2013-11-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Som jag tidigare påpekat, så körde jag mot trafiken innan biltullarna – ingen trängsel för min del alltså. Nu får jag ofta stå och trängas på bussen och kan då se hur köerna i motsatt riktning finns kvar, trots trängselskatt. Det man kan läsa ut av bloggen du hänvisar till, är ju också att Stockholm fortsätter att toppa ”kölistan” trots skatten.

Om du på något sätt trodde att att trängselskatten skulle trolla bort köerna så är det uppenbart att du inte riktigt begripit poängen.

Ja stockholm toppar listan. Och för att stockholm skall segla ner från denna lista är din lösning vadå? Att ta bort trängselskatten eller?

Citera
2013-11-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Verkligheten är att alla kör Hisingsleden istället.

Nu är visserligen hisingsleden, säröleden, söderleden etc med i undersökningen.

Men bra försök.
Citera
2013-11-09, 14:57
Medlem
Citat:
Som jag tidigare påpekat, så körde jag mot trafiken innan biltullarna – ingen trängsel för min del alltså. Nu får jag ofta stå och trängas på bussen och kan då se hur köerna i motsatt riktning finns kvar, trots trängselskatt. Det man kan läsa ut av bloggen du hänvisar till, är ju också att Stockholm fortsätter att toppa ”kölistan” trots skatten.

Fast det finns en del frågetecken kring TomToms undersökning. Den sätter bara förhållandet mellan "rusning" och ickerusning. Varför finns städer i Asien inte med överhuvudtaget där du får köa kl 22?

Jo, därför att skillnaden mellan rusning och fritt flöde inte finns där

Fast att Stockholm toppar "kölistan" kan väl inte på något sätt hänga ihop med storlek och val av bilen?

Rätt intressant är ju jämförelsen Stockholm - Barcelona. Vad kan den skillnaden bero på?

Bern finns med, men Zürich finns inte med. Det är också en rätt intressant sak.
Citera
2013-11-09, 15:31
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Nu är visserligen hisingsleden, säröleden, söderleden etc med i undersökningen.

Men bra försök.

Jag har kört Hisingsleden, före och efter trängselskatten. Trafiken har ökat med flera hundra procent. Innan TS var det mycket glest mellan bilarna, nu är det fullproppat med bilar hela vägen.
Citera
2013-11-09, 15:31
Medlem
Rektangels avatar
Det går tydligen inte så bra för kollektivtrafiken. Den frekventa busstrafiken genom stadkärnan verkar inte kunna bära sina egna kostnader. Bussar som till stor utsträckning är tomma eller med få passagerare som dessutom tar stor plats och kräver egna körfält samt tränger ut övrig nyttotrafik.

Citat:

Västtrafiks styrelse beslöt i juni att genomföra omfattande neddragningar i trafiken från tidtabellsskiftet i december
Neddragningarna skall spara 84 miljoner kronor per år.

Citat:
- En del resenärer drabbas av försämringar, många tvingas till ett byte, men fler kommer att tjäna på förändringarna, säger han.

- Jag är övertygad om att det blir bättre för de flesta.

Enligt Blomqvist måste Västtrafik prioritera linjerna med flest resande. Därför läggs nu ett dussintal linjer ner samtidigt som andra linjer med få resande får glesare trafik.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2149515-60-busslinjer-glesas-ut-i-december

Arbetspendlingen lär då återgå till att köra runt centrum i egen bil vilket är ett klart bättre alternativ jämfört med att åka buss och dundra genom stadkärnan i täta busslinjer. Det kan inte vara helt optimalt att befrämja en trafikmiljö präglad av stora tunga fordon med många döda vinklar tilllsammans med oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare.

Detta skapar dessutom ett ödsligt centrum utan liv och rörelse och mycket riktigt så drar rånare och andra ljusskygga element nytta av detta. Den kollektivburna "mångkulturen" bereder ut sig och den bilburna medelklassen trängs ut och undviker numera centrum.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2172497-minst-fem-ranades-i-natt

Bra ...då kan övrig nyttotrafik slippa en del av den trängsel i stadskärnan som dessa täta busslinjer åstadkommer.

Undrar om inte trafiken ökar på kringfartslederna nu när ett flertal busslinjer läggs ner? undrar hur statistiken utfaller för trängseln efter att ett flertal busslinjer får läggas ner samt alltfler får göra bussbyten på väg till jobbet?

Den statistiken som påvisar att TS var en succe rimmar illa med denna kommande nedragning av busslinjer.

Hur många arbetspendlare tror ni då återgår till egen bil? Är TS verkligen en succe?
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-09 kl. 15:33.
Citera
2013-11-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Jag har kört Hisingsleden, före och efter trängselskatten. Trafiken har ökat med flera hundra procent. Innan TS var det mycket glest mellan bilarna, nu är det fullproppat med bilar hela vägen.

Mycket möjligt, att trafik flyttas är knappast något häpnadsväckande. Men nu har inte ALL trafik flyttats vilket du påstod. Trafiken och därmed restiden har minskat i göteborg som helhet.
Om du sedan väljer att åka på en fullproppad väg för att undkomma trängselskatten är ditt problem.
Citera
2013-11-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det går tydligen inte så bra för kollektivtrafiken. Den frekventa busstrafiken genom stadkärnan verkar inte kunna bära sina egna kostnader. Bussar som till stor utsträckning är tomma eller med få passagerare som dessutom tar stor plats och kräver egna körfält samt tränger ut övrig nyttotrafik.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2149515-60-busslinjer-glesas-ut-i-december

Arbetspendlingen lär då återgå till att köra runt centrum i egen bil vilket är ett klart bättre alternativ jämfört med att åka buss och dundra genom stadkärnan i täta busslinjer. Det kan inte vara helt optimalt att befrämja en trafikmiljö präglad av stora tunga fordon med många döda vinklar tilllsammans med oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare.

Detta skapar dessutom ett ödsligt centrum utan liv och rörelse och mycket riktigt så drar rånare och andra ljusskygga element nytta av detta. Den kollektivburna "mångkulturen" bereder ut sig och den bilburna medelklassen trängs ut och undviker numera centrum.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2172497-minst-fem-ranades-i-natt

Bra ...då kan övrig nyttotrafik slippa en del av den trängsel i stadskärnan som dessa täta busslinjer åstadkommer.

Undrar om inte trafiken ökar på kringfartslederna nu när ett flertal busslinjer läggs ner? undrar hur statistiken utfaller för trängseln efter att ett flertal busslinjer får läggas ner samt alltfler får göra bussbyten på väg till jobbet?

Den statistiken som påvisar att TS var en succe rimmar illa med denna kommande nedragning av busslinjer.

Hur många arbetspendlare tror ni då återgår till egen bil? Är TS verkligen en succe?

jag har varken lust eller ork till att bemöta alla dina påståenden. Det du gör är att du slänger in alla argument du kan hitta och bygger upp din egna sanning av det. Ena stunden är det ett problem med att bussar är tomma för då tränger de undan biltrafiken (vilket du refererar till som nyttotrafik). I nästa sekund så är det ett problem att busslinjer läggs ner av vilket du drar slutsatsen att folk måste börja pendla med bil.

Kan du inte presentera en lösning istället. Och nej att alla som arbetar i göteborg har varsin bil är ingen lösning.
Citera
2013-11-09, 16:05
Medlem
Citat:
Om du på något sätt trodde att att trängselskatten skulle trolla bort köerna så är det uppenbart att du inte riktigt begripit poängen.

Helt rätt – jag har inte förstått poängen med trängselskatten och det har uppenbarligen inte Transportstyrelsen heller : ”Syftet med en trängselskatt är att förbättra framkomligheten och miljön i Göteborg”
http://www.transportstyrelsen.se/sv/nyhetsarkiv/trangselskatt-infors-i-goteborg-2013/

Det hade varit ärligare att säga att man beskattar bilisterna för att finansiera den ifrågasatta Västlänken. Och ja, det är trångt på bussarna ibland numera.
Citera
2013-11-09, 16:33
Medlem
Citat:
Helt rätt – jag har inte förstått poängen med trängselskatten och det har uppenbarligen inte Transportstyrelsen heller : ”Syftet med en trängselskatt är att förbättra framkomligheten och miljön i Göteborg”
http://www.transportstyrelsen.se/sv/nyhetsarkiv/trangselskatt-infors-i-goteborg-2013/

Mindre bilar har ju gett mindre restid och därmed bättre framkomlighet. Vad är det svåra?

Citat:
Det hade varit ärligare att säga att man beskattar bilisterna för att finansiera den ifrågasatta Västlänken. Och ja, det är trångt på bussarna ibland numera.

Du "glömde" visst att citera /...men även att medfinansiera infrastruktursatsningar på totalt 34 miljarder kronor i Göteborgsområdet under åren 2010–2027..../ vilket står tydligt i länken du postade.

Att det är trångt i kollektivtrafiken var fan det dummaste jag hört. Ja det är trångt ibland, något som motståndarna till hela upplägget borde vara nöjda över då färre bussar måste sättas in och trycka undan biltrafiken. Pendlar du idag med bil till eller genom Göteborg så kostar trängseln dig 25min försening per timma, vilket ger en försening på 67 timmar per år om du pendlar 30 min (alltså om man bara räknar trängsel på morgon eller kväll). Inte fan kommer du i närheten av den siffran för att du får stå och trängas på bussen, så att du ens drar upp den frågan är ju helt obegripligt
Citera
2013-11-09, 19:51
Medlem
Citat:
Mindre bilar har ju gett mindre restid och därmed bättre framkomlighet. Vad är det svåra?

Du "glömde" visst att citera /...men även att medfinansiera infrastruktursatsningar på totalt 34 miljarder kronor i Göteborgsområdet under åren 2010–2027..../ vilket står tydligt i länken du postade.

Att det är trångt i kollektivtrafiken var fan det dummaste jag hört. Ja det är trångt ibland, något som motståndarna till hela upplägget borde vara nöjda över då färre bussar måste sättas in och trycka undan biltrafiken. Pendlar du idag med bil till eller genom Göteborg så kostar trängseln dig 25min försening per timma, vilket ger en försening på 67 timmar per år om du pendlar 30 min (alltså om man bara räknar trängsel på morgon eller kväll). Inte fan kommer du i närheten av den siffran för att du får stå och trängas på bussen, så att du ens drar upp den frågan är ju helt obegripligt

Nejdå, jag glömde inte alls något i citatet. Du menar att jag inte förstått poängen när jag säger att köerna inte har minskat. Transportstyrelsen är inte huvudaktören bakom Göteborgs trängselskatt, utan det är göteborgska kommunpolitiker och deras huvudargument har varit just trängsel och miljö, det är väl därför Transportstyrelsen nämner detta först. Men köerna är som sagt kvar, så då kanske poängen var något annat? Känns det bättre så kan du ju klämma in ett ”enbart säga att...”.

När jag talar om trängsel på bussarna så handlar det inte om förseningar, utan om att behöva stå upp och trängas, klamrande sig fast i en stolpe i svängarna i en kvart, för att sedan byta till spårvagn – helt klart en standardsänkning från när jag körde bekvämt mot trafiken, utan några köer, på samma kvart som jag nu tillbringar enbart på bussen.
Citera
2013-11-09, 21:11
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
jag har varken lust eller ork till att bemöta alla dina påståenden. Det du gör är att du slänger in alla argument du kan hitta och bygger upp din egna sanning av det. Ena stunden är det ett problem med att bussar är tomma för då tränger de undan biltrafiken (vilket du refererar till som nyttotrafik). I nästa sekund så är det ett problem att busslinjer läggs ner av vilket du drar slutsatsen att folk måste börja pendla med bil.

Kan du inte presentera en lösning istället. Och nej att alla som arbetar i göteborg har varsin bil är ingen lösning.

Den naturliga lösningen är väl att staden växer främst söderut in i kranskommunerna ...? Där finns ju ytorna och dit finns det många gånger redan snabb pendeltrafik. Lerum, Kungsbacka och Ale.

Varför ska all verksamhet tvunget in till stadskärnan och skapa onödig trängsel där? Varför ville GBG ha Pedagogen som låg i Mölndal in i stadskärnan? Dessutom byggde ett nytt fint P-däck, där det förr fanns ett busstorg. Var fanns alla bilhatare då? Eller ha Ericsson på Flöjelbergsgatan till Norra Älvstranden?

Problemet är att de segregerade områdena i GBG då lämnas åt sitt öde tillsammans med de boende i stadskärnan och har att ta ensamma ta ansvar för dem och deras kostnader. Varför inte ett självständigt Hisingen och Angered? Norra Älstranden har ju redan inmutats till en del av den urbana stadskärnan och Lundbyleden bildar en naturlig gräns mellan den urbana miljön och de bortsegregerade områdena. Desutom ligger ju Norra Älvstranden till stor del inom samma trängselzon som centrum. Nästan som en tanke.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-09 kl. 21:50.
Citera
2013-11-09, 21:19
Medlem
Citat:
Nejdå, jag glömde inte alls något i citatet. Du menar att jag inte förstått poängen när jag säger att köerna inte har minskat. Transportstyrelsen är inte huvudaktören bakom Göteborgs trängselskatt, utan det är göteborgska kommunpolitiker och deras huvudargument har varit just trängsel och miljö, det är väl därför Transportstyrelsen nämner detta först. Men köerna är som sagt kvar, så då kanske poängen var något annat? Känns det bättre så kan du ju klämma in ett ”enbart säga att...”.

Jag skrev att du förmodligen inte har förstått poängen med TS om du trodde att köerna skulle försvinna. Du kontrar med att transportstyrelsen sannolikt inte heller har förstått eftersom det egentligen borde kallas en beskattning för att finansiera västlänken.

Och jo det har du helt rätt i vilket står på transportstyrelsens hemsida. Så jag ser faktiskt inte vad problemet är.

Köerna har minskat vilket har underlättat framkomligheten. Att köerna är kvar är väl knappast något som förvånar någon.

Trängselskatten är sanktionerad av göteborgs politiker precis som du säger. Men anledningen till trängselskatten var pga att detta var vad staten krävde för att de skulle medfinansiera västlänken. I annat fall så hade vi förmodligen inte haft TS ja.

Citat:
När jag talar om trängsel på bussarna så handlar det inte om förseningar, utan om att behöva stå upp och trängas, klamrande sig fast i en stolpe i svängarna i en kvart, för att sedan byta till spårvagn – helt klart en standardsänkning från när jag körde bekvämt mot trafiken, utan några köer, på samma kvart som jag nu tillbringar enbart på bussen.

Jaha? Och jag ser fortfarande inte hur detta har med diskussionen om trängselskatten att göra. Att det tillsätts fler bussar har jag inget problem med. Men det har många av dina meningsfrender i tråden då de anser att detta konkurrerar med biltrafikens utrymme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in