2013-11-06, 22:13
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
Var inne på någon sida där jag kunde titta på mina transaktioner, vilka adresser som fört över till mina adresser osv, såg då att jag kunde se ip adressen på adresserna som först över till mig, whats up whit that?

Är det möjligt för mottagaren att se den som skickars riktiga ip adress och tvärtom?

Fungerar isåfall vpn mot detta?

kör med bitcoin QT
Mvh
Jag antar att du var inne på https://blockchain.info/

När du skickar en transaktion så skickar du ut den till ett antal noder på bitcoinnätverket. Alla noder skickar sedan vidare den till de noder de är anslutna till o.s.v. tills (nästan) alla har din transaktion i minnet.

Så om jag skickar en transaktion till dig så kan du se min IP, men du kan inte veta om transaktionen ursprungligen kommer från mig, eller om jag bara vidarebefordrar transaktionen från någon annan. När du skickar vidare transaktionen så ser nästa nod din IP, inte min.

Den IP-adressen man kan se på blockchain.info är alltså IP:t på den nod som skickade transaktionen till dem, inte nödvändigtvis avsändarens IP. Dock så är blockchain så pass stora och anslutna till så pass många noder att sannolikheten att det är avsändarens IP ändå är relativt stor. Det är också möjligt att det finns aktörer vi inte vet om som ansluter till så många som möjligt enbart för att försöka spana på ursprunget av transaktioner.

Så det finns ett visst värde i att dölja sin IP-adress och en VPN skulle skydda mot detta precis lika bra som vid vanlig kommunikation (alltså så länge du kan lita på VPN-servern).
Citera
2013-11-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Cornucopia skriver om Bitcoin igen.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/11/bitcoin-ar-i-en-bubbla-och-kommer.html

Så om vi ska gå efter hans track record kommer Bitcoin nu öka mångfalt i värde för att sedan krascha till någonstans långt över dagens nivå. Sedan kommer han skryta om att han hade rätt trots att han skrikit bubbla sedan lägre nivåer än de lägsta post-kraschnoteringarna.

Cornucopia-indikatorn säger rally inom överskådlig framtid alltså.

Hur ska man göra om man har typ 1700 i kapiton ska man köpa coins nu eller när det kraschat? man ska väl köpa coins när priset är lågt ?
Senast redigerad av visman 2013-11-06 kl. 22:18.
Citera
2013-11-06, 22:20
Medlem
Citat:
Jag antar att du var inne på https://blockchain.info/

När du skickar en transaktion så skickar du ut den till ett antal noder på bitcoinnätverket. Alla noder skickar sedan vidare den till de noder de är anslutna till o.s.v. tills (nästan) alla har din transaktion i minnet.

Så om jag skickar en transaktion till dig så kan du se min IP, men du kan inte veta om transaktionen ursprungligen kommer från mig, eller om jag bara vidarebefordrar transaktionen från någon annan. När du skickar vidare transaktionen så ser nästa nod din IP, inte min.

Den IP-adressen man kan se på blockchain.info är alltså IP:t på den nod som skickade transaktionen till dem, inte nödvändigtvis avsändarens IP. Dock så är blockchain så pass stora och anslutna till så pass många noder att sannolikheten att det är avsändarens IP ändå är relativt stor. Det är också möjligt att det finns aktörer vi inte vet om som ansluter till så många som möjligt enbart för att försöka spana på ursprunget av transaktioner.

Så det finns ett visst värde i att dölja sin IP-adress och en VPN skulle skydda mot detta precis lika bra som vid vanlig kommunikation (alltså så länge du kan lita på VPN-servern).

Är det säkert för mig att sälja mina coins till en hemsida likt mtgox om pengarna kommer från t.ex svart lön, droger osv om jag har min vpn så länge det är små summor? tänkte då inte på skatteverket utan ur ett rättsligt perspektiv.

Mvh
Citera
2013-11-06, 22:23
Medlem
72mms avatar
Citat:
Cornucopia skriver om Bitcoin igen.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/11/bitcoin-ar-i-en-bubbla-och-kommer.html

Så om vi ska gå efter hans track record kommer Bitcoin nu öka mångfalt i värde för att sedan krascha till någonstans långt över dagens nivå. Sedan kommer han skryta om att han hade rätt trots att han skrikit bubbla sedan lägre nivåer än de lägsta post-kraschnoteringarna.

Cornucopia-indikatorn säger rally inom överskådlig framtid alltså.
Kommer Bitcoin kursen vara extremt volatil för en lång tid framöver? Absolut. Kommer vi se extrema toppar (bubblor?) och följande ras i kursen? Utan tvekan. Betyder detta att Bitcoin som sådant är en "bubbla"? Nja...

Jag har sagt det förut; ser man endast Bitcoin som en valuta och investerings-objekt så tror jag man missar poängen.

Edit: såg att Corns rubrik var "Bitcoin är I en bubbla.." vilket är en mycket mindre radikal utsaga. Bortse från vad jag skrev .)
Senast redigerad av 72mm 2013-11-06 kl. 22:28.
Citera
2013-11-06, 22:27
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visman
Hur ska man göra om man har typ 1700 i kapiton ska man köpa coins nu eller när det kraschat? man ska väl köpa coins när priset är lågt ?
Så vitt jag ser det kan bitcoin mycket väl stiga till långt över det dubbla och sedan krascha ner igen någonstans över dagens pris. Det kan också krascha redan i morgon. Skulle det finnas någon sorts konsensus angående vad priset kommer vara om någon månad så skulle vi redan ligga där omkring.

Vill du ha bitcoins, så köp. Vill du inte ha bitcoins kan du ta ut pengarna från Kapiton. Är du osäker så får du göra en egen bedömning om du tycker det är värt risken. Riskfritt kommer det aldrig vara, och om någon har en spåkula och kan berätta med säkerhet vad som händer imorgon så lär de knappast avslöja det här.
Citera
2013-11-06, 22:38
Medlem
softaroftas avatar
Citat:
Det beror vad du ska göra med dem, köp nu om du ska använda det som betalingsmedel men om du "bara vill ha" dem så kan du gott vänta tills de förmodligen blir lägre pris då de precis har rusat upp typ dubbla värdet. Så att köpa nu bara för att ha kan vara ett dumt misstag då det förmodligen kommer sjunka igen och då har du förlorat pengar. Historiskt sett är nuvarande värde på bitcoin högt, men om du anser nuvarade värde lågt och tror på att det kommer stiga ytterligare så kör på.
Btw varför har det rusat upp så mkt? Kollade plånboken och märkte att min plånbok plötsligt var värt det dubbla (10€)
Citera
2013-11-06, 23:18
Medlem
Citat:
Nej, köp så dyrt som möjligt. PM:a mig så lovar jag att sälja riktigt svindyrt.
Citera
2013-11-06, 23:43
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Galet några coins till salu på Bitstamp:
http://bitcoincharts.com/markets/bitstampUSD.html

Mt Gox har en stor säljorder på 6000+ BTC som hållit nere priset idag (den började på 10 000 BTC). Om den väl försvinner (köps upp verkar inte helt osannolikt) så finns det typ inga coins alls till salu på de stora västerländska marknaderna.
http://bitcoincharts.com/markets/mtgoxUSD.html
Citera
2013-11-07, 00:04
Medlem
Citat:
Galet några coins till salu på Bitstamp:
http://bitcoincharts.com/markets/bitstampUSD.html

Mt Gox har en stor säljorder på 6000+ BTC som hållit nere priset idag (den började på 10 000 BTC). Om den väl försvinner (köps upp verkar inte helt osannolikt) så finns det typ inga coins alls till salu på de stora västerländska marknaderna.
http://bitcoincharts.com/markets/mtgoxUSD.html

Vad kan detta få för följder må tro?
Citera
2013-11-07, 00:47
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Jag skulle även ge en hel del för att få reda på hur mycket de stora investerarna har börjar leka. Jag utgår från att de skulle kunna handla kursen till nästan valfri nivå om de ville. Frågan är hur många av dem som har börjat att seriöst investera i Bitcoin och vilken tidshorisont de i så fall har.
Sammanfattning av vad jag vet angående detta:

Först så har vi Winklevoss-tvillingarna som enligt dem själva ägde 1% av alla bitcoins i början av året, alltså 110.000+ BTC. Deras köp lär ha stått för en del av vårens rally. De verkar upptagna med att få igång sin Bitcoin-ETF dock så de lär knappast vara vare sig köpare eller säljare i dagsläget. Tror inte detta är särskilt relevant förrän om/när deras ETF blir godkänd.

Vidare har vi Chamath Palihapitiya, f.d. Facebook-executive, som sagt att han har 5 miljoner USD i bitcoins. Detta var i slutet av Oktober så vi kan räkna med 25000+ BTC. Han säger i samma intervju att han vill ha bitcoins för upp till 5-10 miljoner USD till, så han är nog nettköpare ett tag till.

Sedan har vi Michael Novogratz, hedgefond-manager som sagt att han är köpare privat. Svårt att sia om hur vanligt detta är från rikare investerare, men trenden verkar i alla fall vara på uppgång. Och ju fler inflytelserika personer som talar positivt om investeringar i bitcoin, desto fler lär öppna ögonen för det.

Man ska också tänka på att det inte ligger i allas intresse att avslöja att de investerar i bitcoin, framförallt inte om de fortfarande köper. Mörkertalet av större investerare kan vi bara spekulera i.

Följande är det riktigt intressanta:

Sist men inte minst har vi Second Market, som startat en fond för rikare privata investerare.

Enligt deras information här så äger de 34700 BTC (sida 11). Och i slutet på detta nyhetsinslag så har de redan sålt andelar för ca 15 miljoner USD de senaste månaderna. Om vi räknar med ett medelpris på 200 USD så blir ändå den totala försäljningen 15 miljoner/200 en försäljning på 75000 bitcoins, alltså betydligt fler bitcoins än de säger sig ha. Detta säger mig att Secondmarket numera är nettoköpare av bitcoin eller åtminstone kommer bli det den närmsta framtiden för att kunna tillgodose efterfrågan.
Citera
2013-11-07, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighTek
Är ny inom det här. Idag så kräver dom flesta bankerna leg när man ska göra en insättning t.ex när man ska köpa Bitcoins. Finns det nå sida där man kan köpa Bitcoins som tar emot MasterCard? Då kan man köpa Spendon eller vet någon kanske ett bättre alternativ till och bli anonym? Tack på förhand

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
www.kapiton.se kräver inget leg. Bara att göra en banköverföring från din bank. Dock ingen möjlighet att betala direkt med MasterCard. Jag tror det är ytterst få/inga exchanges som tar kreditkort eller Paypal p.g.a. risken att de är stulna och så.

Citat:
För att köpa bitcoins så rekommenderar jag localbitcoins.com.

Är det fortfarande bara localbitcoins som gäller om man vill vara (nästan)anonym? Eller finns det något ställe som accepterar t ex SpendOn?
Citera
2013-11-07, 02:34
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Jaså, så jag kan lägga in pengar från nordiska banker till Btc-e... det visste jag inte
Jepp, jag förde över USD från Länsförsäkringar utan problem. Måste dock verifiera kontot med ID och tex elräkning, precis som på de flesta liknande sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in