Citat:
Jag antar att du var inne på https://blockchain.info/Var inne på någon sida där jag kunde titta på mina transaktioner, vilka adresser som fört över till mina adresser osv, såg då att jag kunde se ip adressen på adresserna som först över till mig, whats up whit that?
Är det möjligt för mottagaren att se den som skickars riktiga ip adress och tvärtom?
Fungerar isåfall vpn mot detta?
kör med bitcoin QT
Mvh
Är det möjligt för mottagaren att se den som skickars riktiga ip adress och tvärtom?
Fungerar isåfall vpn mot detta?
kör med bitcoin QT
Mvh
När du skickar en transaktion så skickar du ut den till ett antal noder på bitcoinnätverket. Alla noder skickar sedan vidare den till de noder de är anslutna till o.s.v. tills (nästan) alla har din transaktion i minnet.
Så om jag skickar en transaktion till dig så kan du se min IP, men du kan inte veta om transaktionen ursprungligen kommer från mig, eller om jag bara vidarebefordrar transaktionen från någon annan. När du skickar vidare transaktionen så ser nästa nod din IP, inte min.
Den IP-adressen man kan se på blockchain.info är alltså IP:t på den nod som skickade transaktionen till dem, inte nödvändigtvis avsändarens IP. Dock så är blockchain så pass stora och anslutna till så pass många noder att sannolikheten att det är avsändarens IP ändå är relativt stor. Det är också möjligt att det finns aktörer vi inte vet om som ansluter till så många som möjligt enbart för att försöka spana på ursprunget av transaktioner.
Så det finns ett visst värde i att dölja sin IP-adress och en VPN skulle skydda mot detta precis lika bra som vid vanlig kommunikation (alltså så länge du kan lita på VPN-servern).