2013-11-09, 15:37
Medlem
I sammanfattningen i trådstarten står det är vb's mob är återfunnen. Detta är väl felaktigt?
Citera
2013-11-09, 15:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Eftersom du gör så stort nummer av dessa tider kanske du kan förklara för mig hur det skulle kunna gå ihop sig:

- Om vi antar att KJ talar sanning så lämnar VB nu lägenheten när första Family Guy-avsnittet är slut. Detta innebär INTE före kl 20.30. Taxin är framme senast kl 20.39 på Timjanvägen efter 11 minuters resa från Kungsgatan 20. (Vi kan nog utgå från att klockslaget sätts när taxichauffören stannar taxametern) Jag har nu använt din utmärkta karta som bas för att göra en simulering av hur lång tid det skulle ta att köra taxin denna sträcka. 15 minuter säger Google, varav 9 är ner till korsningen Flottiljvägen/Åbergsleden. Med tanke på att taxin även måste ha stannat för att plocka upp VB så kan vi lugnt utgå från att den måste ha kört rena rallytempot för att klara biffen.

- Om nu VB ändå kommer iväg från lägenheten klockan 20.30 prick så har hon 6 minuters promenad ner till korsningen med Åbergsleden som verkar vara den mest logiska pick-up-pointen. Visst, hon KAN ju ha sprungit. Men VARFÖR skulle hon ha sprungit? Hon kan ju inte rimligen ha fått ett meddelande kl 19.30 från Berg där det står att han ska hämta henne i taxi klockan 20.35? Det finns ingen rimlighet i att han kan sitta på en middag och utgå från att han ska kunna vara klar för avfärd senast om 55 minuter och att det då ska komma en taxi. Hela detta scenario känns extremt konstrurerat. Alla måste väl inse att det rimliga hade varit att Berg meddelar att han avser att plocka upp henne i taxi när han är färdig på restaurangen och att han meddelar detta då.

- Dessutom är det knappast troligt att VB kommer iväg från lägenheten exakt kl 20.30 om nu KJ:s berättelse om att han får en kram etc stämmer?

- Hursomhelst: OM hon nu kommer ner till kl 20.36 så ska taxin nu verkligen köra rally den sista biten; det ska gå på 3 minuter istället för de 6 minuter som Google säger. Jag tror inte ett ögonblick på detta.

- Vad jag kan begripa så kan inte uppkopplingarna förklaras genom detta taxiscenario heller, åtminstone inte den kl 20.32. Vid kl 20.38 borde mobilen dessutom ha kopplat upp sig mot Sävastmasten, eftersom taxin då bara befinner sig en minut från Timjanvägen och alltså rimligen inte kan befinna sig inom Artilleribat-mastens område.

Om vi nu skippar konspirationsteorierna och istället tittar på den enklaste förklaringen: Att taxin körde nonstop den närmaste och snabbaste vägen som är Lulevägen ner till avfarten mot Sävast, vad får vi då? Jo - simsalabim - en beräknad restid på 12 minuter utan stopp. Det kräver bara en taxichaufför som kör med den vanliga "rabatten" på kanske 10-12 km över hastighetsgränsen eller har lite flyt med rödljusen. Inga konstigheter alls.

Men det finns mer: Taxikvittot (FUP 1007) har också en avståndsangivelse: 9,19 km. Och vad är då avståndet om man kör Lulevägen: Jo, kan man tänka sig: 9,1 KM. Om man däremot kör via Åbergsleden och Sävastvägen så är avståndet 8,5 KM. Se där!

Slutsats: Hela "taxispåret" är förutom att det inte stöds av minsta bevisning eller iakttagelser även helt osannolikt när man tittar på tidpunkter och mastpejlingar. Varenda känd faktapunkt säger faktiskt emot det.

Vi kan dessutom avfärda den ännu märkligare idén om att MB skulle ha "hoppat av" taxin och gått vidare någon annanstans med VB. Det framgår nämligen av FUP (1006-1007) att taxiresan är betald med MB:s kreditkort. Ni får smäcka i någon annan att han skulle ha skickat hem sin fru i taxin med sitt kreditkort och hoppat av för att springa iväg till sin älskarinna som han sen mördar för att han är rädd att hans fru ska komma på hennes existens.

Så Q: Kan du ge med dig på åtminstone denna punkt och släppa tanken på att det här kan ha ägt rum teoretiskt. För det kan det banne mig inte ha gjort.
Program som enligt reklam-tv-tablåer slutar kl 20:30 slutar ofta några minuter före 20:30 för reklam. Det ger oss några minuter extra. Resan restaurangen -> KJ:s bostad -> MB:s bostad är 9,6 km. Antag att de hade kommit överens om att VB skulle plockas upp vid KJ:s bostad, men eftersom hon gick innan han kom kunde hon ha gått Flottiljvägen 300 m till hon mötte taxin, ungefär vid Kompanivägen, 3 min. Därför 9,2 km. Därifrån tar det sex minuter till MB:s bostad.
Citera
2013-11-09, 15:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Att rycka saker ur sitt sammanhang är ett fult trick. Så här skrev VB:

Okej, du har inte svenska som modersmål. För alla andra så måste det vara tydligt vad som menas. Han har skrivit eller sagt att han hatar henne och då gör hon kopplingen att om man hatar någon så vill man också döda den. Hata är f.ö. ett ord som återkommer väldigt ofta i deras FB-konversation. Hon hatar honom, hon hatar vad hon gjort, hon undrar om han hatar henne nu.

Det finns absolut inga bevis på att han skulle ha framfört dödshot mot henne. Utom i din fantasi förstås, och den känner vi ju alla till hur fantasifull den är

Jag citerade copy/past enbart polisens förhör av MB, så om polisen tyckte att detta liknade et hot, och därför utfrågade honnom om det, ja då gjorde dom ju det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Varför svarar du inte på min fråga? Gick hon i 6 minuter mot Sävast för att sen vända tillbaka mot KJ igen?

Glöm inte att hennes mobil stängdes av på ett onaturligt sätt någon gång då också. Förmodligen under matchens gång.
Jag har absolut ingen aning. Men jag anser fortfarande att telefonen förflyttats på ett sätt som den inte gjort tidigare under kvällen. Och att det inte har med ökad belastning av masten vid en enda tidpunkt under kvällen som gör att den byter nät.

Är det ett ologiskt antagande av mig verkligen??
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, blod från avliden går också att använda. Det var någon som sa att man använde kläder från avliden under träning, det var därifrån jag tog det här antagandet. Dessutom är kläder lättare att hantera än blod.

Det var jag som sa att man använder kläder från avliden. Det görs, och har man inte sådana kläder kan man preparera rena kläder med doftmolekyler ifrån död människa.

Den där hunden som visade intresse i KJ lägenhet i en viss hörna i vardagsrummet, och den jycken var utbildad på blod och sperma vad jag har förstått. Kan det vara så att det är en av KJ runksessioner som hunden markerat. Har man margarin i badrummet och brukar knulla sig med dildos och ölflaskor där, är det inte långsökt att han lagt av en sats i hörnet av vardagsrummet också tänker jag. Detta har sedan städats bort med den skurkvast som hunden också visade intresse för. Jag menar bara att det inte behöver vara blod som den hunden markerade vid det tillfället.
Citera
2013-11-09, 15:42
Medlem
Citat:
FEL: Man hade också mobilpejlingarna och det saknade alibit. Men tack för att du påminde mig om skriken. Detta var dock som jag skrev svagt, men hur nån kan tro eller tycka att man skulle ha fått upp samma misstankegrad på MB (Har alibi, ingen bevisad kontakt med den mördade annat än SMS, inga vittnesmål om något "märkligt") när man samtidigt har KJ får du gärna förklara för mig. Det är inte "nonsens" utan helt enkelt de beviskrav som normalt ställs upp för anhållande och husrannsakan. Det räcker inte med att man kan konstruera ett skäl till att vederbörande skulle ha velat röja den mördade ur vägen som dessutom är spekulativt och väldigt ovanligt.

Samma misstankegrad som mot KJ? Det vet jag inte men du har inte svarat på mitt inlägg
https://www.flashback.org/sp46060945 vad jag har sett?
Citera
2013-11-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jag har absolut ingen aning. Men jag anser fortfarande att telefonen förflyttats på ett sätt som den inte gjort tidigare under kvällen. Och att det inte har med ökad belastning av masten vid en enda tidpunkt under kvällen som gör att den byter nät.

Är det ett ologiskt antagande av mig verkligen??

Nej, det är inte ologiskt. Men det skulle vara konstigt rörelsemönster. Hade den fortsatt vara i det nätet tills att den stängdes av då hade jag köpt det. Men att det återgår till det ursprungliga nätet efter nån minut tyder kanske att nätet lågprioriterade hennes mobil.

Det kan vara så att KJ dumpade hennes mobil just då. Finns vatten i närheten? Och att den kanske stängdes av i samband med det. Han hade 2 timmar på sig. Sista livstecken från henne var 18.30. Man hinner mycket på 2 timmar. Sen vid 20.30 efter Family Guy (lite sanning ska finnas i alla vittnesmål) går han iväg för att göra sig av med den.
Citera
2013-11-09, 15:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoitalia
I sammanfattningen i trådstarten står det är vb's mob är återfunnen. Detta är väl felaktigt?
Ja, det är felaktigt.
Citera
2013-11-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, blod från avliden går också att använda. Det var någon som sa att man använde kläder från avliden under träning, det var därifrån jag tog det här antagandet. Dessutom är kläder lättare att hantera än blod.

Nej, polishundar tränas med kemikalier som har samma sammansättning som ämnen som finns i blod och kroppar i levande personer och sedan utvecklas mer under förruttnelse. Det går alltså att köpa sådant på burk över internet ifall man vill träna sitt gossedjur till att bli en likhund.
Citera
2013-11-09, 15:50
Medlem
Vet någon om MB och AN fortfarande bor ihop? Om de gör det kanske detta hänger ihop med att de gemensamt har en skuld i det som hände VB. De sitter i samma båt, de har undanröjt ett hot mot sitt gemensamma liv. Kanske ställde AN ultimatum att MB skulle agera, visa handgripligen att han ville bli kvitt sin stalkande älskarinna. Det skulle skapa ett nytt starkt band mellan dem att gemensamt röja henne ur vägen och sedan se till att KJ blir misstänkt.

Det är annars helt ofattbart tycker jag om de fortfarande idag lever ihop.
Citera
2013-11-09, 15:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Nej, polishundar tränas med kemikalier som har samma sammansättning som ämnen som finns i blod och kroppar i levande personer och sedan utvecklas mer under förruttnelse. Det går alltså att köpa sådant på burk över internet ifall man vill träna sitt gossedjur till att bli en likhund.
Eller om man vill göra ett practical joke med någon, vars bil kommer att undersökas av en likhund.
Citera
2013-11-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Nej, det är inte ologiskt. Men det skulle vara konstigt rörelsemönster. Hade den fortsatt vara i det nätet tills att den stängdes av då hade jag köpt det. Men att det återgår till det ursprungliga nätet efter nån minut tyder kanske att nätet lågprioriterade hennes mobil.

Det kan vara så att KJ dumpade hennes mobil just då. Finns vatten i närheten? Och att den kanske stängdes av i samband med det. Han hade 2 timmar på sig. Sista livstecken från henne var 18.30. Man hinner mycket på 2 timmar. Sen vid 20.30 efter Family Guy (lite sanning ska finnas i alla vittnesmål) går han iväg för att göra sig av med den.

Tycker teorierna om att KJ dumpat VB:s mobil runt 20:30 verkar lite märkliga mtp att VB:s mobil dog 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in