Citat:
Ursprungligen postat av
Syron
Eftersom tråden rör sig med rasande takt får man ställa några grundläggande frågor här antar jag:
Är det ens någon mening att mina nu med tanke på hur många som sitter och kör med mycket starkare burkar? Vilka sidor är säkra att handla från i Sverige? Och krävs det verkligen fotoid på nära nog varje seriös handlare?
Nej.
90%+ av alla som köpt ASICs lär få tillbaka färre bitcoins än de betalade. Har de tur så går bitcoin upp så pass att de tjänar pengar ändå tack vare växelkursen, men i sådana fall hade det varit ännu bättre att bara köpa coins direkt för det investerade kapitalet.
Många underskattar eller ignorerar hur snabbt svårighetsgraden går upp för mining just nu, vilket är ca 30% var 10:e dag. En 50 Gh/s miner genererar ca 0,05 BTC/dag just nu. Om en månad kommer den generera 0,025 BTC/dag. Om två månader ca 0,01 BTC/dag o.s.v. Denna ASIC lär inte producera mer än 3 BTC under sin livstid, om du får igång den idag, och då räknar jag generöst. Räknar man med leveranstid så ser det mycket dystrare ut, och ändå ligger priset för dessa maskiner många gånger över vad de nånsin kommer producera.
Den enda möjligheten jag ser för att tjäna på mining just nu är om man beställer nästa generations hårdvara och är en av de första som får den. Men köerna är redan långa, och det är en chansning att lista ut vem som kommer leverera först.