kuk än att slicka fitta vad jag förstått. Kan inte för fem öre tänka mig att KJ skulle ha blivit svartögd pga VB förhållande med MB, tvärtom.

Ovanstående betyder att du har köpt den delen av vad KJ säger, för det är väl ingen annan en han som påstår detta.
Min livserfarenhet säger att nog alla kan bli svartsjuka, inga undantag.
Vi föds oxo till egoister, det är fostran i hemmet som rättar till och formar oss att känna empati.
De som har problem med empati är ofta oxo lite knasiga, särskilt psykopater. Kriminella är ofta representerade i denna grupp.

Jag tror inte ett smack på KJ:s historier, historier som egentligen bara påvisar hur beräknande han faktiskt är för att komma undan.
Citera
2013-11-09, 18:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Program som enligt reklam-tv-tablåer slutar kl 20:30 slutar ofta några minuter före 20:30 för reklam. Det ger oss några minuter extra. Resan restaurangen -> KJ:s bostad -> MB:s bostad är 9,6 km. Antag att de hade kommit överens om att VB skulle plockas upp vid KJ:s bostad, men eftersom hon gick innan han kom kunde hon ha gått Flottiljvägen 300 m till hon mötte taxin, ungefär vid Kompanivägen, 3 min. Därför 9,2 km. Därifrån tar det sex minuter till MB:s bostad.

Men snälla Q, du har två ovillkorliga punkter i taxiresan: kl 20.28 då den börjar och kl 20.39 då den slutar. Som jag förklarat så är det ytterst osannolikt att taxin kan köra raka spåret via Åbergsleden till MB:s bostad på 11 minuter. Ska du nu lägga in en sväng upp på Flottiljvägen, plocka upp VB och vända för att få ihop dina 9,1 km så går det från det osannolika till det omöjliga. Såvida inte taxichauffören riskerat körkortet med en rejäl marginal.

Ditt taxispår håller inte, inse det för sjutton. Den rätta förklaringen är precis den som tids- och avståndsuppgifter pekar på: Taxin körde nonstop via Lulevägen. Man måste ägna sig åt ren bortträngning för att kunna tro något annat.
Citera
2013-11-09, 18:46
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
I och för sig inte men han har ju sagt att han hellre gjorde annat än tog hand om den jobbiga hunden. Han kanske gillade hunden när han hade tid men när han inte hade tid sket han i den eller misshandlade den (som han själv berättat). Då älskar man inte.
Och att stycka sin hund oavsett om den dog av olycka eller inte, så gör ingen frisk eller för den delen empatisk människa. (Jag vet att det inte är bevisat att han gjorde det men det är min övertygelse)

Om han har styckat hunden är bara det rejält sjukt
Citera
2013-11-09, 18:46
Medlem
MB känns inte som någon slug typ som skulle kunna iscensätta allt. Det känns som om han är en typ av person som exploderar, gör saker impulsivt.
Had han dödat henne så hade han nog i bästa fall dumpat henne i skogen. Jag är inte ens säker på det. Skulle inte förvåna mig om han hade ringt polis och ambulans.

Det är bara vad jag tror.
Citera
2013-11-09, 18:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är inte Boden Redneck City tillräckligt mycket för att DNA:t skulle kunna tillhöra MB?
Jag kan naturligtvis inte utesluta att MB och KJ delar fädernelinje utan släktförskningsdata eller Y-profilering på MB, men, som jag har påpekat till leda här i tråden, kan man förvänta sig att Boden har en väsentligt mer utavlad population än en genomsnittlig svensk stad med liknande invånarantal.
Citera
2013-11-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om man då tittar på vittnesmålen så finns det inga av dem som säger att KJ skulle bli våldsam eller okontrollerbar av alkohol, tvärtom skulle jag vilja säga. Jag förstår hur du tänker, men det finns ju inga belägg för att det skulle kunna vara så som du säger, ingenting tyder på att KJ skulle bli våldsam av alkohol eller droger, jag kan iaf inte hitta något som antyder det.

Han är av en vårdande, ömsint och empatisk natur, så tolkar jag de berättelser om honom som jag har läst i FUP.

Den raka motsatsen ser jag hos bl a MB och AF.
Tittar man på rättegången igår så var det vid ett par tillfällen som KJ brusade upp, inte mkt men dock. Han är lugn och kontrollerad och tappar inte ansiktet i första taget men humöret finns där. Har mött flera med den personligheten och de är betydligt svårare att jobba med eftersom det finns ngt doldt under ytan. Då jag gick riskbedömning under utbildningen så framkom av rättslpsykiatriläkare att dessa var de svåraste att behandla just pga att de inte tappar ansiktet utåt. En explosiv personsom MB har känslorna utanpå medan KJ har känslorna i uti, inkapslade vilket gör att de är mer oberäkneliga på ett kontrollerat manipulativt sätt.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-11-09 kl. 18:54.
Citera
2013-11-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan naturligtvis inte utesluta att MB och KJ delar fädernelinje utan släktförskningsdata eller Y-profilering på MB, men, som jag har påpekat till leda här i tråden, kan man förvänta sig att Boden har en väsentligt mer utavlad population än en genomsnittlig svensk stad med liknande invånarantal.
Boden är mkt utblandad pga militären och att tidigare Länssjukhuset fanns i Boden.
Citera
2013-11-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En intressant fråga, men vi har fortfarande läget att det fanns en annan misstänkt och att inga som helst bevis finns för att MB och VB på något vis skulle ha träffats denna kväll. Du kan ju föreställa dig vad som skulle ha hänt om åklagaren försökt lägga fram taxispåret till en tingsrätt - hon hade nog blivit driftkucku i hela domstolssverige.

Dessutom tycks hela tråden ha glömt en fundamental sak: Man må tycka att jobbig älskarinna; är ett tänkbart motiv för att röja någon ur vägen. Men det är inte något särskilt vanligt eller sannolikt motiv. Visst: Det hände häromåret i Örebro. Men det är inte ett motiv som har på långt när samma styrka som det klassiska ;svartsjuk äkta man/sambo som tidigare hotat och misshandlat offret. Ni har blåst upp detta motiv; bortom alla rimliga proportioner. Det finns inga hot från MB mot offret dokumenterade och jag kan lova dig att ingen svensk domstol skulle godkänna analogier i stil med ;Jamän han hotade ju killen som skulle avslöja dom Hela hypotesen försvagas också av att han faktiskt redan gjort ett partiellt erkännande av att han strulat lite med VB och att det inte går att påvisa något slags ekonomiskt motiv. Allt han har gjort går att förklara utifrån figuren vänsterprasslare som försöker hålla sina sexuella snedsprång hemliga; också, men den förklaringen är ju tråkig så den bortser man konstant från hela tiden.

Äh du pratar du. Hon drog kring 20.30--21.00 från KJ en lördagskväll. Vad skulle hon hem och göra? Hon ville ju inte ens vara där och plugga. Mamman trodde hon sovit över hos ngn kompis, så hon var ju inte ens orolig, och VB var inte ens saknad. Så om åklagarna hade lagt fram alla bevis till den punkten de var vid så tycker jag MB är mer misstänkt i det läget. Som inte hade ett Alibi, ljög, och var den VB hade ett förhållande med sedan 1,5 år tillbaka.

Däremot är KJ en kuf, uppträder konstigt gör och säger saker som är konstiga osv. Det var väl en stor orsak att de valde KJ. Varför de nu hade måst välja en. De hade lika gärna kunnat gå vidare med MB också.

Hade de gått by the book, så hade MB också blivit synad. Kanske inte åtalad, men synad och undersökt. Det behövs verkligen inte mycket för att åklagaren ska kunna bestämma om en husrannsakan, det räcker med att du åker fast med en stulen bilstereo.

Åklagarna satsade på ett kort, det är väl bara att fatta det.

När det gäller motivet så pladdrar du också. citat från hemsida:

I 75 procent av fallen av dödligt våld känner de inblandade varandra sedan tidigare.

De senaste åren var i genomsnitt 45 procent av gärningspersonerna påverkade av alkohol.

Tidigare studien har visat att av dem som dödas är varje år cirka 17 offer kvinnor i nära relation. I nära hälften av fallen dödas kvinnan av sin make, sambo eller pojkvän.

I flera fall har relationen tagit slut innan kvinnan dödas. Det vanligaste motivet är svartsjuka och separationskonflikter.

Källa: http://www.brottsrummet.se/sv/dodligt-vald

Behöver absolut inte bara vara svartsjuka. Kan vara att ena parten inte fattar att det är slut och hotar den andres existens/lyckliga liv

MB faller in klockrent under denna kategori. KJ med men nu diskuterar vi åklagarens beslut om att inte göra en husrannsakan.

Åklagarna kommer bli synad i sömmarna om inte KJ erkänner och kan bevisa sin egen skuld, så vi inte får ett quickfall till. tror inte ens du tycker de har gjort ett 100-% igt bra jobb.

Fattar inte att du och mrsmagoo är så otroligt känsliga så fort någon nämner MB-spåret. Tycker du att det är utrett och klart? Finns inga tvivel om att han kan vara inblandad eller att åklagarna gått till botten med de icke-bevis och lögner han presenterat?

Låt oss rota i vad som gick fel och vad åklagarna uppenbarligen har missat. Mycket pekar på KJ. Men allt är inte guld som glimmar.
Citera
2013-11-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Det är mitt fetade som stör mig att kunna delta i ditt ponerande hur KJ gjorde det. Vi har motiv som inte är avhandlat/avfärdat/avskrivet. Vi framstår som idioter i mitt tycke, när vi inte är säkrare om rätt GM.

Vi lär aldrig få ett motiv som allmänheten tycka sig nöjd med, det som är ett motiv för mig kanske inte är ett motiv för dig.

Vad gäller GM så är iaf jag helt säker på KJ, för mig råder i princip inga tvivel och jag tror att det kommer ännu tydligare framgå efter måndagens fortsatta förhör med KJ, då slås alla brännare på i gasolgrillen.
Citera
2013-11-09, 18:53
Moderator
OYs avatar
Ni som diskuterat skospåren, jag tänker på vad dbdb skrev här i sitt enda inlägg, vad kan hen mena med det. Jag tillstår att jag inte har följt med på det där med skospåret. Vad kan hen mena med att det är ett viktigt spår, så som jag förstår inlägget. Finns det en bra bild på det skospår som inte kan härledas till en bestämd person?
Citera
2013-11-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
I två av lägenheterna på KJs plan var ingen person skriven. Minst en av dessa lägenheter passerar man grannen som observerade att KJ och någon bar ut något.

Kan VB ha känt folk i dessa lägenheter? Kan hon ha gått över till nån av dessa den kvällen och om nu KJ hjälpt till att bära ut nåt från en av lägenheterna och kanske inte ens vet att han burit på en människa? Och att denna hjälp att bära ut, fått frågan om han kan låna ut sin bil, hjälpa till med sin bil, och så har hon lagts i hans bagagelucka utan att KJ ens vet nånting??

Nä, det är väl för långsökt....
Citera
2013-11-09, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men snälla Q, du har två ovillkorliga punkter i taxiresan: kl 20.28 då den börjar och kl 20.39 då den slutar. Som jag förklarat så är det ytterst osannolikt att taxin kan köra raka spåret via Åbergsleden till MB:s bostad på 11 minuter. Ska du nu lägga in en sväng upp på Flottiljvägen, plocka upp VB och vända för att få ihop dina 9,1 km så går det från det osannolika till det omöjliga. Såvida inte taxichauffören riskerat körkortet med en rejäl marginal.

Ditt taxispår håller inte, inse det för sjutton. Den rätta förklaringen är precis den som tids- och avståndsuppgifter pekar på: Taxin körde nonstop via Lulevägen. Man måste ägna sig åt ren bortträngning för att kunna tro något annat.

9,1km@11min = 49,6 km/h
Låter inte så fort.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-09 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in